24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Rik_Apple

Macintosh Plus externe harde schijf/scherm

Beste forumleden,

Recentelijk heb ik een antieke Macintosh Plus 1MB gekocht inclusief Apple 40SC externe harde schijf. De eerste paar dagen werkte het geheel prima en startte de Macintosh probleemloos op vanaf de harde schijf.

Sinds een paar dagen begon deze echter te haperen tijdens het opstarten, en laatst kon de Macintosh helemaal geen verbinding meer maken met de harde schijf om op te starten. Ze gaan beide wel aan, maar de harde schijf begint een aantal keer te tikken als ik deze inschakel en de Mac wil er niet mee verbinden. Gisteren ging daarnaast ook het scherm uit na een aantal keer flikkeren nadat de harde schijf niet gevonden werd en het teken voor de floppydisk in beeld kwam. Ik heb de harde schijf al opengemaakt om te kijken of er misschien een draadje loszat, maar dat bleek niet het geval. De ventilator werkte ook en de harde schijf lijkt te draaien, maar het tikken gaat tijdens het opstarten door en er wordt maar geen verbinding mee gemaakt.

Ik heb niet veel ervaring met antieke Macs (dit is mijn eerste echte Macintosh), dus ik zou graag willen weten wat ik kan doen om de Mac weer goed te laten werken en waar het probleem aan ligt. Het is voor mij geen probleem de Mac bij een reparateur te brengen mocht er iets mis zijn dat ik zelf niet kan doen, dus als jullie daar suggesties voor hebben dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Simpel: de harde schijf is na meer dan 30 jaar kapotgegaan. Er zit een “normale” 50-pins SCSI harde schijf in. Die kan je nog wel kopen op eBay bijvoorbeeld. Koop dan het liefst een kleinere (onder de 500MB) harde schijf, ik denk namelijk niet dat de Plus kan omgaan met schijven van meer dan 1GB.

Omdat de Plus geen ingebouwde harde schijf heeft kan je de SCSI ID van de nieuwe harde schijf op 0 zetten. Alle gedaisychainde apparatuur nummer je dan 1, 2, 3, etc.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    MrBelloNLD

klinkt als
    of slechte / defecte voeding van externe behuizing, en slechte / defecte SCSI harddisk

Bijdrager
    SvS

Is het nog mogelijk om het op normale, oorspronkelijke wijze te opstarten, dus knop indrukken, floppy erin… Kijk even wat de Mac doet als je de externe HD losgekoppeld hebt.
    Met SCSI moet je e.e.a. los/vastkoppelen alleen als de Mac uitstaat. Het is bij SCSI niet zoals de USB nu, gewoon in en uitpluggen. Misschien heb je dat stukje gemist.

Bijdrager
    Rik_Apple

Bedankt voor jullie reacties. Weten jullie misschien winkels/reparateurs die de Mac na kunnen kijken op wat er defect is, en deze repareren?

Bijdrager
    Rik_Apple

@svs, ik zag uw reactie te laat. Ik heb zelf geen opstartfloppy’s voor de Macintosh, maar ik ben hier wel naar op zoek om zoals u beschrijft te kunnen kijken wat de computer dan doet. Ik start altijd eerst de harde schijf op voordat ik de Macintosh inschakel, maar deze maakt er dan geen verbinding mee.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Eigenlijk zijn de enige mensen die deze computers nog onderhouden hobbyisten (waaronder ikzelf). Winkels zullen ze zeker niet meer accepteren. Maar ik ben er 99% zeker van dat de Plus zelf in orde is, en het gewoon de harde schijf is die is gecrashed. Het vraagt nogal wat van zo’n oud beestje om zo vaak achter elkaar op te starten, zeker als deze lange tijd heeft stilgestaan.

Boot floppies kan je nog wel van het internet kopen, of, als je wilt, kan ik je een kopietje van System 6 of System 7 opsturen. Kleine moeite om die te kopieëren. System 6 draait prima op een Mac met 1MB RAM. Als je Plus is geüpgraded naar 2 of 4MB kan je zelfs System 7 zonder al te veel moeite draaien.

Bijdrager
    Rik_Apple

Op de harde schijf stond System 6 geïnstalleerd, dus het zou inderdaad mooi zijn als ik daar een floppy van had. Ik vraag me alleen wel af dat hoe het kan dat als de harde schijf gecrasht is, het scherm van de Plus begint te flikkeren en uitvalt. Heeft dit ermee te maken dat hij de harde schijf niet kan vinden om op te starten (aangezien u aangeeft dat de Mac zelf in orde zal zijn)?

Moderator
    Night

je moet ze nog wel zelf even op floppy zetten:
    http://www.macfixer.com/vintage-software/

Bijdrager
    Hans B

Neem eens contact op het het AppleMuseum te Orvelte (zie website applemuseum-nederland.nl). Daar weten ze (haast) alles van de oude Apple’s.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    Rik_Apple op 08 april 2017

Op de harde schijf stond System 6 geïnstalleerd, dus het zou inderdaad mooi zijn als ik daar een floppy van had. Ik vraag me alleen wel af dat hoe het kan dat als de harde schijf gecrasht is, het scherm van de Plus begint te flikkeren en uitvalt. Heeft dit ermee te maken dat hij de harde schijf niet kan vinden om op te starten (aangezien u aangeeft dat de Mac zelf in orde zal zijn)?

Ah, dus het hele scherm flikkert? Ik dacht dat alleen het icoontje van de floppy met vraagteken flikkerde.

In deze oude compact Macs zitten een paar notoire ontwerpfouten/eigenaardigheden. Deze machines hadden geen ingebouwde fan, waardoor ze wel eens flink wilden opwarmen van binnen. Haal er een paar duizend aan/uit-cycli overheen (dus koud, warm, koud, warm, etc.) en dan gaan dingen loslaten: het soldeersel gaat scheuren en maakt uiteindelijk helemaal geen contact meer. Als de machine opwarmt zet het allemaal nét genoeg uit om wel weer contact te maken. Diagnosticeren is meestal vrij makkelijk: gewoon een flink klap aan de linkerzijde van de Mac geven. Als het scherm dan even goed oplicht of je op een andere manier een wijziging in het oorspronkelijke flikkerpatroon ziet kan je er vanuit gaan dat er ergens iets is losgelaten op de analog board. Meestal is dit de verbinding tussen de logic board en de analog board, gezien deze plug precies op zo’n manier in de case gemonteerd zit dat het volle gewicht van de connector + de kabel op de socket (positie J4 op de analog board) staat.

Daar kan eventueel ook het probleem van de SCSI schijf zitten: er komt misschien niet genoeg stroom door. Ik geloof dat de analog board in de Plus twee rails heeft: 5 volt en 12 volt (zoals je zou verwachten). Als de Mac wel initialiseerd (dus je de opstartpiep hoort en beeld met dat knipperende vraagteken krijgt) krijgt de logic board wel genoeg stroom (dat is allemaal 5V spul), en de SCSI-controller dus ook. Wellicht is er iets met de aarding, maar dat lijkt me sterk.

Klinkt je harde schijf zo? Dan is die 100% dood. In dat geval kan je in ieder geval al een nieuwe harde schijf gaan bestellen. Om de Mac zelf te repareren zul je iemand moeten vinden die de analog board wil hersolderen. Of een nieuwe analog board kopen, dat kan ook.

Bijdrager
    Rik_Apple

Bedankt voor uw terugkoppeling. Ik zal de Mac morgen eens proberen op te starten, en uw tip uitproberen. De harde schijf maakt inderdaad zo’n tikkend geluid (ongeveer vijf keer achter elkaar, dan stopt het tot ik deze weer opnieuw inschakel), dus ik vrees dat het voor de harde schijf einde verhaal zal zijn. Ik ben momenteel voor de tussentijd op zoek naar opstartfloppy’s waar System 6 op staat, later hoop ik misschien een andere harde schijf te vinden.

Bijdrager
    SvS

Het integreert me wel, dat er veel moeite voor gedaan wordt en ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen als het weer zou functioneren. Mag ik dat tussendoor vragen?

Het waren gave Macs voor die tijd, allermooiste computers. Echt wow in die tijd. Jammer genoeg was het te duur. (Klinkt bekend he, “te duur”)

(Zegt een gebruiker met goedwerkend Apple //e op zolder)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  SvS.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  SvS.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SvS op 09 april 2017

Het integreert mij wel

⌠mij?

SvS op 09 april 2017

ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen als het weer zou functioneren. Mag ik dat tussendoor vragen?

Ik denk dat het antwoord daarop ongeveer hetzelfde zal zijn als waarom mensen oude auto’s, klokken, meubels, enz. restaureren: zodat het ding weer in goed werkende staat is en je er af en toe eens mee kunt spelen.

Bijdrager
    Rik_Apple

@svs, zoals Jakko Westerbeke al zegt wil ik als Apple fanaat graag een oude Mac hebben voor in de verzameling, en dan is het natuurlijk het leukst als deze goed functioneert en ik er af en toe eens een programma of spelletje op kan draaien.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Idem. Buiten de historische waarde is het gewoon leuk om met die oude machines te werken. Ik verzamel hier om die reden van alles; er staat hier van Amiga’s tot Acorns, SGI tot Be, Macs tot MSX.
    De computermarkt was toen net wat… interessanter. Net als de smartphonemarkt een aantal jaar terug. Toen hadden we iPhone OS, Android, BlackBerry OS, Windows Mobile, WebOS, Symbian, noem maar op. En niemand wist precies wie ging winnen. Uiteindelijk hebben we er Android en iOS op nagehouden, net als alles aan het einde van de jaren ’90 richting Windows/Mac OS ging.

@Rik_Apple

Zoals ik al zei, ik wil best aan paar schijfjes met System 6.0.8 voor je maken. Ik kan ze alleen wel dinsdag pas op de bus doen.

Bijdrager
    Rik_Apple

Bedankt voor het aanbod, er is uiteraard geen haast bij (het blijft een leuk ‘projectje’) dus na dinsdag is prima. Ik heb inmiddels wel goed nieuws, het scherm van de Mac lijkt weer naar behoren te werken. Een tik tegen de linkerzijde en wat proberen met de regelaar voor de helderheid bleek te helpen, dus hoeft er alleen nog een floppy in om er wat op te kunnen draaien.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Top! Maar het zal waarschijnlijk geen permanente oplossing zijn. Het kan zomaar zijn dat het scherm flikkerde omdat een of meer van de contacten van de flyback los is gekomen. Als dat het geval is moet je die op gegeven moment echt gaan repareren.

Voor een nieuwe harde schijf zou ik op eBay gaan zoeken. Een schijf vanuit de VS halen is vaak nog goedkoper dan eentje uit Europa, en is prima te doen als je een weekje kan wachten. Controleer voor de zekerheid wel even wat voor schijf er in je enclosure zit. Waarschijnlijk 50-pins SCSI.

Bijdrager
    Rik_Apple

Dat is waar, ik zal het daarom in de gaten houden. Hopelijk is het alleen de regelaar voor de helderheid die even verkeerd stond, maar als dit een volgende keer niet zo blijkt te zijn zal ik even goed kijken of er inderdaad iets niet goed is met de contacten in de Mac.

Voorlopig hoop ik even door te kunnen met floppy’s zodat ik later een nieuwe harde schijf kan bestellen. Als u me een opstartfloppy stuurt zou dat voor de komende tijd voldoende zijn aangezien ik ook een externe floppy drive bij de Macintosh kreeg. Naar mijn weten kan ik daar zelf floppy’s voor maken vanaf een moderne Mac om nog wat programma’s ernaast te draaien (Excel, MacPaint, spelletjes etc.), al is me dat proces nog niet helemaal duidelijk. Ik heb al enkele websites gevonden (waaronder de link eerder in dit topic), maar ik weet niet precies welke programma’s of type floppy’s (1,44 MB?) ik nodig heb om deze erop te krijgen. Misschien kunt u dat nog nader toelichten?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

U? Ik dacht dat we op dit forum alleen maar tutoyeerden.:-P

De Mac Plus gebruikt 800K diskettes. Pas vanaf de Macintosh IIx en Macintosh SE/FDHD zitten er 1.44MB SuperDrives in. Punt 1 is dat als je een USB floppystation niet kan gebruiken, die kan geen 800K diskettes lezen of schrijven. Dit komt omdat Apple in de tijd van de 800K drives GCR met variable snelheid gebruikte. USB-floppy stations kunnen daar niets mee, die draaien op een vaste snelheid (MFM). Indertijd betekende dit dat een Mac 800 kilobyte op de een floppy kon opslaan terwijl een PC op diezelfde diskette maar 720 kilobyte kwijt kon. Tegenwoordig is het alleen maar irritant.
    Je zult dus een oudere Mac moeten vinden die 800K floppies kan maken. Hiervoor heb je een “old world” Mac nodig: dat is elke Mac zonder USB op het logic board (maar dus wel een floppydrive!). Daarna moet je een 1.44MB floppy zo modificeren dat de drive hem als een 800K schijf behandelt. Dat doe je door een stukje tape over het gaatje zonder het schuifje te plakken. Als je dat eenmaal hebt gedaan kan je de floppy als 800K initialiseren (op een oude Mac via het Speciaal-menu).

Heb je nog een andere oude Mac? Er zijn twee eisen aan: de Mac moet een SuperDrive hebben, en een netwerkaansluiting. Je stopt dan een lege floppy in de SuperDrive en initialiseerd deze als 800K. Daarna download je een disk image met System 6 naar die computer (tip: maak op je moderne Mac een AFP-share en verbind daarmee. Je hebt dan een gedeelde map tussen het moderne macOS en het oude Mac OS:wink: ). Die image kan je met Disk Copy overzetten.

Persoonlijk doe ik dit alles op een Power Macintosh 6100 met compleet nieuwe 1.44MB unformatted diskettes. Diskettes die al eens waren geformatteerd leveren soms problemen op.

Bijdrager
    Rik_Apple

Oh, ik wist niet dat ik daar een andere oude Mac voor nodig zou hebben. Dit is namelijk mijn eerste, de andere Apples die ik heb zijn allemaal van na 2010. Er is voor mij dus geen andere optie dan via internet kant-en-klare floppy’s te bestellen, wil ik er verdere software op draaien?

Bijdrager
    SvS

https://www.macintoshrepository.org

http://www.myabandonware.com/browse/platform/

MIsschien kun je hier wat vinden.
    Dit vond ik naar aanleiding van een knutselproject.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Eigenlijk niet, nee. Helaas.

Probeer dit nog eens.
    Raw data schrijven kan soms werken, al heb ik er persoonlijk nog nooit een bootable floppy mee kunnen maken. Software naar een floppy op deze manier zou best kunnen werken. Let wel dat je een PC met ingebouwd diskettestation nodig hebt, USB drives werken alsnog niet hiermee. Het makkelijkste is echt om een tweede oude Mac te vinden. Oude 68000 Macs vliegen over Marktplaats voor een paar tientjes, PowerPCs zijn vaak wat duurder. Als je serieus een tweede oude Mac overweegt zou ik zo’n Mac aanraden:

1. SuperDrive (duh)
    2. Ethernet – let op dat sommige Macs wel ethernet hebben, maar geen RJ-45 connector. Deze Macs gebruiken AAUI. Je zult een AAUI adapter moeten kopen om ethernet te kunnen gebruiken.
    3. Het is fijn als je System 7 kan draaien i.v.m. MFS (Macintosh File System). Dit is geen vereiste, maar kan handig zijn als je oudere systemen dan System 6 wil uitproberen.

Voor het uitwisselen van grotere bestanden kan ik je een Syquest drive aanraden. Die kosten wel wat op de tweedehandsmarkt, en de cartridges zijn soms nog duurder. Maar ze hebben wel het voordeel dat je een Syquest cartridge ook als opstartschijf kan gebruiken. Zie het als een 40/80MB externe harde schijf waarbij je de schijf kan uitnemen.

Bijdrager
    Rik_Apple

Bedankt voor de tip, voor de volgende oude Mac zal ik op die punten letten. Voorlopig zal ik op zoek gaan naar floppy’s om de Plus te gebruiken.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.