17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Sven van de Scheur

[Macintosh HD] partities samenvoegen

om te demo-en een poosje terug ubuntu linux op een partitie van mijn macbook geparkeerd naast mac os X leopard. nu wil ik het eraf keilen en de schrijfruimte terugclaimen, dit gaat zo makkelijk nog even niet. schrijfhulpprogramma doet moeilijk. eerst de ‘grote’ linux partite van 10gig vewijdert. die is weg dat is nu lege ruimte.

daarna wou ik de swap area verwijderen. werkt helaas niet zomaar, hij pakt het niet… hij zegt wel dat hij het doet en hij vraagt wel om een bevestiging, hij gaat aan het werk maar daarna staat hij er nog…

nou, laat de me mac os partitie dan in ieder geval groeien met de inmiddels vrijgekomen ruimte, jammer gaat ook niet. ik krijg de melding; “Het partitioneren is mislukt met de fout:
    MediaKit meldt dat zo’n partitie niet bestaat.”

het gaat dus niet door, weet iemand nu hoe ik dit oplos?

bij voorbaat dank, Sven van de Scheur

Moderator
    Poezenbeest

Probeer het eens vanaf de installatie-dvd en dan na het selecteren van de taal even het menu hulpprogramma’s openen

Bijdrager
    Pieterr

Misschien kun je een plaatje posten van je schijfhulpprogramma scherm zodat we kunnen zien hoe de diverse partities liggen ten opzichte van elkaar.

Bijdrager
    Sven van de Scheur
    Bijdrager
    Pieterr

En nu met de “partitioneren” tab in beeld…;-)

Bijdrager
    Sven van de Scheur
    Bijdrager
    Pieterr

Je Mac partitie zit in ieder geval aan de goede kant.
    Als je de Linux swap partitie verwijderd hebt, kun je de Mac partitie vergroten.
    Maar ik begrijp dat het probleem is dat het je niet lukt om die Linux swap partitie te verwijderen?
    Als je de partitie selecteert, en op de “minus” klikt, werkt dat dan?

Bijdrager
    Sven van de Scheur

dan krijg je dus dat gebeuren met bevestiging maar hij doet niets…

Bijdrager
    boekeloo

Kan je niet gewoon een SuperDuperbackup maken op een externe FW schijf dan je interne schijf in zijn geheel formateren en dan de back-up er weer met SuperDuper op zetten? (dan moet je wel een externe FW schijf hebben natuurlijk)

Bijdrager
    Sven van de Scheur

helaas heb ik niet zo’n schrijf

Bijdrager
    Sven van de Scheur

iemand?

Bijdrager
    Venerabilis

Door Ubuntu te installeren kan je de partites niet terug krijgen via bijv. bootcamp assistant..

Je kan iPartition proberen,. mocht dat niet werken en heb je geen backup(TimeMachine) dan wordt ’t vervelend voor je..

dan zal je alle partities in het geheel dienen te verwijderen en daarna een nieuwe aanmaken..

Dus opstarten vanaf install DVD/CD, DiskUtility openen en tab partities, en dan het dropdownmenu waar momenteel ‘Current/Huidig’ staat ‘1Partitie’ van maken en dan partitioneren.. vervolgens kan je Os x weer opnieuw installeren :? :x
    Hinderlijk gedoe voor een miezerige 10GB..

Bijdrager
    GrizzDesign

Ik heb dit zelf onlangs ook gedaan in een middagje, ik wilde namelijk mijn Boot Camp eraf halen.

Vrij simpel eigenlijk.
    Ik heb in Schijfhulpprogramma de partitie verwijderd. Daarna met het sleep-hendeltje rechts onderin Macintosh HD de ruimte naar beneden gesleept en zo vergroot. Daarna even bevestigen, en tot slot gaat hij even zn gang voor meerdere minuten om een en ander te doen en te berekenen en kan vervolgens het Schijfhulpprogramma worden beeindigd.:)

Uit mn hoofd:
    Blauw: Beschreven ruimte
    Wit: Lege ruimte
    Grijs: Ongepartitioneerde ruimte (kun je overheen slepen en word het wit)

Bijdrager
    Pieterr

Of probeer het eens via de command line, met de eraseVolume optie van diskutil.

Bijdrager
    Sven van de Scheur

met hulp wil ik dat best proberen maar je begrijpt dat ik het een beetje eng vind om te werken met comando’s waar ik nog nooit van gehoord heb

Bijdrager