14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    alexjeee

Macintosh Classic

Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van de Macintosh Classic, maar ik heb geen flauw idee hoe en wat… Kan ik überhaupt met dat ding op internet? En zo ja, hoe werkt dat dan allemaal???

Bijdrager
    Apple-TechKid

er is genoeg te vinden op internet

Bijdrager
    Muziekfan

Vooral naar kijken, zo’n Mac Classic.
    Op internet komen kun je eigenlijk wel vergeten tenzij je ook beschikt over een converter van seriele poort naar ethernet, zoals de Dayna etherprint.
    En eerlijk gezegd twijfel ik of het daar mee zal gaan. De TCP/IP stack van Mac OS 6 /7 was niet zo geweldig en ook kan ik me voorstellen dat zo’n etherprint alleen Appletalk ondersteunt.
    Een betere kans maak je met een SE/30, die heeft een NUBUS slot en daarvoor waren ethernet kaarten verkrijgbaar.
    Maar verder: kek machientje om Bolo op te spelen of zo;-)

Bijdrager
    alexjeee

haha dankje:lol: maar ik zal ff zoeken… heb hem al wel aan de praat gekregen maar kan er nog niet veel mee :slant:

Bijdrager
    Maverick9898

Nee dat kon toen ook niet:D. Nou ja, wel maar vergeleken met nu niet natuurlijk;).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je wel op zal vallen, is dat hij eigenlijk niet zoveel anders werkt dan een moderne Mac. Behalve dan dat je de muisknop ingedrukt moet houden om menu’s open te doen, en pas loslaten wanneer je pijltje boven het gewenste menu-item zit:)

Bijdrager
    Yost

Ach, een Apple Macintosh Classic. Ik ben direct weer terug in 1992. Natuurlijk kun je er veel mee: geweldige spelletjes gespeeld (Lemmings, Prince of Persia, SimCity), veel muziek mee gemaakt (Opcode EZ Vision sequencer), documenten op gemaakt (Word, WordPerfect).

Eigenlijk kon je er bijna alles mee… behalve netwerken, want hij heeft geen ingebouwde netwerkkaart en ook geen uitbreidingsslot ervoor. Je zult inderdaad iets moeten met een (verloop)interface die via de seriële poorten loopt…

Bijdrager
    whispering

Met de Classic kun je wel degelijk netwerken. Het is allemaal niet heel snel, maar het werkt toch heel netjes. Met behulp van connectorkastjes en een appletalk kabel zet je een appletalk-verbinding op waarmee je de mac’s aan elkaar koppelt en een printer kunt delen of bestanden uitwisselt.

Wat betreft internet… Destijds had ik wel internet. Daarvoor had ik een modem aangesloten waarmee ik in kon bellen. In eerste instantie een 2400 baud modem. Maar of destijds internet al in zijn huidige vorm bestond is mij ontschoten. (We spreken over 1985). Een paar jaar later op een LC475 had ik wel internet, maar dan met een 48k8 modem.

Bijdrager
    Yost

Hé, dat upgrade pad heb ik ook doorlopen: na mijn Classic kwam ook een LC475. Prachtige pizzadoos. Bij de LC475 gebruikte ik ook een modem om verbinding te krijgen met het Internet (ca 1995).

Het punt is alleen, dat dit soort oplossingen niet compatible zijn met de netwerkapparatuur die we tegenwoordig in huis hebben. Toen sprak alles AppleTalk, of had een seriële modemaansluiting. Nu hebben we een router in huis die TCP/IP praat, via WIFI of via Ethernetbekabeling.

Je moet dus op zoek naar randapparatuur die AppleTalk kan omzetten naar Ethernet of draadloos. Ik heb er een jaar of 6 geleden naar gezocht. En toen geconstateerd dat het nauwelijks te vinden is, en als je iets vindt is het veel te duur voor een “grapje”. Daarna de Classic maar weggegeven… Behalve e-mailen, is het ook niet zo zinvol meer om een Classic of een LC475 op Internet aan te sluiten. Ik bedoel, moderne sites zien er vast niet uit met Cyberdog (Your Pal On The Internet).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    whispering op 01 juni 2012

of destijds internet al in zijn huidige vorm bestond is mij ontschoten. (We spreken over 1985).

Nee, dat bestond nog niet zoals we het nu kennen. Het Internet bestond al wel, maar wat de meeste mensen als “het internet” beschouwen is het world wide web, en dat is pas begin jaren ’90 ontwikkeld (op een NeXTCube, voor de Steve-ofielen onder ons :)).

whispering op 01 juni 2012

Een paar jaar later op een LC475 had ik wel internet, maar dan met een 48k8 modem.

Bedoel je 4800 baud of misschien 28K8 bps? Als je “een paar jaar” na 1985 al een 28K8 had was je toch je tijd zwaar vooruit … in 1995 kocht ik een PC met 486/100-processor, Windows 95 (op diskettes) en een 28K8 modem, wat voor die tijd een erg snel modem was.

Bijdrager
    tms18

Misschien een rare vraag maar waar heb je hem gekocht en hoeveel heb je er voor betaald???

Ben er namelijk zelf naar een opzoek

Bijdrager
    whispering

Na enig intern ‘onderzoek’ moet ik de tijdslijn aanpassen en blijk ik mijn tijd niet echt vooruit te zijn geweest. Rond 1989 had ik de Macplus. Die had nog een gelige gelige kleur. Met programma’s die nog op 1 floppy pasten. Ik heb nog steeds de doos van de eerste versie van Illustrator met instructie video.
    Met een 2400 baud modem die ik op een goed moment had kon ik inbellen op bulletin boards. Die mac heb ik ruim 6 jaar gehad en daarna dus de LC475. Daar heb ik een extern 48k8 modem bij gekocht. Toen had ik dus wel internet wat aan zijn opmars was begonnen.

Bijdrager
    ernst.
    Yost op 01 juni 2012

Ach, een Apple Macintosh Classic. Ik ben direct weer terug in 1992. Natuurlijk kun je er veel mee: geweldige spelletjes gespeeld (Lemmings, Prince of Persia, SimCity), veel muziek mee gemaakt (Opcode EZ Vision sequencer), documenten op gemaakt (Word, WordPerfect).

Eigenlijk kon je er bijna alles mee… behalve netwerken, want hij heeft geen ingebouwde netwerkkaart en ook geen uitbreidingsslot ervoor. Je zult inderdaad iets moeten met een (verloop)interface die via de seriële poorten loopt…

Dus mijn ijdele hoop mijn oude Macintosh uit de jaren 80 ooit eens het worldwideweb op te krijgen kan ik als ijdele hoop blijven beschouwen…

Bijdrager
    Yost
    ernst. op 13 december 2012

Dus mijn ijdele hoop mijn oude Macintosh uit de jaren 80 ooit eens het worldwideweb op te krijgen kan ik als ijdele hoop blijven beschouwen…

Nou niet helemaal ijdel, maar wel heel ingewikkeld. Zoals Whispering mij corrigeerde, de Classic heeft wel een netwerkpoort, maar dat is een seriële AppleTalk poort. Terwijl alle hedendaagse netwerk- en internetspullen gebaseerd zijn op ethernet. Voor ethernetaansluitingen waren er toen uitbreidingskaarten voor de SE(/30), wat die had een uitbreidingsslot. Maar ja, volgens mij werkte dat nog met coaxkabel, dus zo’n ronde (kabel-tv) stekker. En niet de dat-5/6 kabels die we nu gebruiken.

Het is dus zaak om een adapter te vinden die hedendaags tpc/ip gebaseerd internetverkeer vertaalt naar het AppleTalk protocol en terug (geen flauw idee of die bestaan). En dan heb je nog een browser nodig die hedendaagse websites aankan…

…pff, ik neem terug wat ik eerder zei: het is niet ingewikkeld, het is volgens mij niet praktisch mogelijk. Je kunt denk ik wel een internetverbinding krijgen, maar ik betwijfel of je dan ook iets zinnigs met die verbinding kunt doen. Nou ja, misschien je email ophalen (tekstgebaseerde email, dan wel).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.