3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Beech

Macintosh 30 jaar geleden + verloren gewaande conversatie met Steve Jobs

Interessant artikel over het begin van Apple.

Bijdrager
    Peter F

30 jaar geleden… dan ben ik zelf een late gebruiker van Mac of Apple, zoals je wil. Eerste -schoolse- gebruik was in 1986.

Mijn eerste Mac-aankoop was direct „groots”. Had in 1990 net een fotogravure (lithografie voor Nl.) over genomen waar „iets” moest veranderen.

Aankoop bestond uit „low-end” apparatuur. (Dit is voor de Oldies:)
    Zijnde:

1 Scangrafic belichter
    1 Quadra 950
    1 Macintosch Iici of Iicx (ik zou op zolder moeten kijken)
    1 occasie Mac SE
    De nodige software (QXP, Freehand, Fonten, Pagemaker, Suitcase (denk ik), Photoshop)

Totaal bedrag van de investering, was toen een 7.500.000,-BEF (187.500 euro)

De Quadra 950 werd snel uitgebouwd tot een klein monstertje. De HD van 40MB werd uitgebreid met een schijf van 100MB (we moesten snel 4 beelden A4 bewerken en voor 1 beeld A4 had je min. 25MB opslag nodig. Heel België afgereden op een vrijdag middag om die schijf te vinden.

Daarnaast vond ik een trucje in systeem 7 om een deel RAM geheugen om te zetten tot een virtuele HD.

FF wat lattjes RAM bijsteken tot 94MB (kostprijs toen was bijna 100Euro per MB ram)
    Kon ik het volledige photoshop programma op laten draaien en ook nog eens als swap-schijf gebruiken… (systeem gebruikte toen een 2MB, Phototshop zal ook zo iets geweest zijn en je moest voor Photoshop een swap-schijf hebben die 3x de grootte van je beeld was)

Nadien kwamen de powermacs (800, 8500,…) twijfel sloeg toe. Apple begon het verlies van Steve Jobs te merken. Gebruikers begonnen te twijfelen aan de continuïteit van het product. Gelukkig kwam Steve terug, kreeg apple oa. van Microsoft (yep!) wat dollars toegeschoven en de trein begon terug te lopen.

Op mijn „zolder” staan ondertussen een 25-tal apple producten die ik heb gebruikt en… die nog steeds werken :). Sommige hebben een beetje ergernis gegeven. De meeste echter veel werkplezier. Steeds ook MSDos en Windows-adepten in huis gehad. Vroeger nooit goed begrepen waarom iemand vrijwillig achter zo’n „ding” zat.

Ik ben vooral benieuwd wat de volgende 30 jaar zal geven…

Kleine voetnoot:
    Moraal van het verhaal.

=== Dit geheel terzijde en ik verwacht nu idd. de nodige flauwe reacties.===

Had ik in 1990 ipv Mac-producten, Mac-aandelen gekocht. Moest ik nu niet meer werken. Gewoon ter illustratie van verschil tss „kapitaal” en „arbeid”. Gaat uiteindelijk over zelfde „product”.
    Toen (1991) aandelen een 4 Euro, vandaag ongeveer 400 Euro (tot piek 750?), dus, 50.000 Euro x 100, ik denk dat ik net rond zou komen:)

Bijdrager
    Peter F

zie nu dat dit op d verkeerde plats staat…:(

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.