15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    macdeath

MacBook Air vs MacBook Pro

Hallo allen

Om maar de deur in huis te vallen, ik twijfel al tijden tussen de aanschaf van een MBPro en MBAir
    Eigenlijk wil ik het liefst de Air, maar ‘experts’ adviseerde me dat niet te doen omdat de MBAir te weinig rekenkracht zou hebben om bv Photoshop te draaien. Ik weet natuurlijk, dat het uitmaakt waarvoor je je notebook wilt gebruiken. Bij mij zou dat vooral op lange reizen zijn tijdens (werk)vakanties en voor het geven van presentaties. En zo nu en dan mijn websites bijwerken bv een fotootje plaatsen. Denk daarbij aan een paar foto’s per dag en niet hele batches. Ik moet dus kunnen surfen, offertes kunnen typen, mailen, wat website maintenance kunnen doen (photoshoppen, maar een paar foto’s per dag) etc.

Nou, de voor- en nadelen op een rij:
    + MBAir ziet er super uit
    + Lange(re) batterij duur
    + behalve zo nu en dan photoshoppen (simpele bewerkingen aan een handvol foto’s per dag) wil ik er mee kunnen surfen, mailen, filmpje bekijken (in het vliegtuig), offertes en brieven tikken. Dus geen zware bewerkingen als video rendering, compilen oid
    + verder vind ik de MBAir echt een stap vooruit. Geen draaiende onderdelen meer etc
    – MBAir heeft geen verlicht keyboard

dan de MBPro
    + meer rekenkracht, dus je KAN er alles op (of je dat of doet of niet), je wordt niet begrensd door je cpu
    + verlicht toetsenbord
    – ik hoorde dat er productiefouten zouden zitten in de sandy bridge processoren. maar wat precies weet ik niet
    – ik las een artikel dat de nieuwe mac book pro’s slordig in elkaar gezet zijn (excessive thermal paste, zie http://www.computerworld.com/s/article/9211839/Apple_s_new_MacBook_Pros_raise_quality_concerns)
    – Ik vind de laatste update van de MBPro gewoon tegenvallen: ik hoopte op liquid metal, sdd etc. Ik krijg een beetje het gevoel dat dit een ‘tussen’ update is

Kortom, omdat ik een enorme hekel heb aan storingen en reparaties en ik mijn notebook vooral voor relatief eenvoudige taken zou gebruiken, voel ik veel voor de MB Air. Maar alle mac guru’s in mijn omgeving raadde het me af: te weinig rekenkracht, alles gaat langzaam, zelfs fotoshop. De MB Pro daarentegen schijnt gebruik te maken van processors met productiefouten, lijkt een tussenmodel en ik word zenuwachtig door de vermeende slechte productiekwaliteit.

What to do??

Bijdrager
    Hansi2124

Je vraagt advies van anderen, terwijl die anderen jou adviseren om een MBP te kopen i.p.v. een MBA. Jij geeft aan dat je een MBA wilt.

Dan moet je vooral doen wat je zelf wilt en het advies van anderen in de wind slaan;-)

Bijdrager
    macdeath

@Hansi2421 Die anderen die de MBP adviseren, heb ik niet gehoord over de vermeende lage productiekwaliteit van de MBP (thermal paste) en de mogelijke productiefouten in de sandybridge processoren. maar ik weet niet of dat allemaal waar is. Dat was de reden om het hier nogmaals voor te leggen. Mss had ik het subject anders moeten noemen en puur die 2 geruchten over de MBP moeten aankaarten. Excuus daarvoor

Inactief
    Anoniem

Wat betreft de productiefout in de nieuwe Intel CPU’s dat geld niet voor de MBP
    Dit was een oude serie van Intel processors en dit geld niet voor de nieuwe MacBook Pro’s
    dus over dat probleem hoef je je geen zorgen te maken.

(alles wat ik hier over koel pasta zeg baseer ik op verschillende bronnen)
    Verder wat betreft je zorg over de koelpasta (Thermal Paste) de hoeveelheid die is gebruikt “kan” wat hoger zijn dan geadviseerd word door intel, echter geeft dit pas problemen bij temperaturen boven de 90 graden. Ik heb mijn MacBook Pro inmiddels 2 en halve week en kan je vertellen dat zelfs met video bewerking ik moeite moet doen om mijn processor zo warm te krijgen. meestal blijft hij rond een mooie 70 graden hangen.

Dus het eerste probleem (CPU) bestaat niet, en het 2e probleem heeft 2 kanten, je weet niet of ze allemaal teveel pasta hebben of toevallig een paar laptops. en het gaat pas een probleem geven op het moment dat je extreem hoge temperaturen krijgt die jij met een beetje fotoshop nooit gaat halen… Verder denk ik dat de productie kwaliteit alles behalve laag is. dit is een geweldig systeem dat erg goed en degelijk in elkaar zit!

Verder wat betreft mijn advies aan jou over je keuze.
    Ik denk dat de MBA wel geschikt is voor wat je wil doen, alleen dan wel de 13″ met de 1,86 Ghz CPU. Waar je echter wel heel goed over na moet denken is dat de schijf en de RAM beide niet uitbreidbaar zijn. Dus denk van te voren goed na of je een 128 of een 256 GB schijf wil en kies ook tussen 2 of 4 GB ram (photoshop draait beter met 4GB)

Deze 2 problemen heb je niet bij de Pro want daar kan je later zelf nog deze onderdelen vervangen. Onderschat verder ook niet de waarde van een verlicht toetsenbord, dit is zo’n ontzettend fijn iets als je veel op reis bent, ik hoor dat je “veel” vliegt dus dan is dat echt een fijne functie in een donker vliegtuig. Verder heb je meer poorten (USB/FireWire etc) op de Pro wat soms wel erg handig kan zijn. En als laatste, de prijs? de MacBook Pro 13″ is goedkoper dan de Air 13″

Maar uiteindelijk blijft het je eigen keus. maar als ik hem voor je moest maken had ik voor de MacBook Pro gekozen.

P.S.: batterij duur van de Air en de Pro zijn trouwens beide 7 uur…

Bijdrager
    Dbakker

Heb de 1e generatie MBA en ben nog steeds heel erg tevreden.
    Over de snelheid… Geen probleem wanneer je gewoon internet, mail etc gebruikt.
    Hij is wel extreem snappieer geworden nadat ik hem heb geupgrade met een 128 gig SSD.

Verder het gebruik.
    M’n MBA is m’n trouwe makker in m’n fototas bij fotoshoots on site. Geen enkel probleem met Aperture. Ik ga dan natuurlijk geen extreme aanpassingen doen. Die doe ik thuis wel op m’n iMac.
    Vind de afmetingen handzaam en het gewicht precies goed.

Het ontbreken van een dvd drive is soms minder handig maar die heb ik extern en neem ik erbij wanneer nodig. Dat is toch wel enkele keren per jaar. Lijkt weinig, maar afwezigheid ervan kan soms vreselijk onhandig zijn.

Succes met je keuze.
    Douwe-Jan

Bijdrager
    macdeath

@Steve Thanks Steve. Dat zijn nuttige tips. Als ik ga voor de Air, dan ga ik voor de 13 inch en upgrade deze van 1,86 naar 2,13 GHZ processor en ik neem idd ook 4 gb ipv 2 intern

@DBakker goed om te horen dat je zo tevreden bent. Als ik je goed begrijp is die externe superdrive gewoon een must. Die nemen we er dan maar bij. En zoveel installeer ik ook weer niet dus de onhandigheid om deze af ten toe aan te sluiten, neem ik op de koop toe.

ik las nog dat de air geen sd card slot zou hebben maar ik denk dat dit alleen geldt voor de 11 inch?

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik zou gaan voor de MBP. En dan vooral om de superdrive. Ja, je hebt een externe maar dat is weer extra gewicht. Overigens moet je niet denken (op je reizen) om eens een filmpje te bekijken (dvdtje). Dan moet je een externe HD meezeulen. (Je interne HD is nu niet bepaald zo groot).

Jij kiest natuurlijk. Maar alleen al voor het ontbreken van de superdrive zou mijn keuze al gemaakt zijn.:)

Bijdrager
    syltheboy
    macdeath op 13 maart 2011

ik las nog dat de air geen sd card slot zou hebben maar ik denk dat dit alleen geldt voor de 11 inch?

Inderdaad, dat klopt!:wink:

Bijdrager
    1984

ik twijfel al tijden tussen de aanschaf van een MBPro en MBAir
    Eigenlijk wil ik het liefst de Air, maar \’experts\’ adviseerde me dat niet te doen omdat de MBAir te weinig rekenkracht zou hebben om bv Photoshop te draaien. Bij mij zou dat vooral op lange reizen zijn

Persoonlijk zou ik dan voor de 11″ kiezen, er ligt hier wel eens een (oudere)13″ MBA langs een 13″MBP en vaak zie ik het verschil niet meer…..Ja, van de zijkant dan weer wel.maar de keuze is aan U

Bijdrager
    1984

Bij mij zou dat vooral op lange reizen zijn tijdens (werk)vakanties en voor het geven van presentaties.

Tja……..

Bijdrager
    kogel

mba heeft geen firewire en geen thunderbolt en geen toetsenbordverlichting. Ik zou in iedergeval even wachten op een universele port. Dan kan je makkelijk externe hdd’s aansluiten. En ik vind de toetsenbordverlichting op mijn mbpro ook wel erg ok. Even zoeken naar een aanbieding en je kan voor 1000 euro oid wel een mbpro op de kop tikken.

Bijdrager
    Hessel89

een ”tussen update?”

HAHAHAHA

gast ik heb een core i7 macbook pro uit 2010 en die scoort +/- 5000 geekbench punten

vergelijk dat met de nieuwe lowend 15 inch die heeft al + 10000 punten

dat is dus meer dan 2 x zo snel!! dus de grootste update in jaren!! en dan heb ik het over rauwe processorpower. de grafische kaart die er nu in zit is een nog veel grotere vooruitgang.

maar hey, het kiezen van een notebook is een emotionele beslissing en uit je hele verhaal blijkt dat je gewoon liever de macbook air wil dus volg je hart en koop die macbook air. je zult er vast geen spijt van hebben. ik ben het met je eens het is een next generation machine.

Bijdrager
    1984
    Hessel89 op 14 maart 2011

HAHAHAHA
    maar hey, het kiezen van een notebook is een emotionele beslissing en uit je hele verhaal blijkt dat je gewoon liever de macbook air wil dus volg je hart en koop die macbook air. je zult er vast geen spijt van hebben. ik ben het met je eens het is een next generation machine.

next generation machine…..?

Bijdrager
    joeph

Ik heb ook een MacBook Air en ik ben er heel erg blij mee! Ik zou hem nooit kopen als enige machine, maar als aanvulling op bijvoorbeeld een iMac vind ik hem perfect!!

Doordat hij gebruik maakt van SSD merk je tijdens normaal gebruik niet dat hij langzamer is, veel programma’s starten zelfs sneller op dan op mijn iMac. Wat kleine dingen doen met photoshop is ook geen enkel probleem.

Zelf heb ik geen externe drive erbij gekocht. Voor mij heeft dit ook weinig toegevoegde waarde; als ik een film wil kijken doe ik dat meestal toch niet op een laptop, en anders rip ik die wel met toast op mijn iMac en neem ik hem mee. Verder kan een andere Mac zijn DVD drive delen waardoor het net lijkt alsof wel een DVD drive hebt, alleen stop je de DVD dan in een andere computer:)

Voor jou doeleinden denk ik dat een MacBook Air perfect is!

Bijdrager
    florisappelaar

Macdeath ga voor de Macbook Air! Ik heb er ook heel lang over getwijfeld maar ben hee blij dat ik uiteindelijk voor de MBA 13 inch 4gb 2.13 ben gegaan.

Ik verwijs je stiekem toch door naar de Amerikaanse collega’s op macrumors.com, deze geven veel beter inzicht in de mogelijke gebruiksgemakken van de Air vs de Pro. Vroeger was het inderdaad zo dat de MBA iets underpowered was, tegenwoordig is dit veranderd. Zeker in de taken die jij wil gaan doen met de MBA.

http://forums.macrumors.com/forumdisplay.php?s=&forumid=122

Veel succes met de keuze, maar ik denk dat je het stiekem al weet:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.