27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

MacbookPro (zwart scherm) Lion

Ik lees op Applediscussions een hoop problemen met 10.7.1. Er is een draadje met 77 pagina’s en ongeveer 80000 views over de beruchte zwarte schermen die voornamelijk voorkomen op de MBP’s van midden 2010.

Momenteel heerst er op dat forum het idee dat Lion de grafische chip van Nvidea zwaarder gebruikt en dat dit de beruchte zwarte schermen oplevert. Momenteel is er maar één oplossing: een nieuw moederbord eisen van Apple. Het zou dus hardware-related zijn.

10.7.2 zou géén oplossing brengen.

Graag zou ik weten of er MBP-gebruikers op dit forum zijn die last hebben van deze zwarte schermen in Lion. Ik zou graag te weten komen hoe widespread dit probleem is.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Geen problemen hier.

Bijdrager
    Square_R3

Kan helaas niet zeggen dat die beter is gaan lopen, maar gelukkig geen zwart scherm.

Bijdrager
    Maverick9898

Wij hebben wel een zwart scherm, maar eigenlijk alleen als ie uit gaat;). Okay, die is flauw. Nee, wij hebben een fatsoenlijk werkend scherm, geen enkel probleem.

Bijdrager
    mtooster

Ik heb inderdaad last gehad van dit probleem.
    (Als je er last van hebt kun je het gegarandeerd reproduceren door in PhotoBooth naar de 2e pagina van de effecten te gaan)
    Dat was overigens ook in 10.6.8 zo, het heeft zich de kop op gedaan na een eerdere vervanging van het logic board (om een andere reden).

Na opnieuw een vervanging van het logic board nergens meer last van. (garantie op de reparatie)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Wanneer kreeg je dan een zwart scherm in 10.6.8?

Dan kan ik dat eens proberen, want mijn MBP is ouder dan één jaar, dus als er iets aan mijn moederbord scheelt kan ik alweer beginnen te discussiëren over wettelijke garanties en daar heb ik weinig zin in.

Ik zit nog op 10.6.8 en heb geen Applecare.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Heb ook nog niks ervaren. Heb wel gisteren een zeldzame crash mogen meemaken op 10.7.1. Nee het systeem loopt echt nog niet helemaal lekker.

Bijdrager
    Macosxachist

Ik heb sinds de installatie van Lion precies één keer een zwart scherm gehad op mijn MBP van 2010. Maar of dat dezelfde oorzaak had als die ‘beruchte zwarte schermen’ weet ik niet. Het lukt me in elk geval niet om het te reproduceren.

Bijdrager
    Oldekamp

Nog geen enkele problemen ondervonden, 2e pagina van Photo Booth effecten werkt naar behoren, en systeem is lekker vlot. Heb een Macbook Pro 13″ uit 2010 (2,4Ghz basismodel).

Ik denk niet dat uitmaakt voor die zwarte schermen, maar ik heb hem wel uitgebreid met 1TB HD en 8GB RAM.

Bijdrager
    CedricH

We hebben hier thuis ook een MBP 15″ uit 2010 met Lion en nog geen problemen mee gehad. Ik ben zoals hierboven wel benieuwd wanneer dat probleem zou moeten voorkomen.

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb dit probleem regelmatig sinds de installatie van Lion. Het probleem treedt nooit spontaan op.
    Het probleem doet zich voor als je ergens op klikt, in eender welk programma of finder. Het beeld wordt zwart en de Mac hangt zich op. De keyboard verlichting blijft aan.
    Een herstart is dan de enige uitweg.
    Zeer vervelend probleem, als je bepaalde dingen niet tijdig hebt bewaard.

Bijdrager
    Timp

Ik ook een MBP 13” 2010. Basis model met 8gb. Geen zwarte schermen gezien!

Wel een aantal kernelpanics maar dit was door een kapot ram bankje.

Gr

Bijdrager
    Sylvester

Het begint héél vervelend te worden. Als ik er een ganse dag intensief op werk,moet ik hem een stuk of 10 keer herstarten. Steeds hetzelfde probleem : ergens op klikken, en daarna wordt het beeld zwart.
    Met snow leopard nooit problemen gehad.
    Elke keer na de herstart krijg ik de mogelijkheid om feedback te geven. Ik vul dit netjes elke keer in.
    Volgens mij worden ze overstelpt met feedback.

zij-vraagje : moet die feedback in het engels of mag dat in het nederlands?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik denk best in het Nederlands. Helaas is er (zelfs in de laatste build 11C57) nog steeds geen oplossing.

Bel anders Apple eens?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Hier staat meer info van Apple over dit probleem.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Voor mensen met dezelfde problemen als mij is er vandaag een update uitgekomen.

Artikel.

Updaten via softwareupdate.

Bijdrager
    Sylvester

Gisteren heb ik deze update geïnstalleerd. Even dacht ik dat het probleem opgelost was. Ik kon zonder problemen schermdeling gebruiken, wat voordien niet was.
    Helaas heb ik terug regelmatig zwart beeld. Dus niet opgelost met deze update.
    Het is beter, maar nog niet volledig opgelost.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Als het niet opgelost is, raadt Apple je aan om terug naar de winkel te gaan. Je garantie is uitgebreid tot twee jaar.

Hier is het document van Apple. Dat van de garantie staat beneden. Ik denk dat het een nieuw moederbord zal worden (voor zover ik op het internet heb gelezen is dat het enige dat, behalve deze update, tot nu toe geholpen heeft).

Bijdrager
    blensink

Re: Artikel: TS2377, Apple website (MacBook Pro: Distorted video or no video issues)
    Specifieke producten waarop dit van invloed is:
    MacBook Pro 15-inch en 17-inch-modellen met NVIDIA GeForce 8600M GT-grafische processors

MacBook Pro gebuikers opgelet!
    Letterlijke tekst op de Apple website: “In juli 2008 heeft NVIDIA openlijk toegegeven dat er een hoger percentage defecten bij de grafische processors is dan normaal, vanwege een verpakkingsfout. Tegelijkertijd verzekerde NVIDIA Apple ervan dat het probleem niet gold voor Mac-computers met deze grafische processors. Na het uitvoeren van een onderzoek constateerde Apple echter dat het probleem mogelijk gold voor enkele MacBook Pro-computers met de grafische processor NVIDIA GeForce 8600M GT. Als de grafische processor van NVIDIA in uw MacBook Pro defect is of binnen vier jaar na de datum van aankoop defect raakt, wordt er kosteloos een reparatie uitgevoerd, zelfs als de garantieperiode van uw MacBook Pro is verstreken.”
    Waar dient u op te letten:?”Een vervormd of een verdraaid beeld op het computerscherm. Geen beeld op het computerscherm (of extern beeldscherm), zelfs wanneer de computer is ingeschakeld”
    Mijn ervaring met de Apple helpdesk:
    Ik kocht mijn MacBook Pro 17-inch-model in de week voor Kerst 2007. In december 2011 was de MacBook nog geen 4 jaar oud toen de kuren begonnen. Toen ik eenmaal naar de Apple serviceprovider ging was de vier jaar net verstreken. Helaas, jammer voor u, was de reactie van de Apple helpdesk, geen garantie meer.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dit is niet hetzelfde artikel. Dat gaat over de MBP’s van 2008 die ongeveer een gelijkaardig probleem hadden.
    Ondertussen is het supportartikel van Apple, waar ik naar verwijs hierboven, verdwenen.

??

Bijdrager
    Haike

Ik denk niet verdwenen is, gisteren kon je ook al niet naar de support pagina van Apple. Dat probleem ligt daar, niet hier..

Bijdrager
    Sylvester

ondertussen heb ik een nieuw moederbord in mijn Macbook Pro, en nu werkt hij prima.
    Het was dus een hardware probleem.

Bijdrager
    Haike

Mooi! onder garantie afgewikkeld?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ja. Bij mij net hetzelfde. Onder garantie vervangen.

Bijdrager
    Mateo

Ik heb hetzelfde probleem. Heb hem gister naar de winkel gebracht. Betreft een 15″ MBP met hires anti glare scherm. Gekocht augustus 2011. In mijn geval kreeg ik eerst wel een melding op het scherm dat ik de computer opnieuw moest booten. Daarna… Zwart!

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat hij gerepareerd si.

Bijdrager
    ngommers

Helaas heb ook ik dit probleem. Ik heb mijn macbook pro aangeschaft via de online shop van apple.
    Wat raden jullie aan om toedoen. Langs een Amac bij mij in de buurt, Telefonisch contact opnemen met Apple, of bellen met Apple.

Mocht die gerepareerd moeten worden, hoe lang ben ik hem dan kwijt? en ben ik dan ook al mijn data kwijt op mijn macbook?

Bijdrager
    Haike

Utrecht-Amsterdam is niet ver, naar de store hiero in Amsterdam met dat ding. De data staan op je HDD dat heeft niks te maken met je kapotte scherm. Dus als het goed is staan die er nog gewoon op. Als je je huidige mac opstart vanuit de Target mode, en je verbind hem via een Firewire kabel met een andere Mac, zal je huidige mac zich gedragen als een externe harde schijf. Via die andere Mac kun je dan voor je hem wegbrengt alles eraf plukken wat voor jou belangrijk is, maar in de Store doen ze dat ook wel.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.