17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    mr_macbookpro2

Macbookpro 2010 naar new MBpro 2019 Migratie errors. Het beste alternatief?

Hallo,

Heb onlangs een nieuwe MBpro 16 aangeschaft. Mijn oude mid 2010 MBpro begon wat te haperen en kom ook niet meer naar een nieuwer versie van het OS geupdate worden en was dus wel aan vervanging toe (werkt overigens nog steeds top voor 10 jaar oud met een i7 en 8gb geheugen).
    Nu dus eindelijk die (over)stap genomen. Omdat ik altijd met TimeMachine een backup maak op mijn Qnap Nas dacht ik de nieuwe MPpro snel in gebruik te kunnen nemen met de TM backup via Migratie Tool. Niet dus!

Alhoewel ik wel telkens de opties die gekozen kunnen worden te zien krijg (oude mb, TM op de Qnap) krijg ik verschillende errors waardoor het niet verder komt. O.a. bij direct van de MBpro naar de nieuwe via Wifi, klachten over het netwerk, firewall etc. Firewall staat uit op beide, het netwerk is ok dus wat dan nog?

Dan maar proberen de TM backup vanaf de Qnap, dat gaat tot aan het “laden” goed maar dan krijg ik de melding geen Volumes gevonden? Voor de zekerheid maar een nieuw TM backup gemaakt maar helaas maakt dat allemaal niks uit. Het blijft hetzelfde.

Las dat anderen via de icloud Drive ook zaken overzetten. Dat is mooi en wellicht ook wat ik moet doen. Maar wat dan met de mail(bestanden en de mail accounts? Ook gebruik ik veel Firefox, kan daarvan de geschiedenis, en data overgezet worden op een andere manier?
    Ook van veel apps zal dat wel lukken. Maar ik heb ook wel wat apps die niet via de app store zijn gekomen.

Overigens worden in de icloud drive alleen bestanden gezet van Documenten nu heb ik eigelijk de meeste bestanden onder Admin staan. kan ik die map gewoon onder Documenten hangen zodat ik dan ook mappen als “Download”, “Sites”, etc. in icloud drive krijg?
    En wat te denken van de wachtwoorden van all de apps. (heb nu wel 1password geïnstalleerd. Maar dan moet ik wel alles eerst weer openen en inloggen). En dan heb je natuurlijk ook programma’s met activatie key (bijvoorbeeld Coda en andere) waarvan ik niet weet of die overigens op de nieuwe MBpro gaan werken en of die key nog te vinden is (in de mail).

Gelukkig kan ik nog werken op de oude MBpro en alles uitzoeken. Maar een iets makkelijkere route zou wel mooi zijn en tijd besparen.  Is er een oplossing voor de errors met de Migratie Tool?

Graag julile advies / oplossingen! Bedankt

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt de gegevens ook direct van je oude Mac naar je nieuwe Mac laten overzetten met Migratie Assistent.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203981

Bijdrager
    mr_macbookpro2

<p class=”cite”>TheBigZ op 24 augustus 2020 om 18:58</p>
    Je kunt de gegevens ook direct van je oude Mac naar je nieuwe Mac laten overzetten met Migratie Assistent.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203981

Volgens mij leg ik hierboven juist uit dat dat niet werkt bij mij? Dus….:)

Bijdrager
    Kwadraatje

Via wifi werkt het niet, begrijp ik. Maar via een ethernetkabel?

Bijdrager
    mr_macbookpro2

Je bedoeld op beide apparaten? Kan dat nog eens proberen. Maar volgens mij gooit de Migratie Tool je op Wifi als je die start (hij logt de apps uit). Maar ga dat nog eens proberen voor de zekerheid.

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit met wifi geprobeerd… Nog een andere mogelijkheid is om de oude Mac in doelschijfmodus te zetten: https://support.apple.com/nl-nl/HT204350

Bijdrager
    Jorik

Doelschijfmodus is wel mogelijk, maar wordt een beetje lastig, want dan moet je firewire800 naar TB3 gaan doen. Is wel mogelijk, maar tenzij je die kabels/adapters/dock ook al ergens anders voor wilt gebruiken/aanschaffen, is het een beetje prijzig. Dan is het goedkoper om de HDD/SSD in een USB behuizing te plaatsen en op de nieuwe aan te sluiten.

Maar ik zou inderdaad ook eerst via ethernetkabel proberen, is in mijn ervaring toch wat stabieler dan via wifi en ook sneller, aangezien je oude MBP waarschijnlijk maximaal een 300Mbps rate over wifi kan; effectief blijft daar amper 150Mbps van over en via ethernet zal het op 1000Mbps gaan.

Bijdrager
    mr_macbookpro2

Ik ga het zo eens proberen via ethernet.
    Wat voor usb behuizing bedoel je dan? Kan natuurlijk ook een Externe schijf gebruiken en de Timemachine back-up daarop maken en die aan de nieuwe MBpro hangen of aan het ethernet? Kan ik nog iets met CC of Super duper?

Bijdrager
    Tegenwind

Als je een externe schijf hebt die je even voor dit doeleinde in kunt zetten dan is dat de kortste klap, je kunt een trial versie van Carbon Copy Cloner downloaden en hiermee een volledige kloon van de interne schijf maken. Deze kun je dan direct op de nieuwe laptop aansluiten en dan nog eens proberen met migratieassistent. Succes gegarandeerd:)

Bijdrager
    Jorik

Je kunt inderdaad een (nieuwe) externe schijf gebruiken en op je MBP2010 een exacte kopie maken van de interne schijf naar de externe.

Als je het niet vervelend vindt om je MBP2010 open te maken, kun je ook de interne schijf van je MBP2010 eruit halen en in een lege externe behuizing plaatsen, bijvoorbeeld zoiets:

https://www.hardwarewebwinkel.nl/opslag-hdd-ssd-optical-flash/externe-behuizingen/externe-behuizingen-25-inch-sata/logilink-usb-31-gen1-hdd-enclosure-for-25i-sata-hddssd-black.html

Deze heeft waarschijnlijk een usb-a aansluiting, maar ik neem aan dat je voor je nieuwe MBP toch wel een usb-c naar usb-a adaptertje wilt hebben, dus dat zou dan ook kunnen. Of je koopt een behuizing die wel meteen een usb-c aansluiting heeft, zoals:

https://www.hardwarewebwinkel.nl/opslag-hdd-ssd-optical-flash/externe-behuizingen/externe-behuizingen-25-inch-sata/icy-box-enclosure-for-25i-hddssd-usb-c-31-gen-2-60320.html

Ik heb zelf ook nog een 15″ Mid 2010 MBP liggen en daar had ik jaren geleden een SSD in gezet. Dat is een kwestie van alle schroefjes aan de onderkant losmaken, paneel verwijderen en met een paar schroefjes kun je dan ook de HDD verwijderen of vervangen. Ifixit geeft aan dat je ook de batterij kunt losmaken, maar dat zou ik zelf bij een HDD vervangen niet doen:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Mid+2010+Hard+Drive+Replacement/3030

Hoe dan ook, als het via ethernet lukt, heeft dat de voorkeur ;-).

Bijdrager
    mr_macbookpro2

Ik heb ook in de mbpro 2010 een ssd gezet (die gebruik ik nu dus) en heb zelfs nog de batterij etc. van ifixit klaar liggen:) maar nog nooit er in gezet (ook nieuwe fans en aansluiting heb ik liggen). Mag de volgende liefhebber dan doen. Denk dat ik even een externe ssd haal dat is toch handig voor allerlei doeleinden en dan hoeft er niets over wifi of netwerk.
    Heb net geprobeerd via het netwerk. Maar dat werkt dus niet het Migratieprogramma sluit alles en pakt dan de wifi . Dat zie ik omdat hij aangeeft welke wifi connectie er gebruikt wordt. Als ik dan beide in hetzelfde netwerk heb, dan krijg ik vervolgens het gezeur over of niet toegankelijk of firewall bla bla. Of hij gaat de source MB controleren en staat dan heel lang te spinnen zonder dat er voortgang te zien is (hoe lang mag dat gewoonlijk duren?)

Bijdrager
    gipsman

Ik ben niet techneut genoeg om advies te geven. Ik had echter ook problemen met de overstap Macbook 12″ Mojave>Macbook 12″ Catalina. En eveneens met de nieuwe backup van Catalina via Time Machine. Vroeger verliep dit allemaal vlekkeloos. Time Machine maakt blijkbaar soms fouten bij het ophalen van oude backups ( Journaled) voor het nieuwe HPFS.

Bijdrager
    Jorik

Als je de oude HDD nog hebt, kun je natuurlijk ook die terugzetten als je ‘m verkoopt/weggeeft, ik denk dat het niet veel in de verkoopwaarde zal uitmaken, hij is waarschijnlijk toch niet veel meer waard na 10 jaar ;-). En dan kun je die SSD in een nieuwe behuizing gebruiken. Op deze manier hoef je de data niet te kopiëren en kun je de SSD ook nog steeds later gebruiken. Maar als je toch al een snellere en compactere SSD (zoals Samsung T5) wilde kopen, dan is het handig om dat maar meteen te doen inderdaad.

Met via het netwerk, bedoel je daarmee dat je een kabel van de ene MBP in de andere hebt gestopt en dus niet op je thuisnetwerk zit? (Heb je uiteraard wel een usb-c naar ethernet adapter voor nodig voor de nieuwe MBP…)

Bijdrager
    mr_macbookpro2

Heb nu een Samsung T5 dus ga dat maar eens proberen. Met netwerk bedoel ik netwerk (Ethernet) . De adapter heb ik en dat werkt prima.

Bijdrager
    Koezel

Pas geleden heb ik met de migratieassistent een hoop overgezet van mijn oude Macbook naar de nieuwe. Via Wifi. De nieuwe zag de oude en vroeg wat er overgeheveld moest worden. Na een uurtje was het klaar.  Om maar aan te geven dat het wel kan.

Bijdrager
    mr_macbookpro2

Met de TimeMachine Backup op de Samsung is het wel grotendeels gelukt de backup op de nieuwe Macbook over te zetten. Moest wel een nieuwe gebruiker aanmaken. Heb nu dus twee gebruikers waarvan de nieuwe de goede is. Kan ik die andere later verwijderen? Die heeft dezelfde naam als mijn oude MBpro gebruiker en is gekoppeld aan de apple-id. Maar dat zou dus de nieuwe moeten zijn met liefst de oude naam….

Ik heb alle mail, en postbussen en account-instellingen allen de wachtwoorden niet die zijn niet meegekomen. Nu heb ik geprobeerd de Keychain over te zetten van de oude naar de nieuwe Mac. Dat zou de oplossing zijn. Maar wat ik ook doe geen wachtwoorden in de mail? Doe het gewoon via de stappen die in verschillende howto’s worden aangegeven. Bibliotheek/Keychains map kopieren en op de nieuwe mac overschrijven. Ook na eerst opnieuw opstarten blijft mail vragen om de wachtwoorden! Doe ik nog iets fout?

Bijdrager
    mr_macbookpro2

Via deze beschrijving ben ik een stuk verder gekomen. Heb de passwords uit de keychain kunnen opzoeken. Ook handig.
    https://www.lifewire.com/recover-email-password-from-os-x-keychain-1174067

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.