5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    pasquini

MACBookpro

Goedemorgen,

Ik ben in het bezit van een IMAC en heb tevens een TIME capsule die netjes de back ups maakt.
    Nu heb ik een MACbookPro erbij (tweedehands).
    Ik zou het waarderen als iemand mij de antwoorden zou kunnen geven op de volgende vragen:
    – de MACbookPro ziet via finder de inhoud van de HDD van de IMAC. Ik kan (na een testje) dus een excel bestand veranderen op de MACbookPro opslaan en daarna op de IMAC zien dat er inderdaad iets veranderd is. Nu is mijn vraag of ik dit dan ook via een soort van bestandsdeling kan doen? Heb wel iets gezien van bestandsdeling maar ik zie daar juist helemaal niets staan
    – IPHOTO op de MACbookPro maakt nu gebruik van de bibliotheek zoals die te vinden is op de HDD van de IMAC (doe alles qua IPHOTO namelijk op de IMAC). Zie dus nu in IPHOTO alles zoals het ook op de IMAC staat. Is dit de juiste manier? Neem aan als ik nu iets doe qua IPHOTO handeling dat het ook zichtbaar word op de IMAC.
    – kan ik de TIMECAPSULE afzonderlijke backups laten maken van de IMAC en MACbookPRO?
    – als het kan moet ik dan de TIMECAPSULE in twee gedeeltes gaan splitsen (1x IMAC / 1x MACbookPRO)
    – kan ik via de TIMECAPSULE ook bepaalde gedeeltes van de HDD van IMAC overzetten op de MACbookPRO?

That’s all.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Vr. gr.

Ronald

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    pasquini op 22 april 2014

- de MACbookPro ziet via finder de inhoud van de HDD van de IMAC. Ik kan (na een testje) dus een excel bestand veranderen op de MACbookPro opslaan en daarna op de IMAC zien dat er inderdaad iets veranderd is. Nu is mijn vraag of ik dit dan ook via een soort van bestandsdeling kan doen? Heb wel iets gezien van bestandsdeling maar ik zie daar juist helemaal niets staan

Om bij dat Excelbestand te komen, heb je dan je gebruikersnaam en wachtwoord in moeten voeren op de MacBook? In dat geval kom je bij de hele thuismap van de gebruiker, en is bestandsdeling als zodanig niet nodig.

Je kunt ook alleen bepaalde mappen delen, door op de iMac naar Systeemvoorkeuren → Delen te gaan en daar Bestandsdeling aan te zetten. Je kunt daarna dingen toevoegen aan het lijstje met mappen die gedeeld worden. Deze manier heeft het voordeel dat je bestanden kunt delen zonder dat een gebruikersnaam en wachtwoord nodig zijn, maar of dat een goed idee is, is afhankelijk van je situatie.

pasquini op 22 april 2014

Neem aan als ik nu iets doe qua IPHOTO handeling dat het ook zichtbaar word op de IMAC.

Probeer het, dan weet je het zeker.

Mag ik trouwens ook even opmerken dat je hoofdlettergebruik erg storend werkt? De spelling is iMac, MacBook Pro, Time Machine, Time Capsule, iPhoto, e.d.

Bijdrager
    Stargazer72

De Time Capsule wordt normaliter door het systeem in zijn geheel geclaimd voor het maken van back-ups. Hij is dan ook niet te splitsen.
    Wat kan is zowel de back-up van de iMac en de MacBook naar dezelfde TimeCapsule. Hiervoor hoef je niks speciaals te doen (alleen bij allebei de Time Capsule als locatie opgeven).
    Hij maakt dan zelf twee zgn sparsebundles (1x voor iMac en 1x voor Macbook) waarin de back-up worden opgeslagen.
    Delen, modificeren, overzetten van onderdelen uit deze bundels resulteert in een correcte back-up.

Advies dus om de TC alleen voor back-ups te gebruiken en voor de rest een andere HDD te gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

Die andere HDD (USB) kun je ook aan de Time Capsule hangen. Werkt dan hetzelfde als de interne schijf van de TC, alleen wel onafhankelijk benaderbaar.

Bijdrager
    pasquini

Bedankt voor jullie reacties! Zal mijn hoofdletter gebruik aanpassen:)

Qua iPhoto zie ik dat zodra de MacBook is uitgezet ik bij het opstarten van iPhoto weer moet aangeven welke bibliotheek hij moet gebruiken. Zoals ik al geschreven het is een tweedehands en schijnbaar staat er dus ergens nog steeds iets ingesteld dat zegt: gebruik die bibliotheek.
    En is trouwens raadzaam om bij een tweedehands MacBook Pro het besturingssysteem compleet opnieuw te installeren? Zodat ik als het ware de boel kan instellen zoals bij een nieuw gekocht excemplaar?
    Qua Time Capsule moet ik zeggen dat ik toch de inhoud van de iMac via de MacBook kan zien en dat is voor mij voldoende. Laat dus de complete Time Capsule alleen de backups van de iMac maar maken (dit gaat goed en bevalt prima). Of kan je via de Time Capsule bepaalde zaken overzetten op de MacBook Pro? Bijvoorbeeld alleen afbeeldingen.

Hopelijk niet al te lastige vragen …

Alvast bedankt voor jullie reacties.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.