16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Marjootje

MacBookAir start niet op

Hallo allemaal,

Ondanks al verscheidene pogingen probeer ik het ook nog even hier in de hoop dat iemand iets weet wat wel werkt…

Ik heb een MacBookAir. Nu denk bijna 2jaar oud. Heeft het altijd goed gedaan zonder problemen.
    Nu echter is het probleem dat hij niet wilt opstarten. Als ik hem aandoe hoor ik wel het opstartgeluidje waarna het witte/grijze scherm volgt met het Apple-teken en het draaiende rondje daaronder (het wacht/laden tekentje zeg maar).
    Dit houdt hij eeuwig vol en verder doet de laptop niets.

Heb al verscheidene dingen geprobeerd:

– hardware test (opstarten en D-toets indrukken)
    – shift+option+control toetsen links en de aan/uitknop indrukken
    – aan/uit knop, command, option, P en R
    – aan/uit knop en option toets

Niets werkt.

Als ik hem uitzet hoor ik ook een vreemd soort nare tik. Het klinkt bijna als een kras zeg maar. Niet goed volgens mij.

Is er iemand die nog een mogelijkheid weet voordat ik naar de Apple store ga? En iemand enig idee wat het veroorzaakt kan hebben?

Alvast bedankt voor elke suggestie dan ook!

Bijdrager
    sally

Heb je nog een mac?
    Bekijk dan de mogelijkheden van Remote Install (installeren op afstand) in utlilities (hulpprogrammas_)
    Je kan repair disk proberen via Schijfhulp
    Ook de hardwaretest is dan mogelijk.
    Je zal wel een probleem met je harde schijf hebben..

Bijdrager
    Marjootje

Nee helaas niet…. Maar bedankt voor t idee!
    Harde schijf probleem denk je? Kan dat zomaar ontstaan? Ik had wel de hardware test gedaan maar die gaf geen probleem weer. Of is dat dan toch weer anders? (ben er niet zo in thuis..)

Bijdrager
    sally

Ik had begrepen dat de hardware test ook niet werkte..
    Heb je je systeem op een usb-stick (snow leopard) of op dvd’s?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Al een safe-boot geprobeerd?
    Start op en hou gelijk met het opstartgeluid de shift toets ingedrukt totdat de voortgangsbalk verschijnt.
    Het opstarten kan nu extra lang duren omdat er het een en ander gecontroleerd c.q. hersteld wordt. Dus niet onderbreken! Start direct daarna normaal op…

Bijdrager
    Marjootje

Nee sorry, de hardware test deed het wel maar gaf geen problemen aan. Ik heb dvd’s er toen bij gekregen. Ook handig op de air zonder drive..

Bijdrager
    Marjootje

Nee hendrik bedankt! Ga ik nu even proberen!

Bijdrager
    Marjootje

Meteen geprobeerd. Duurde een tijdje waarin ik het zelfde beeld bleef houden en na een poosje ging hij vanzelf uit. Helaas bij opstarten weer hetzelfde scherm met apple logo en loading-teken… Doet verder niets.

Bijdrager
    sally
    Marjootje op 05 september 2011

Nee sorry, de hardware test deed het wel maar gaf geen problemen aan. Ik heb dvd\’s er toen bij gekregen. Ook handig op de air zonder drive..

Je moet echt de hulp inschakelen van iemand met een Mac met een drive..
    Uitproberen of je opnieuw kan installeren op afstand via je netwerk. (eerst even de schijfhulp proberen)
    Hopelijk heb je een (Time Machine) back-up.

Bijdrager
    Marjootje

Ik heb verder niemand in mijn omgeving met een Mac… De enige die er een heeft is op vakantie. Ga morgen wel naar de AppStore, hopelijk kunnen ze me daar helpen!

Bijdrager
    ripwater

Dit klinkt als exact hetzelfde probleem als ik heb met m’n MBA. Ongeveer zelfde leeftijd.
    Bij mij gaat de Mac heel traag werken, en daarna loopt-ie vast om vervolgens niet meer op te starten. Vooral problemen na een stroomonderbreking of als ie een tijdje niet gebruikt is.
    Via schijfhulpprogramma kon ik dan de harde schijf wissen (herstellen ging niet) en dan een backup terug zetten. Dan ging het weer een paar weken goed. Probleem kwam echter altijd weer terug.
    Alle bovengenoemde opties geprobeerd en niets heeft geholpen. Probleem kwam steeds vaker voor en uiteindelijk afgelopen weekend maar naar een Apple retailer gebracht ter reparatie. Vermoedelijk inderdaad een schijf probleem.. ben benieuwd naar de kosten..

Bijdrager
    Marjootje

Nou daar ben ik ook heel benieuwd naar:( Gadsie zeg! Wil je me laten weten hoe t straks verder loopt? Ik hoop dat de harde schijf niet gewist is of gewist hoef te worden want ik heb niet van alles een backup.. Nou ja, wacht wel af wat er komen gaat!

Bijdrager
    sally

Vanwege dezelfde problemen en tijdelijke oplossingen als ripwater, heb ik een een ssd besteld.
    Het duurt alleen een eeuwigheid.. voor dat ding eens een keer wordt geleverd.
    Maar kijk eens op de site van iFixit en doe het zelf als je durft.

(ondertussen tweedehands een MacBookAir 11inch gekocht)

Bijdrager
    Marjootje

Zelf knutselen zou ik echt niet durven.
    Ik heb hem inmiddels naar de store gebracht. De harddisk hardware blijkt matig defect te zijn..?
    Ze gaan hem nu proberen te maken en gaat mij waarschijnlijk €200 kosten werd me verteld.. Hoop dat ze t daadwerkelijk kunnen maken!

Bijdrager
    ripwater

Ik heb zojuist een prijsopgave ontvangen, harddisc moet idd vervangen worden voor €160.
    Valt mee eerlijk gezegd nog mee gezien de verhalen die ik had gehoord..

Bijdrager
    Marjootje

Ook ik heb prijsopgave ontvangen. Harddrive wordt vervangen. Kosten €190,- en dan komen nog de loonkosten ed erbij. Totaalplaatje: €232,-

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.