17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    MacAanZee

MacBookAir start niet (goed) reinstall lukt niet!

MacBook Air 13″ (2008-2010) van mijn collega start niet meer goed op. Je ziet het Appeltje, maar hij blijft maar draaien en er gebeurt niks. Ik heb via de Reinstall Drive USB een harddrive test gedraaid en dan worden geen problemen gevonden. Maar als ik probeer opnieuw van de Reinstall Drive te installeren laat hij mededeling zien: Mac OS X kan niet op deze computer worden geïnstalleerd. Daar snap ik niks van. Wat kan ik doen?

Bijdrager
    fred44nl

wat is een reinstall drive usb ??
    als je met cmd+R ingedrukt opstart, dan kom je in de recovery mode.
    vandaar uit kun je OS X opnieuw installeren.

Bijdrager
    MacAanZee

Dat was in 2008 nog niet zo, denk ik. Er zit een MacBook Air Software Reinstall Drive USB bij, maar dat werkt dus niet. Dan krijg ik het bovenstaande plaatje. Intussen heb ik wel van hulpprogramma’s de HD kunnen controleren op fouten, maar die zegt dat alles goed is. Ik heb nu op ‘wis’ gedrukt. Of is dat niet slim.

Bijdrager
    MacAanZee

De MacBook Air Software Reinstall Drive

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  MacAanZee.

Bijdrager
    MacAanZee

Opstarten in Recovery mode, zoals je schrijft, werkt niet. Dan zie ik een knipperend mapje met vraagteken…

Bijdrager
    GoeieDag

“MacBook Air 13″ (2008-2010)” Huh, dan is het toch 2008*-†2016? Of bedoel je: ik weet niet uit welk jaar het ding komt?
    Die recovery heeft met het OS te maken, niet met de hardware. En je zegt niet welk OS.
    Maar dat werkt nu niet meer, omdat je de HD hebt gewist, blijkbaar.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    MacAanZee

@goeiedag: hij deed al niks. Startte niet op. M’n collega was ermee naar een reparateur geweest, die wisten het ook niet. Maar zolang hij nog iets doet, zou je hem toch aan de praat moeten kunnen krijgen , zou ik denken. Hij ziet er nog goed uit; is altijd erg weinig gebruikt. Ik weet niet welk OS, mijn collega hield dat niet bij. Er staat onderop: Copyright 2008. Model nr. A 1304. Opstarten via die Reinstall Drive lukt niet. Toen heb ik geprobeerd te wissen om daarna weer OS er op te zetten.
    Maar dat lukt dus (nog) niet. Hij geeft aan wel een Time Machine kopie terug te kunnen zetten, maar die heeft ze nooit gemaakt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  MacAanZee.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, de SSD zou goed zijn, volgens Schijfhulpprogramma welke op de Reinstall Drive staat?!

Heb jij geen externe USB schijf waar je een bootable OS op het staan, en dan met een OS installer even een gewenst OS installeert?
    Maak dan eens zo’n ding; is altijd handig voor dit soort klusjes.

Moderator
    Night

Waarschijnlijk is het OS dat op de laptop staat nieuwer/recenter als dat van de USB stick.

Bijdrager
    fred44nl
    Night op 06 september 2016

Waarschijnlijk is het OS dat op de laptop staat nieuwer/recenter als dat van de USB stick.

als dat zo is, dan zou er toch ook een recovery-partitie moeten zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbook-air-core-2-duo-1.6-13-nvidia-late-2008-specs.html

Minimum is 10.5.5.

Zet de Snow Leopard installer op een USB stick, en wis eerst de interne schijf.

Moderator
    Night

@fred44nl: Niet als dit nieuwere OS deze functionaliteit (nog) niet heeft.

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor de tips intussen. Ik ben niet erg technisch, maar zal een USB stick halen en de Snow Leopard installer erop zetten en die erop proberen te zetten.

Moderator
    Night

Dat zal niet geheel werken denk ik; de stick zul je eerst bootable moeten maken.

Bijdrager
    MacAanZee

Hoe maak ik een stick bootable? Dat zegt me niets!

Moderator
    Night

OS X El Capitan: Een installatie USB stick maken

Maar aan jouw buttons te zien werk je met een héél oude versie van OSX, die hoogstwaarschijnlijk niet eens het opstarten vanaf een USB device ondersteunt.

Bijdrager
    MacAanZee

@night: Het lastige is dat ik niet kan checken welk OS het is en mijn collega dat niet weet. Daar let ze nooit op en ze weet niet of er wel of geen updates zijn gedaan. Het zou wel eens nog Leopard of Snow Leopard kunnen zijn. Omdat er in de MacBook Air geen disc drive zit, was daar een “MacBook Air Software Reinstall Drive” bijgeleverd (zie foto boven). Ziet eruit als een soort USB en moet in de USB poort worden gestoken.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.