20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    arne89

MacBook wordt snel traag

Beste,
    m’n macbook wordt steeds na 1 à 2 maandjes gebruiken enorm traag, het lijkt wel alsof ik steeds een herinstallatie moet doen…
    Ik heb een macbook met 2.0GHz intel core 2 duo, 2 Gb ram geheugen (late 2006),
    Ik weet niet waar het aan kan liegen, maar het wordt toch wel vrij lastig om mee te werken zo. De geïnstalleerde programma’s:
    -parallels Desktop versie 4
    -iWork 09
    -iLife 09
    -office for mac 2008
    – Maple 12
    – Matlab
    – Bootcamp is geactiveerd (ism parallels)
    en dan zijn we er al… ik heb ook nog zo’n 30 Gb vrij op m’n HD, dus dat zou het ook niet mogen zijn…
    OnyX e.d. vertrouw ik niet, dus gebruik ik ook niet….
    Weet er iemand een oplossing zonder een hele herinstallatie?
    Hartelijk dank!

Bijdrager
    Gryffoer

Eens proberen nieuw account aan te maken?

Bijdrager
    J-P-H

Hoeveel geheugen heb je aan Parallels toegekend?
    Mogelijk dat je daar teveel rekenkracht aan het systeem onttrekt.
    (ik werk zelf overigens met VMware, maar het toekennen van RAM zal wel hetzelfde werken)

Bijdrager
    arne89

Ik had aan parallels 50/50 geheugen toegekend,
    maar hij is even traag als ik parallels niet heb openstaan (dan zou het toch geen geheugen mogen opnemen).
    Ik heb wel eens even getest met een nieuwe gastaccount en daarin lijkt hij effectief sneller te zijn!
    Moet ik nu mijn huidige account verlaten? Of bestaat er een betere oplossing?

Hartelijk dank!

Bijdrager
    iJoost

Dan kun je nu een voor een de dingen die je gebruikt installeren in het andere account en zo uitvinden wat het precies is dat ‘m traag maakt.

Bijdrager
    osxgio

Traag worden wordt bij veroorzaakt door een dolgedraaide Syncserver
    Via Aktiteitenscherm kan je zien, gewoon stoppen van Syncserver lost, bij mij, probleem op
    Ik heb nog geen oplossing voor de dolgedraaide syncserver

Bijdrager
    arne89

Oké, hartelijk bedankt voor de zeer snelle reacties!

Bijdrager
    AdriaanB
    ”osxgio”

Traag worden wordt bij veroorzaakt door een dolgedraaide Syncserver
    Via Aktiteitenscherm kan je zien, gewoon stoppen van Syncserver lost, bij mij, probleem op
    Ik heb nog geen oplossing voor de dolgedraaide syncserver

Waar dient SyncServer eigenlijk voor? MobileMe?

Bijdrager
    Edwin

Met alleen het begrip ‘traag’ kan men niet zoveel. Is het opstarten traag en/of loeit de fan continue?

Start de ‘Activity Monitor” eens of draai ‘top’ in de terminal en sorteer de weergave op CPU aflopend. Bekijk de ‘Login Items” eens die aan je account hangen.

Bijdrager
    iJoost

Inderdaad, dat zijn nogal wat login items die je daar hebt…
    Misschien moet je eens kijken of dat niet wat minder kan.;-)

En voor alle duidelijkheid het vinkje zet ze dus niet uit.
    Daarvoor moet je ze echt uit de lijst halen me het minnetje.

Moderator
    Poezenbeest

Ik zie een systeem dat niet gewoon in het Nederlands staat, ik zie allemaal tooltjes, die ik niet heb en ik zie verder een lijst waar al die troep niet in staat (in de startpost)….

Ik denk dat de oplossing simpel is… gebruik gewoon OSX zonder al die tooltjes… scheelt enorm!

Bijdrager
    Oppie

iJoost en Zerk: de plaatjes zijn van Biker en niet van TS…:lol:

Bijdrager
    arne89

Maar euhm, wat biker er heeft opgezet is niet van mij voor alle duidelijkheid (en ik heb het topic gestart, dus vandaar dat dat kadertje niet overeen komt met m’n topic start). Bij mij staat bij login enkel iTunes helper, misschien is dat de oorzaak?
    Maar in ieder geval, het opstarten duurt lang (lees +2min), en het openen van programma’s duurt lang en de fans gaan ook vrij veel aan…
    en activiteitenmonitor geeft canon aan als de meest gulzige met cpu-gebruik van 0.6% (als niets anders van programma’s open staan)…

Bijdrager
    Oppie

Zet Activiteitenweergave op ‘Alle processen’.

Bijdrager
    Marius1976

(enigszins offtopic)

Wel een geweldige titel trouwens.

Bijdrager
    arne89

Bij CPU gebruik heeft kernel_task(0,7%) het dan voor het zeggen en bij werkelijk geheugen ook, net zoals
    safari( 55,26Mb),
    windowServer (3
    3,58MB)
    mds (26,25MB),
    coreservisesd,
    dashboardClient,
    Dock,
    spotlight,
    finder, en nog een tweede keer
    dashboardclient (die laatste liggen ver onder de 20MB qua gebruik).
    Twee keer dashboardclient in die lijst, klopt dat wel? ze verbruiken beiden wel maar amper iets, maar toch?
    Hartelijk dank!
    [edit] ja, m’n titel viel me nu ook pas op, de woorden snel en traag naast elkaar:P maar het klopt wel: op korte tijd traag worden:)

Bijdrager
    iJoost
    ”Oppie”

iJoost en Zerk: de plaatjes zijn van Biker en niet van TS…:lol:

Dat begreep ik heel goed. Maar toch dacht ik dat mijn reactie zou kunnen helpen.;-)

Bijdrager
    Edwin
    ”iJoost”

Inderdaad, dat zijn nogal wat login items die je daar hebt…
    Misschien moet je eens kijken of dat niet wat minder kan.;-)

en toch klaag ik in het geheel niet over een traag systeem. Het weghalen van alle benodigde apps (mbv het minteken) scheelt 20 seconden met opstarten, van een aantal heb ik toch echt veel plezier. Een ‘cold start’ doe ik overigens hooguit een paar maal per week.

En voor alle duidelijkheid het vinkje zet ze dus niet uit.
    Daarvoor moet je ze echt uit de lijst halen me het minnetje.

Dat weet ik iJoost, het is inderdaad onduidelijk.

Bijdrager
    iJoost

Als jij het al wist, dan was het nog een keer voor de meelezers.;-)

Bijdrager
    Oppie

@Arne89: een plaatje zegt meer dan 1000 worden… dus ff een screenshot plaatsen?!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.