9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    intruder1400

macbook – windows laptop – nas – itunes…. hoe regel ik mijn muziek?

Sinds een maand overgestapt van windows naar apple. Een macbook pro aangeschaft…. WAT EEN VERADEMING!!!! Heerlijk snel, stabiel en vreselijk gelikt!!

Het enige waar ik niet tevreden over ben is itunes. Ik vind winamp een stuk prettiger werken. Nu heb ik me afgevraagd waarom zo veel mensen enthousiast zijn over itunes en ik niet. Ik denk dat dat komt doordat ik graag mijn bestanden en indeling in mappen handmatig (a la windows) beheer. Na wat zoekwerk kom ik er achter dat dit erg onhandig is in combinatie met itunes. Ik geloof dat ik het beheer van mijn mp3’s maar aan itunes moet toevertrouwen. Maar voor dat ik dat doe, heb ik nog een aantal vragen:

Huidige situatie:
    ik gebruik op mijn windows laptop itunes, op mijn readynas staan alle mp3’s en zowel mijn macbook als laptop syncen de mp3’s met de nas. Dus op drie locaties staan de bestanden én waar ik ook wijzigingen aanbreng, het wordt overal doorgevoerd. Werkt perfect!!

Nu kom ik met het gebruik van itunes het volgende tegen. Mijn macbook synct, de bestanden wijzigen, en ik zie daarvan niets terug in itunes. Na een hoop zoekwerk is mijn conclusie om itunes de mp3’s te laten beheren. Ik heb het als volgt in het hoofd:

1. op mijn macbook instellen dat itunes de bestanden beheert en dat dat itunes de bestanden kopieert.
    2. de directory muziek/itunes…. kopiëren naar de nas en daarna steeds laten syncen met aparte syncsoftware
    3. dezelfde directory kopiëren naar de laptop en itunes aanwijzen van die locatie gebruik te maken. Vervolgens ook laten syncen met de nas.

Als ik nu iets wijzig op de mbp dan komt die wijziging ook op de nas en daarna op de laptop en visaversa….

Zijn er problemen te verwachten als ik deze werkwijze hanteer? Of zijn er betere manieren?

Alvast dank voor antwoorden!

Bijdrager
    stavos

Allereerst, welkom op OMT.
    Ten tweede, gefeliciteerd met je MacBook Pro.
    En ten derde..

Heerlijk snel, stabiel en vreselijk gelikt!!

.. dat likken moet je zelf weten, maar is niet aan te raden. :crazy:

En met betrekking tot je vragen, wat jij beschrijft klinkt heel logisch en zou prima moeten werken. Echter, je vergeet 1 stap. Namelijk dat bestanden die toegevoegd worden aan de (door iTunes beheerde) map waar al je MP3 bestanden instaan, er niet automatisch voor zorgt dat de bestanden ook in iTunes zelf komen te staan. Je zult de bestanden die nieuw of gewijzigd zijn dus (iedere keer) opnieuw aan iTunes toe moeten voegen.
    Wat misschien een betere oplossing zou zijn is om je iTunes bibliotheek op 1 locatie te zetten en via Thuisdeling de muziek ook op andere apparaten beluisteren. Ook een gedeelde bibliotheek op je NAS schijf is een optie. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar er zijn genoeg draadjes op dit forum te vinden die daar meer duidelijkheid over geven.

Bijdrager
    intruder1400

Hmmm, bij nader inzien… laat dat likken maar zitten….

Thanks voor je tip. Wat voor mij alleen erg belangrijk is, is dat ik buitens huis ook mijn muziek kan gebruiken en dus op mijn hd heb staan. Begrijp ik het goed dat jouw tip gebruik maakt van het afspelen vanaf de nas?

Bijdrager
    stavos

Dan zal je van die betreffende hd je primaire bron moeten maken. En van daaruit delen.
    Buitens huis zou je eventueel ook gebruik kunnen maken van een iPhone/iPod?

Bijdrager
    intruder1400

Zou je me kunnen helpen met de stappen die ik dan met zetten? (moet os x nog onder de knie zien te krijgen….) Ik snap niet wat je bedoelt met ‘ primaire bron’.

Volgens mij stap 1: op mijn macbook ‘importeer’ ik mijn mp3 via itunes naar de folder muziek/itunes/… en kies ik voor de optie ‘beheren met itunes’ bij voorkeuren-geavanceerd (beide vakjes bovenin aangevinkt).

Stap 2: laten synchroniseren met nas (dus de map muziek/itunes/….)

Stap 3: laptop laten syncen met nas

Stap 4: aanwijzen library in instelling itunes laptop

Zit ik zo op de goede weg?

Bijdrager
    Togassa

Ben het wel een beetje met Stavos methode eens. Het kan echter nog luxer.

De in mijn ogen eenvoudigste oplossing(als eenmaal alles geinstalleerd/geconfigureerd is):
    1 – Op MacBook via AFP connectie maken naar NAS (Alias bijvoorbeeld op je desktop voor nog meer gemak) – iTunes Bibliotheek op AFP drive van NAS kopiëren en iTunes hiernaar verwijzen – Nu is NAS en MacBook altijd automatisch in sync
    2 – Op NAS, iTunes deling (firefly) aanzetten en voor muziek buitenshuis bijvoorbeeld Crossfire op je webserver van het NAS installeren of eenvoudiger FirePlay.
    3 – Op je Windos PC, WinAmp installeren, Windows Bonjour, en de WinAmp DAAP Client, om muziek van je NAS iTunes deling af te spelen.

Geen sync, en altijd en overal muziek. Ook voor bv je iphone onderweg.

Bijdrager
    stavos

Je zit zeker op de goede weg. Belangrijkste is om alles in ieder geval op 1 plek helemaal goed in te stellen. En met de verschillende locaties met je (identieke) muziekverzameling heb je dus de ruimte om te “klooien”. Let wel op dat dit klooien natuurlijk niet gesynchroniseerd wordt..:wink:

Bijdrager
    intruder1400

@togassa: thanks, maar ik heb niet altijd verbinding met internet als ik op pad ben. Dus ik wil echt ook lokaal mijn muziek opgeslagen hebben.

@stavos: als ik de stappen heb gezet zoals ik ze beschreef, en ik ga ‘klooien’ met mijn mbp:
    nieuwe mp3 toevoegen aan library van mbp (lokaal dus), id3tags aanpassen, albumafbeeldingen toevoegen, etc. Vervolgens sync ik de bestanden met bijv. goodsych (worden 1 op 1 overschreven naar NA). Vervolgens sync ik met de laptop (windows/itunes), dan werkt itunes prima op de laptop en zie ik daar de aanpassingen die ik op mijn mbp terug?

Bijdrager
    exilim

2 – Op NAS, iTunes deling (firefly) aanzetten en voor muziek buitenshuis bijvoorbeeld Crossfire op je webserver van het NAS installeren of eenvoudiger FirePlay.

Hoi Togassa, Crossfire werkt super. Is wel even lastig installeren, maar als het eenmaal draait dan werkt ie prima. Ook krijg ik de specifieke brower zichtbaar op mijn iphone, zo ook de bibliotheken en de muziek. Alleen wanneer ik een nummer wil afspelen dan laat ie niets horen? Ken je dit probleem en weet je de oplossing??

gr. Bob

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.