9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    mcnick1

Macbook wil niet meer

Ik zit met de handen in het haar en weet niet meer hoe ik het volgende op kan lossen:

Ik heb een mid 2012 13″ macbook pro die ik kuren begon te krijgen na het gebruik van clean my mac (beginnersfout kwam ik achter na het lezen van enkele fora) toen heb ik besloten na het maken van een backup van alleen de bestanden die ik wilde redden, dus geen complete back-up, de harde schijf te wissen en een clean install van Yosemite te doen. In eerste instantie wilde ik dit via cmd+r en had ik alleen de keuze uit mountain lion, dit heb ik toen geinstalleerd met de insteek een bootable usb te maken met Yosemite, dit is uiteindelijk gelukt en heb daarmee, na eerst de hd weer gewist te hebben via de option toets Yosemite geinstalleerd. Dit lukte, alleen zijn de fouten die clean my mac aangericht leek te hebben, niet verdwenen te zijn.
    Nu heb ik de hardware test gedaan en hier kwam niks uit, het nvram resetten heeft ook niet geholpen. Hij valt nog steeds uit en begint dan na het opnieuw opstarten met het zwarte scherm dat er geen bootable os is gevonden. Dit uitvallen gebeurt elke keer als hij vastloopt bij iets simpels, meestal in finder.

Heeft iemand nog suggesties of ideeen over hoe ik dit kan oplossen?

Bijdrager
    SunKeeper

Gebeurt het ook als je je Mac via de officiële manier opnieuw installeert?

Opstarten met Command+R ingedrukt. Lukt dat niet, start dan op met Option+Command+R, je hoort dan een draaiend wereldbolletje te zien te krijgen.

Bijdrager
    mcnick1

Nee dat heb ik ook al geprobeerd, zodra de installatie compleet is start hij opnieuw op en start hij op het zwarte scherm met no bootable os found.

Bijdrager
    SunKeeper

Weet je zeker dat de harde schijf nog goed is?

Lijkt erop dat daar een defect zit. Heb je een externe harde schijf beschikbaar?

Bijdrager
    mcnick1

Als dat niet bij de hardware test naar voren komt kan hij inderdaad defect zijn, zijn er andere manieren waarop ik dat kan controleren? Ik heb wel een externe hd beschikbaar, al staan daar wel mijn backup bestanden op, ik weet niet of dat uitmaakt?

Bijdrager
    SunKeeper

Als er nog 30GB op vrij is, kun je er een losse partitie bij maken. Dat kan met behoud van data.

Weet je hoe dat gaat?

Bijdrager
    mcnick1

Volgens de schijfhulp is hij overigens in orde.

Bijdrager
    mcnick1

Ja daar ben ik wel bekend mee, ik zal het nog eens proberen op die manier, bedankt voor je hulp!

Bijdrager
    Gebruikersnaambestaatal

Zelfde situatie, originele HD bleek 5400 rpm te zijn en te traag om Yosemite te draaien. Snel vervangen door een
    SSD-kaart en nu draait alles weer als een tierelier !

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.