19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    sanderheijnen

Macbook white 'WIT SCHERM', doet niets meer

Ik heb vorige week via Marktplaats een 2e hands Macbook White Core Duo 2.0Ghz 1,25Gb intern bij iemand gekocht. Toen ik bij de beste man was stond het Macbook al. Alles werkte naar behoren dus ik heb de laptop gekocht. Eenmaal thuis begonnen de problemen (heb de laptop nu we een week verder zijn pas voor het eerst aangezet!). Na het opstarten bleef de muis telkens hangen op het bureaublad en kreeg ik een melding in ik geloof 4 talen dat ik de laptop uit moest zetten en opnieuw moest opstarten. Ik probeerde dit en hij bleef meteen hangen tijdens de opstart bij het Apple logo (het ronddraaide tijdbalkje bleef ook hangen). Wederom de melding dat ik de laptop uit moest zetten. Daarna startte hij wel gewoon door, maar direct weer problemen met de muis die vastliep en weer de melding ‘power down’. Vanaf dit moment is hij nooit meer helemaal opgestart…..
    Op dit moment is het zo dat wanneer ik de laptop aanzet hij 9 van de 10 keer meteen blijft hangen en ik een wit scherm krijg. Nog 2 keer is hij iets verder gekomen maar dan liep ie ook weer vast bij het apple logo. Ook kreeg ik soms nog de melding dat ik de laptop uit moest zetten. Op een gegeven moment merkte ik dat ik bij het indrukken van bepaalde toetsen net na het aanzetten van het Macbook ik een harde schijf in het midden van het witte scherm te zien kreeg met een pijl ernaartoe wijzend en daarbij ‘Leopard’ geschreven. Maar ook hier bleef het bij. Ik heb toen mijn originele Tiger cd er maar eens ingedaan die ik erbij heb gekregen maar nu kan ik zelfs met de toetsencombi niets meer: het scherm bleeft nu volledig wit bij het opstarten. De cd hoor je wel draaien alsof hij m wil gaan lezen maar er gebeurd gewoon niets meer.

Ik ben bang dat de problemen niet softwarematig zijn maar dat er iets met de HDD of MB is? Misschien kan iemand dit bevestigen? Of zijn er toch nog dingen die ik kan proberen? En mochten de problemen aan de hardware liggen, is er dan met zekerheid te zeggen of het de HDD of MB is? De HDD vervangen is volgens mij nog wel te doen qua kosten las ik maar een MB vervangen weegt niet af tegen de baten omdat dit veel geld gaat kosten?

De verkoper geeft niet meer thuis dus hier heb ik ook niets meer aan. En die zal toch wel zeggen dat ie bij hem nog gewoon werkte (wat misschien ook wel zo was, maar dat ik net de pech heb dat ie het bij mij heeft begeven?)

EDIT: nog iets wat de laptop wel doet (misschien kunnen jullie aan de hand hiervan meer bepalen, ik geef maar gewoon zoveel mogelijk informatie): als ik de powerknop lang indruk vanaf de uitstand hoor ik een lange piep, daar blijft het vervolgens ook bij waarna ik weer in het witte scherm kom en er niets gebeurd…….

HELP!!!! :(:(:(

Bijdrager
    akkie

1,25GB? Klinkt alsof er twee ongelijke RAM modules inzitten. Probeer er eens eentje uit te halen.
    Verder kun je proberen om de Mac aan te zetten met de Tiger cd er in en dan de ALT-toets ingedrukt te houden. Met een beetje geluk kun je van cd bokten en kun je het schijfhulpprogramma starten. Voer dan even een check uit op de HD.

Moderator
    Strifer

aye, probeer eens met een ram module te starten. het kan best zijn dat er eentje dwars ligt.

ik boot altijd van de dvd met c. wat is het verschil met alt? dat duurt overigens best wel lang, dus heb wat geduld. en dan ‘gewoon’ (je wil toch met een frisse MB beginnen..) de harde schijf wissen en software opnieuw installeren als de ram module methode nog geen verbetering heeft gebracht.

Bijdrager
    sanderheijnen

@akkie:
    Er zat inderdaad 1 module van 1GB in en 1 van 256. Ik heb die van 256 eruit gehaald maar dit lost niets op. Er zit op dit moment een cd in die ik zelf heb gebrand (Tiger 10.4) maar die wil niet laden. Probleem is dat deze er nu in zit en ik er nu ook niet meer uit krijg (ejectknop geprobeerd). WANNEER moet ik precies die ALT toest indrukken? Ik las ergens dat dit bij de BOING moet maar die hoor ik niet (doet het ook niet meer?)

@Strifer:
    Wat is starten met een ram module en hoe doe ik dat?
    En waar haal ik zo n 2,5″ hard schijf? Gewoon bij een locale computerwinkel verkrijgbaar?

Moderator
    Strifer

crap, ik vergat een woordje:

“probeer eens met een ram module MINDER te starten.”

maar goed, dat heb je dus al gedaan.

wacht even met het kopen van een nieuwe harde schijf. dat is wellicht het probleem helemaal niet. wat je eerder kreeg lijkt op een kernel panic, het witte scherm nu is wat vreemder. welk systeem stond op de computer? welke OS X versie? Weet je ook met welke deze geleverd is bij aankoop?

waarom start je met een OSX 10.4 tiger dvd (weet je zeker dat ie werkt en bootable is?)? Ik zou minstens met een OSX 10.5 Leopard dvd starten. sommige machines zijn te nieuw en starten niet onder oudere systemen.

Bijdrager
    sanderheijnen

heb idd nu de enkele module van 1GB geprobeerd (in beide sloten geprobeerd) maar dit helpt ook niet. Het ‘gekke’ is dat het de Macbook1,1 is er er stond Leopard 10.5.6 op (gezien toen ie bij de verkoper aan stond). Op dit oude type kan dit besturingssysteem toch helemaal niet draaien? Maar goed, ik wil best met een 10.5 Leopard proberen te starten (neem aan dat deze wel te downloaden is?) maar de cd die er nu in zit (Tiger die ik gisteren zelf heb gebrand) krijg ik er niet meer uit.

Bijdrager
    sanderheijnen

zit nog even te denken maar het was denk ik toch een Tiger versie die er al op stond. Toen ik bij de verkoper was stond er namelijk een tijger als achtergrond.

Bijdrager
    Moriarty

Even een paar zaken:

– De machine kan zowel Tiger als als Leopard draaien, dus dat is het niet. (De machine’s zijn tot mid 2007 geleverd met 10.4)
    – Zorg dat het geheugen dat er in zit 667Mhz is, deze MacBooks zijn vreselijk kritisch op de juiste geheugensnelheid.
    – Probeer de PRAM (COMMAND + OPTION + P + R bij opstart totdat je de chime 2x hoort) en de SMC (Batterij uit je MacBook, MagSafe los en de aan/uit toets 5 seconden ingedrukt houden) te resetten.
    Zie je nu een melding met een mapje met een vraagteken?
    – Leg je oor eens op de rechter palmrest (rechts van je trackpad) – hoor je een tikkend geluid?
    – Dat scherm met die talen noemt men een Kernel Panic, wat bijna altijd een defect in de hardware betekent.

Ik las dat je het geheugen als een geswapped had, probeer de bankjes eens 1 voor 1 in beide sloten.
    Mocht dit niet baten, dan kan je een nieuwe HDD proberen, maar ik zou toch eens contact opnemen met de verkoper om hem op de hoogte te stellen.

Tip voor het ejecten van de disc: druk je muisknop (of touchpad knop) in op het moment dat je de machine aanzet, dan zou de disc eruit moeten komen. Lukt dit niet dan is de kans heel groot dat een defect in de hardware je IO-lijn blokkeert.

Succes iig!

Sleutelbeheerder
    Night

En de 256 erin doen en de 1GB eruit halen?

Een lange piep bij het opstarten als je de powerknop lang (ca. 5 sec.) ingedrukt houdt, duidt op een PMU reset. Dit is geen probleemaanduiding.

Je hebt het over ‘mijn originele Tiger CD’… heb je die bij een Mac bijgekregen, want in dat geval gaat het niet werken. Je moet een retail versie van Tiger hebben of de CD die origineel bij de Macbook zat (en je eigenlijk van de vorige eigenaar erbij had moeten krijgen).

Bijdrager
    sanderheijnen

om een of andere vage reden is er nu wel weer ineens de gong bij het aanzetten.

– De SMC (5 sec aan) geeft een lange piep maar lost verder niets op zo te merken.
    – de cmd+option+p+r lijkt ook niet te werken (even voor de zekerheid, dit is toch het knopje ALT + degene daarnaast met het appleteken en dan de p en r indrukken?)
    – ejecten lukt ook niet.

Ik heb geen retail cd en de cd die er nu in zit krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

EDIT: nu wordt het nog gekker (beter misschien?) na de eerste gong herhaald de gong zich (welliswaar korter/afgekapt) een keer of 5……..

Bijdrager
    sanderheijnen

Nu wordt het nog gekker!

Net is ie gewoon 1x helemaal netjes doorgestart naar het besturingssyteem zonder problemen! Vervolgens na een minuut weer de melding dat ik m uit moet zetten en nu weer constant wit scherm!

Bijdrager
    sanderheijnen

na de juiste opstart probeerde ik als eerst de cd eruit te halen door op de ejectknop te drukken maar hij kwam er helaas niet uit.

Bijdrager
    sanderheijnen

en zojuist kwam hij weer iets verder dan het witte scherm, dit maal tot het Apple logo met laden maar een vastloper TIJDENS dit laden.

Bijdrager
    sanderheijnen

en nu dus weer het witte scherm met de constante gong die zich blijft herhalen (nu blijft de herhaling aanhouden)

Bijdrager
    Moriarty

Tja, lijkt dan toch echt een hardware defect te zijn, zou niet raar opkijken als het de HDD niet is.

Misschien toch eens langs een APR en de onderzoekskosten accepteren om uit te vinden wat er defect is.

Woon je toevallig in Noord Nederland?

Moderator
    Strifer

jup, een hdd defect lijkt me ook niet. is er een mogelijkheid om hem -proberen- te booten vanaf een externe harde schijf?

Sleutelbeheerder
    Night

Dan tóch even op zoek naar een retail versie van Tiger, zodat je een hardwaretest kan uitvoeren vanaf DVD en desgewenst het OS in zijn geheel opnieuw kan installeren.

Overigens krijg je (normaal gesproken) de CD die er inzit er weer uit door bij het opstarten de muis ingedrukt te houden of het stuurvlak aangeraakt te houden:
    http://docs.info.apple.com/article.html?path=mac/10.4/nl/mh1750.html

Moderator
    Strifer

soms lukt dat niet. is dan de truc met de paperclip nog een optie? ik weet dat dat bij de oudere modellen wel altijd werkte.

(uitgevouwde paperclip moest dan of helemaal links of helemaal rechts in de sleuf geduwd worden, een mechanisme werd ingedrukt waarmee de dc/dvd erit werd gedrukt)

Bijdrager
    akkie

Weet je niet iemand met een soortgelijke MacBook? Dan je even kunnen wisselen van harddisk. En volgens mij kun je ook proberen te bokten van cd zonder aangesloten harddisk. Zo kun je kijken of het een HD-probleem is. Het is wel belangrijk dat je de juiste cd hebt, zie ook vorige posts.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.