14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Kramer013

Macbook white enorm traag

Hallo,

sinds 14 maanden ben ik een blije bezitter van een macbook white met de volgende kwalificaties:
    * Mac OS X (versie 10.6.8)
    * 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo
    * 2 GB, 1067 Mhz, DDR3

Sinds 2-3 maanden begint hij echter trager te worden, de laatste tijd heeeeel erg traag.
    Zelfs als ik finder open, zie ik eerst een halve minuut het bekende strandballetje alvorens het window opent.

Ik stel niet zomaar een vraag, heb namelijk de volgende zaken al geprobeerd:
    * Nieuwe account aanmaken, en kijken of problemen dan ook opspelen. (ja dus)
    * Schijfhulpprogramma’s gedraaid zoals schijf EHBO, er werd niets gevonden.
    * Opgestart vanaf installatie dvd, schijf gecontroleerd, niks gevonden.
    * Activiteitenweergave geeft aan dat er ook continue 700 mb systeemgeheugen vrij is.
    * Er is nog een kleine 200 gb beschikbaar op de harde schijf, en dus maar 50 bezet, lijkt me ook geen basis voor problemen.

Het enige wat ik heb kunnen ontdekken, is dat de “schijfactiviteit” erg hoge pieken heeft, maar ik weet niet of dat normaal is.
    Verder staat er geen zooi op, enkel legale programma’s, ook geen Photoshop of illustrator of andere zware kost.
    Ook heb ik nooit meer dan drie programma’s open staan.

Wie o wie heeft er na deze info nog ideeën om dit op te lossen.

Alvast erg bedankt voor de reactie!

Groet,
    Niels

Bijdrager
    Macosxachist

De zoveelste keer vandaag…. check je harde schijf met SU.

Bijdrager
    ikkezelluf

Ik neem aan dat je naar de schijfactiviteiten gekeken hebt bij de activiteitenweergave. Je kan dan zien welk programma de hoge pieken geeft. Welk programma is dit? Misschien dat we je dan verder kunnen helpen.

Bijdrager
    Kramer013

@Macosxachist Ok, dit ga ik even proberen
    @ikkezelluf Het lijkt erop dat het Chrome is, maar dat is dan ook het enige programma dat gebruikt wordt op dit moment……

Bijdrager
    Kramer013

@Macosxachist Dat ga ik proberen, voor de eerste keer vandaag;-)
    @Ikkezelluf Het lijkt Chrome te zijn, maar geloof niet dat het programma afhankelijk is, aangezien ik het ook vaak heb als CHrome uitstaat.

Bijdrager
    Kramer013

@Macosxachist Dat ga ik proberen, voor de eerste keer vandaag;-)
    @Ikkezelluf Het lijkt Chrome te zijn, maar geloof niet dat het programma afhankelijk is, aangezien ik het ook vaak heb als CHrome uitstaat.

Bijdrager
    Kramer013

Hmm Failure lijkt me geen goed teken.
    Wat betekent dit nu?

Bijdrager
    G-Force

Dat je een back-up moet maken en je harde schijf moet vervangen.;)

Moderator
    unSOUND

793 reallocated bad sectors is veel. Heel veel. Het lijkt er op dat de schijf zelf hardwarematig aan het kapot gaan is… Als je nog geen complete backup hebt, moet je dat héééél snel gaan regelen.

Bijdrager
    Afroman

Zo te zien is de topicstarter verstandig en draait time machine al in de screenshot. Woohoo!

Bijdrager
    Kramer013

Hmm, das mooi kut dan!
    Ennuh Afroman, idd de time machine had ik al aangeslingerd.

Mooie eerste ervaring met een Mac……, wat kan een reden zijn voor een kapotte harde schijf?
    Moet toch eigenlijk niet kunnen na 1 jaar?

Bijdrager
    Macosxachist

Harde schijven zijn de zwakste schakel in de keten. Het kan tien jaar goed gaan, maar zo’n ding kan het ook na een dag al begeven. Gemiddeld gaat een procent of tien in de loop van het eerste jaar stuk. En het maakt die schijf echt niet uit of-ie in een Mac zit of in een andere pc.

Bijdrager
    Kramer013

Hmm, toch jammer.
    Gelukkig heeft de winkel (the innovators in tilburg) al aangegeven dat, ondanks dat hij nu 14 maanden geleden gekocht is, alsnog binnen de garantie valt. Dat zul je dan weer niet tegenkomen bij een Windows situatie;-)

Toch jammer, moet hem namelijk wel een weekje missen……

Bedankt voor de snelle tips, weet nu in ieder geval wat te doen.

Groet,
    Niels

Moderator
    unSOUND

Dat is mooi om te horen. Maar aangezien je Time Machine gebruikt: Zorg je wel dat er niks is uitgesloten van backup ? Onlangs was er nog iemand die niet alles door Time Machine liet backuppen, en dan ben je dus de Sjaak…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.