16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Erwin

MacBook werkt alleen goed onder Windows

Ik heb een iets oudere Macbook White (2009 model).
    Daarmee is het volgende aan de hand:

Onder Mac OSX Snow Leopard heeft hij altijd goed gewerkt, de laatste tijd werd hij wat trager maar dat zal wel te maken hebben met de leeftijd van het apparaat.
    De laatste maanden echter is ie onwerkbaar traag geworden, als ik hem aanzit kan ik er ong. 30 minuten goed mee werken, wordt daarna wat trager en het strandballetje verschijnt wat vaker en kort daarna wordt de hele machine onwerkbaar traag.
    Opnieuw opstarten helpt niet, alleen de computer een tijdje uitlaten (ong. een uur), dan begint bovenstaande echter opnieuw.

Ik heb de HDD al eens geformatteerd en Snow Leopard eens opnieuw geïnstalleerd, de installatie deed heel erg lang (ong. 2 uur) en heeft niets geholpen, de laptop blijft “op dezelfde manier” werken.

Ik heb er nu Windows 7 op staan om te kijken hoe dat gaat en dat loopt vlekkeloos, laptop loopt niet vast, wordt niet trager ook niet na deze een paar uur gebruikt te hebben.
    Maar ik wil er natuurlijk geen Windows op hebben staan.;-)

Hoe kan dit?
    Ik hoop hier een oplossing te vinden voor dit probleem.

Bijdrager
    iquik

Heb je met de Activiteit Monitor gekeken welk proces mogelijk de bottleneck is?

Bijdrager
    JWB

Voor zover je dat nog niet hebt gedaan: verwijder Flash en Chrome. Dit deed op mijn MacBook destijds wonderen.

Bijdrager
    Erwin

@iquick, ja maar ik zie niet echt iets bijzonders.

@JWB
    : Bedankt voor de tip, maar deze problemen doen zich al voor bij een Clean install van OSX, er staat op dit moment dan ook geen andere software meer op de macbook.

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat je harde schijf niet meer oké is. Als je het geld ervoor over hebt kun je een SSD kopen en wat extra RAM; meer dan €100 hoeft dat niet te kosten, maar dan vliegt dat ding weer.

Bijdrager
    Mister Blobby

@Erwin

̶1̶.̶ ̶S̶t̶a̶r̶t̶ ̶o̶p̶ ̶i̶n̶ ̶r̶e̶c̶o̶v̶e̶r̶y̶ ̶m̶o̶d̶e̶ ̶d̶o̶o̶r̶ ̶r̶ ̶i̶n̶ ̶t̶e̶ ̶d̶r̶u̶k̶k̶e̶n̶ ̶d̶i̶r̶e̶k̶t̶ ̶n̶a̶ ̶h̶e̶t̶ ̶o̶p̶s̶t̶a̶r̶t̶g̶e̶l̶u̶i̶d̶.̶
    ̶2̶.̶ ̶N̶a̶ ̶o̶p̶s̶t̶a̶r̶t̶:̶ ̶K̶i̶e̶s̶ ̶v̶o̶o̶r̶ ̶S̶c̶h̶i̶j̶f̶h̶u̶l̶p̶p̶r̶o̶g̶r̶a̶m̶m̶a̶
    ̶3̶.̶ ̶S̶c̶h̶i̶j̶f̶h̶u̶l̶p̶p̶r̶o̶g̶r̶a̶m̶m̶a̶:̶ ̶k̶i̶e̶s̶ ̶u̶i̶t̶ ̶d̶e̶ ̶l̶i̶n̶k̶e̶r̶ ̶k̶o̶l̶o̶m̶ ̶v̶o̶o̶r̶ ̶[̶b̶]̶j̶o̶u̶w̶[̶/̶b̶]̶ ̶O̶S̶x̶ ̶1̶0̶.̶6̶ ̶p̶a̶r̶t̶i̶t̶i̶e̶
    ̶4̶.̶ ̶L̶a̶a̶t̶ ̶d̶e̶ ̶s̶c̶h̶i̶j̶f̶ ̶h̶e̶r̶s̶t̶e̶l̶l̶e̶n̶ ̶e̶n̶ ̶r̶e̶p̶e̶r̶e̶e̶r̶ ̶d̶e̶ ̶s̶c̶h̶i̶j̶f̶b̶e̶v̶o̶e̶g̶d̶h̶e̶d̶e̶n̶
    ̶5̶.̶ ̶H̶e̶r̶s̶t̶a̶r̶t̶ ̶d̶e̶ ̶m̶a̶c̶.̶ ̶
    ̶
    ̶K̶i̶j̶k̶ ̶o̶f̶ ̶j̶e̶ ̶p̶r̶o̶b̶l̶e̶m̶e̶n̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶v̶e̶r̶m̶i̶n̶d̶e̶r̶t̶.̶ ̶H̶e̶t̶ ̶k̶a̶n̶ ̶a̶l̶t̶i̶j̶d̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶d̶e̶ ̶d̶e̶ ̶h̶a̶r̶d̶e̶ ̶s̶c̶h̶i̶j̶f̶ ̶b̶i̶j̶n̶a̶ ̶s̶t̶u̶k̶ ̶g̶a̶a̶t̶,̶ ̶m̶a̶a̶r̶ ̶i̶k̶ ̶z̶o̶u̶ ̶e̶e̶r̶s̶t̶ ̶d̶i̶t̶ ̶p̶r̶o̶b̶e̶r̶e̶n̶.̶

Correctie: bij systeem 10.6 geen herstel paritie

Heb je een opstart DVD van OSx Snow Leopard? Plaats hem in het loopwerk en start op van CD door c in te drukken op het toetsenbord na het opstart geluid. Een SCHONE installatie wordt pas op een Mac uitgevoerd, als je de HARDE SCHIJF WIST.

Maak van te voren backups van belangrijke data op deze schijf.

Bijdrager
    Shmoo

Een iets oudere MacBook.:)

Het ding is over twee maanden 7 jaar oud. Dan spreek je toch niet meer over een iets oudere MacBook maar gewoon van een oude MacBook die je graag nog aan de praat wilt houden.

Zoals @Zakske al aangeeft, de kans dat de harde schijf nog in goede conditie is bij een 7 jaar oude machine zal best wel klein zijn. Plaats er een kleine (128GB of 256GB) SSD in en 8GB RAM en je hebt een heel fijn en eenvoudig computertje om simpele dingen mee te doen maar dan wel op snelheid en zonder vertragingen.

Bijdrager
    A.M.Dekker

Dat het niet meer supersnel gaat lijkt me duidelijk maar onwerkbaar traag hoort zo’n ding niet te zijn. Ik snap daarom de tips van Shmoo en Zaske niet, lezen jullie überhaupt wel wat er gezegd wordt? Hij geeft toch aan dat onder Windows er niets aan de hand is.

Bijdrager
    fred44nl

maak es een rapport met Etrecheck en plaats dat hiero.

http://www.etrecheck.com

Bijdrager
    mtooster

Hoe is windows geïnstalleerd? Via Boot Camp op een aparte partitie?

Dat zou namelijk kunnen verklaren waarom dat sneller gaat. Het gedeelte van de schijf waar windows dan op geïnstalleerd is (het ‘laatste’ gedeelte van de schijf) is dan veel minder vaak beschreven en veel minder ‘versleten’ dan het begin van de schijf waar OS X steeds op geïnstalleerd is.

Bijdrager
    fred44nl

als je aan een HD twijfelt, dan draai je even SmartUtility.

https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Bijdrager
    Erwin

Windows draait inderdaad probleemloos, ook als hij als enige (dus zonder Mac OSX op de HDD staat).

Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties, ik zal van het weekend Etrecheck eens draaien en het rapport hier neerzetten.

Bijdrager
    Erwin

Zou het trouwens helpen als ik Snow Leopard op een USB stick installeer en daarvandaan ga opstarten?
    Of is dat nog langzamer?

Bijdrager
    Shmoo

Meestal zijn USB-stickies niet echt geweldige kwaliteit. Een externe HD kan wel een verbetering zijn.

Bijdrager
    makasa

Mijn 2007 MBP met EC doet het met SSD en 4Gb geheugen nog zeer aanvaardbaar.

Bijdrager
    GoeieDag

Kan nog steeds de HD zijn.
    Maar misschien is jouw installer van Snow Leopard ook niet meer jofel. Zet er eens een andere Mac OS versie op.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.