27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    maximiliaan

Macbook welke snel?

Hallo,

Ik zoek voor twee oude mensen een Macbook. Een Macbook omdat windows 8 ingewikkelder is dan Mac OS X en ze willen alles zo makkelijk mogelijk.

Nou hebben ze dus niet heel veel snelheid nodig (hebben nu een win xp van 10 jaar oud), maar willen er wel echt lang mee doen (tot de dood :])

Ze willen wel een groot scherm, dus ik ga voor 15 inch.

Nou zat ik te kijken en lijkt het me handig als ik gewoon een Macbook Pro uit 2009 of 2010 koop en daar dan een SSD in plaats.

Maar zal het wel snel genoeg blijven met een oude processor?
    Er wordt dus eigenlijk alleen mee gemaild en internet.

Bijdrager
    TheBigZ

Alleen mailen en Internetten?
    Waarom koop je dan niet een iPad voor ze? Veel makkelijker.

Bijdrager
    maximiliaan

Nee, ze willen geen touchscreen. Echt laptop (macbook)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

een iPad met 15″ scherm is er nog niet….

Bijdrager
    IcyDragon68

HAHAHA die filmpjes!!
    Je kan altijd nog gaan voor de 13″ MacBook Air. Lekker dun en erg licht!
    Ik bedoel van hoe zou je die oude MacBooks kunnen kopen?

Bijdrager
    TBITW

Een macbook gaat volgens mij ongeveer 4 tot 5 jaar mee, afhankelijk van hoe er mee omgegaan wordt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Koop iets nieuws en kleins, in plaats van iets ouds en snels. Als ze perse een laptop willen, dan zou ik voor de macbook air gaan, anders voor de iMac

Bijdrager
    tomc

Een macbook gaat volgens mij ongeveer 4 tot 5 jaar mee, afhankelijk van hoe er mee omgegaan wordt.

De batterij van een macbook gaat zo lang mee. De macbook zelf kan heel wat langer mee gaan.

Bijdrager
    Illiarus

Wat is het budget?
    Het basis-model Macbook pro retina 15″ klinkt als de perfecte match, alleen is die behoorlijk prijzig..

Bijdrager
    maximiliaan

Budget is ongeveer €1000
    Ze vinden 13 inch te klein dus moet 15 inch.
    Zo’n macbook pro 2010 met ssd kan goed zijn of niet?

Bijdrager
    Joffry

Als het om snelheid gaat en GEMAK zou ik voor “oude mensen” gaan voor een HP Chromebook Supersnel en gemakkelijk. Kijk ook even bij kieskeurigen Engadget. Wel moet men dan even een GMail adres aanmaken. Internet alleen met WiFi.

Bijdrager
    maximiliaan

Goed idee, ik heb het voorgesteld. Maar ze willen ook graag aan de slag met iPhoto en Logic Pro.

Geblokkeerd
    Anoniem

Jup een chromebook, veel beter voor bejaarde. Daar kan echt helemaal niks mis gaan zolang je een internet verbinding hebt.

He er zit nogal een verschil tussen beetje browsen en een email versturen en aan de slag met logic pro, dan zijn het namelijk gewoon pro users.

Bijdrager
    SunKeeper

Maar wat staat er dan nu, ook een notebook, of een los scherm?

Want dan kan een 11” of 13” MacBook Air nog steeds, hang gewoon het bestaande scherm eraan. Dan heb je Mac OS X, en het scherm wat ze gewend zijn.
    En hoeft ook niet echt een nieuwe Air te zijn, de 2010/2011/2012 voldoen hier ook wel voor. Extern schermpje aansturen is geen rocket science.

Geblokkeerd
    Anoniem

De batterij van een macbook gaat zo lang mee. De macbook zelf kan heel wat langer mee gaan.

Je mag blij zijn als je batterij echt 4 tot 5 jaar meegaat, en die macbook zal niet veel ouder worden, nu apple alles vastsoldeert op het moederboord, en een defect al gauw een nieuw moederboord betekent, wat na een paar jaar al de moeite niet meer waard is…

Bijdrager
    hokkie

Even voor de duidelijkheid. Je laat twee oude mensen switchen van Windows naar Mac? Ik weet niet of je ze dit wel moet aandoen.

Mijn moeder (70) heeft nog nooit een PC/Mac aangeraakt, ze weet niet eens hoe deze uit moet (geloof me, dat weet ze echt niet). Ik heb haar laatst een iPad gekocht en ze is nu zo blij als een klein kind. Inmiddels zit ze minimaal 2 uur per dag op het internet, mailt regelmatig en ze weet zelf een foto te maken en naar mij toe te verzenden of FaceTime met mijn kinderen.

Mijn advies, uit ervaring, koop een iPad!

Argumenten:
    – Gebruiksvriendelijk,
    – Je kunt niets verkloten bij normaal gebruik,
    – 10 uur batterijgebruik
    – Ze hoeven niet te zoeken naar applicaties
    – Touchscreen
    – Licht gewicht
    – Redelijke camera aan boord
    – Goedkoop t.o.v. MacBook

Bijdrager
    BoniMacX
    maxpusch op 23 maart 2014

Ik zoek voor twee oude mensen een Macbook. Een Macbook omdat windows 8 ingewikkelder is dan Mac OS X en ze willen alles zo makkelijk mogelijk.
    ….Er wordt dus eigenlijk alleen mee gemaild en internet.

maxpusch op 23 maart 2014

Maar ze willen ook graag aan de slag met….Logic Pro.

Ik vraag me af wat in jouw ogen ‘oud’ is.
    Als je zelf 16 bent vindt je 45 oud, maar je schetst een beeld van twee oudjes (zoals de hoogbejaarde en dove mijnheer strubbe uit de filmpjes hierboven) die windows 8 te ingewikkeld vinden, alleen maar mailen en internetten (tot de dood) maar… met Logic Pro willen ze wel aan de slag.:roll:
    Daar kan een doorsnee ervaren computer gebruiker nog niet mee aan de slag!!!:lol:

Bijdrager
    stel maar

Een MacBook Pro uit 2009 / 2010 kan nog makkelijk mee, zeker met een SSD. Zeker vergelijken met windows XP op een computer van ±10 jaar oud, is dat een enorme vooruitgang.

Bijdrager
    BoniMacX

Ik heb mijn vorige MBP eind 2008 al een jaar of drie geleden verkocht aan een vriend. We hebben er onlangs een 1TB seagate hybride SS/HD van 100€ ingeplaatst omdat de originele het begeven had. Hij start nu veel vlotter op en kan weer jaren verder. Wel niet met Logic pro… want daar heeft hij geen kennis van en is hij ook niet in geĂ¯nteresseerd als 68 jarige.:wink:

Bijdrager
    Joffry

Volgens mij is het gewoon flauwekul. Eerst een 10 jaar oude PC met XP voor gebruik op internet en email en nu opeens LOGIC PRO. Dat zijn pittige oudjes met grote plannen, die beter maar gelijk een nieuwe MacPro kunnen kopen.

Bijdrager
    koen

Hoe oud zijn ze eigenlijk?

Inactief
    Anoniem

Zolang je niet boven de 30 lagen met synths komt houdt elke MacBook Logic wel prima hoor.
    Ik zou voor een 15″ MacBook Pro uit 2011/2012 kijken, die hebben standaard een quad core i7 processor en dat moet genoeg zijn lijkt me.
    Stop er eventueel nog wat extra ram en een SSD bij en je zit nog onder de 1200 euro (schat ik).

Bijdrager
    computer space

Chromebook? Bah.
    Als je dan het budget van een Macbook hebt, neem dan gewoon een Surface Pro 2.

Bijdrager
    Joffry

@ computer space: (off topic) Heb je dan ervaring met een chromebook ?

Bijdrager
    navara

Leg ze uit dat het laatste hemd geen zakken heeft en laat ze een hagelnieuwe macbook kopen met alle wensen en eisen tot aan hun dood…

Bijdrager
    Soulshaker
    wensink op 23 maart 2014

Zolang je niet boven de 30 lagen met synths komt houdt elke MacBook Logic wel prima hoor.
    Ik zou voor een 15″ MacBook Pro uit 2011/2012 kijken, die hebben standaard een quad core i7 processor en dat moet genoeg zijn lijkt me.
    Stop er eventueel nog wat extra ram en een SSD bij en je zit nog onder de 1200 euro (schat ik).

2nd that
    Kies de laatste 15″ versie met normaal scherm, het 2012 model.
    Tevens het enigste non retina 15″ model met usb 3.
    Maar ik vrees dat 1000 eur net te weinig zal zijn.

Bijdrager
    maximiliaan

Thanks iedereen.
    We hebben gekozen voor een Macbook Pro 2010 met 8 GB RAM en 240 GB Samsung EVO SSD.
    Werkt perfect en het scherm is goed voor de mensen.

Klaar voor €850,-:)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.