25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Bloggendeboerin

Macbook weg, hoe maak ik hem leeg?

Mijn “oude” Macbook pro gaat terug naar de rechtmatige eigenaar. Ik heb alles van waarde op mijn nieuwe MBP gezet.

Hoe weet ik zeker dat mijn oude Macbook leeg is? Heb alles ge un-installed, bestanden verwijderd, prullenbak leeggemaakt. Wat kan ik nog meer doen zonder schade aan te richten?

Bijdrager
    Afroman

Kan je geen Clean Install doen met de installatie-cd?

Bijdrager
    Josebo.

Hm, dacht net aan hetzelfde ja. Maar misschien heeft hij die niet?!

Bijdrager
    Bloggendeboerin

ja die heb ik (meisje :wink: ) wel. Wijst dat zichzelf?

Bijdrager
    djrc18
    ”Bloggendeboerin”

Mijn “oude” Macbook pro gaat terug naar de rechtmatige eigenaar. Ik heb alles van waarde op mijn nieuwe MBP gezet.

Hoe weet ik zeker dat mijn oude Macbook leeg is? Heb alles ge un-installed, bestanden verwijderd, prullenbak leeggemaakt. Wat kan ik nog meer doen zonder schade aan te richten?

door een schroevendraaier te pakken en hem leeg te halen :innocent:

Bijdrager
    Afroman
    ”Bloggendeboerin”

Dan moet je gewoon je installatieCD in je Mac stoppen, en dan op Install OSX klikken. Dan een hele tijd wachten en je hebt een schone Mac.

Bijdrager
    Josebo.

Sorry, meisje. Zij dus :innocent:

Bijdrager
    Nielsvr
    ”mr.x
    ”Bloggendeboerin”

Dan moet je gewoon je installatieCD in je Mac stoppen, en dan op Install OSX klikken. Dan een hele tijd wachten en je hebt een schone Mac.

Wel kiezen voor wis en installeer…

Bijdrager
    Ganymedus

sorry, maar bovenstaande oplossingen zijn alleen afdoende als je hem a. teruggeeft aan een goede bekende. en b. je er geen gevoelige data op hebt gehad. Anders is dergelijke data altijd terug te vinden. Ik heb collegae die zich kostelijk vermaken met het recoveren van data van 2ehands schijven. Ja ze zijn geestelijk niet helemaal in orde…

Bijdrager
    JWVD

Je hebt bij de installatie toch de mogelijkheid om hem iets van 36X te overschrijven ofzo, waardoor die echt leeg is?

Bijdrager
    mark-a-mac

Schijfhulpprogramma biedt die optie bij formatteren dacht ik. Of anders maak je (alsnog) een FileVault voor je account. En kies je vervolgens een wachtwoord dat je zelf zelfs vergeet.

Bijdrager
    Bloggendeboerin
    ”Ganymedus”

sorry, maar bovenstaande oplossingen zijn alleen afdoende als je hem a. teruggeeft aan een goede bekende. en b. je er geen gevoelige data op hebt gehad. Anders is dergelijke data altijd terug te vinden. Ik heb collegae die zich kostelijk vermaken met het recoveren van data van 2ehands schijven. Ja ze zijn geestelijk niet helemaal in orde…

dat is inderdaad precies wat ik wil voorkomen.

Moderator
    unSOUND

Wat je dan kunt doen is de schijf meerdere keren wissen. Andere optie is om er een nieuwe harde schijf in te doen als je ECHT zekerheid wil. De originele hou je dan gewoon zelf en gebruik je daarna als externe HD…

Om de schijf grondig te wissen doe je het volgende:

• Doe de DVD in je machine en laat het herstarten met de installatie.

• Kies eerst de taal, en wacht op het volgende scherm.

• Ga dan niet verder met de installatie, maar kies in de menubalk voor hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma.

• Selecteer daar je harde schijf, en ga naar het tabblad “wissen”

• Klik op “Beveiligings-opties”, en kies voor bijvoorbeeld “7 keer”

• Klik daarna op “Wissen”

Tip: doe dit laat op de avond. Het wissen kan behoorlijk lang duren, en dan is het het makkelijkst om het wissen te laten doen terwijl je licht te slapen…

Tip 2: Als je het interne beeldscherm niet 7 uur lang aan wilt laten, klap hem dan eerst dicht en hang er een ander scherm aan wat je handmatig uit kunt zetten.

Bijdrager
    MichMich
    ”Bloggendeboerin”
    ”Ganymedus”

Excuseer mijn nieuwsgierigheid…. Maar wat voorn dingen heeft dit meisje er dan op staan wat zo geheim is… :evil: :evil: :evil:

Bijdrager
    Tjerker

Om je een her-installatie te besparen: je kunt ook de vrije ruimte wissen met schijfhulpprogramma. Tot 35x wordt de ‘lege’ ruimte overschreven door nullen. Als je zeker weet dat alles wat je weg wilt hebben in de prullenmand gegaan is is dit de snelste optie naar een schoon systeem.

Bijdrager
    bartje
    ”MichMich”
    ”Bloggendeboerin”
    ”Ganymedus”

Excuseer mijn nieuwsgierigheid…. Maar wat voorn dingen heeft dit meisje er dan op staan wat zo geheim is… :evil: :evil: :evil:

Als ze dta zou vertellen hoefde ze ook geen her-install te doen he;)

Inactief
    Anoniem

En als wij nou beloven het aan niemand door te vertellen.. :innocent:

Moderator
    unSOUND

Het hoeft niet eens iets gênants te zijn, maar wat dacht je van vertrouwelijke documenten van je werk en dergelijk ? Of wachtwoorden en andere zaken ?

Inactief
    Anoniem

Maar we houden ons specifiek aanbevolen als het iets genants mocht zijn….:evil:

Bijdrager
    Bloggendeboerin

nou ja een lijstje van mensen die ik wilde ontslaan (hoeft nu niet meer :D ) Plaatjes van hunks en natuurlijk mijn inlogcode bij alex.nl

Ik ben nu trouwens aan het wissen met de schijfhulp. Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    mark-a-mac

Maar what about FileVault met een ‘vergeten’ wachtwoord of je account gewist? Mij lijkt het wel een elegante oplossing, behalve dan dat je inderdaad je gegevens wel 30 keer moet overschrijven om ze (vrijwel) onleesbaar te maken. FV vanaf het begin gebruiken lijkt dan wel zinvol…

Bijdrager
    robie

Ik gisteren een nieuwe macbook pro 2011 gekregen.
    Maar ik weet niet zo goed hoe die werkt omdat je ook geen delete knop heb.
    Dus ik kan geen dingen verwijderen dus hoe doe ik dat?
    Want ik heb spotify gedownload maar mee slepen naar de prullen mand werkt niet.
    Heeft iemand enig idee? zo ja alvast heel erg bedankt.

Bijdrager
    Jens

@robie je moet de knoppencombinatie CMD + BACKSPACE gebruiken als je een bestand wilt verwijderen

Bijdrager
    robie

Dank je!!!!

Bijdrager
    pedori

terwijl je licht te slapen.

huh?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.