12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Hemigrapsus

MacBook warmt (heel) snel op. Tips?

Hej allen,

Laatste maanden krijg ik steeds mee problemen dat mijn MacBook (2,16 GHz Intel Core 2 Duo) steeds vaker en sneller enorm heet word en mijn gehele computer beïnvloed. Zo hapert het afspelen van flashprogrammas (zoals filmpjes of Youtube) heel snel en gaat mijn gehele geluid van de laptop haperen en kraken. Ik heb smcFanControl gedownload om te kijken hoe heet mijn CPU word en hoe hard mijn ventilatoren draaien.
    Temperatuur stijgt al heel snel na het draaien van spelletjes, flash en andere ‘zware’ CPU activiteiten. Zo rond de 75 a 80 graden celcius begint mijn MacBookje te haperen en te stotteren. Soms zelfs tot het falen van het apparaat.

Kan ik hier wat tegen doen? En zo ja… wat dan?

Help!

Alvast bedankt,

Daan

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

Je hebt een kernel panic. Zeer waarschijnlijk iets met je hardware….

Bijdrager
    Welloe

Misschien is er een programma om je fans iets harder te laten draaien, waardoor de temperatuur daalt.

Zit je misschien in een heel warme omgeving, of staat hij op een plek waar hij moeilijk kan blazen?

Bijdrager
    Hemigrapsus

Nou, hij staat gewoon op tafel, dus ik vrees dat dat t niet is. En hij draait geloof ik al op zijn max (6200 rpm)

Bijdrager
    Welloe

Dan zou ik het helaas ook niet weten, ik heb zelf ook dat m’n Macbook warm wordt, soms zó warm dat ik hem niet op m’n schoot kan houden, maar verder leverde dat geen problemen op bij het gebruik.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ten eerste: de temperatuur op zich is niet bijzonder hoog hoor.
    Ten tweede: smcFanControl is niet nodig, OS-X regelt de fans zelf zeer efficiënt (als je de temperatuur wil weten is een programma als iStat beter)
    Zit er extra RAM in? Want een Kernel Panic kan wijzen op slecht werkend RAM (haal dat er dan even uit)
    Je kunt om te beginnen even een safe-boot uitvoeren: opstarten met de shift toets ingedrukt totdat de voortgangsbalk verschijnt, direct daarna normaal opstarten.

En als het laatste niet hielp: http://support.apple.com/kb/ht3964

EDIT: doe eerst maar wat Waffle zegt. Books schijnen nogal gevoelig te zijn voor stof vanwege de snelle opeenhoping.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

2.16GHz? Dat is geloof ik al een iets oudere serie. Maak hem eens open en verwijder al het stof voor de heatsink. Ik heb dat laatst ook gedaan op mijn MB, en het maakt een heel verschil. Eerst rond de 80-90 graden bij normaal gebruik, en continu KP’s zoals jij ook hebt. Nu draait hij weer rond de 60-70 graden en geen KP’s meer. (3 jaar oude MB)

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien zit de notebook vol met stof. Probeer voorzichtig stof weg te zuigen met een stofzuiger door de zuigmond over de speakers te laten gaan. Anders open schroeven en daar wat stof proberen weg te halen.

Edit: eigenlijk dezelfde gedachte dus als Waffle;-)

Bijdrager
    Vinhelper

Ik zou een stofzuiger toch liever maar niet doen, je kan je fans ermee beschadigen als ze door de zuigkracht te hard draaien.

En gaat het hier over een MacBook white?

Die heb ik zelf wel eens opengehad, maar zeer weinig stof kunnen ontdekken…klik voor de foto’s. Probeer maar eens verschil te ontdekken. ‘Opgehoopt’ stof is toch vast te zien?

Moderator
    unSOUND

Als hij in exact hetzelfde huis zou wonen als jou, en hem naar exact dezelfde plekken als jij zou brengen was dat een argument geweest… Maar misschien is zijn huis / school / werkplek stoffiger dan de jouwe ?

Bijdrager
    Hemigrapsus

@ Vinhelper

Helaas heb ik jouw opmerking niet gelezen (op tijd). Ik heb mijn Macbook opengeschroeft en best wel wat stof kunnen weghalen met de stofzuiger een een doekje. Nu maakt de ventilator ook een beter geluid en komt er weer lucht uit mijn toetsenbord vandaan.

Maar Waffle, bedankt voor de tip, vooralsnog werkt t!

Bijdrager
    LighScan

Toevallig heb ik dit 2 weken geleden ook gedaan met mijn MacBook van eind 2007.
    Daar zat nogal wat stof in… En ook bij mij merk ik lagere temperaturen op. KP’s heb ik overigens niet gehad, was gewoon een onderhoudje dus.

Een stofzuiger kan overigens helemaal geen kwaad, daar heb ik zelf ook gebruik van gemaakt. Je moet wél weten wat je doet. Zet de stofzuiger bijvoorbeeld niet op de hoogste stand, en hou de fan(s) tegen zodat deze zich niet over hun rpm’s draaien.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.