25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    RobMaas

Macbook vs Powerbook

Beste Mac-gebruikers,

Mijn vraag, welk systeem zouden jullie kiezen??

1. Macbook, standaard versie 512mb, 60gb 925,-
    2. Powerbook g4, 1,33ghz, 1350mb, 60gb 775,-

Rob

Bijdrager
    AdriaanB

MacBook!! Natuurlijk het nieuwste van het nieuwste!!

Misschien is het wel handig als je erbij verteld wat je ermee gaat doen
    Bijv: Chatten:P

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zou toch maar voor de MacBook gaan denk ik.

Of je moet heel erg afhankelijk zijn van Adobe Creative Suite of andere software die niet of niet lekker draait op de Intel Macs.

Bijdrager
    rvanheukelum

Zonder enige vorm van twijfel: de Powerbook.
    Er missen te veel handige en goede functies aan de Macbook (backlight bijvoorbeeld) die de Powerbook wel heeft.
    De macbook kopen omdat hij een half jaartje nieuwer is, is een flutreden. Vraag maar eens aan Unsound, die de Macbook aan het switchen is voor een oude school Powerbook.

Bijdrager
    dspiers

Macbook.

Waarom zou je iets kopen waarvan je weet dat het al achterhaald is. Beter beetje meer spenderen nu dan later spijt.

success

Bijdrager
    Geveke

Welke PowerBook is het? Een 12″ of 15″ (of 17″)? Een ander ding om op te letten is de batterij: de PowerBook is waarchijnlijk al gebruikt, en de batterij kan dus beduidend minder presteren, inmiddels.
    Maar dat kun je wegstrepen tegen het geheugen: Bij de MacBook zul je snel geheugen willen bijzetten, bij de PowerBook een batterij…
    Ik zou voor de MacBook gaan, die is toch flink wat sneller, tenzij je inderdaad nu met Adobe progjes wil werken.

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”R_van_Heukelum”

Zonder enige vorm van twijfel: de Powerbook.
    Er missen te veel handige en goede functies aan de Macbook (backlight bijvoorbeeld) die de Powerbook wel heeft.
    De macbook kopen omdat hij een half jaartje nieuwer is, is een flutreden. Vraag maar eens aan Unsound, die de Macbook aan het switchen is voor een oude school Powerbook.

Da’s een persoonlijke reden die je daar opgeeft vind ik, ik werk al jaar en dag met een 12inch powerbook en heb nooit de nood gevoeld om over backlight te beschikken, nooit.

Daarnaast heeft mijn broer kort geleden een zwarte MacBook gekocht.. and boy is it fast! Alleen al daarvoor is het de keuze waard. Daarnaast krijg je nog een degelijke ingebouwde webcam erbij en een breder trackpad. Ook het toetsenbord tikt erg makkelijk en is zeer goed vormgegeven (toegegeven, subjectief). Vreemd dat ik het scherm nog niet vermeld had, zien is geloven (veel meer scherper, helder en meer contrast), kun je moeilijk ontkennen en de glossy look zorgt niet voor problemen, heb er al mee in de zon in Parijs gezeten. Daarnaast is het breedbeeld formaat ook een plus omwille van de extra ruimte in de breedte (toch zeker ivm 12inch :P).

Welke andere functies of redenen kun je opnoemen om bij de powerbook te blijven? Ik kan er zometeen geen vinden, maar ik ken dan ook niet al de specs uit men hoofd :):D

Geblokkeerd
    Anoniem

Erg afhankelijk wat je ermee gaat doen denk ik.

De PowerBook heeft voor- en nadelen:
    + Veel ram
    + PPC, dus Adobe draait er op dit moment goed op
    + zeker geen langzaam ding
    + Meer aansluitingen
    + betere videokaart dan de MacBook
    – Toch wat verouderd, aangezien Intel wat meer toekomstgericht is
    – Het scherm is wat minder dan de MacBook (en niet alleen omdat de MacBook ’n Glossy scherm heeft)
    – Tragere processor dan de MacBook

De MacBook voor- en nadelen:
    + Helderder scherm (niet alleen door het glossy)
    + Snellere processor (en dualcore)
    + nieuw, dus garantie
    + processor is wat meer toekomstgericht, aangezien toekomstige versies misschien alleen maar
    op de intel-Macs draaien. Ik weet het niet zeker, maar het is iets om over na te denken.
    – mindere videokaart
    – minder ram

Dit zijn natuurlijk mijn eigen voor- en nadelen, maar ik denk dat een hoop mensen hier wel
    een aantal punten in zien.:)

Mvg,
    Joram

p.s.: Persoonlijk zou ik voor de MacBook kiezen, vanwege de processor de het mooie witte
    behuizing. Het heeft net even wat vriendelijkers dan de zakelijke PowerBook:)
    Ik moet er ook bijzeggen dat de IntelMacs veel sneller opstarten. Mijn iMac G5 start
    in pakweg 30-35 seconden op, maar mijn Mac MIni Core Solo staat klaar binnen 14 seconden!

Bijdrager
    JWB
    ”joram”

Erg afhankelijk wat je ermee gaat doen denk ik.

De PowerBook heeft voor- en nadelen:
    + Veel ram
    + PPC, dus Adobe draait er op dit moment goed op
    + zeker geen langzaam ding
    + Meer aansluitingen
    + betere videokaart dan de MacBook
    – Toch wat verouderd, aangezien Intel wat meer toekomstgericht is
    – Het scherm is wat minder dan de MacBook (en niet alleen omdat de MacBook ’n Glossy scherm heeft)
    – Tragere processor dan de MacBook

De MacBook voor- en nadelen:
    + Helderder scherm (niet alleen door het glossy)
    + Snellere processor (en dualcore)
    + nieuw, dus garantie
    + processor is wat meer toekomstgericht, aangezien toekomstige versies misschien alleen maar
    op de intel-Macs draaien. Ik weet het niet zeker, maar het is iets om over na te denken.
    – mindere videokaart
    – minder ram

Dit zijn natuurlijk mijn eigen voor- en nadelen, maar ik denk dat een hoop mensen hier wel
    een aantal punten in zien.:)

Mvg,
    Joram

p.s.: Persoonlijk zou ik voor de MacBook kiezen, vanwege de processor de het mooie witte
    behuizing. Het heeft net even wat vriendelijkers dan de zakelijke PowerBook:)
    Ik moet er ook bijzeggen dat de IntelMacs veel sneller opstarten. Mijn iMac G5 start
    in pakweg 30-35 seconden op, maar mijn Mac MIni Core Solo staat klaar binnen 14 seconden!

En aangezien we helaas in een Windows-wereld leven: je kan op de macbook, middels Boot Camp, ook Windows draaien (en dat is soms vereist/best handig!)

Bijdrager
    figini

512MB is natuurlijk veeeeel te weinig om serieus mee te kunnen werken, zeker bij Mac OS X.
    Hoe meer geheugen hoe soepeler het loopt.

Ik heb sinds een week een MacBook met eerst 512MB en nu 2GB!
    Vooral Parallels heeft toch wel gauw 512MB nodig.
    Heb ook nog een PowerBook G4 1.67 met 2GB in gebruik en moet zeggen dat de snelheid van de MacBook hoger ligt maar niet spectaculair is.
    Toch zou ik ook voor de MacBook gaan, vooral voor de toekomst.
    En build-in iSight is ook wel leuk natuurlijk.

Bijdrager
    rvanheukelum

Adobe is pas over een jaar (volgend jaar juni) klaar met Intel geoptimaliseerde software. Tot die tijd ‘met minder snelheid doen’ gaat meer irriteren dan je voor mogelijk houdt, geloof me. De processorsnelheid gaat niet op zodra Rosetta moet worden gebruikt bij Adobe apps … een clamshell G3 werkt dan nog rapper.
    Functionaliteit wint bij mij per definitie … niet het hebben van de nieuwste hardware, waar de software nog niet op is ingesteld.

Moderator
    unSOUND

Het is van het grootste belang dat je wel vermeld wat je er mee gaat doen, welke programma’s je wilt gaan draaien…

Ik persoonlijk ga mijn MacBook eerdaags inruilen voor een PowerBook G4 ( de 15 inch versie ) simpelweg omdat de MacBook een aantal dingen mist. Snelheid is alleen van belang voor mensen zonder geduld of met een deadline, ik ga hem voor thuis gebruiken, en heb alle tijd van de wereld, dus die paar Hz minder zal ik echt niet missen. Wat ik wel mis aan de MacBook ( vergeleken met de PowerBook 15 inch ) is het volgende:

FireWire 800
    PC-kaart slot
    Verlicht toetsenbord

Dit zijn voor mij persoonlijke keuzes, sommigen missen deze dingen helemaal niet, dus is het van belang dat je zelf eerst duidelijk verteld wat je wilt… Maar volgens mij zit jij sowieso te dubben tussen een MacBook en een 12 inch PowerBook, en dan heeft de MacBook gewoon alle troeven in handen, omdat de voordelen die ik noem, namelijk ook niet in de 12 inch PowerBook zitten, maar enkel in de 15 en 17 inch versies…

Bijdrager
    mvdenberg

Dat is waar. Maar we weten nog helemaal niet wat de topic starter zal doen met zijn toekomstige laptop. Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden welke hij nu neemt, en wat hij er mee zal doen.

edit: mijn bericht is voor R_van_Heukelum bedoelt.

Bijdrager
    RobMaas

Videobewerking (final cut/after effects) en grafisch ontwerp (photoshop/illustrator/flash) zijn de 2 speerpunten voor de laptop

Bijdrager
    njdewit

Dan zou ik voorlopig die PowerBook kiezen eerlijkgezegd (en dat is geen PPC-fanboyism, ik heb zelf immers een MacBook :)).

Ik kan er overigens niet bij waarom Adobe zo veel tijd nodig heeft voor die Intel-specific binaries. Het is me uit ervaring wel bekend wat er allemaal komt kijken bij projecten van een dergelijke magnitude maar een hoop van die Adobe code draait al jaren op Intel, en waar de bottlenecks ‘m zouden moeten zitten is veelal geen OS-specific stuff; sterker nog, het is goed denkbaar dat je in zulke projecten los van je OS abstraction gewoon het processor type kunt switchen aan de hand waarvan voor bewerkingen bepaalde code gebruikt wordt. Maargoed, de Adobe codebase is ondertussen ongetwijfeld ook een enorme bende geworden. </rant>

Bijdrager
    NoiA

Snelheid is subjectief: 99% van de tijd wacht je mac toch op input van jouw en is dus afhankelijk van JOUW snelheid. Het zou tof zijn als mijn scriptie eerder klaar was op een intel…. :P

Maar ik ben in het begin ook verleid geweest een macbook te kopen als vervanging voor mijn laatste rev. 12inch powerbook. Maar ben blij het uiteindelijk niet gedaan te hebben.

Ik wacht op een rev. B macbook of als ie er nog komt iet 12inch achtigs met hopelijk
    – Kleine speed bump core duo cpu
    – Zelfde prijs of goedkoper
    – Kinder ziektes er uit (ja de hele waslijst aan kwalen)
    – Keuze glossy / mat scherm
    – Dual layer superdrive
    – Een echte video kaart / Een snellere versie van de huidige shared kaart
    – OSX 10.5 + ilife 07 voorgeinstalleerd; hoef ik die ook nie meer te kopen:wink:

+ dat de meeste apps dan wel ub zijn:)

Bijdrager
    njdewit

Wanneer je massale hoeveelheden data loopt te processen (bij video- en audio-bewerking dus b.v) is dat helemaal niet subjectief.

Bijdrager
    NoiA
    ”njdewit”

Wanneer je massale hoeveelheden data loopt te processen (bij video- en audio-bewerking dus b.v) is dat helemaal niet subjectief.

Dat doe je ook niet heel de dag en hoeveel mensen doen dat nou op een laptop?! koop dan een toren model met snellere hdd etc. En daar komt nog bij dat een heel klein aantal mensen dat met hun mac doet. Beetje flauw…

Ja er zijn altijd uitzonderingen… Maar die kopen geen laptop en al helemaal geen macbook of “oude” powerbook.

Bijdrager
    njdewit

Ik wil niet betwisten dat het geen ideale oplossing is, maar:

Videobewerking (final cut/after effects) en grafisch ontwerp (photoshop/illustrator/flash) zijn de 2 speerpunten voor de laptop

Bijdrager
    kreweesti

Dat doe je ook niet heel de dag en hoeveel mensen doen dat nou op een laptop?! koop dan een toren model met snellere hdd etc

Dat moet ieder voor zich weten en daar kun je dus ook niets over zeggen. Evenmin over hoeveel mensen bewerken met een laptop en niet kiezen voor aanschaf van een toren model, omdat ze om andere redenen perse een laptop prefereren. Wat dacht je bijv. van ruimtegebrek of geen duidelijk zichtbare ‘computerhoek’ in de kamer of elders in huis.:wink:

Bijdrager
    dloko

Twee vrienden van mij hebben het 2GHz + SuperDrive model van de MacBook gekocht, ik heb hier even mee kunnen werken en ik moet zeggen dat ik nu maar al te graag mijn 12″ PowerBook G4 wil vervangen met een MacBook.

De MacBook is vele malen sneller (niet alleen de CPU is sneller, ook de RAM en die Intel video chipset is vele malen krachtiger dan de GeForce Go5200), het scherm is meer helder en scherp. Zowiezo kan 1024×768 anno 2006 allang niet meer, en 4:3 wordt onderhand ook weer achterhaald.

Vergeet ook niet dat de MacBook de helft van het gewicht is van de 12″ PowerBook G4, de stroomadapter aansluiting is veel beter, evenals het sluitingsmechanisme. Dan is er ook nog de ingebouwde iSight camera. Adobe CS2 apps liepen overigens op de 2GHz MacBook even snel als op mijn 1,5GHz PPC PowerBook, en uiteindelijk komt daar ook wel een UB van.

En als laatste, het is altijd fijn als je Windows XP kan booten voor games ofzo. (En games draaien zeker niet slecht met die Intel chipset, zolang je lekker veel RAM hebt.)

Bijdrager
    Hanky Dussen
    ”dloko”

Vergeet ook niet dat de MacBook de helft van het gewicht is van de 12″ PowerBook G4…

Da’s niet waar. De 12″ Powerbook is nog steeds de kleinste en lichtste portable Mac van de laatste jaren.

Bijdrager
    chilli dude
    ”Apple.com”

12″ Powerbook
    * Height: 1.18 inches (3.0 cm)
    * Width: 10.9 inches (27.7 cm)
    * Depth: 8.6 inches (21.9 cm)
    * Weight: 4.6 pounds (2.1 kg)
    klik

13,3″ Macbook
    * Height: 1.08 inches (2.75 cm)
    * Width: 12.78 inches (32.5 cm)
    * Depth: 8.92 inches (22.7 cm)
    * Weight: 5.2 pounds (2.36 kg)
    klik

Bijdrager
    njdewit

Ik had zelf een 12″ iBook, en honestly zou ik er wel weer een willen hebben (of Powerbook for that matter) gewoon voor on the road.. Die MB is net ietsje minder relaxed qua omvang.

Bijdrager
    NoiA

toch blijf ik bij mijn standpunt dat voor de bezitters van een fully loaded 12inch powerbook superdrive de macbook GEEN upgrade is… Op sommige punten is het idd beter maar op nog te veel punten doet hij onder voor de 12inch pb en is dus eerder een downgrade….

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.