11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    EmuuuH

Macbook vs. Macbook pro

Ik heb een Macbook white unibody (begin 2010 gekocht)
    Specs: processor: 2,26 Ghz core 2 duo ram: 4gb

Nu kan ik van een vriend een macbook pro unibody (2,53 Ghz core 2 duo, 4gb Ram, NVIDIA GeForce 9600M GT met 512 MB 15″) kopen.

Ga ik dit verschil in snelheid echt merken met dingen als video bewerken enz?

Bijdrager
    Sanjeev

Ja dat ga je merken

Bijdrager
    Dorkiban

Dat vraag ik me zeer af. Het type processor is vergelijkbaar, en de snelheidswinst is verwaarloosbaar, dus ik zou maar eens wat benchmarks raadplegen…

Bijdrager
    EmuuuH

Waar kan ik die benchmarks vinden?
    Macbook pro is trouwens een jaar ouder dan mijn macbook, maar wel altijd goed onderhouden.

Bijdrager
    karelschapie

De macbook pro, zelfs een jaar ouder is zeker een stuk sneller en daarnaast mooier en sterker dan dat witte plastic. Daarnaast is de batterij ook een sterk punt.

Bijdrager
    syltheboy

Het grotere scherm is wat mij betreft echt een must. Maar goed, je moet je afvragen of je 15″ i.p.v. 13″ niet te groot vindt. Persoonlijk vind ik dit niet zo’n probleem, omdat ik al een 15″ laptop gewend was en daarnaast had ik waarschijnlijk spijt gekregen als ik toch voor de 13″ was gegaan. 15″ vind ik gewoon een prima formaat (ook voor onderweg).

Bijdrager
    Xcode
    karelschapie op 19 september 2011

De macbook pro, zelfs een jaar ouder is zeker een stuk sneller en daarnaast mooier en sterker dan dat witte plastic. Daarnaast is de batterij ook een sterk punt.

De laatste generatie witte MacBook heeft een even grote batterijduur als zijn grote zus. Qua processorsnelheid is het verschil miniem. De videokaart van de MacBook Pro is wel een stuk beter. En het scherm is wat beter. Het is voor de topicstarter dus gewoon verstandig om een kosten-baten afweging te maken.

Bijdrager
    EmuuuH

Dankje voor de reacties.
    Ik wacht even af wat hij er voor wil hebben en dan maak ik een beslissing.

Bijdrager
    npu

als ik zo de specs zie, zal je op processorsnelheid wellicht maar 10% er op vooruit gaan.

Ik denk dat het grote voordeel is van de MBP (los van de buitenkant, verlichte toetsen en automatisch dimmend scherm, dat werk), is dat je zeer goedkoop een upgrade naar 8GB kan doen (wordt niet ondersteund in de MB white), wat vaak ten goede komt aan de snelheid.
    Een ander voordeel zou kunnen zijn dat er een snellere videokaart in zit. Als de software het ondersteunt, kan je dan optimaal van de rekenkracht van je grafische processort gebruik maken door OpenCL, een techniek in OS X die het mogelijk maakt de grafische processor aan te spreken voor numbercrunching (wat je dus ook in video-editing doet). Zie bv http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330287-263.html
    Geen idee of je dit in de praktijk veel voordeel op gaat leveren overigens.

Bijdrager
    EmuuuH

Hoe is die macbook pro qua snelheid in vergelijking met een nieuwe macbook pro 13″?

Bijdrager
    npu

daar zitten Core i5 en i7 processors in, en een 1333MHz geheugenbus, dus je zal wel verschil merken bij cpu-intensieve taken (beeldbewerking etc).

Een beetje zelf googlen is ook geen ramp;) http://www.primatelabs.ca/blog/2010/04/macbookpro-benchmarks/ Let wel, dit zijn synthetische benchmarks dus zeggen weinig over de snelheid die je ervaart.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.