30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Brac

Macbook vs. Macbook Pro

Ik wil voor m’n studie een Macbook aan gaan schaffen maar ik zit al weken te twijfelen wat ik nu moet nemen: Macbook of een Macbook Pro. Ik ben op zoek naar wat mensen met advies en ervaringen.

Af en toe verwacht ik wel wat Windows spul te moeten gebruiken dus ik wil wel kunnen Bootcampen met Vista.

Voordelen Macbook
    – goedkoper
    – kleiner

Voordelen Macbook Pro
    – groter scherm
    – fijn(er) ??? toetsenbord
    – (lijkt) steviger
    – grafische kaart

Kan iemand mij uitleggen waarom hij/zij voor een MB of een MBP heeft gekozen?

Bijdrager
    ragoooon

Nou wat ga je er zoal meedoen? Als het is om zwaardere programma’s zoals Photoshop, Final cut pro,… op te draaien raad ik je een macbook pro aan. Maar als je wat wordbestandjes wilt maken is het vrij nutteloos en te duur om een macbook pro te kopen. Dus het hangt er voornamelijk van af wat je er mee wilt gaan doen.

Bijdrager
    KingAchille

Ja, alles hangt af van wat je met je Mac wil doen.
    Ik ben constant bezig met zware projecten in Final Cut Pro en Motion. Als je dat wil doen zonder Pro ben je uuuuuren zoet…
    En het hangt ook af van je budget natuurlijk…
    Mvg,

Bijdrager
    Vesper

Laat ik nu net dezelfde vraag gesteld hebben een paar dagen geleden maar op een ander forum.
    http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=91665
    Het is inderdaad een kwestie van wat je ermee gaat doen. Maar zoals bovenstaande zegt ‘om wat wordbestandjes op te maken’ is een MacBook inderdaad voldoende. Het scherm daarentegen lijkt mij véél te klein om wat overzicht te houden op je tekst.
    Ik zou dus opteren voor een MacBook met extern scherm als je niet veel doet. Als je shopt e.d. een Pro. Ook afhankelijk van je budget natuurlijk!

Moderator
    unSOUND
    ”Brac”

Voordelen Macbook Pro
    – groter scherm
    - fijn(er) ??? toetsenbord
    – (lijkt) steviger

– grafische kaart

Het toetsenbord maakt niet veel verschil. Het toetsenbord van de MacBook ziet er anders uit, maar in werkelijkheid zitten de toetsen precies even ver van elkaar af.

De MacBook is feitelijk sterker dan de MacBook Pro. Het polycarbonaat van de MacBook krast misschien wel sneller, maar buigt vrijwel niet in tegenstelling tot het toch zwakke aluminium. De MacBook incasseert klappen dus beter.

Bijdrager
    MacbookTo

Wat jammer dat je al weken twijfelt, je had er al weken plezier van kunnen hebben!!!!!!
    Wij monteren ook films met IMovie op de Macbook. Dat gaat goed. Alleen het renderen kost wel wat tijd. Ik weet niet hoe dat zit t.o.v. een Macbook Pro.
    Een DVD project van de video’s heb ik nog niet gemaakt.
    Tekstverwerken gaat uitstekend. Alles staat goed op het scherm. Zelf ben ik weg van de Macbook en ik geniet er nog elke dag van. Ik gebruik hem ook op een universiteit om studenten te begeleiden. Ik kan stemopnamen maken, mensen via webcam naar zichzelf laten kijken. Ja, wat kan ik er niet mee. Als ik even niets te doen heb, monteer ik gauw aan mijn video. Ik zorg dat er altijd een project opstaat. Foto’s die ik van mijn kleinkind doorgemaild krijg sleep ik in iPhoto. Gevoelsmatig zal de Pro wel uitgebreider zijn e.d., maar het aaibaarheidsgehalte van de Macbook vind ik hoger. Ik krijg ook veel positieve opmerkingen.

Bijdrager
    icecreammm

Ik heb net de macbook gekozen omdat ik een compacte en draagbare laptop wou, dus het kleine scherm is net positief voor mij.
    Qua resolutie vind ik die van de 17″ macbook pro in orde. De 15″ macbook pro heeft niet ongelofelijk veel meer pixels dan de standaard macbook. Maarja, die 17″ pro is dan natuurlijk weer ongelofelijk groot en kost stukken van mensen.
    Mijn voorkeur gaat naar de standaard macbook, alhoewel de 15″ macbook pro na de laatste update ook wel aantrekkelijk lijkt (nieuwe grafische kaart, led display)

Bijdrager
    Thomash

Hmm mijn broer heeft de nieuwste 15″ MBP gekocht.. en het scherm is vergeleken met mijn scherm toch wel wat groter dus handiger..

Grafische dingen gaan sneller etc..

als je het geld hebt zou ik de MBP kopen

Bijdrager
    Turbanus

Je gaat dus een stukje “Hardware” kopen……..:wink: In het subforum “Hardware zijn legio opmerkingen te vinden die de voors en tegens van deze machines weergeven. Neem daar s.v.p. ook eens een kijkje.

Bijdrager
    Lautre

ik vind het toetsenbord van de Pro ook leuker .. het voelt beter aan om te typen …

Bijdrager
    mvdenberg

Tja, voor die keuze stond ik een half jaar geleden ook…
    Macbook:
    – inderdaad stevige behuizing: kan meer stoten en klappen opvangen dan de macbook pro
    – volstaat prima voor office gebruik
    – volstaat prima om huis tuin en keukenfilmpjes te maken/monteren in iMovie / Final cut pro
    – volstaat prima om normale photoshop bewerkingen mee te doen

macbook pro:
    – is natuurlijk een pro: kan door het betere videogeheugen wat meer aan.
    Maar de standaard harddeschijven van de macbook EN de macbook pro zijn weer even snel (beide op 5400 toeren)

uiteindelijk heb ik voor de macbook gekozen, omdat ik het 13″ scherm prima vindt. Het toetsenbord bevalt prima.

Bijdrager
    .Arne

Sinds ik weet dat de nieuwe MacBook Pro’s vol fouten zitten, begin ik ook weer te twijfelen: of vorige generatie MacBook Pro (2.16 Ghz) of een huidige MacBook. :?

Bijdrager
    Daan86

tja de het oudere model ligt nu met bergen korting op een nieuwe eigenaar te wachten. voor 1550 eruo zag ik er eentje liggen. Lijkt me wel een erg lekkere deal.

Bijdrager
    .Arne

Ja, ik wil het goedkoopste model MacBook Pro van de vorige generatie. (Alleen raakt ie overal uitverkocht… :x )

Bijdrager
    Hippopotamos
    ”.Arne”

Sinds ik weet dat de nieuwe MacBook Pro’s vol fouten zitten, begin ik ook weer te twijfelen: of vorige generatie MacBook Pro (2.16 Ghz) of een huidige MacBook. :?

Welke fouten zijn er zoal dan?
    B.

Bijdrager
    Brac

Dat zou ik ook graag horen… :sealed:

Het andere topic: http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=91665 overtuigd me een beetje richting de pro, hoewel ik de power misschien niet helemaal nodig heb.

Van een extern scherm oid is overigens geen sprake, ik werk op dit moment op een iMac 20″ en die houd ik gewoon aan. De Macbook wordt dus echt voor het werk buitenshuis tijdens de studie.

Moderator
    unSOUND
    ”Brac”

hoewel ik de power misschien niet helemaal nodig heb.

Sterker nog, bijna niemand heeft de PRO echt nodig. Bijna iedereen hier die er eentje heeft, heeft die gewoonweg omdat ze die graag wilden hebben…

Bijdrager
    .Arne
    ”Hippopotamos”
    ”.Arne”

Welke fouten zijn er zoal dan?
    B.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=102905

O.a wordt er gesproken van:
    – knipperende LED displays
    – Kernel panicks
    – foutieve kleurenweergave

Bijdrager
    Brac

Maar ook, denk ik, door het grote scherm. Als er een 15″ Macbook was dan had ik die al bijna zeker genomen…. maar die is er niet:P

Bijdrager
    deSpaanseRente

Het scherm is echt wel een wereld van verschil t.o.v. de MacBook wat betreft de macbook pro.

De MacBook heeft ook veel mee kader en minder scherm. De macbook is qua grootte eigenlijk niet veel kleiner dan de macbook pro, en die laatste weegt ook nog eens minder..

Bijdrager
    .Arne
    ”Lord_spianoman”

De macbook is qua grootte eigenlijk niet veel kleiner dan de macbook pro, en die laatste weegt ook nog eens minder..

Het scheelt inderdaad maar 3.2 in de lengte en 1.6 in de diepte. De MacBook Pro is zelfs dunner. Een MacBook is daarentegen toch net iets lichter: 140 gram om precies te zijn. :wink:

Bijdrager
    deSpaanseRente

Vreemd is dat.

Gezien ik ook een MacBook had, en nog heb vergeleken in gewicht tussen beide, en de MacBook Pro was wel degelijk lichter dan de MacBook.

Dus cijfertjes op websites blijken dan toch niet alles te zeggen.

Bijdrager
    corneeltje

Ik vind de MacBook mooier dan de Pro. Ik doe weinig film, maar wel Logic Pro. Tot hiertoe draait dat vlotjes. Ook al staat er dan Pro in Logic Pro, ik zie niet in waarom ik het op een Pro zou moeten draaien.

Bijdrager
    KingAchille

Ik vind de zilvere kleur van de Pro nu net datgene dat het écht op een professionele mooie laptop laat lijken. Dat wit vind ik maar niets en het zwart nog minder…
    Mvg,

Bijdrager
    wmstudio
    ”unSOUND”
    ”Brac”

hoewel ik de power misschien niet helemaal nodig heb.

Sterker nog, bijna niemand heeft de PRO echt nodig. Bijna iedereen hier die er eentje heeft, heeft die gewoonweg omdat ze die graag wilden hebben…

Een groot voordeel van de Macbook Pro vind ik dat je er een Expresscard/34 eSATA interface in kan doen en daarmee dus een snelle externe disk aan kan hangen. Hier staat een review van een interface card met wat benchmarks. Dat is voor mij voldoende reden om voor een Macbook Pro te kiezen.

Bijdrager
    corneeltje

Ja en ook voor Vodaphone G3 is een Pro wellicht interessanter.

Bijdrager
    Brac

Ik ben er inmiddels wel zo een beetje uit dat als ik tussen de MB en de MBP moet kiezen ik de MBP neem, maar ik zit nu weer te twijfelen tussen een MBP en een windows laptopje (bv. HP nx4700)

De grootste zorgen die ik bij de MBP heb zijn de enorme temperaturen in en op de case van het ding, dat lijkt me niet lekker werken. De HP heeft daar totaal geen last van…

Bijdrager
    marrty

Ik heb net een MBP gekocht, weliswaar niet de allernieuwste versie, maar die ervoor (2.16 ghz). Ik vind die temperaturen heel erg meevallen. Als ie aan de lader zit, wordt ie wel warm, maar nooit meer dan een graad of 60 en je kunt er nog prima op werken. Op de plek waar je handen rusten naast het trackpad, merk je helemaal niets van te hoge temperaturen.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Ik vind die MacBook echt voor vrouwen of voor kinderen. Ik vind het er altijd een beetje lullig uitzien: een grote gast achter zo’n klein en wit macbookje. Erger is het als diegene ook nog een pak aan heeft.
    MacBook Pro is zakelijk en straalt ook professionaliteit uit.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Junior”

Ik vind die MacBook echt voor vrouwen of voor kinderen. Ik vind het er altijd een beetje lullig uitzien: een grote gast achter zo’n klein en wit macbookje. Erger is het als diegene ook nog een pak aan heeft.
    MacBook Pro is zakelijk en straalt ook professionaliteit uit.

Dank U
    :wink:

Om nu even weer serieus te zijn, ik heb het eigenlijk toch wel een beetje beklaagd dat ik toch niet de MacBook Pro gekocht heb, want dat glossy scherm met zijn veel te kleine kijkhoek valt me tegen. Anderzijds gebruik ik die MacBook ook als Desktop computer met een groter extern scherm en dan valt hij wel heel goed mee. Hij is zelfs sneller dan mijn Dual G5 die ik drie jaar geleden gekocht heb.
    Zoveel als portable zal ik hem niet gebruiken, alleen af en toe.
    Mijn schoonbroer heeft een MacBook Pro gekocht en wat mij opviel is dat het veel prettiger typen is op zijn toetsenbord, dat de MacBook Pro qua design mooier is (maar misschien ook iets kwetsbaarder) en vooral dat hij sneller bepaalde grafische toepassingen weergeeft en een veel beter scherm heeft (non-glossy). Eigenlijk heeft hij minder een extern scherm nodig.

Van hoge temperaturen heb ik echter nog nooit iets gemerkt.
    Vroeger was ik niet geinteresseerd in een laptop, maar als ik nu merk hoe snel ze zijn, worden ze voor mij een waardig alternatief voor een desktop, zelfs als je de mobiliteit slechts occasioneel gebruikt.

ik ben wel erg blij dat ik gewacht heb om een MacBook te kopen tot november 2007, want de Santa Rosa MB is toch wel de beste inzake prijs/kwaliteitsverhouding, zeker nu de grafische chip toch iets beter is en je er 4 GB RAM kunt in stoppen.

In januari komen er nieuwe MacBook Pro modellen uit en dan zal het kwaliteitsverschil met de huidige MacBook natuurlijk weer vergroten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.