25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    RobMaas

Macbook voor video editing

Hey,

Ik heb een Macbook 1,83ghz, 1gb geheugen, ext hd 250gb fw.
    Gaat dit beestje het afleggen tegen een iMac g5 1,8ghz wat betreft final cut?

Ik moet tot eind vh jaar met de Macbook doen voor video editing.

Bedankt.

Bijdrager
    Barney1985

Zonder een stevige RAM upgrade ? JA !

Bijdrager
    hobbes2210

Afleggen: Ja
    Onwerkbaar: NEE!!

Prima mee te werken, wel inderdaad het memory vol proppen.

Bijdrager

zolang je niks met hd wilt gaan doen…..
    maar je gaat de videokaart wel echt missen.

Bijdrager
    Nikita

En sluit ‘m aan op een groot scherm, want 13″ is voor videobewerking (en foto ook) niet echt je-van-het…

Bijdrager
    ram0n

momenteel studeer ik aan de aki in enschede en ben de laatse paar maand ontzettend geintereseert en bezig met video en film.
    Ik gebruik modul8, final cut express, after effects photoshop cs3
    stuur vaak meerdere beamers aan.

en dat alles op een iets meer dan 3jaar oude powerbook g4 1,5 ghz met 1gb ram.
    (zit wel een videokaart in van 128mb :))

Bijdrager
    bassmac

Probleem is dat in die macbook een kleine videokaart zit, die moet alles delen met het gewone ram-geheugen. Dan moet je dat moet je sowieso naar 2 Gig brengen.
    Die G4 powerbooks waren door hun onderhuidse constructie en videokaart behoorlijke krachtpatsertjes. AVID monteren zonder problemen.
    Maar nu zouden ze het eigenlijk qua rekenkracht afleggen tegen een intel D2Core…
    Blijft dus de vraag:
    Wie heeft er echt ervaring met video op de witte macbooks?

edit: een iMac G5 sneller als een macbook, dat geloof ik niet. Een G5 toren, die zitten wel anders in elkaar, daar kun je goed mee editten,

Bijdrager
    Tjeerd

Ik heb FCP op m’n MacBook. Lekker met m’n DV-cam bewerken, werkt gewoon goed hoor :wink:. Renderen duurt soms wel lang, maar ach.

Bijdrager
    acb

Ik heb absoluut geen klagen op de MacBook! Het stak wel wat voeten in aarde om Final Cut Expres te installen maar na wat hack werk was dat goed te doen!

Alleen trekt de MB het HD materiaal van ons niet dus er komt binnenkort een Mac Pro bij….

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik gebruik zelf iMovie op m’n Macbook. Toegegeven, da’s een stuk lichter dan FCP, maar het gaat dan ook heerlijk! Absoluut geen klachten over.

Bijdrager
    mvdenberg

De huis/tuin/keuken filmpjes lukken wel op de macbook, dus geen speelfilms.
    En de resolutie is best ok! Want er zijn genoeg 15″ G4 powerbooks boven de 1Ghz die dezelfde resolutie hebben als de macbook. En aangezien je de macbook al hebt: gewoon proberen dus.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”cailin

Ik gebruik zelf iMovie op m’n Macbook. Toegegeven, da’s een stuk lichter dan FCP, maar het gaat dan ook heerlijk! Absoluut geen klachten over.

Heb je de specs van het nieuwe iMovie ’08 al gezien? Die zijn echt veel zwaarder dan de nieuwste final cut! Best gek voor zo’n concumenten pakketje.

Bijdrager
    RobMaas

Hmm ga die macbook toch wegdoen, leuk voor internetten en filmpjes kijken, maar komt toch te kort voor video en grafisch werk vanwege het scherm en de niet-geintegreerde grafische kaart.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Ik denk toch dat een G5 stukken sterker is dan een Macbook.

Bijdrager
    RobMaas

Ja, hij is veel sneller. Voor een consumerlaptop is de Macbook prima, voor professionele doeleinden zeker niet..

Bijdrager
    CaDoc

Heb een beetje vergelijk en ik gebruik mijn computers ook voor video, en ik moet wel zeggen dat mijn nieuwe Macbook Pro 2,4 een bijzonder stuk sneller is dan mijn iMac G5 2,0.

Als je het een béétje kunt betalen zou ik gaan voor een 20″ iMac 2,4…

Succes!

Bijdrager
    RobMaas

Ja een Pro is zeker sneller. Een Macbook niet.

Bijdrager
    bassmac

Als ik op de site van Rob de foto zie waarin een professionele videocamera te zien is, dan vallen de iBook en de iMac G5 af. Het basismateriaal van die camera verdient een MBP, een iMac met 2.4 processor, of als “goedkoop” alternatief een topmodel uit de G5-torens. Misschien dat die laatsten meer vrijkomen na de introductie van het nieuwe OSX…
    Video is niet het goedkoopste om te gaan doen:(

Bijdrager
    acb

Een iMac kan Mini-dv materiaal met gemak aan hoor… Heb je geen MBP voor nodig…..:?

Bijdrager
    Tjeerd

Ik bewerk ook film met mijn MacBook CD 1,83 Ghz. 1 GB. Ok, op een 13,3 inc scherm is het niet dé van hét maar het voldoet prima. Hij trekt het vaak wel, niet altijd even goed.

Bijdrager
    bassmac

Ik bedoel dat je met zo’n dure camera ook best een evenredig geprijsde mac kan gebruiken, zoiets is geen hobby meer.
    Wat je daarmee wilt doen is iets heel anders dan met een JVC van 250 euri.
    De laatste generaties iMac zijn heel snel, zoals ik al schreef. Bovendien nog wel te betalen. (meestal)
    De Macbook (ik blijf maar iBook zeggen, macht der gewoonte) is prima, en zal niet zo vlug gaan, maar het wel doen. (Zie Tjeerd)
    De MacbookPro is al leuker, maar die is qua snelheid natuurlijk geen partij voor de MacPro’s (toren). Maar die MBP’s kunnen wel mee naar de opleiding!

Maar ja , het ging dus om een iMac. Een nieuwe iMac 2.4 kan het volgens mij goed aan, zie de specs.

Bijdrager
    acb

Ja ok maar je zegt dat JIJ het nodig VIND, maar het is absoluut niet noodzakelijk! Die Canon XL-1 of 2 schiet net als die camera van € 250,- gewoon op mini-dv en daar heb je simpelweg echt geen zware montage bak voor nodig. Wij filmen zelf op een camera van 25.000 en monteer als we in dvcam schieten ook nog wel eens gewoon op de MacBook, gaat prima!

Je moet je computer gewoon afstemmen op het beeldmateriaal wat je schiet, niet op het prijskaartje van je camera, dat is echt onzin!

Bijdrager
    MacbookTo

Ik monteer films van een uur op een Macbook CD met 2 GB en het gaat prima. Soms sluit ik hem aan op de TV om het resultaat beter te kunnen beoordelen, dat doe ik meer voor de kleuren. Is de scene niet te donker of te licht. We monteren dus HDV.

Bijdrager
    1234

Gaat een macbook ook het volledige Final cut Studio 2 pakket trekken?

Ik kon op mijn ibook altijd wel monteren met FCP maar er waren componenten van studio die niet geinstalleerd konden worden…

Bijdrager
    1234

Nieuwe macbook tot 4GB upgradable gaat zeker lekker lopen voor FCP!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.