30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 55)
  • Q:
    Bijdrager
    cles

MacBook versus MacBook Pro

Maccers en switchers

Ze zijn er…………..de nieuwe Apple laptops.

Ik zou wel eens een discussie willen starten over welke laptop van Apple nu de meest koopwaardige is.
    Is het prijsverschil gerechtvaardigd (600€)nu deze twee laptops zoveel meer gelijk aan elkaar zijn dan vroeger.

Dus niet kijken wat het verschil is met je huidige laptop, maar stel je de vraag en beantwoord deze naar eer en geweten:

Ik heb op dit moment geen laptop, wil er een gaan kopen …………… maar welke?

Basisvraag: Welke Apple Laptop heeft op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Maar waar ik ook naar benieuwd ben is de antwoorden op de volgende vragen.

– Wat heb je aan Expresscard/34 nu veel telecomproviders werken met een usb-dongel voor mobiel internet.
    – Als je met bv final cut pro werkt, is de MB dan niet snel genoeg?
    – Wat kan ik wel met de MBP wat niet kan met de MB?
    – Wat zijn nu echt de problemen als je geen firewire aansluiting hebt?

Het zou mooi zijn dat na het lezen van deze discussie, ik en anderen, met een beter beeld de Apple winkel binnen lopen en iets kopen wat het beste bij ons persoonlijk past.
    Met natuurlijk een beetje gevoel maar ook gebaseerd op de ratio, want 600€ is niet niks.

Cles

Bijdrager
    DouweM

De nieuwe MB(P)s zijn heel mooi, en het geld waarschijnlijk waard, maar ik ga toch voor de White:) Ook goed genoeg voor wat ik wil:)

Bijdrager
    Chantal C.

Ik heb een mid 2007 Macbook (witte) en die bevalt me prima. 13.3″ leek klein, maar is prima mee te werken. Voor mij is dit type gewoon het beste in prijs/kwaliteit.

Kennelijk denken meer mensen dat, anders zou het niet de “best sold Mac ever” zijn.

Bijdrager
    bartje

De oude witte MacBook heeft naar mijn idee de beste prijs/kwaliteit verhouding. Simpelweg omdat het de goedkoopste is. Over het algemeen zijn de notebook en andere macs wat duur.

Het gemis van firewire op een Macbook? Ik denk dat 80% van de MacBook eigenaren het niet eens gebruiken. Ik ken zelf weinig expresscards eigenlijk. Lijkt mij wel sterk dat deze alleen voor mobiel internet wordt gebruikt.

Bijdrager
    Donnie Darko

Ik ga helemaal mee met Chantal en heb ook zeker geen spijt van mijn MacBook aankoop.

Bijdrager
    MouseMighty

Elke vergelijking over welk model er beter is prijs/kwaliteit gaat mank. Iedereen heeft nl zijn/haar eigen specifieke wensen over wat hij/zij met die computer gaat doen. Instap MacBook vergelijken met High end MacBookPro is als het vergelijken van een Mac mini met een MacPro.

Bijdrager
    Edwin377
    ”cles”

Maccers en switchers

Ze zijn er…………..de nieuwe Apple laptops.

Ik zou wel eens een discussie willen starten over welke laptop van Apple nu de meest koopwaardige is.
    Is het prijsverschil gerechtvaardigd (600€)nu deze twee laptops zoveel meer gelijk aan elkaar zijn dan vroeger.

Basisvraag: Welke Apple Laptop heeft op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Maar waar ik ook naar benieuwd ben is de antwoorden op de volgende vragen.

– Wat heb je aan Expresscard/34 nu veel telecomproviders werken met een usb-dongel voor mobiel internet.

die zit netjes opgeborgen itt een loshangende dongel.

snel gamen

Je kunt geen video inlezen van je DV, Digital8 of andere videocamera met firewire. Voor de rest zijn er USB of ethernet alternatieven.

Het zou mooi zijn dat na het lezen van deze discussie, ik en anderen, met een beter beeld de Apple winkel binnen lopen en iets kopen wat het beste bij ons persoonlijk past.
    Met natuurlijk een beetje gevoel maar ook gebaseerd op de ratio, want 600€ is niet niks.

Cles

Bijdrager
    Have a cigar

Cles

Filter ook meteen de cognitieve dissonantie uit de reacties:-):-)

MB –> MBP, groter scherm (belangrijk als je hem veel stand alone wilt gebruiken), grafische kaart(en) is (zijn) sneller (tests moeten nog laten zien hoe groot het verschil is), snellere hd’s mogelijk, en uiteraard firewire.

Dat firewire uit de MacBook is gelaten zuigt natuurlijk. Firewire gebruik je voor externe hd’s. Backup danwel continue indien interne hd te klein is – firewire is een stuk sneller dan USB 2 – target disc mode en het is mogelijk om problemen snel te kunnen herstellen. Herstarten in dat geval van een bootable externe hd*. Indien daarop een kloon staat van je interne schijf kun je onmiddellijk verder werken. Wordt ook gebruikt voor andere externe apparatuur, bv. camera’s.

Beste prijs/ kwaliteit: de basis nieuwe MacBook (beter scherm, betere grafische kaart, betere bouw(?)) dan de vorige MB.
    Zijn bovenstaande verschillen belangrijk voor je: de basis MacBook Pro.

Voor gebruik met professionele toepassingen als FCP zou ik niet hoeven twijfelen, MBP met snellere hd en 4 GB. Prbeer het anders even uit in een winkel;-)

* Als ik abuis ben en dit ook mogelijk is via USB hoor ik het graag.

Bijdrager
    MouseMighty

Psst.. inderdaad kunnen de Intel Mac’s opstarten van USB. Die externe USB schijven zijn ook een stuk goedkoperder dan VuurDraad. Ik denk dat dit van Apple dezelfde zet is als het beroemde verwijderen van het floppydisk station. Overigens is FW wel aanwezig op de MBPro. Keuzes, keuzes, keuze…

Bijdrager
    Edwin377
    ”Have

Cles

Hee Have a Cigar: ik neem aan dat je bedoelt: het proberen op te heffen van cognitieve dissonantie?

Van cognitieve dissonantie (voor de niet kenners) is bijvoorbeeld sprake als je een MacBook hebt en er komt een veel mooiere nieuwe MacBook uit. Dat maakt onrustig; je zou die nieuwe eigenlijk wel willen hebben maar je kunt het niet aan jezelf verantwoorden. Je wilt bij het oude blijven (die nieuwe is toch niet nodig; wordt te duur) maar je wilt ook de nieuwe (nieuw! nu nog beter!). Die twee dingen kunnen niet tegelijk en dat levert onrust op. Die onrust is de cognitieve dissonantie. Als je die cognitieve dissonantie op wilt heffen dan ga je voor jezelf recht praten dat je bij de oude blijft door bijvoorbeeld tegen jezelf en/of anderen te zeggen: ja maar die nieuwe heeft geen firewire. Die snelle grafische kaart heb ik toch niet nodig. Wat een geouwehoer over een oude freestechniek. En dat alles in de hoop dat je daarna weer rustig kunt slapen zonder die nieuwe MacBook te kopen. :)

Bijdrager
    Gates

Alhoewel ik in de poll voor de witte MB heb gestemd, zou ik voor het nieuwe model gaan. Mijn witte MB is slechts 1,5 jaar oud, dus ik wacht nog wel even voordat ik een nieuwe aanschaf.

Bijdrager
    strigoi
    ”cles”

1) Expresscard/34 Kan worden gebruikt om externe HDs in RAID met je Macbook Pro te laten communiseren / sommige satelliet internet providers hebben nog geen USB Dongel. Maar verder weet ik ook geen noemenswaardige voordelen.

2) De Macbook heeft met haar grafische nvidia chip zeker een stap in de goede richting gemaakt, maar je gaat echt wel het verschil merken tussen de 9400M en de 9600M. Bovendien heb je dan ook nog een 15.4″ scherm, vind 13.3 toch echt te klein om dergelijke dingen op te doen.

3) Redelijk tot goed nieuwe games draaien in Windows, Firewire gebruiken, genieten van een groter scherm, zware videokaart intensieve programma’s (zoals Motion / Final Cut etc.) snellere draaien, ik wacht nog wel even de benchmarks af.

4) Meeste goede videocamera’s hebben tegenwoordig Firewire (en/of USB), Firewire is sneller en ‘stabielere dataflow’ dan USB. Dus als je een Firewire verbinding hebt op je camera, gebruik die dan! Verder kan Firewire worden gebruikt met externe harde schijven. Ik heb zelf een LaCie Quadra FW800 aan mijn Macbook Pro hangen en werkt behoorlijk rap. Zo kan die externe schijf ook als werkschijf voor grote video projecten worden gebruikt. En het handige van Firewire is dat je (met een FW kabel) je Mac op kan starten als ‘TargetDisk’ aka externe harde schijf aan een andere Mac.

Bijdrager
    Have a cigar
    ”Edwin377″
    ”Have

Cles

Hee Have a Cigar: ik neem aan dat je bedoelt: het proberen op te heffen van cognitieve dissonantie?

Van cognitieve dissonantie (voor de niet kenners) is bijvoorbeeld sprake als je een MacBook hebt en er komt een veel mooiere nieuwe MacBook uit. Dat maakt onrustig; je zou die nieuwe eigenlijk wel willen hebben maar je kunt het niet aan jezelf verantwoorden. Je wilt bij het oude blijven (die nieuwe is toch niet nodig; wordt te duur) maar je wilt ook de nieuwe (nieuw! nu nog beter!). Die twee dingen kunnen niet tegelijk en dat levert onrust op. Die onrust is de cognitieve dissonantie. Als je die cognitieve dissonantie op wilt heffen dan ga je voor jezelf recht praten dat je bij de oude blijft door bijvoorbeeld tegen jezelf en/of anderen te zeggen: ja maar die nieuwe heeft geen firewire. Die snelle grafische kaart heb ik toch niet nodig. Wat een geouwehoer over een oude freestechniek. En dat alles in de hoop dat je daarna weer rustig kunt slapen zonder die nieuwe MacBook te kopen. :)

Ik dacht altijd dat ‘cognitieve dissonantie’ het goedpraten van de aankoop was. ‘Ja, er is wel een nieuwe, maar die van mij is ook prima, want …’ Maar je kan gelijk hebben. Hoe dan ook ,Cles, niet te veel luisteren naar eigenaren van bestaande MB’s en MBP’s:-):-)

… tenzij het over firewire gaat natuurlijk;-)

… ik heb hier nog een iBook G4 van 61 maanden oud en die doet het prima:-)

(wacht op rev. B van nieuwe MBP)

edit: Edwin, je hebt helemaal gelijk.

(ik heb geen last van cognitieve dissonanties;-) )

Bijdrager
    cles

Vraagje aan enkele voorgangers.

Firewire voor externe HD’s.

We hebben het hier over een laptop…………..die heb je toch op je “lap”
    en dan zeul je toch niet met externe HD’s.

Je hebt tegenwoordig 160-250GB aan ruimte op je laptop.
    Daar werk je toch me als je bv aan een videoproject werkt?
    en de externe HD gebruik je toch meer voor bv back-up??

Vraag : Interne schijf is toch altijd sneller dan een externe (ook al is het firewire 800)????

Cles

Bijdrager
    MouseMighty

:wink: Heeel clever…

offtopic: Onze onderschriften lijken ook wel wat op elkaar… Ik zeg: Ship arriving too late too save..

Bijdrager
    Have a cigar
    ”cles”

Vraagje aan enkele voorgangers.

Firewire voor externe HD’s.

We hebben het hier over een laptop…………..die heb je toch op je “lap”
    en dan zeul je toch niet met externe HD’s.

Je hebt tegenwoordig 160-250GB aan ruimte op je laptop.
    Daar werk je toch me als je bv aan een videoproject werkt?
    en de externe HD gebruik je toch meer voor bv back-up??

Vraag : Interne schijf is toch altijd sneller dan een externe (ook al is het firewire 800)????

Cles

Wat nu genoeg lijkt (160 Gb) is dat over 2 jaar wellicht niet meer. Interne schijven zijn sneller in desktops, de standaard schijven in notebooks meestal niet. Voorbeeld: een externe hd via FW -400 is sneller dan de interne van een Mac mini.

Zie het anders: wil je een notebook voor erbij? En niet te veel zware toepassingen? Neem een MacBook.
    Zoek je een vervanger voor je desktop en gebruik je hem als stand alone die ook makkelijk mee kan: MBP.

Bijdrager
    cles

Over de 160GB en de tijd van Have a Cigar (trouwens een goed nummer)

In de nieuwe laptops kun je in 1 minuut zelf de HD vervangen.
    Dus over 1,5 jaar een goedkope snelle 10.000 toeren 500GB HD bij bv Alternate kopen

Vraag: moet je eigenlijk nu ook niet meer in een grotere harde schijf investeren bij Apple en wachten op de markt komt met grote snelle harde schijven en de “oude” gebruiken voor Back-up?

Bijdrager
    Have a cigar
    ”MouseMighty”

Psst.. inderdaad kunnen de Intel Mac’s opstarten van USB. Die externe USB schijven zijn ook een stuk goedkoperder dan VuurDraad. Ik denk dat dit van Apple dezelfde zet is als het beroemde verwijderen van het floppydisk station. Overigens is FW wel aanwezig op de MBPro. Keuzes, keuzes, keuze…

Ah, dank. Ze zijn inderdaad goedkoper. Blijft over snelheid. Verschil met standaard notebook hd en externe FW-800 is nog steeds aanzienlijk. Laat staan externe hd via USB.

P.S. Macworld komt deze week nog met testresulaten van MB en MBP.

Bijdrager
    Have a cigar
    ”cles”

Over de 160GB en de tijd van Have a Cigar (trouwens een goed nummer)

In de nieuwe laptops kun je in 1 minuut zelf de HD vervangen.
    Dus over 1,5 jaar een goedkope snelle 10.000 toeren 500GB HD bij bv Alternate kopen

Vraag: moet je eigenlijk nu ook niet meer in een grotere harde schijf investeren bij Apple en wachten op de markt komt met grote snelle harde schijven en de “oude” gebruiken voor Back-up?

Pas dan wel op met warmteontwikkeling, vooral met 10.000 toeren.

Vervanging is wel een idee. Maar ik koop m’n Macs liever in 1 keer vol met geheugen (ram en hd) en ga dan 4-5 jaar ermee verder. Ben ik in 1 keer klaar.

Succes!

Bijdrager
    cles

Ik begrijp iets niet?

35 mensen hebben tot nu toe gestemd op de poll (dank daarvoor)
    bijna 1/3 voor de witte macbook, en dat begrijp ik niet

nieuwe macbook

voordeel.
    – snellere processor (nieuwe archtectuur)
    – 4x sneller grafisch
    – beter scherm
    – sterkere behuizing
    – sneller intern geheugen
    – meer intern geheugen
    – grotere harde schijf
    – 250 gr lichter
    – milieuvriendelijk

nadeel
    – 250 euro duurder
    – geen firewire

ergo, ik had niet verwacht dat zoveel mensen de witte op dit moment de laptop met de beste prijs/kwaliteit verhouding zouden vinden.

Bijdrager
    MouseMighty

Als je dan en snelle stabielere schijf wil kies dan voor de SSD variant. Geen mechanische onderdelen dus veiliger en sneller. Een notebook kies je om 2 redenen. Mobiliteit of “erbij” . Hoe mobiel moet/wil je zijn? En vooral ook wat moet het mobiele apparaat dan kunnen en hoe zwaar moet het zijn. Misschien is de combi 24″ iMac en witte MacBook genoeg om buitenshuis presentaties te kunnen gevne/te opereren. Welke desktop wil je vervangen en waarom moet het dan nu “opeens” een mobiel oplossing zijn?

Oh by the way, which one is Pink?

Bijdrager
    bassmac

De witte laptop is al een laptop in het “duurdere” segment. (Zie de rest van de wereld) Dan heb je toch al een razendsnel systeem, waar alleen niet mee te gamen valt. Who cares.

De alu mb en mbp is wat anders, die zijn top off the bill.
    Verschil is voor mij alleen dat de mpb een groter werkscherm heeft, voor on the road, en voor als je geen geld of noodzaak hebt voor een MacPro erbij. (Lees: je boekhouder niet kunt overtuigen…) Groot extra scherm kan bij allebei, goed idee.

MBP is voor video, en als pro gebruik, voor eerste montages, vj enz. Firewire zit nog op de courante pro-camera’s.
    MBP ook voor fotografen lijkt me, vanwege schermgrootte.
    2.8 of 2.4, allebei staat de processor roodgloeiend met video..Maar het gaat wel hoor. En HD is helemaal vragen om een MacPro.
    Macbook gewoon is dus voor iedereen geweldig, alleen voor videotoepassingen met je dure dv-tape camera is een MBP beter.

(En die harddiskruimte:
    Die is met video en audio altijd zo op, heb altijd een kleine extra disk bij! Ook voor presentaties heb ik vaak liever een voorraadje materiaal bij waar ik uit kan kiezen,.)

Bijdrager
    jeneverstoker

Net ook maar even gestemd. We hebben een wiite MacBook (begin 2007) en een alu iMac 20″ (eind 2007) in huis.
    Die witte MacBook kan alles doen wat ik echt nodig heb. Het ‘binnenkomertje’ van nu heeft nog iets betere specs, dat zal dus voor veel gebruikers voldoende zijn. Maar als ik nu voor de keuze stond om een Apple laptop te kopen dan zou ik voor de nieuwe MacBook kiezen. De witte instapper zal waarschijnlijk snel uit de prijslijst verdwijnen, al is het maar omdat Apple niet echt zit te wachten op een extra productielijn…

Bijdrager
    Adonay

cles Geplaatst: Do Okt 16, 2008 11:59 Onderwerp:

——————————————————————————–

Ik begrijp iets niet?

35 mensen hebben tot nu toe gestemd op de poll (dank daarvoor)
    bijna 1/3 voor de witte macbook, en dat begrijp ik niet

nieuwe macbook

voordeel.
    – snellere processor (nieuwe archtectuur)
    – 4x sneller grafisch
    – beter scherm
    – sterkere behuizing
    – sneller intern geheugen
    – meer intern geheugen
    – grotere harde schijf
    – 250 gr lichter
    – milieuvriendelijk

nadeel
    – 250 euro duurder
    – geen firewire

ergo, ik had niet verwacht dat zoveel mensen de witte op dit moment de laptop met de beste prijs/kwaliteit verhouding zouden vinden.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat veel mensen stemmen op hetgeen ze in huis hebben danwel van plan zijn te kopen? Dat zegt dan nl. in mijn ogen niets over de prijs/kwaliteit verhouding…

Bijdrager
    bassmac

Het zijn ook verschillende beestjes:

•een uit-ontwikkeld betrouwbaar, mooi, zeer krachtig werkpaard, (wit) *alleen die brekende toetsenbordplaat, als je je Mac te veel hard dichtklemt)
    • een high tech macbook voor als je toch wat wilt gamen en een videocamera met sd kaart hebt (bv Sanyo)
    • een MBP voor je dv-tape video. Lichtste is dan goed, zwaarder blijft het afleggen tegen een desktop MacPro.

• 3-dmax op de bootcamp windows-kant weet ik dus niet.

en ik weet niet hoe je mee moet tellen dat een superdraagbare MacBook Air ook een heel eigen uitstraling heeft. Dat telt voor je zakelijke contacten soms behoorlijk mee, net als een pak en gepoetste schoenen:P

Heb je gelijk mijn volgorde…

Bijdrager
    reneo

Ik mis nog een keuze: te oude macbookpro… die ligt nu bij veel apple resellers voor ene leuke prijs. Zo zie ik bijvoorbeeld een macbookpro 15″ 2,4ghz staan voor een lagere prijs dan een middelmodelletje van de nieuwe macbook 13″…

Ik vind het ook vreemd. De nieuwe macbook is veel meer computer voor zijn geld dan de oude, terwijl ik de nieuwe macbookpro echt een downgrade vind ten opzichte van de ‘oude’…

Bijdrager
    MouseMighty

PowerBook G5! De Ultieme Notebook van Apple verschijnt tijdens de MacWorld Expo in januari, only for die hard PPC Apple adapten.

Bijdrager
    ChrisMax

@ MouseMighty. Jij denkt dus dat Apple over 2 maanden weer even een nieuwe notebook gaat presenteren? Ik denk helaas voor je dat de iMac aan de beurt is en de MacMini. En er zal nog wel een gek product bij komen. Iets met touch ofzo..

Bijdrager
    cles

Nog een vraagje

13,3 inch tegenover 15,4 inch

Thuis heeft mijn vrouw een Macbook, zelf heb ik vroeger een MBP 17 inch gehad.
    Nu heb ik een IMAC 24 inch met een 17inch Dell scherm ernaast.
    Ik merk zelfs op de IMAC dat ik niet zo vaak windows op een scherm heb, werk veel met spaces en expose.

Vraag: heeft 15,4 nu echt veel meer voordeel ten opzichte van 13,3??
    en zoja ? Wanneer dan.

Bijdrager
    cles

Reneo schreef : Ik mis nog een keuze: te oude macbookpro… die ligt nu bij veel apple resellers voor ene leuke prijs. Zo zie ik bijvoorbeeld een macbookpro 15″ 2,4ghz staan voor een lagere prijs dan een middelmodelletje van de nieuwe macbook 13″…

Maar dan kan ik ook veel meer oude modellen erbij zetten die tweedehands te koop zijn. Ga nu even uit van de huidige lijn die bij apple te koop is.

Cles

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 55)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.