9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    FireThief

Macbook verbindt niet met netwerk – NOG NIET OPGELOST!

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen week heb ik een Macbook gekocht om mijn PowerBook te vervangen(is trouwens koop, mocht je geĂ¯nteresseerd zijn ;)). En net als op mijn PowerBook verwachtte ik binnen luttele seconden draadloos online te zijn. Maar dat lukt niet.

Ik heb de instellingen tussen de twee laptops vergeleken en die zijn volgens mij helemaal hetzelfde. Het netwerk is WPA-Persoonlijk beveiligd, het wachtwoord klopt zeker….wat kan het zijn? Als ik de systeeminstellingen open ligt het probleem volgens mij bij het IP-adres toewijzen. Geen idee echter hoe ik daar wat aan kan doen.

Vergeef me mijn eventuele n00berigheid overigens, ik ben simpelweg verwend gewaakt door Macs die niet tegenstrubbelen:p

Virtueelschouderklopje voor degene die de oplossing weet!

Bijdrager
    Volkie

Heb je toevallig een airport express of time capsule als draadloos aparaat? Ik lees sinds de laatste update enorm veel van dit soort klachten namelijk. Mocht je die hebben is terug zetten naar de vorige versie een mogelijke oplossing.

Bijdrager
    defores
    ”Volkie”

Heb je toevallig een airport express of time capsule als draadloos aparaat? Ik lees sinds de laatste update enorm veel van dit soort klachten namelijk. Mocht je die hebben is terug zetten naar de vorige versie een mogelijke oplossing.

Gebrek aan kennis is anders dan terechte klachten.
    Time Capsule en de Airport express kan je op verschillen manieren resetten en dat lost bijna altijd wel het probleem op.

Spijtig genoeg lees ik al te vaak klachten zonder men ook maar 1x de handleiding of helpfile heeft bekeken.

On Topic: kan het zijn je mac-filter heb ingesteld? dan zal je die moeten aanpassen.
    Probeer tevens andere kanalen.

Even van de stroom halen (inclusief je modem).
    In uiterste geval, reset (soft) en anders een reset(hard).
    Let op na een hard reset je firmware up te daten.

Mocht het zijn bij gebruik van een airport je deze niet meer kan configureren omdat die daar niet herkent word?
    Geen paniek, selecteer deze dan eerst rechtboven uit het wifi menu, dan komt deze weer vanzelf tevoren.

Bijdrager
    FireThief

Ik heb het MAC filter geprobeerd, maar dat heb ik uitstaan. Ook heb de stroom van het modem en de router afgehaald, zonder resultaat… Dus bedankt voor je input, maar het helpt helaas nog niet.

Als ik bij de AirPort-status kijk staat er, onder ingeschakeld, het volgende:

AirPort heeft een zelftoegekend IP-adres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen.

Hoe doe ik iets aan dat IP-adres?:p

Een vriend van me met dezelfde MacBook kon trouwens enkele weken geleden ook niet onloggen op mijn netwerk, heel raar.

Bijdrager
    defores
    ”FireThief”

Ik heb het MAC filter geprobeerd, maar dat heb ik uitstaan. Ook heb de stroom van het modem en de router afgehaald, zonder resultaat… Dus bedankt voor je input, maar het helpt helaas nog niet.

Als ik bij de AirPort-status kijk staat er, onder ingeschakeld, het volgende:

AirPort heeft een zelftoegekend IP-adres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen.

Hoe doe ik iets aan dat IP-adres?:p

Een vriend van me met dezelfde MacBook kon trouwens enkele weken geleden ook niet onloggen op mijn netwerk, heel raar.

Als die zelf een IP toewijst betekent dus dat er iets niet klopt.
    Het betekent echter juist niet dat je Airport stuk is.
    ——————————————————————————————————————–
    Probeer het volgende eens:

Haal de Airport van de stroom af: hou de reset knop 30 seconden ingedrukt + nog een 5 seconden.
    Let op je geen firewall hebt aanstaan zoals doorstop, little snitch, schakel die van de mac even tijdelijk uit.
    (firewall zorgt vaak voor een zelf toegekende IP – met name komt dit vaak voor op windows pc’s ook virusscanners zijn boosdoeners).

Helpt dit niet koppel dan je modem en airport los van internet.

of

haal de airport van de stroom af minstens 30 seconden.
    Hou de reset knop in gedrukt en sluit dan deze vervolgens weer aan (dus de reset knop ingedruk houden).

Test ook even als je de Mac rechtstreeks op de extreme aansluit het dan wel werkt (dus met UTP kabel gebruiken).
    Test verder ook andere kanalen.

Hou er rekening mee je airport niet meteen werkt naar een reset kan enig tijd in beslag nemen (dus neem gerust voor alle zekerheid 5 minuten geduld).

Controleer of je een dynamisch of statisch IP hebt bij dynamisch dan geld: dns en tcp/ip moet automatisch zijn.

verplaats electronisch aparatuur wat eventueel signaal kan verstoren.

Let op status lampje (knipperen? oranje? groen? zie help bestand voor uitleg).

Ik denk dat ik hiermee genoeg opties heb getoond om te testen.
    Het betekend niet je Airport slecht is maar eenvoudig weg bij draadloos internet soms problemen onbekend kunnen zijn en in sommige gevallen lastig aan de praat te krijgen zijn.

Let ook op je firmware en software updates , zorg deze up-to-date zijn anders kan het zijn het geen enkele nut heeft om te testen.

Wat ook heel belangrijk is dat je test of je internet modem wel verbinding heeft, dus eerst je Mac rechtstreeks op je internet modem aansluiten.

Zie je Airport niet in configuratie scherm selecteer deze dan eerst in het wifi menu rechtsboven in.

Nog een optie is een ander gebruikers account aanmaken en daar je Airport testen zodat je ook weet software matig niet je verbinding in de war gegooid wordt.

Kans is heel groot er een instelling bij jou niet goed zit.
    Je kan ook nog dus deze instellingen herstellen naar standaar waarden bij de configuratie.

Succes

Bijdrager
    FireThief

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie Defores, maar ik vrees dat ik er niet zoveel aan heb; ik heb nl. geen Airport Extreme, maar een gewone Sweex router:) Heb je daar ook zo’n geweldige tip voor?

Bvd!

Bijdrager
    FireThief

Heeft iemand dit probleem wel eens eerder gehad? Ik ben heeeeeeeeeuuul benieuwd naar de oplossig:p

Bijdrager
    FireThief

Ik heb nog even geklooid, maar tot nu toe zonder resultaat. Met draad aansluiten op de router is overigens geen probleem.

Bijdrager
    mark-a-mac

Maak je wel verbinding met je lokale draadloze netwerk? Als je geen ip-adres krijgt waarschijnlijk niet. Kan je met de MB wel op andere draadloze netwerken inloggen? Kun je, met bv iStumbler (http://osxdaily.com/2006/11/20/istumbler-search-wifi-with-ease/ draadloze netwerken in je buurt vinden?

-Je moet eerst uitsluiten dat je AirPort niet of niet goed werkt (bv met iStumbler)
    -Dan moet je uitsluiten dat de wireless-functionaliteit van je Sweex-router niet werkt of gewoon uit staat
    -Daarna moet je onderzoeken of je wel een draadloos lokaal netwerk kunt opzetten (en ook een IP-adres verkrijgen van de zg DHCP-server die in je router zit ingebouwd)
    -Als het wél werkt wanneer je bedraad aan de router hangt, is er daarna niet echt meer een probleem te verwachten en is er denk ik ook geen IP-adresprobleem.

Voor wat betreft je Sweex-router: zulke dingen kun je ook resetten, meestal door een klein verborgen knopje 10-20 seconden in te drukken. Daarna moet je je router wel weer opnieuw configureren (kabel tussen MB en router en via in router ingebouwde webserver inloggen en de boel opnieuw instellen). Onder andere je WPA-beveiliging en (waarschijnlijk) ook het draadloze netwerk zul je dan weer aan moeten zetten. Toch maar de manual van de Sweex erbij zoeken?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.