15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    el_kenny

MacBook van windows 7 naar OS X

wie kan me helpen?
    heb sinds gisteren een macbook gekregen maar er staat een windows 7op en zou graag os x erop willen zetten.
    Het betreft een MacBook 6.1 van 2009.

Wie kan mij een stappenplan geven om er een os x op te zetten? Heb namelijk al een OSX.Mountain.Lion.v10.8.2 gedownload, maar zou totaal niet weten waaraan te beginnen. Ik werk heel men leven al met windows en ben totaal nieuw hier in. Ik lees er zoveel over maar kan er niet aan uit

groetjes

Bijdrager
    Targaryen

Waarom koop je OS X niet gewoon? Voor die kleine 15,00 hoef je het echt niet te laten.

Op een andere Mac koop je het met jouw Apple ID, dan maak je een Install USB, je wist de MacBook en je zet er OS X op en klaar is Kees.

Bijdrager
    el_kenny

dus als ikmorgen een install dvd wat hier 17.99€ kost:) koop dan hoef ik het te doen gelijk windows?
    insteken, formatteren en installeren? of die je dat op een andere manier?

Bijdrager
    Targaryen

OS X moet je kopen in de Mac App Store. Niet op een dvd. Als je een verse installatie wil doen kun je zelf een Installatie USB maken (vele tutorials daarvoor online te vinden).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Staat er dan echt alleen Windows op die Macbook?
    Start eens op met de alt toets ingedrukt. Als er ook een OS-X partitie is dan zie je die staan.
    En anders:
    Als je dus geen OS-X hebt of niet beschikt over een andere Mac kun je ook niet bij de Mac App Store omdat je daar minstens Snow Leopard 10.6.6 voor nodig hebt. Wat je moet doen is Apple bellen en dan kun je 10.6(6) bestellen wat voorheen nog op een DVD verscheen. Alle latere versies koop je dan via de Store.
    Start de 10.6 installer en wis c.q. formatteer de HD (Mac OS uitgebreid – journaled en de partitie moet GUID zijn) en installeer 10.6 (wijst zichzelf de weg) Daarna maak je in de App Store applicatie een account aan voor de store (waarbij per default je e-mailadres je ID is), je koopt een iTunes gift card (of je bestelt hem hier) en zet het geld op je account via ‘wissel in’ in de app store applicatie. Dan kun je daar gelijk ML 10.8.4 kopen.

Je kunt ook gelijk 10.8 kopen op een USB stick in de gewone Apple winkel. Dat kost iets duurder dan online maar is waarschijnlijk wel goedkoper dan wanneer je eerst 10.6 koopt. Maar ik noemde 10.6 als uitgangspunt omdat dit systeem flink op de schop ging na 10.7 en mogelijk vindt je net als ik 10.6 beter dan de latere versies qua GUI.

Nu werden er bij elke (oudere) Mac grijze DVD’s geleverd en die moet de vorige eigenaar er gewoon bij stoppen.

Bijdrager
    youp.c

Trouwens, Mac images downloaden met Windows is vrij zinloos. Enkel Macs kunnen zulke images branden/of op usb zetten.

Maar ken je niemand met een Mac? Dan zou je via die Mac, OSX Mountain Lion kunnen kopen uit de App Store en via deze manier het op een usb stick zetten en dan installeren op je MacBook.

Bijdrager
    computer space

Zoals Hendrik zegt: Store bellen en de Snow Leopard DVD bestellen. Eventueel de serverversie als je dat leuk vind, die is ook maar 18€. En of je 10.8 daarna wilt moet je maar kijken, die bestel je daarna met de Snow Leopard App store. Het is niet zonder reden dat 10.6 de tweede meest gebruikte OSX is (na 10.8).

Bijdrager
    GoeieDag

Gewoon naar de verkoper/vorige eigenaar gaan vragen naar de bijbehorende dvd-tjes.

Bijdrager
    el_kenny

heb al een tal van info waarvoor mijn dank. Ik ge vandaag langst een Switch store, want denk dat hier in de buurt geen Apple store is.
    Ik houd jullie op de hoogte als het me “gelukt” is:D

Bijdrager
    computer space

Dat is gewoon Apple BE:
    0800-99 846

Bijdrager
    klonic

Je kan gewoon met de recovery mode osx erop zetten (mits de firmware daarvoor is aangepast) dus opstarten met option (alt) en dan herstelmodus kiezen. Als dit er niet bij staat moet je een hersteldvd/usbstick gebruiken. (Zon herstel dvd kan je ook downloaden en dan op een dvd branden of op een USB stick zetten, je kan het niet zomaar kopen, maar ik denk dat het wel mogelijk is als je contact opneemt met een APR (Apple winkel) of met Apple zelf: 0800/99 846)

Bijdrager
    el_kenny

op deze macbook staat enkel een windows op. Als ik hem opstart met de alt toets krijg ik enkel een HD en eronder windows. Ben ff snel de originele Mac OS X 106 Snow Leopard Install DVD aant downloaden en zien hoe ver ik geraak met men usb stick. En anders koop ik hem wel online….

Bijdrager
    computer space

Heb je nog een andere mac die 10.6 draait in de buurt. Makkelijker installeer je m daarvandaan als HD in target-modus. Snow vanaf stick heb ik slechte ervaring mee. Dual layer DVD-tje vinden is anders ook geen sinicure, maar toch echt nodig voor zelf bakken. Ik zeg nummer bellen (online staat ie er niet tussen). Als je dat vandaag meteen had gedaan had je morgen je schijf gehad.

Bijdrager
    klonic

Hoe is het gegaan?

Bijdrager
    youp.c

@ el_kenny, zoals ik al zei met windows Mac images downloaden is zinloos.

Wat wel een voordeel is van Snow Leopard is dat het de laatste Mac Versie op schijf is en je het dus vrij makkelijk, met een Mac, op USB of schijf kan zetten (gewoon via Disk utility/schijfhulpprogramma, ‘zet terug vanaf image’ en dan selecteer je je image en je partitie op je harde schijf).

Misschien willen ze je in een Apple Premium Reseller (dus een winkel waar ze Apple producten verkopen) helpen, maar ik ben bang van niet. Aangezien de officiële Apple manier is via een Snow Leopard installatiedvd. Je hebt hoe dan ook een echte Mac (dus met OS X) nodig om een installatie mogelijk te maken of een Snow Leopard Dvd, die ofwel van Apple is ofwel gebrand vanaf een Mac.

Als je echt héél graag en snel OS X aan de gang wil helpen, en enkel met Windows dan kan je een Hackintosh distro (iAtkos, iDeneb) downloaden (eigenlijk bedoeld om OSX op normale PCs te draaien). Die images/iso’s kan je namelijk gewoon vanaf Windows downloaden en branden op een DVD en zijn niet bedoeld voor een Mac, maar daarmee kan wss wel OS X mee installeren en dan kan je dus wel een Snow Leopard/Lion/Mountain Lion DVD of usb maken, maar aangezien Hackintosh de Apple bestanden vernageld kan je beter erna dus meteen vanaf de USB OS X installeren.

Maar eigenlijk is alle OS X software waar voor je niet betaald illegaal en dus kan je er maar beter vanaf blijven; Ik raad je dus aan om gewoon een kennis, familielid of vriend met een Mac te vragen om met deze link een USB stick met OSX te maken: http://gigaom.com/2012/07/26/quick-tip-create-a-usb-installer-for-mountain-lion/. En dan die te gebruiken om OS X te installeren.

P.S. Er nog één groot probleem, je enkel OS X installeren als je harde schijf goed geformatteerd is en Windows is standaard ander geformatteerd (zie dit plaatje: , je kan dit veranderen met een OSX installatie schijf/ USB, maar je Windows installatie gaat dan wel verloren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.