13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ftju

Macbook, van 100% baterij health in een klap naar 97%

Ik zit zojuist te werken op mijn bijna 2 weken oude macbook, en kreeg een bericht dat mijn baterij 5% is, dat betekend ongeveer 10 minuten werken en dan gaat hij in sluimer mode. 2 a 3 minuten later lijkt hij in eens uit te vallen. Normaal brand het witte licht aan de voorkant wat de sluimer symboliseert, maar dat leek hij niet te doen.

Ik heb mijn macbook aan de stroom gehangen en leek normaal te booten, kreeg het opstart geluid alles goed en aardig. In mijn Dashboard heb ik de iStat widget waar op staat dat de baterij zo en zoveel health heeft. Sinds het moment dat ik hem kocht heb ik deze widget strak in de gatte gehouden en bleef op 100%, maar nu prijkt er 97%. Nu gaan baterijen eenmaal kapot en is niet alles eeuwig, maar is het normaal dat het zo snel al 3% afgaat.

Wat extra informatie: Hij geeft aan cycles: 30

-ft

Bijdrager
    jago

De health van je baterij wordt niet constant gemeten. Enkel als je hem volledig oplaad en dan ontlaad (als ik niet mis ben). Dus hij bleef op 100% staan omdat hij nooit de kans kreeg om het opnieuw te meten. Die kans heeft zicht nu dus wel voorgedaan.
    97% is zeker niet erg. Ik heb bijvoorbeeld 93% na 39 cycles. Zo lang hij niet onder de 90% gaat moet jij je geen zorgen maken.

Als ze verder zou zakken (heb het zelf deze lente gehad) dan heb je recht op een nieuwe. “Verder zakken” houd in 50% of minder capacity bij minder dan 300 cycles. Ongeacht de leeftijd van je mac (al ben ik van dat laaste niet 100% zeker)

Bijdrager
    Ftju

Maar als ik hem een paar keer op en ontlaad, kan de percentage dan weer omhoog of is het een downward spiral.

Bijdrager
    iJoost

Zie hier voor alles wat je maar weten wil:

http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

En in de rechter marge vind je een link die uitlegt wat je moet doen om ‘m eens een keer te calibreren.

Bijdrager
    jago

Zulke metingen zijn nooit perfect. Dus dat kan inderdaad terug stijgen.

”Apple”

Voor een goed onderhoud van een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij van tijd tot tijd in beweging zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de stekker van de adapter van je notebook permanent in het stopcontact moet laten zitten. Veel beter is het om je Apple notebooks bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Op die manier blijft de batterij in een goede conditie. Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden.

”Apple”

Een op de juiste manier onderhouden notebook-batterij heeft na 300 volledige laadcycli (volledig ontladen en opladen) nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit.

Bijdrager
    Ftju

Ik vindt dat het allemaal hard gaat dan. 300 keer op en ontladen is niet echt veel

En nu staat de teller in iedergeval weer terug op 100%

Ik ben alleen nog maar erg bang van die in eens uitval. Is dat vaker voorgekomen bij jullie?

Bijdrager
    jago

Berekennen hoe vol je baterij is is nu eenmaal geen exacte wetenschap omdat er met verschillende factoren rekenning moet gehouden worden, waaronder onvoorspalbare.

Dus het kan voorvallen dat hij er eens goed naast zit en plots de baterij leeg is. Maar dat zou zeker niet frequent mogen voorkomen! Dan is er wel iets mis. Heb het zelf al 2 keer gehad denk ik op mijn 2 jaar mac gebruik.

Bijdrager
    KingAchille

Geen paniek. Dat gebeurt met batterijen. Ze kunnen niet eeuwig bijven doorgaan voor 100%
    Mvg,

Bijdrager
    Esquare
    ”Ftju”

Ik vindt dat het allemaal hard gaat dan. 300 keer op en ontladen is niet echt veel

40 cent per cyclus ook niet. En het is ook niet zo dat je je MacBook weg kunt gooien als de batterij op is, hè?

Bijdrager
    Marius1976

Het valt allemaal wel mee….

De soep wordt niet zo heet gegeten….

Het is wat iedereen hier al schrijft: de accu is ‘slechts’ de accu. Ik heb voor mijn iBook G4 2 batterijen die ik om en om gebruik, en ik heb een 3e nog nieuw in box.

Ik ben een beetje een Hamster, en soms bang dat ik geen supplies meer kan krijgen voor m’n apparatuur.

Maar goed: dat om en om gebruiken laat ik wel es versloffen en dan gebruik ik rustig 3 of 4 maanden achter elkaar de zelfde accu…. en die wordt dan echt ongezond gebruikt: opladen, en dan flink snel leegtrekken om gelijk weer opgeladen te worden. soms helemaal leeg (Wat slecht is voor dit type accu) en dan weer half vol, leeg, helemaal vol etc. hartstikke onregelmatig en een hoop belasting.

Anyway: die accu is nu aan de 130+ cycles en staat nog steeds op 97%

En hij wordt dus heel vaak opgeladen, en toch zit ik aan ca. 130.

Zelfs als je ELKE Dag je accu volledig zou opladen en ontladen (Wat toch een knap kunstje is) dan kom je aan een minimale levensduur van 300 dagen; waarbij de batterij dan nog 80% zou moeten hebben van z’n oorspronkelijke capaciteit.

Aangezien de capaciteit van deze accu’s ronduit GOED te noemen is (vergelijk het maar eens met laptops van andere merken) dan is 80% van ronduit GOED nog steeds meer dan heel behoorlijk.

300 recycles, 80%…. staat dus eigenlijk garant voor een jaarlang (zeer) intensief gebruik. Of een aantal jaren “normaal” gebruik.

Ik vind het netjes. En geen enkele reden tot paniek dus.

Marius

Bijdrager
    Esquare
    ”Marius1976″

k ben een beetje een Hamster, en soms bang dat ik geen supplies meer kan krijgen voor m’n apparatuur.

Dat is onnodig en ook nog eens onverstandig. Op de eerste plaats worden notebook-batterijen nog vele jaren na het verdwijnen van een model geleverd – is het niet door Apple, dan wel door een andere fabrikant. En bovendien vinden moderne batterijen één ding niet leuk en dat is jarenlang in lege toestand worden opgeslagen.

Bijdrager
    Ftju

Hij is zojuist alweer uitgevallen op op 1%. Wat mij opviel is op het moment van uitval dat hij op berekenen stond. Zou het daarom kunnen zijn dat hij geen idee had hoeveel tijd hij nog over heeft.

Ik zal hem morgen eens helemaal op en ont laden met caffeine (app).

Bijdrager
    Rapatski

Ik kan me vergissen, maar ik zou hem niet teveel compleet ontladen want volgens mij is dit niet echt goed voor de batterij. Mijn iStat health is ook een keer gedaald naar 97%, maar is inmiddels terug op 100%.
    137 cycles.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.