14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Odyssey

Macbook van 1 naar 2 harde schijven

Heb mij ongeveer een weekje geleden de laatste nieuwe macbook besteld.
    Nu moest ik uiteraard weer speciaal doen en heb ik een 128GB SSD harde schijf
    genomen.

Ik kom van een huidig macbook met een 500GB harde schijf (met 40GB vrije ruimte)

Een time machine backup zomaar terugzetten op mijn nieuwe macbook zal dus niet direct lukken.

Aangezien een optische drive voor mij weinig nut heeft ga ik deze uit mijn macbook laten halen
    en vervangen door een 2e harde schijf (500GB). Mijn macbook zal dus over 2 interne schijven beschikken.
    (meer info: http://www.mcetech.com/optibay/)

Nu enkele vraagjes ivm time machine en het configureren van mijn systeem.

Mijn home folder onder Macintosh HD, users is eigenlijk alle data.
    OSX refereert er gewoon naar als: file://localhost/Users/homefolder

Kan ik de gehele map users op mijn 2e schijf kopiëren?
    of gaat dat enkel maar met mijn eigen thuismap. (en dan achteraf bij account settings, geavanceerde opties de nieuwe locatie aanduiden)

Wat ik wil vermijden is dat er locatie conflicten komen omwille van het verplaatsen van mijn home folder.
    Dus als OSX de nieuwe locatie als home aanziet lijkt het dus voor mij geen probleem om alleszo over te zetten.

Hert enige wat ik dan met time machine moet doen is het overzetten van de programma’s en account setting.

correct me if i’m wrong:-)

juist om zeker te zijn dat ik de juiste handelingen doe als ik mijn macbook krijg!

Bijdrager
    PowerMacje

Dan kun je het beste Migratie-assistent gebruiken, daar kun je aanvinken om bijvoorbeeld enkel je instellingen en programma’s over te nemen. Volgens mij is dit niet mogelijk met Time Machine.

Vervolgens kun je je bestanden etc. vanaf de Time Machine-schijf op de 500GB schijf zetten.

Moderator
    unSOUND

Je kunt de Thuismap gewoon op de 2e schijf zetten, ik heb het al tijden zo op zowel mijn Mac Pro als mijn MacBook Pro. Waar je het meest op moet letten zijn conflicten met de schijfrechten. Krijg je daar problemen mee, zal OS X een schoon account maken, of blijven instellingen niet van kracht na een herstart, omdat de Thuismap op alleen-lezen staat.

Ik heb dat opgelost door de schijf waar de Thuismap op staat te selecteren in de Finder, en het gebruik van gebruikersrechten te negeren. Daarna in de Systeemvoorkeuren de locatie van de Thuismap gewijzigd en herstarten.

Bijdrager
    RedRudy

Misschien heb je iets aan de volgende link:

Installatie instructie op Lifehacker.com

(Nog) niet zelf uitgevoerd, maar wel in de planning. Overigens lijkt de Optibay ook in NL te koop:

Optibay te koop

Bijdrager
    Odyssey

thanks voor alle tips, zal iets laten weten als ik hem binnen heb en alles overgezet is:)

Bijdrager
    jgmkoster

Is er iemand toevallig bekend met een fysieke winkel die sata-optibays verkoopt, zodat ik er vanmiddag nog eentje kan kopen. Wachten op palletjes uit China duurt me te lang:razz:

Moderator
    unSOUND

Nee. Maar waarom China als ze in Nederland ook te koop zijn ?

http://www.optibay.nl

Bijdrager
    mikelvb

Ik ga vandaag een SSD plaatsen alleen heb ik wat vragen betreft de migratie. Ik heb het artikel op Lifehacker gelezen en dat is allemaal wel logisch, de vraag is allees als ik mac os op de ssd heb staan, en alleen de user map op de hdd, kan ik dan gewoon de rest van mij hdd verwijderen? Of is er nog een speciale manier voor om die op te schonen?

Moderator
    unSOUND

Er zitten nogal wat verborgen mappen op een Systeemschijf… Als je het schoon wilt doen kun je het beste de Thuismap op een lege schijf plaatsen.

Mijn werkwijze zou dan zijn:

• Kloon van de HDD naar een externe schijf te maken met bijvoorbeeld SuperDuper.

• Gooi je alle grote data uit je Thuismap, zodat je die niet hoeft te klonen naar de SSD.

• Maak een kloon van de HDD naar de SSD.

• Herstart van de SSD, en wijzig je de locatie van de Thuismap naar de HDD.

• Herstart, en controller of de Thuismap nu op de HDD staat.

Bijdrager
    mikelvb

Oke bedankt. Maar dan blijft toch alsnog het OS op de HDD staan (met alle bijbehorende bestanden)?

Moderator
    unSOUND

Je hebt gelijk, ik ben 1 stap vergeten te vermelden zie ik.

Na het klonen van de HDD naar de SSD kun van de SSD opstarten, de HDD wissen, en de Thuismap kopieren van de externe kloon naar de HDD.

Bijdrager
    Odyssey

zo heb ik het destijds ook gedaan.

mijn macbook was nieuw, dus heb ik direct mijn home folder kunnen verplaatsen naar mijn gewone HDD.
    Dan heb ik gewoon via ons netwerk de home folder van mijn vorige macbook gekopieerd naar de nieuwe HDD.

En mijn apps heb ik opnieuw geïnstalleerd om een ‘clean’ systeem te hebben:)

maar idd, voor een bestaand systeem over te zetten eerst een backup nemen v je volledige schijf en dan zien dat je systeem hdd goed wordt gekloond naar je SSD. home folder is in principe enkel data, dus dat kan je gewoon kopieren:-)

Bijdrager
    mikelvb

Het is allemaal gelukt. Heb schone installatie gedaan en daarna alle applicaties + Library, Documents, Pictures en Musis gecloned. Echter ziet mij favo bar in finder er nu zo uit

Downloads en Movies zijn nu standaard map icoontjes omdat deze van een andere schijf komen. Is er een manier op deze ook de originele icoontjes te geven? Ook als ik deze map(pen) naar de dock verplaats zie ik een simpele folder icon.

Bijdrager
    LeonG

Heeft iemand van jullie misschien een adresje/winkel die voor mij de tweede hardeschijf er in kan zetten? Ik heb een bracket/houder hiervoor en een tweede hdd. Maar durf het niet aan om dit zelf te doen..

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.