30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 204)
  • Q:
    Bijdrager
    Doulos

Macbook valt regelmatig uit

De laatste twee dagen heb ik iets raars. Geregeld valt mijn macbook uit. Gewoon dood. Na opstarten doet ie het meestal weer, maar vreemd is het wel.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?

Hoe kan ik controleren of er sprake is van een software bug?

Bijdrager
    tijn22

Wordt ie niet te heet? Want dan knalt de computer ook gewoon helemaal uit.

Bijdrager
    Pienjow

doet het probleem zich ook voor als je de adapter er in hebt zitten?

Ik had namelijk hetzelfde als ik alleen op de accu werkte, dan viel ie na 1/2 minuten ineens dood!
    zodra ik de adapter inplugde deed ie het prima…dus werkte ik alleen via de adapter.
    drie dagen later draai ik mun macbook om en zag ik dat de accu helemaal opgezwolle was!!!

ook laadde hij niet meer bij (volgens het icoon in de werkbalk)

bij de macstore was ik al de tweede klant deze week die dit probleem had en mijn mac is ingenomen voor reparatie / vervanging van de accu…..

MAW houd je accu in de gaten ofdat ie niet opzweld! zoja, meteen terugbrengen…

Bijdrager
    Doulos

Nee, hij doet het ook als de stekker erin zit. Batterij laadt goed op. Ik zal de batterij zelf eens bekijken.

Dit soort problemen had ik voorheen alleen in windows.

Bijdrager
    klaus

Ter info, dit soort problemen heeft niets te maken met het besturingssysteem die op de computer draait. Zal puur hardwarematig zijn.

En het kan dus evengoed op apple hardware als pc hardware gebeuren, ongeacht of het os x is of windows.

Bijdrager
    Almerrrrr

Hoe warm is het in de ruimte waar je de machine gebruikt en hoe warm is de machine zelf.
    Dit soort problemen hoor je met deze hoge temperaturen steeds meer.

Bijdrager
    Orchid

Ik heb sinds enige tijd hetzelfde probleem.
    Meestal als ik de notebook uit de sleep haal dan gaat hij spontaan uit na enkele minuten.
    In de logs kan ik geen vreemde meldingen vinden.

De problemen begonnen na de update naar OS X 10.4.7
    Ook valt het mij op dat het meestal gebeurd als ik aan browsen ben met Safari of als deze open staat.
    Het kan daarom in mijn geval ook liggen aan de Flip4Mac beta plugin of Saft plugin.

Ik ga binnenkort een herinstallatie doen en kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.

Er is overigens een gigantische thread over dit onderwerp in de Apple forums:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=544012&tstart=0

Bijdrager
    klfnk

Hoi,

Heb hetzelfde probleem. Macbook is versie uit week 21.
    Op dit moment ligt het bij machouse woerden voor onderzoek.
    Als ik meer weet stuur ik een reactie.
    Hopeljik schiet het op, ik heb betere dingen aan mijn hoofd.
    Dat ding is nog geen maand oud en nu al naar de …..

Jammer, maar ach.

Bijdrager
    ruup

Mijn gloed nieuwe macbook liep ongeveer 2 x per dag vast (bevroor). Opnieuw opstarten leverde een blauw scherm op. Alleen een PMU reset hielp nog. wisselen van geheugen maakte niks uit. Hij is nu weer terug bij MacSupport, maar die hebben moeite met de diagnose.

Bijdrager
    ragoooon

Blijkbaar dus nog een kinderziekte van de macbooks (+ pro’s), zie http://tweakers.net/nieuws/43549/Gebruikers-klagen-over-willekeurig-afsluitende-MacBooks.html

Bijdrager
    Doulos
    ”klfnk”

Hoi,

Heb hetzelfde probleem. Macbook is versie uit week 21.
    Op dit moment ligt het bij machouse woerden voor onderzoek.
    Als ik meer weet stuur ik een reactie.
    Hopeljik schiet het op, ik heb betere dingen aan mijn hoofd.
    Dat ding is nog geen maand oud en nu al naar de …..

Jammer, maar ach.

Nou, hou me op de hoogte. Ik woon in Woerden en ben benieuwd naar de reactie van Machouse. Overigens heb ik er minder last van als sommige andere gebruikers.

BTW: hoe zie je wanneer je Mac in elkaar is gezet en kan ik naar Machouse met een Mac die ik via de internet Apple store heb gekocht??

Bijdrager
    ellenlfs

Ik heb hetzelfde probleem.

Een MacBook 2G met 2g ram, erin geplaatst bij aankoop in de winkel (Apple Centre Lijnbaan). Gekocht 27 mei. De eerste 5 weken liep hj als een zonnetje, maar de laatste twee weken opeens ploep! uit…

Die discussie waar eerder naar verwezen werd had ik snel gevonden. Heb ijdje zonder accu gedraaid, maar toen gebeurde het ook. PMU gereset, ging even goed, maar daarna gebeurde het weer. Het werd ook steeds erger, in het begin kreeg ik hem gelijk weer opgestart, maar aan het eind moest ik wel 5 keer op de powerknop drukken om hem aan de praat te krijgen.

Nu had ik het probleem alleen maar als ik World of Warcraft speelde, maar dit was voor een tijd het enige wat ik deed:) CureDuoTemp gaf een vrij normale temperatuur aan van 60-70, dit sprong omhoog naar 70-75 als ik WoW opstartte.

Het gebeurde wel vaker ’s avonds dan ’s ochtends, dan kon ik nog wel een paar uurtjes spelen. En als hij eruit klapte, was het altjd binnen een paar minuten nadat ik het spel had opgestart. Het is trouwens erg vervelend dat de computer uitgaat als je speelt, vooral als je in een groep zit…

De computer terugebracht, door soort van geluk viel hij ook uit in de winkel, dat praat wat makkelijker. Ze hadden het probleem nog niet meegemaakt, heb ze de discussie online laten zien. Hij is nu in reparatie, ben benieuwd wat daarvan de uitkomst is.

Bijdrager
    Doulos

Vandaag heb ik gebeld met iemand van de technische dienst van Machouse Woerden. Ze hebben al drie macbooks liggen waar ze al van alles aan hebben vervangen (inclusief moederbord) en dat was niet de oplossing.

Dat lijkt dus op grote problemen. Je Macbook inleveren bij Apple voor reparatie zorgt er dus alleen maar voor dat je hem heel lang kwijt bent. Ik hou hem nog maar even totdat Apple het probleem heeft gevonden en een oplossing gaat aanbieden.

Bijdrager
    klfnk

Hey

Inmiddels heb ik contact gehad met woerden. Vriendelijke behandeling gelukkig.
    Er is een nieuw moederbord onderweg. Dinsdag a.s. bel ik ze weer terug voor
    de status. Hopelijk is dan het probleem opgelost. Zo niet, dan wordt er gekeken wat
    de volgende stap is.
    Heb aangegeven dat ik voor donderdag moet kunnen werken op mijn Macbook, ivm
    een aantal opdrachten. Hopelijk begrijpen ze de noodzaak

De reparatie gaat redelijk snel denk ik. 2 dagen testen en wachten op een bestelling.
    Had natuurlijk liever een nieuwe macbook meegekregen( met mijn gegevens erop).
    Maar ja, dan had ik waarschijnlijk mensen over de toonbank moeten trekken of in huilen uit moeten barsten. Geen tijd voor:)

Groet!

Bijdrager
    klfnk

damn…het moederbord lost de problemen niet op ?

wie heeft je dat vertelt dan? ik had ze net aan de lijn en hebben mij daar niks over verteld.

niet leuk…

Bijdrager
    Doulos

Ik begrijp van diverse mac sites dat Apple zelf niet precies weet wat er nou aan de hand is. Iedereen spreekt elkaar tegen.

Als het inderdaad een probleem is met de Intel Core Duo chipset, dan kunnen we nog lachen!

Bijdrager
    Doulos

Net maar even de Apple helpdesk gebeld om mijn klacht in ieder geval te registreren bij Apple.

Het probleem is dat je dan een callcenter agent aan de lijn krijgt die perse alle stappen weer wil doorlopen die ik al lang gedaan heb.

Uiteindelijke advies: installeer het systeem opnieuw en bekijk wat er dan gebeurt.

Uit diverse fora begrijp ik dat dit geen oplossing biedt. Zo ben je als gebruiker weer mooi met een kluitje in het riet gestuurd.

Bijdrager
    Esquare

Lees net op een ander forum een bericht van iemand die dezelfde klacht had. Hij beweert i.s.m. Apple een (tijdelijke) oplossing te hebben gevonden:

EDIT: After taking it to the apple store, they said that this is a common problem in Macbooks. It has to do with the PMU (Power Management Unit). After resetting it by removing the battery and power cord and holding the power button for 5 seconds, the system resets). They said that this has happened with a ton of macbooks and there should be a fix coming out in software update soon.

Wanhoopt niet, er gloort hoop. :wink:

Bijdrager
    JeroenPeeters

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

Bij mij is het niet duidelijk aan te geven wanneer het ontstaat. Meestal tijdens het opstarten (nog voor dat het apple-logo verschijnt) valt m’n macbook (13inch witte macbook 1,83ghz) spontaan uit. Na +/- 5 keer opstarten boot de computer wel tot in macosx. Meestal blijft ‘ie dan gewoon aan, maar vaak valt ‘ie ook nog een paar keer uit, weer opnieuw opstarten etc. Na een half uur proberen blijft mn macbook dan wel de hele dag aan. Ik heb contact opgenomen met de apple helpdesk, volgens hun was een hardwarematig probleem niet waarschijnlijk omdat ‘ie uiteindelijk wel normaal aanblijft. Ook geven mijn system en panic logs niets bijzonders aan. Bij mij is dit probleem ook opeens ontstaan, na +/- 1,5maand na aanschaf van de macbook. Bij mij geeft de hardwaretest ook niets bijzonders aan.

De eerste keer dat ik belde kreeg ik het advies om de batterij uit de macbook te halen en om hem los te koppelen van netstroom. Dan 5sec de powerbutton indrukken om de PMU te resetten. Dan de batterij er weer in en eventueel op netstroom. Vervolgens tijdens het opstarten alt-command-p-r indrukken totdat ik drie keer de ‘gong’ hoorde. In eerste instantie verhielp het probleem hierdoor, iig voor een hele dag.

De dag erna gebeurde er iets nog vreemders, tijdens het opstarten van de macbook kwam ik niet eens meer tot aan het apple-logo. De macbook viel ook niet uit, hij deed gewoon nix. Toen weer hetzelfde gedaan, en… ja hoor, hij starte weer op.

De derde dag was eigenlijk weer hetzelfde als eerst, wel gewoon opstarten en vervolgens uitvallen. Weer gebeld.. en heb het volgende advies gekregen wat ik nog moet uitvoeren, .. 1. Hardware Test in loop laten draaien voor een hele nacht en kijken wat er uit komt. 2. booten vanaf cd zodat de software van de macbook zelf niet opstart. Als mn macbook dan ook uitvalt dan is het waarschijnlijk een hardwarematig probleem, als dat niet gebeurd dan is het waarschijnlijk softwarematig en zou ik moeten proberen om macosx opnieuw te installeren…

Dit ga ik vanmiddag proberen als ik uit mn werk kom….

Ik denk zelf dat het een softwarematig probleem is omdat mn macbook het een maand lang wel goed deed en als ‘ie eenmaal aan is dan ook gewoon aan blijft..

nouwja, ik moet zeggen dat het me wel een beetje tegenvalt allemaal, dit is mn eerste mac en ik ben overgestapt vanuit een windowsxp laptop. Die laptop was een toshiba en kostte nog geen 700 euro, maar die deed het tenminste wel altijd en heeft me nooit in de steek gelaten. Deze laptop heb ik pas een maand en kostte bijna het dubbele… en dan krijg je dit…. nouwja.. ik hoop dat het allemaal goed opgelost kan worden uiteindelijk, maar een tegenvaller is het zeker…..

Bijdrager
    Blieper

Heey Jeroen,

Welkom op dit forum!
    Dat ie het de eerste maand wel goed deed, heb je in de tussentijd een update van het systeem gedaan via het Apple menu?

Anders zou je even de comboupdate eroverheen moeten gooien, is trouwens altijd beter om deze te nemen. Vaak minder problemen.

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosxupdate1047combointel.html

Ik hoor het wel via deze site:wink:

Gr, Henri

Bijdrager
    JeroenPeeters

Beste Henri,

.. ik heb even goed nagedacht. en ik heb mn macbook al +/- twee maanden, sinds vorige week donderdag ging hij gek doen..

De mac os x versie die bij mijn macbook geleverd is, is al reeds versie 10.4.7. Het enige wat ik in de tussentijd heb geupdate is iTunes. Verder heb ik zelf een 1gb kingston ram-module geinstalleerd. Dat was twee weken voordat de problemen ontstonden. Hierop dacht ik dus ook gelijk aan het geheugen, ik heb in eerste instantie de twee ram-modules omgewisseld, dit verhielp het probleem niet. Daarop heb ik de twee originele ram-modules teruggezet, ook dit verhielp het probleem niet. Ook heb ik op alle configuraties meermalen memtest gedraait, ook deze kon geen problemen vinden.

Het booten met een Suse Linux Live cd verliep zonder problemen, de macbook bleef gewoon aan.

Nu moet ik zeggen dat ik het wel verdacht vind dat m’n macbook meestal ’s ochtends niet wil starten en dan vooral vaak uitvalt. Als ‘ie eenmaal een tijdje aanstaat dan blijft ‘ie ook aan. Het lijkt er wel op alsof de macbook ‘koud’ niet meer goed wil starten. Nouwja.. koud.. ’t is nu nogsteeds zo’n 25 graden buiten. Toch vind ik ’t heel gek dat het zo opeens is gekomen. Ook vind ik het gek dat ‘ie soms uitvalt nog voordat ik het apple logo zie bij het opstarten. Op dit moment is er toch nog geen software van de hdd geladen? of wel? Als ‘ie op dat punt uitvalt dan is de kans toch groot dat het wel een hardwareprobleem is ?

Zodra ik thuiskom ga ik iig Hardware Test in een loop laten draaien.. voor ongeveer 5uur denk ik. Eens kijken wat daar uit komt. Als dat goed gaat dan ga ik MacOsX opnieuw installeren. en dan zie ik het wel. Op dit moment is het ook lastig om met de macbook naar een store te gaan, omdat het probleem zich niet altijd voordoet, soms heel vaak en continu. en soms niet.

Ik heb bijv gisteravond nog samen met mn vriendin een dvd gekeken voor +/- 2uur lang… Heel gek.. en beetje jammer.. vooral van Apple, want ik heb altijd goede verhalen gehoord over Apple producten…

Iemand nog suggesties?

Bijdrager
    Esquare
    ”JeroenPeeters”

Iemand nog suggesties?

Minder naar andermans verhalen luisteren. Apple-spullen komen al jaren uit dezelfde speelgoedfabrieken als andere pc’s. :)

Bijdrager
    JeroenPeeters

Minder naar andermans verhalen luisteren. Apple-spullen komen al jaren uit dezelfde speelgoedfabrieken als andere pc’s.

Ja dat weet ik.. uit de fabriek van Acer oid. Maar dat doet in principe niets af aan de kwaliteit van het ontwerp en design.

Eerder zei ik dat het er net op leek alsof het probleem zich alleen voordoet als ik de macbook ‘koud’ start, dat wil zeggen, ’s ochtens bijvoorbeeld wanneer de notebook de hele nacht uit is geweest. Dit lijkt toch niet het geval, want om dat te testen heb ik de macbook uitgezet en een uur lang uit gelaten, en om er zeker van te zijn dat ‘ie goed is afgekoeld heb ik hem een uur lang in de serverruimte (met airco) op mn werk gezet. Hierna zette ik de macbook aan en…. jawel.. hij startte gewoon op. Verder nog geen problemen gehad.

Ik heb inmiddels wel de update geinstalleerd die mij was aangeraden door Blieper. Mijn OS versie was al 10.4.7 maar ondanks dat kon ik de update gewoon uitvoeren. Misschien dat het toch een paar probleempjes heeft opgelost?…

Ik hoop dat alles nu goed blijft gaan.. want ik wilde er vandaag eigenlijk mee naar een Apple store.. maarja.. als ‘ie nu niet uitvalt word het een beetje moeilijk om dat te demonstreren..
    Ik bedoel.. het moet of goed fout zijn, want zo half/half onduidelijk is ook niet handig. Ik hoop er maar het beste van..

Is er iemand die hetzelfde probleem had en waarbij het uiteindelijk ook is opgelost? Zonder hardware replacement ofzo ? Als dat zo is dan hoor ik dat graag…

Bijdrager
    Blieper

Laat in ieder geval even weten hier of dat het is opgelost na wat testjes van jou kant uit!

Ik heb zelf een Powerbook G4 en dat is al weer een oudje, maar daar heb ik nog nooit problemen meer gehad. Mac is gewoon SUPER, ik kan het niet anders zeggen. DIt weekend bij m’n broer nog op z’n DOS-hok XP ge├»nstalleerd, Jezus wat een omslachtig gedoe allemaal. Als je nog niet echt overtuigt bent kijk dan maar eens naar deze reclamespots van Apple, in een woord: GEWELDIG!!

http://www.apple.com/getamac/

Succes:wink:

Gr, Henri

Bijdrager
    JeroenPeeters

Als je nog niet echt overtuigt bent kijk dan maar eens naar deze reclamespots van Apple, in een woord: GEWELDIG!!

http://www.apple.com/getamac/

Ja.. ik ken de reclamespots, en ik vind een mac ook nogsteeds geweldig. Die 1,5 maand dat ik ermee gewerkt heb was gewoon super.. echt SUPER! :D En daarom vind ik dit nu juist zo’n tegenvaller, want.. er valt natuurlijk niets te beginnen met een onbetrouwbare laptop. Ik moet voor school regelmatig presentaties houden en tsja.. ik wil niet het risico lopen dattie uitvalt.

Ik heb nu nog wat testjes gedaan, ik las dat je dit probleem kan oproepen door in tenminste twee terminals het commande ‘ yes > /dev/null’ uit te voeren. Hierdoor gaan allebij de cores op 100% lopen. Dat gebeurde inderdaad, maar m’n macbook liep niet vast. Zelfs tegelijk met cinebench bleef m’n macbook gewoon aan (al werd ie wel 85 graden Celcius). Bij mij heeft het dus niets te maken met de processor, geheugen of temperatuur.

Ik dacht.. laat ik mn macbook dan een paar keer achter elkaar afsluiten en opnieuw opstarten etc. En…. gelijk bij de eerste keer deed het probleem zich weer voor. De macbook gaat aan, het scherm blijft zwart.. geen gong .. geen apple logo.. niets. Alleen met Appletje-Alt-P-R (PMU reset) kon ik de macbook gewoon opstarten. Hierna ging ‘ie wel weer gewoon goed door en liep er weer niets vast.

Ook heb ik de DiskUtility losgelaten op m’n hardeschijf, en ook dat leverde niets op. Alle tests die ik tot nu toe heb uitgevoerd zijn goed verlopen, geen problemen geconstateerd.

Het is in elk geval wel een heel vaag probleem. Ik ga over +/- een uur naar huis (zit nu op mn werk) en ik ga thuis kijken of een uitgebreide Hardware Test in loopmodus iets oplevert.. of het opnieuw installeren van MacOSX

Nouwja.. maar jullie snappen wel dat ik dit niet zo leuk vind.. helemaal overgestapt vanuit de ‘veilige’ pc / windows kant.. en dan krijg je dit…..

Bijdrager
    Blieper

Jeroen, ik snap je ergernis hierover duidlijk, maar het is natuurlijk ook lastig, maar heb dan nog even geduld! Ik denk dat Apple er al wel mee bezig is als ik zo zie dat het vaker voorkomt. Ik kan me wel herinneren dat ik dit bij m’n Powerbook G4 ook had, dat ie niet wilde opstarten en zelf bij m’n iBook, daar had ik er meer problemen mee, maar sinds ik altijd de Combo-Update uitvoor in plaats van via het Apple menu updaten, heb ik geen problemen meer gehad.

Nou, succes en ik hoop voor je dat je snel weer lekker zonder problemen kunt genieten van je Macbook!!

Trouwens een vriend van mij heeft hem besteld, en krijgt hem ook binnenkort, ik zal hem dit eens laten lezen!! :?

Maar komt goed, weet ik zeker!! :apple:

Bijdrager
    ellenlfs

Ik krijg nu net te horen dat de reparatie afdeling van Apple Lijnbaan niets heeft kunnen vinden op mijn MacBook. Dit terwijl hij dus in de winkel ook zomaar uitging. Ik ga hem dus maar terughalen en paranoide om de minuut opslaan of zoiets.

Ergens heb ik de hoop dat het in een komende firmware update gefixed gaat worden.

Ga vanaf morgen een logbook bijhouden. En wie weet, misschien doet hij het op miraculeuze wijze opeens gewoon goed – zoals de eerste maand…

UPDATE
    Ik heb trouwens net Apple Support gebeld, daar kreeg ik tehoren dat er niets over dit probleem bekend is bij hun. Toch wel vreemd gezien het groeiende aantal berichten op het internet hierover.

Bijdrager
    eMacPaddy

ergens gelezen (weet niet of het hier was), dat als men het volgende intiept in een shell “yes > /dev/null & yes > /dev/null” en dan enter, dat je processor flink aan het werk wordt gezet en binnen enkele seconden klapt je Macbook eruit.
    Misschien handig om te herproduceren in de winkel wanneer een Genius je niet wil geloven.

Re: Randomly Turns Off
    Posted: Jul 23, 2006 11:20 AM in response to: guykuo
    Click to reply to this topic Reply email Email

You could try running it twice. yes > /dev/null & yes > /dev/null. As well you should run the activity monitor and watch your cpu load as it runs, as well probably the coreduo temp application. At 172 degrees, at 128% CPU load, I’m a dead duck. I currently have my macbook somewhat stabilized by putting one of those blue gel-type cold packs under the CPU.

Also I have from Apple a tool that will gather your stats for delivery to your Apple Care customer support rep.

CaptureData 7.0.5 — It is a dmg that then created another dmg based upon your hostname, that you may then attach to a mail to the Apple rep. I hope this saves you all some time getting this resolved.
    This is current as of 07-22-2006
    http://www.uploading.com/?get=JSDFZU84

MacBook Mac OS X (10.4.7)

Bijdrager
    JeroenPeeters

ergens gelezen (weet niet of het hier was), dat als men het volgende intiept in een shell “yes > /dev/null & yes > /dev/null” en dan enter, dat je processor flink aan het werk wordt gezet en binnen enkele seconden klapt je Macbook eruit.
    Misschien handig om te herproduceren in de winkel wanneer een Genius je niet wil geloven.

Je moet inderdaad TWEE terminals openen en in allebij “yes > /dev/null” uitvoeren. De reden dat je dit met twee terminals moet doen is omdat je processor TWEE cores heeft (bij de nieuwste modellen). Als je dit niet twee keer uitvoerd dan komen allebij de cores niet op 100% te draaien.

Zoals in mijn eerdere berichten hier dus al was te lezen heb ik dit ook geprobeerd. Echter, bij mij bleef m’n macbook gewoon aan. Ik heb zelfs hiernaast tegelijkertijd cinebench gedraait, ook nu viel de computer niet uit, ondanks dat de totale temperatuur opliep tot 85C.

Je macbook HOEFT dus niet perse uit te vallen………

Bijdrager
    poging2

Bagger, de mijne knalt er net ook uit. Maar, ik heb wel een afwijkend side-effect. Bij gingen de ventilatoren meteen in de vijfde versnelling toen ik ‘m weer opstartte. Zonder dat de Macbook warm was trouwens.

Nu heb ik de batterij er efkes uitgehaald, en weer teruggezet. Hij doet ’t weer, 66 graden en vrij stabiel. Ik ben wel meteen de ‘whine’ kwijt :P Ik hoop dat de temperatuur niet opeens omhoog schiet ten teken van een lamme fan. Misschien is ‘ie wel terug in het gareel geschoten…

Ik hou dit topic in de gaten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 204)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.