10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    AceHighHugo

Macbook Unibody upgraden

Hallo,

Ik ben in bezit van een Macbook Unibody (de alu Macbook) en wil deze graag upgraden. Ik merk op het moment dat hij Final Cut Pro nauwelijks aankan. Hij heeft nu 2gig RAM en een harde schijf van 250gig. Ik heb op veel Amerikaanse sites dingen erover gevonden maar bestel liever van een Nederlandse site.

Op deze sites zie ik echter door de bomen het bos niet meer..

Heeft iemand tips voor me? Wat kan mijn Macbook maximaal aan? En waar koop ik mijn spul?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Hugo

Bijdrager
    johnkeates

Gebruik de crucial memory selector (google) om te vinden welk geheugen er in kan en hoe veel. Te veel is niet erg, maar wel een verspilling van geld.

Daarna noteer je het typenummer en kijk je of er een computerzaak in de buurt is die ze heeft, anders kan je altijd nog op de pricewatch van tweakers.net vinden wat de goedkoopste nederlandse webshop is.

Bijdrager
    AceHighHugo

Top! Dat geheugen snap ik nu! Handig, dat programmatje dat je download.. Maar welke harde schijven kan ik ervoor kopen? Ik las ergens dat je tot een TB kunt gaan, klopt dat ook met de Macbook?

Bijdrager
    Pieterr

Als je deze MacBook hebt, kan er 6GB RAM in.

Bij de harde schijf moet je opletten dat ie past.
    Tot 750GB kun je 2.5″ schijven vinden van 9.5mm hoogte die in ieder geval passen.

Bijdrager
    Trat

Crucial is een hele goede keuze: ze zijn scherp geprijst en het is echt 1ste klas geheugen. Ik koop al jaren mijn geheugen exclusief bij ze. Ze leveren ook nog eens heel snel. Ik zou kijken of je het geheugen niet meteen kan uit kan maxen: gaat je veel snelheid schelen.

Of je veel gaat winnen met een HDD upgrade vind ik moeilijk want je moet kijken hoeveel dit je waard is. Ik weet dat je met een SSD veel winst zal behalen, maar ik raad een SSD in een portable af tenzij je er hem alleen als bootdrive gebruikt (en dan je DVD-drive vervangt voor een twee HDD die je als scratchdisc gebruikt). Wat je ook kunt doen is een SSD inbouwen als bootdrive en een externe drive middels de Express card slot gebruiken: dat gaat je veel snelheidswinst opleveren.

Bijdrager
    johnkeates

Voor schijven zijn er een belangrijk aantal dingen:

– De hoogte
    – De aansluiting
    – Ingebouwde XYZ-sensor

En natuurlijk hoe je hem gebruikt. Als je vooral veel opslag wil hebben, dan heb je niks aan een SSD.
    Als je veel snelheid wil hebben, dan heb je niks aan een HDD. Als je wil combineren heb je de keuzes:

1. HDD er uit, SSD er in, geen winst qua ruimte, wel heel snel
    2. HDD er uit, SSD er in, DVD drive (ODD) er uit, HDD op die plaats. Snel, en veel ruimte.
    3. HDD er uit, SSD er in, HDD extern aansluiten. Dat kan a) via eSATA met een ExpressCard, b) via USB/FW
    4. HDD er uit, nieuwe HDD er in, geen winst qua snelheid, wel heel veel ruimte (zo veel je wil, ook 1TB+)
    5. HDD er uit, nieuwe HDD er in, SSD op de plek van de ODD (zelfde als 2. – maar voor de volledigheid)

Bij het aanschaffen moet je opletten dat de schijf dezelfde afmetingen heeft, en dat de SATA2 connector op de juiste (standaard) plek zit. Verder mag de nieuwe schijf geen ingebouwde bescherming hebben, dus geen encryptie, geen speciale sensors, enz. Mac OS X regelt dit allemaal softwarematig, met eigen sensors. Als je een schijf zou nemen dat wel eigen sensors e.d. heeft, dan krijg je kernel panics om dat de schijf dan een eigen leven gaat leiden.

Western Digital is aan te raden als leverancier, Samsung is ook een goede. Hitachi en Toshiba zijn al een tijd op de markt, maar geen speciale ervaring mee. Western Digital heeft de black serie, deze zijn het snelste. Blue is ‘normaal’ snel, en green is langzamer. Samsung is te vinden met een selectie SpinPoint schijven, F1, F2 en F3. F1 is de snelste, F3 de ‘groenste’. Groen is leuker als het niet je opstartschijf is.

Voor filmbewerking is een snelle schijf (SSD) voor de software goed om te hebben, voor data is firewire 800 zelfs snel genoeg.

Bijdrager
    Matanza
    Pieterr op 26 augustus 2010

Als je deze MacBook hebt, kan er 6GB RAM in.

Dit werkte bij mij niet ! (dus 1 latje van 2 GB en 1 latje van 4GB.) Het is trouwens ook algemeen geweten dat 2 latjes van verschillende grote soms moeilijkheden hebben om samen te werken.
    De latjes dat ik heb steken zijn deze: http://tweakers.net/pricewatch/231839/kingston-kta-mb1066-2g.html
    gemakkelijk zelf te vervangen.

Mvg,

Bijdrager
    Matanza

@john: SSD is geen must voor videobewerking in mijn ogen. Ik doe met deze laptop al 1,5 jaar video bewerking (uitsluitend 1080p) en heb eingelijk geen last van iets. Ik zorg wel voor dat alleen mij huidig project op de laptop staat. Al de rest op HDD.

EDIT: en dit uiteraard zonder noemenswaardig lang te moeten wachten op renders e.d.

PS: De Macbook Unibody heeft geen firewire.

Mvg,

Bijdrager
    Pieterr
    Matanza op 26 augustus 2010

Dit werkte bij mij niet ! (dus 1 latje van 2 GB en 1 latje van 4GB.)

Dat werkt ook niet bij alle MacBooks.

Bijdrager
    Matanza
    Pieterr op 26 augustus 2010
    Matanza op 26 augustus 2010

Dit werkte bij mij niet ! (dus 1 latje van 2 GB en 1 latje van 4GB.)

Dat werkt ook niet bij alle MacBooks.

Voor alle duidelijkheid. Ik heb een MacBook unibody 2,4Ghz. En ik heb het getest en het werkte niet…

Mvg,

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.