30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Jeroen-W

MacBook uitschakelen of sluimerstand?

Hoi,

Misschien dat het al eens besproken is maar ik kon het helaas niet vinden. Ik merk dat als ik mijn (net nieuwe) MacBook dichtklap deze automatisch in sluimerstand gaat. Perfect natuurlijk, zo kun je lekker snel aan de slag. Het liefste zal ik mijn MB altijd in sluimerstand laten staan. Ik vraag me alleen af of dit niet schadelijk is en of het niet teveel energie kost…

Daarom ben ik benieuwd wat anderen doen, sluimerstand of uitschakelen?

Bijdrager
    sven-

Sluimerstand. Dit geldt voor alle Macs vind ik. Het is sowieso niet schadelijk, sterker nog, iedere keer opnieuw aanzetten, daar gaat de HD sneller van kapot (meer slijtage). Bovendien is Mac OS X zo gebouwd dat het altijd aan kan blijven staan.

Ik probeer dit overigens ook steeds aan mijn moeder uit te leggen, maar ik denk dat ze nog teveel denkt aan haar Windows tijd:P

Bijdrager
    Chantal C.

Als hij mijn laptop tas ingaat, gaat hij meestal uit. Ik heb al 2 a 3 keer gehad dat ik mijn MacBook eruit haalde en deze vrolijk aan bleek te staan (en dus ook heel heet was). Ik neem liever geen risico meer…

Geblokkeerd
    Anoniem

Onlangs nog te horen gekregen in de Apple Store dat het veiliger is voor je harde schijf je MacBook uit te schakelen als je’m wil verplaatsen.

Bijdrager
    bartje

in sluimerstand is de HD toch ook geparkeerd?

Bijdrager
    sven-

Bij deze even een uitbreiding op mijn post hierboven. Als je inderdaad op reis (of het nou een korte of lange is) gaat, kun je beter de MacBook wel uitzetten (i.v.m. redenen hierboven genoemd). Echter, wanneer je de MacBook thuis gebruikt (en ‘m bijvoorbeeld alleen op tafel laat staan) is sluimerstand prima.

Bijdrager
    MacbookTo

Inderdaad, controleer even als je hem dichtdoet of de Macbook wel in de sluimerstand gaat. Ik deed dit in het begin ook niet en hij werd gloeiend heeft. Je kon er een eitje op bakken. Of ik zet hem in sluimerstand. In het weekeinde wanneer ik hem eigenlijk niet gebruik, zet ik hem altijd uit.

Bijdrager
    Oppie

Schijf is idd ook geparkeerd, dus je kunt ‘m ook vervoeren in sluimer.
    Doe al jaren niks anders.
    In sluimer kost het ongeveer een week voordat de accu leeg is.

Bijdrager
    iJoost

Wel altijd heel even wachten totdat het witte LEDje langzaam begint te knipperen. Pas dan is ie klaar met de harde schijf.

Bijdrager
    jabesse

Altijd sluimerstand. (Deed ik overigens ook al met m’n IBM ThinkPad met OS/2 erop.)

Bijdrager
    Blixa
    ”sven-“

Bij deze even een uitbreiding op mijn post hierboven. Als je inderdaad op reis (of het nou een korte of lange is) gaat, kun je beter de MacBook wel uitzetten (i.v.m. redenen hierboven genoemd). Echter, wanneer je de MacBook thuis gebruikt (en ‘m bijvoorbeeld alleen op tafel laat staan) is sluimerstand prima.

Een iMac kan dus eigenlijk altijd, met zo nu en dan een herstart, in de sluimerstand staan?

Bijdrager
    sven-

Ja, dat kan. Ik zet mijn iMac ook bijna nooit uit. Zoals jij al voorstelt, doe ik eens in de zoveel tijd een herstart, maar echt nodig is dat geloof ik niet.

Bijdrager
    Jeroen-W

Mijn iMac staat ook altijd in sluimerstand. Ik ga dit nu ook voor mijn MB doen behalve als ik ‘m langere tijd niet gebruik of lang onderweg ben.

Bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    djpwich

Apple zorgt overigens zelf wel met hun software updates de laatste tijd dat het ding regelmatig herstart moet worden. :wink:

Bijdrager
    Blixa
    ”djpwich”

Apple zorgt overigens zelf wel met hun software updates de laatste tijd dat het ding regelmatig herstart moet worden. :wink:

Haha, inderdaad.

Naar aanleiding van deze opmerking een korte vraag, als dat hier tenminste kan en mag, wordt er bij het istalleren van een software update de eerdere update verwijderd? Of is er anders een manier om dat te doen? Bij Windows kan men bijvoorbeeld een eerdere update van Java verwijderen, zodat er niet teveel ruimte door oude updates word ingenomen.

Bijdrager
    bartje

Ik controleer idd wel eerst of het ledlampje uit en weer aan blijft gaan.

Bijdrager
    Nietzman

M’n Powerbook heeft normaal gesproken ook gewoon een uptime van maanden als er niet eens een software update dat feest komt verpesten.

Bijdrager
    iJoost

De gedownloade bestanden worden meteen na het installeren al weer verwijderd. Alleen de ontvangstbevestigingen blijven staan. Maar die nemen weinig ruimte in en ze zijn later weer nodig voor het beroemde Herstellen van de rechten.

Bijdrager
    Ovomaltine

Na intussen bijna 3 jaar…:lol:

Dus de meesten laten hun computer gewoon slapen in sluimerstand?

Ondervinden jullie dan niet dat de computer na 2 dagen minder “vinnig” is?
    Zeker als ik een beetje videomontage gedaan heb, lijkt hij nogal aan de trage kant geworden…

Hoe zit dat dan bij jullie?

Bijdrager
    SunKeeper

Hoeveel RAM-geheugen heb je en hoeveel gebruik je daarvan?

Bijdrager
    Ovomaltine

Wel, mijn MBP met 4 GB RAM is intussen al 2 uur in gebruik, en dit zijn de resultaten:

Ik merk het vooral wanneer ik een .mkv’tje heb omgezet naar .AVI of als ik een hele dag met Photoshop heb gespeeld.

In de achtergrond heb ik iTunes draaien en heel soms gebeurt het wel eens dat het liedje een fractie hapert wanneer ik teveel open heb staan.

Waarschijnlijk is dit wel het probleem:grin:

Bijdrager
    SunKeeper

Wat is het probleem?

Wat wil je dan? Leeg RAM-geheugen? Daar heb je het toch niet voor?

Je hebt ook niet overdreven veel swap staan, dus het is helemaal normaal. Als je je Mac niet meer snel genoeg vindt, maak dan eens een schoon account aan, en zet dat een paar dagen aan. (ingelogd)

Kijk dan of je verschil tussen je huidige en de nieuwe account merkt. Zo niet, moet je maar een nieuwe Mac kopen, die zijn ongetwijfeld sneller.

Welke Mac heb je nu precies? Hoe oud?

Bijdrager
    Ovomaltine

MBP i7 2,66 GHz => Meer dan krachtig genoeg!

Er is geen probleem.

Ik merk enkel dat een herstart het systeem sneller maakt.
    Mijn vraag was gewoon of dit ook bij anderen ervaren wordt, want sommigen zetten hun computer nooit uit.

Moderator
    unSOUND

Mijn inmiddels 4 jaar jonge MacBook Pro gaat zo goed als nooit uit. En hij is altijd even snel. Als hij bij jou in de loop der tijd trager wordt denk ik eerder dat er een programma dwars ligt…

Bijdrager
    -Mark-

Na wederom bijna een jaar, de situatie die Ovomaltine schetst klopt helemaal. Was een paar maanden geleden bij mijn APR en daar merkten ze ook op dat mijn mac ‘hapert’. Een reboot lost dit probleem op. Ik krijg hier overigens pas ‘last’ van na een paar weken gebruik overigens.

Bijdrager
    Free_ltd

Even nog eens ophalen hier. Ik gebruik mijn mac enkel en alleen een paar avonden in de week en soms eens in het weekend. Daar ik een iPhone en iPad heb, gebruik ik deze meer.

Soms gebruik ik de iMac een paar dagen niet, dan weer soms een paar avonden wel. Meestal zet ik hem dan op en doe er eens een paar dingen op. Dus een duur toestel voor soms eens te gebruiken:-D

Maar nu de vraag. De manier waarop ik hem gebruik, is het dan aan te raden hem altijd in sluimer te laten als ik er niet ben, of kan ik hem dan beter gewoon telkens uitzetten?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    SMTR

Ik gebruik mijn MacBook dagenlijk en schakel hem alleen uit wanneer ik meerdere dagen niet thuis ben, voor het overige is sluimerstand prima.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik denk dat het voor de iMac weinig verschil maakt. Net wat je makkelijker vindt. In sluimer hoef je niet op opstarten te wachten. Heb je een SSD, heb je dat probleem niet.

Een MacBook kun je beter in sluimer laten, zonder MagSafe aangesloten. Dat is beter voor de batterij, die blijft dan contant in beweging.

Bijdrager
    Free_ltd

Vroeg het me alleen maar af. Want voorlopig staat het geheel nog op de slaapkamer en heb een externe HD als time machine. Echter zit daar een vervelend flikkerend lichtje aan dat bij sluimer blijft flikkeren:-)

Bijdrager
    sanderman

een stukje zwart tape over dat lichtje doet wonderen…;)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.