30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    Florens

Macbook uitgerust met nieuwe Penryn processor?

Ik ben dit jaar een opleiding gestart aan de Hogeschool Rotterdam en ben erachter gekomen dat het toch handig is om in het bezit te zijn van een laptop. De vele computers die in het gebouw verspreid staan zijn bijna altijd allemaal bezet… Een vriend van mij is in het bezit van een Macbook Pro en ik heb zelf mijn oog laten vallen op de zwarte Macbook.

Ik ben echter een grote twijfelaar en nogal besluiteloos. Het liefst wil ik mijn Mac morgen in huis hebben, maar op dit moment wil ik wachten tot Leopard is uitgebracht. En dan heb je altijd nog de vraag: wanneer vind er een update plaats? Gisteren heb ik het onderstaande stukje gelezen waardoor ik weer erg aan het twijfelen wordt gebracht.

Today at the Intel Developer Forum, Intel CEO Paul Otellini affirmed that Intel’s Penryn and Nehalem family of processors are on track for their releases this year and next year, respectively.

“We expect our Penryn processors to provide up to a 20 percent performance increase while improving energy efficiency,” said Otellini. “Intel’s breakthrough 45nm silicon process technology allows us to provide low-cost, extremely low-power processors for innovative small form factor devices while delivering high-performance, multi-core, multi-featured processors used in the most advanced systems.”

Penryn will start shipping in November of this year, and it is expected that Apple will use the variants in its products.

Bron: Macrumors.com

Is dit dan de eerste aanwijzing naar de nieuwe Macbooks? Een release in November van deze nieuwe processor betekend naar mijn mening niet dat deze gelijk in de nieuwe producten van Apple zitten, of zit ik er dan volledig naast?

Wanneer denken jullie dat de Macbooks hiermee worden uitgerust en wat raden jullie mij aan: wachten of direct kopen nadat Leopard is gereleased?

Bijdrager
    Vesper

Nu kopen.
    Je bent zeker van een stabiel systeem, wat bij het uitkomen van leopard niet zo is. Ook is er nog steeds geen officiële releasedatum.
    Ook zal de update van de macbook vermoedelijk nog niet voor snel zijn.
    Als je er ene nodig hebt koop je hem gelijk aan, da’s ’t beste denk ik.

Bijdrager
    pepe

Of je kan wachten op de nieuwe release en dan geruchten horen dat er aan een nog betere versie wordt gewerkt en dus toch maar weer wachten en dan als die dan uiteindelijk uit is horen dat er binnenkort weer een nieuwe versie komt en dus toch maar weer even wachten en….

Snap je ‘m?

De Macbook heeft zeer recentelijk een update gehad, dus ik zou ‘m nu kopen. Tenzij je ‘m natuurlijk nog niet nodig hebt en zeer geduldig bent.

Bijdrager
    Florens

Ik lees zojuist het volgende:

Appleinsider compiles information from Digitimes about upcoming Penryn processors which are expected to be used in upcoming MacBook Pros. Intel is expected to launch five 45nm dual-core notebook CPUs in January of 2008 with CPU speeds ranging from 2.1GHz up to 2.8GHz.

The new Intel mobile CPUs are expected to refresh the current Santa Rosa chipset which powers the current MacBook Pro. The MacBook Pro currently maxes out at 2.4GHz speeds.

Meanwhile, it has been previously revealed that new MacBook Pros are expected to be released in January 2008 which would coincide with these processor updates.

Als ik even reëel ben, mocht de MacBook ook een dergelijke update ondergaan moet ik nog minimaal 4 maanden wachten. Iets dat, gezien de altijd bezette PC’s bij mij op school een zeer lange periode is.

Ik ben er nu dan ook zeker van dat ik hem nog dit jaar ga kopen :D. Ik denk dat voor mij de meest logische handelswijze is om te wachten tot ergens midden/eind oktober en dan net voordat de ‘Back to school’ actie afloopt over te gaan van aanschaf.

Maar toch twijfel nog steeds of ik vandaag nog tot aanschaf moet overgaan of moet wachten op de release van Leopard… Zoals gezegd staat deze gepland voor oktober, maar mijn vraag is waarom de stabiliteit een probleem zou vormen?

Bijdrager
    LittleJohnny

Tiger is al toe aan zijn elfde update. Het heeft er 2,5 jaar over gedaan om hier te komen.

Wanneer leopard uitkomt zullen er vrijwel zeker vervelende kinderziektes in zitten, met Tiger weet je zeker dat alles naar behoren werkt.

Bijdrager
    swoon
    ”LittleJohnny”

Tiger is al toe aan zijn elfde update. Het heeft er 2,5 jaar over gedaan om hier te komen.

Wanneer leopard uitkomt zullen er vrijwel zeker vervelende kinderziektes in zitten, met Tiger weet je zeker dat alles naar behoren werkt.

Ik vind de kinderziektes in nieuwe systemen wel meevallen. Als dat dat de reden is, dan zou Apple maar weinig nieuwe Leopard’s verkopen en dan zou je dus eigenlijk nooit versie 1 moeten kopen.

Wat betreft de MacBook gewoon nu kopen. Het is een geweldige laptop, zeker met meer werkgeheugen. En je kunt natuurlijk gebruik maken van je studentenkorting.

Bijdrager
    1984

Je weet maar nooit welke kant Apple op gaat…… Misschien zoals iMovie ’08 :sealed:

Bijdrager
    francisp

ik zou een macbook kopen een week ofzo voor dat leopard uit is. dan kun je aan gereduceerde prijs leopard krijgen. als die niet meevalt, kun je direct weer tiger installen

Bijdrager
    strigoi

Het lijkt me sterk dat de Macbook als eerste een Penryn CPU krijgt. Meestal komt de nieuwe hardware als eerste in de (15inch) Macbook Pro, vervolgens in de Macbook. Verder moet je gewoon zoals men hier altijd zegt: “Is deze Macbook wat je wilt? Kopen! Mis je nog wat en vind je het nog niet je geld waard? Wacht dan). Verder verwacht mijn kristallenbal geen nieuwe Macbooks omtrent de release van Leopard, maar wie weet. Kan je nog wachten tot de release van Leopard dan wacht je nog ff, anders gewoon nu kopen.

edit:

”francisp”

ik zou een macbook kopen een week ofzo voor dat leopard uit is. dan kun je aan gereduceerde prijs leopard krijgen. als die niet meevalt, kun je direct weer tiger installen

Als je vanaf nu nog wacht tot 1 week voor Leopard release kan je net zo goed dat ene weekje ook nog ff Macbookloos uitzingen en dan een Macbook met Leopard erop geinstalleerd kopen..

Bijdrager
    RiFF

Koop dat ding gewoon man:)

Bijdrager
    vhhbeheer

Ik zou ff kijken op 9 to 5 mac. Er komt volgens hen een geheel nieuwe Macbook aan!

Inactief
    Anoniem

Over 3 jaar komt er een MacBook uit met 64 cores op de processor en standaard 16 GB aan RAM. Misschien is het het wachten waard? :innocent:

Bijdrager
    strigoi

@ MacApp
    Woooaah echt waar, damn en danzit ik hier met mijn verouderde Macbook Pro.. Nu voel ik me zo ongelukkig…:P

He he, tsja dat heb je technologie. Nogmaals voldoet de machine aan je eisen, wat let je dan om hem te kopen? Een nieuwe versie is altijd heel even slikken, maar ten eerste ontkom je er niet aan en ten tweede.. kerel je hebt dan een macbook, be happy! Succes !

Bijdrager
    Cerandox
    ”Florens”

Ik lees zojuist het volgende:

Appleinsider compiles information from Digitimes about upcoming Penryn processors which are expected to be used in upcoming MacBook Pros. Intel is expected to launch five 45nm dual-core notebook CPUs in January of 2008 with CPU speeds ranging from 2.1GHz up to 2.8GHz.

The new Intel mobile CPUs are expected to refresh the current Santa Rosa chipset which powers the current MacBook Pro. The MacBook Pro currently maxes out at 2.4GHz speeds.

Meanwhile, it has been previously revealed that new MacBook Pros are expected to be released in January 2008 which would coincide with these processor updates.

Als ik even reëel ben, mocht de MacBook ook een dergelijke update ondergaan moet ik nog minimaal 4 maanden wachten. Iets dat, gezien de altijd bezette PC’s bij mij op school een zeer lange periode is.

Ik ben er nu dan ook zeker van dat ik hem nog dit jaar ga kopen :D. Ik denk dat voor mij de meest logische handelswijze is om te wachten tot ergens midden/eind oktober en dan net voordat de ‘Back to school’ actie afloopt over te gaan van aanschaf.

Maar toch twijfel nog steeds of ik vandaag nog tot aanschaf moet overgaan of moet wachten op de release van Leopard… Zoals gezegd staat deze gepland voor oktober, maar mijn vraag is waarom de stabiliteit een probleem zou vormen?

Je krijgt als student altijd korting bij Apple, en zie ook nergens een zogenaamde back to school actie staan. Bij de korting voor het onderwijs staat geen datum vermeld, en geld altijd. Er staat alleen dat als je er één voor 30 oktober koopt je een kortings coupon krijgt op een Ipod.

Ik heb nu nog geen geld voor een Macbook of Macbook Pro, maar moet er ook eentje hebben voor school. Denk dat ik voor de Macbook Pro ga en dan er één koop als leopard uit is. Of ik moet de lotto winnen:P

Bijdrager
    Thomash
    ”MacApp”

Over 3 jaar komt er een MacBook uit met 64 cores op de processor en standaard 16 GB aan RAM. Misschien is het het wachten waard? :innocent:

echt wtf man >_>

de macbook is toe aan een nieuwe update en als je hem nog niet gelijk nodig hebt is het handig als je wacht op een nieuwe versie.. logisch

en of je meot wachten op leopard mag je zelf weten maar als er veel geruchten gaan over een update zou ik zeker wachtne

Inactief
    Anoniem

Vind opzich de normale macbooks vrij krachtig en goed. Vind wel dat ze iets mogen gaan doen aan die onboard videokaart:x Dat je voor 1049 een onboard videokaart is wel belachelijk. Voor de rest vink de macbooks wel ok. Bedenk je ook dat je sowieso extra betaald, omdat ze juist zo klein zijn. Misshien 2gb standaard zou ook geen slechte zet zijn.

Bijdrager
    bare_nature

Je hebt geruchten en geruchten. Wachten op een update (van hardware dan wel software) is frustrerend en kan lang duren. Ik sluit me daarom aan bij het advies van enkele anderen, als je heb nodig hebt, koop hem dan, is het niet dringend dan kan je wachten als je dat echt wil.

Zelf koop ik binnen enkele dagen een nieuwe iMac en wel om te vermijden dat Leopard standaard geïnstalleerd is op het systeem. Een nieuwe vesie van een OS is altijd een risico en zeker als je een bedrijf of andere belangrijke zaken afhangen van je computersystemen.

Een goed voorbeeld van een risico met een nieuwe versie van een OS is de reactie van Adobe. Adobe wist te melden dat CS3 nog niet uitgebreid getest is op Leopard. De Leopard beta van WWDC had allezins heel wat problemen met CS3, Photoshop startte simpelweg niet op.

BN

Bijdrager
    Thomash

Heb hier de beta van leopard en daar draait CS3 perfect;)

Bijdrager
    bare_nature

Veel hangt af van welke build je hebt draaien. Ik beschik helaas enkel over de WWDC beta.

BN

Bijdrager
    strigoi
    ”bare_nature”

Je hebt geruchten en geruchten. Wachten op een update (van hardware dan wel software) is frustrerend en kan lang duren. Ik sluit me daarom aan bij het advies van enkele anderen, als je heb nodig hebt, koop hem dan, is het niet dringend dan kan je wachten als je dat echt wil.

Zelf koop ik binnen enkele dagen een nieuwe iMac en wel om te vermijden dat Leopard standaard geïnstalleerd is op het systeem. Een nieuwe vesie van een OS is altijd een risico en zeker als je een bedrijf of andere belangrijke zaken afhangen van je computersystemen.

Een goed voorbeeld van een risico met een nieuwe versie van een OS is de reactie van Adobe. Adobe wist te melden dat CS3 nog niet uitgebreid getest is op Leopard. De Leopard beta van WWDC had allezins heel wat problemen met CS3, Photoshop startte simpelweg niet op.

BN

Het lijkt me toch dat een dergelijk probleem er voor de release uit is gehaald.. ik bedoel een groot deel van de mac-wereld is ‘afhankelijk’ van CS3.

Bijdrager
    Rapatski

Neem mij niet kwalijk, maar de MacBook heeft absoluut geen “update” gehad, kortgeleden. Iets van een krampachtige shift.. niets bijzonders. Het ding zoals hij nu bestaat is al zo’n twee jaar uit. Het enige wat beter is geworden is de processor. En dat ook niet echt specaculair. Kijk nou naar de MacBook Pro update; Santa Rosa, Geforce 8600, LED beelscherm… dát is een echte platform update.
    De MacBook draait al twee jaar met zijn Intel 950 chipsetje. Ik vind dat de lijn wel degelijk een stevige update kan krijgen. Zeker met de komst van Leopard wil je wel een bookie met standaard 2GB RAM en een videokaart die de nieuwe grafische leopard foefjes ook lekker op 1920×1200 kan vertonen.

Bijdrager
    .Arne

Ach, die GMA950 vind ik nog lang zo slecht niet hoor. Het doet alles wat ik ervan verwacht, zelfs H-L2 draaien. Dat Exposé en wellicht nog enkele andere grafische foefjes die geïntroduceerd worden met Leopard niet kan draaien op een 23″ extern scherm boeit me niet zoveel. Zolang ik geen vertragingen oid merk op m’n 13″ scherm is alles koek en ei tussen mij en m’n MacBook. :innocent:

Bijdrager
    strigoi
    ”Rapatski”

Neem mij niet kwalijk, maar de MacBook heeft absoluut geen “update” gehad, kortgeleden. Iets van een krampachtige shift.. niets bijzonders. Het ding zoals hij nu bestaat is al zo’n twee jaar uit. Het enige wat beter is geworden is de processor. En dat ook niet echt specaculair. Kijk nou naar de MacBook Pro update; Santa Rosa, Geforce 8600, LED beelscherm… dát is een echte platform update.
    De MacBook draait al twee jaar met zijn Intel 950 chipsetje. Ik vind dat de lijn wel degelijk een stevige update kan krijgen. Zeker met de komst van Leopard wil je wel een bookie met standaard 2GB RAM en een videokaart die de nieuwe grafische leopard foefjes ook lekker op 1920×1200 kan vertonen.

Sorry hoor, maar als je dat van je laptop eist dan moet je toch echt een Macbook Pro hebben? Of hopen op een 13inch Macbook Pro, maar ik denk niet dat Apple ineens er een VGA gelijk aan die vd Macbook Pro erin gaan doen en het nog Macbook noemen.. De Macbook is een ‘consumer laptop’, gericht op huis-tuin-keuken werk, bijwijze van spreken. Apple zal altijd de grens tussen de Pro en non-Pro hoog houden door dergelijke verschillen. Waar je op kan hopen is inderdaad in de toekomst Penryn met betere onboard VGA’s en LED schermen. Maar wanneer dat erin komt..? Ik ben het wel met je eens over een serieuze update voor de Macbook, dat mag Apple best weer eens doen. Zelf gok ik toch pas Q1 2008 met Penryn CPUs en dergelijke.

Bijdrager
    Rapatski
    ”strigoi”

Sorry hoor, maar als je dat van je laptop eist dan moet je toch echt een Macbook Pro hebben? Of hopen op een 13inch Macbook Pro, maar ik denk niet dat Apple ineens er een VGA gelijk aan die vd Macbook Pro erin gaan doen en het nog Macbook noemen.. De Macbook is een ‘consumer laptop’, gericht op huis-tuin-keuken werk, bijwijze van spreken. Apple zal altijd de grens tussen de Pro en non-Pro hoog houden door dergelijke verschillen.

Wat ik mezelf hoor zeggen is dat ik vind dat de MacBook de grafische foefjes van het OS moet kunnen trekken. Ik vind absoluut niet dat daar een MacBook Pro voor nodig zou hebben. Een MacBook Pro moet zware toepassingen kunnen draaien, twee hoge resolutieschermen kunnen aansturen etc.

”strigoi”

Waar je op kan hopen is inderdaad in de toekomst Penryn met betere onboard VGA’s en LED schermen. Maar wanneer dat erin komt..? Ik ben het wel met je eens over een serieuze update voor de Macbook, dat mag Apple best weer eens doen. Zelf gok ik toch pas Q1 2008 met Penryn CPUs en dergelijke.

Precies daar hoop ik ook op. Gewoon een íets krachtigere onboard, en verder alleen maar zuiniger.
    MacBook = licht, portable, stijlvol.

Bijdrager
    strigoi
    ”Rapatski”

Wat ik mezelf hoor zeggen is dat ik vind dat de MacBook de grafische foefjes van het OS moet kunnen trekken. Ik vind absoluut niet dat daar een MacBook Pro voor nodig zou hebben. Een MacBook Pro moet zware toepassingen kunnen draaien, twee hoge resolutieschermen kunnen aansturen etc.

Hier ben ik het ook volledig mee-eens.

Bijdrager
    .Arne
    ”strigoi”
    ”Rapatski”

Hier ben ik het ook volledig mee-eens.

Hmm… Een MB trekt dan ook de grafische foefjes van het OS, dus ik snap het probleem niet echt.

Bijdrager
    Rapatski

Dat wil ik nog graag zien. De huidige macbook heeft al moeite met Exposé als je veel schermen open hebt staan, laat staan als je hem aansluit op een externe monitor.

En Leopard heeft meerdere desktops (oke: RAMzaak), fadende, transparante dock & stacks, over veel meer dingen zit in leopard een complexer grafische effect… ik moet het nog soepel zien draaien.

Bijdrager
    cmegens

Nou sorry, maar de gma950 is nu wel echt verouderd…. Dus mensen die menen dat de macbook geen update verdiend aangaande de onboard video snap ik niet zo.

Leopard gaat meer vragen van de videokaart om alle animaties enzo weer te geven. Core animation draait ook simpelweg niet op een gma950. Ook de nieuwe final cut wordt geleverd met de requirements voor meer dan een gma950. Nu is dat een pro-software pakket, maar deze hebben voorheen ook altijd netjes gelopen op een ‘standaard’ systeem.

Dus ja, de vraag/nood is er voor betere onboard video. Nu is dat niet zo’n probleem. We vragen geen dedicated ATI of NVIDIA chip, maar gewoon betere onboard video. Nu heeft intel al een hele tijd het santa rosa platform uit, welke door veel hardwareaanbieders al geimplementeerd is in laptops, ook uit de middle-end ranges. Op dit platform kun je, zoals bij de macbook pro gewoon een sterke videokaart kwijt, of je kiest voor de nieuwe onboard videochip van Intel de X3100. Deze chip is veel krachtiger dan de gma950, en zou een enorme performancewinst betekenen. De vraag is dus wanneer komt deze chip en santa rosa in de macbooks? De release van Leopard zou een heel goed moment zijn, omdat dit gewoon eigenlijk een x3100 nodig heeft, en gezien de macbook een van de best verkopende systemen is van Apple. In dat geval zouden we nog een paar weekjes moeten wachten op nieuwe macbooks…. (het is alleen vreemd dat de macbooks in NL en VS gewoon nog binnen 24 uur leverbaar zijn en er dus nog volop voorraad is.)

Bijdrager
    .Arne
    ”Rapatski”

Dat wil ik nog graag zien. De huidige macbook heeft al moeite met Exposé als je veel schermen open hebt staan, laat staan als je hem aansluit op een externe monitor.

En Leopard heeft meerdere desktops (oke: RAMzaak), fadende, transparante dock & stacks, over veel meer dingen zit in leopard een complexer grafische effect… ik moet het nog soepel zien draaien.

Er zijn al tig mensen die Leopard gedraaid hebben op een MacBook en dat ging super goed. En trouwens, ik heb nog nooit last gehad van een vertraagde Exposé, enkel wanneer er filmpjes openstaan, maar dat ging zelf niet soepel op een iMac in een Reseller. :|

Bijdrager
    Rapatski

Moet je meer vensters openen & Photoshop aanzetten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.