12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Benjamin3691

MacBook uit buitenland.

Ik heb een hele grote vraag en ik zocht eigenlijk een email adres van Apple in Amsterdam om de vraag te stellen maar ik kon deze niet vinden.
    De vraag gaat over een macbook pro uit het buitenland. Een vriend van me woont nu voor een jaar in Maleisië, hij kocht daar laatst een iPad en kwam er achter dat dit enkele honderden euro’s scheelt. Nu heb ik voor mijn vervolg opleiding een mac nodig. Als hij deze meeneemt naar Nederland ben ik 800 euro goedkoper. Dat lijkt me een mooie deal!
    Hij koopt hem daar bij de Apple Store. Maar nu was de vraag van mij of het problemen geeft met garantie/gebruik/software en dergelijken als hij hem voor me meeneemt. Denken jullie dat Apple bijvoorbeeld moeilijk doet als er een probleem optreedt waar ik service voor nodig heb? Ik wil dit heel graag allemaal zeker weten voordat ik zoon machine koop.

Bijdrager
    Robbie122

Waarschijnlijk zit er een ander toetsenbordindeling op dan dat wij hier in Nederland gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

Garantie op alle Apple apparatuur met een batterij (exclusief iPhones) is wereldwijd.
    Het is dus geen enkel probleem hem in Maleisië te kopen en hier in Amsterdam binnen te wandelen voor een garantieaanvraag.

Jij weet vast hoe je de douane moet omzeilen, dus regel het.;)

Bijdrager
    Xcode

Apple geeft een jaar lang wereldwijde fabrieksgarantie op MacBooks, dus je kan er gewoon mee naar een Apple Store in Nederland (of op een andere manier via Apple). Gebruik en software maakt niet uit, bij de configuratie klik je gewoon op de gewenste taal. De MacBook wordt wel geleverd met een andere stekker, maar voor €5,- zijn er genoeg aanbieders op Marktplaats te vinden die een Nederlandse versie verkopen.

Volgens mij hebben de MacBooks die in Maleisië worden verkocht een US-toetsenbordindeling (gewoon Qwerty). Die is iets anders dan de Nederlandse versie, maar dat zit ‘m in de details.

Bijdrager
    Niels

Garantie is ALLEEN het eerste jaar internationaal geldig, daarna moet je je gaan beroepen op het EU-recht, wat inhoudt dat je de verkopende partij (in dat geval de Apple Store in Vietnam) moet gaan benaderen. En nee dit is geen bullshit, ik ken iemand met een MacBook uit Amerika en die moest eerst een case nummer aanvragen bij de Apple Store in Amerika (gelukkig kon dit telefonisch) alvorens hij voor service naar de Apple Store in Amsterdam kon.

Een manier om dit te omzeilen is om bij aanschaf een Apple Care aan te schaffen (150 euro ong.), dan ben je wel voor 3 jaar wereldwijd gedekt.

Wat betreft het toetsenbord, dit is waarschijnlijk een US international versie, maar persoonlijk vind ik deze veel fijner (ik heb deze op mijn MacBook en Wireless Keyboard) omdat deze een liggende enter toets heeft in plaats van een staande.

Bijdrager
    Napsju

Maleisië is inderdaad een perfect land om leuke Apple producten voor een leuke prijs te kopen. Toetsenbord layout is gewoon US.

Bijdrager
    flyinghigh

Toetsenbord is inderdaad voorzien van een dollarteken in plaats van een euroteken. Dus een US versie. Stekker is Engelse driepoot, maar die kun je eenvoudig afknippen en vervangen voor een Nederlandse stekker.

Mijn advies, neem er in dit geval meteen Apple Care bij. Ook de Apple Care is in Maleisie voordeliger. Dan heb je in Nederland gewoon 3 jaar garantie.

Als je online bestelt in Maleisie, zou je zelfs de gok kunnen wagen om met de education discount (Macbook met AppleCare) te bestellen. Dan ben je nog voordeliger uit!

Douane controle is natuurlijk wel een risico dat je moet incalculeren. Maar zelfs na betaling van belasting ben je nog steeds voordeliger uit.

Bijdrager
    Benjamin3691

Allereerst bedankt voor alle reacties!
    Die vriend werkt daar op een school, maar korting kunnen ze er niet afhalen, op de Onderwijs korting-website word er niets berekend.

De douane is ook geen probleem, hij is Nederlands maar woont in Maleisië voor werk. Hij gaat dus op “vakantie” naar Nederland. En de Mac word gewoon uit de doos gehaald en is van hem.

Bijdrager
    fenkikon

Welke MacBook Pro ga je kopen? De Apple Care kost in Maleisië omgerekend naar euro’s €269. Je kunt volgens mij wel via de Nederlandse Apple Store, AC kopen en dan gebruik maken van studentenkorting. Je komt dan op een bedrag van 244 euro zoveel uit.
    In mijn voorbeeld heb ik de 15″ retina MBP gebruikt.

Bijdrager
    Napsju

Hoe kom jij nou weer aan 244 euro?

Standaard prijzen voor Apple Care:

MY:
    13″ MBP: 799.00 MYR = 178.792 EUR
    15″ MBP: 1,199.00 MYR = 268.299 EUR

NL:
    13″ MBP: € 249,00
    15″ MBP: € 349,00 << 30 procent studentenkorting lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Bijdrager
    hatolex

@benjamin3691,

Die laatste bewering over de douane is volstrekt onjuist, zoek even op dit forum en je vind het juiste antwoord.

De waarde van de laptop gaat ver boven de vrijstelling van BTW/IR uit, en dat je doet voorkomen dat de laptop van je vriend is.
    Maakt niets uit, want die truc van die “vakantie” werkt ook niet, hij is en blijft nederlander en dient dus aangifte te doen (formeel gezien).

En als hij hier tijdelijk verblijft zijn daar speciale regelingen voor, maar het voert te ver dat hier uit te leggen.

Enne, heeft je vriend de goeie stekker bij zich.;)

Een ex douaneambtenaar.

Bijdrager
    fenkikon

@Napsju Zo ontstaat dus verwarring bij de TS. De 15″ Retina MBP Apple Care kost in de Nederlandse Apple Store 349 euro zonder studentenkorting. Met studentenkorting 244,42 euro en voor de MacBook Air en de 13″ MBP Retina kost de Apple Care MET studentenkorting 174,24 euro. Bron: http://store.apple.com/nl-edu/mac/mac-accessories/applecare

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.