30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    iHoutem

MacBook uit Amerika

Ik wil dan toch eindelijk op Mac over en ik heb de kans om ’n Mac in Amerika te kopen vanwege een zakenreis van een familielid.

Iemand ervaring met zo’n aankoop? Hoe ’t zit met garantie en douane?

’t Gaat om een Macbook.

Bijdrager
    tommy666

Beste scenario:
    -doos en verpakkingsmateriaal in Amerika weggooien
    -stuur de boekjes en factuur op naar jezelf met UPS(of een ander bedrijf,UPS is meestal wel het beste en snelste)
    -zie dat je een HD meehebt waarop bestanden gereed staan om over te zetten op je macbook
    -zet die files op je macbook(denk aan video’s,beetje muziek,wat foto’s van een vakantie,word documenten etc etc.)
    -zet ook een andere achtergrond erop
    -Wis die externe HD voor het grooste deel(moet nog iets op blijven staan aan data om geloofwaardig over te komen)

Voor de terugreis:ik zie dat je in Nederland woont dus dit moet je dan doen:
    – regel het zo dat je vlucht eerst in Brussel land en dat je daar terug een andere vucht neemt naar Schiphol,zo ben je in Brussel “op doorreis”,en in Nederland van je dan onder het “Schengen Verdrag”.Met een héél klein beetje geluk wordt je zelfs niet gecontroleerd,maar dit is zo ongeveer de beste manier om het te doen.

(moest ik iets vergeten zijn,vul me gerust aan)

Bijdrager
    WFG

In Nederland zijn de MacBooks goedkoper hoor…..:)

Je kunt em dus beter hier kopen hoef je ook alle bovenstaande dingen niet te doen.

Bijdrager
    tommy666

Macbooks zijn niet goedkoper in Nederlands als in de US hoor,je bent waarschijnlijk vergeten dat je nog een wisselkoers hebt ook.Moest hij speciaal naar de US gaan voor een macbook,dan zou die goeikoper uitkomen in Nederland,maar een familielid gaat op zakenreis dus…geen problmen daarmee.

Bijdrager
    naim1982

macbooks in nederland of belgie zijn interessanter:

– prijzen in amerika zijn exclusief btw ( dus duurder dan ze op apple.com zijn)
    – in amerika querty klavier
    – en al die moeite voor de douane doen voor nog geen 100 euro verschil:cry:

btw ik heb de mijne gisteren besteld, voor 1200 euro heb ik een witte macbook met 160 gig hd, en ergens anders 2 gig ram besteld … 8)

Bijdrager
    n8n

99% kans dat de TS qwerty typt, woonachtig in Nederland, er staat enkel geen € symbool op de ‘2’ toets

en over de prijs, in Amerika heb je ststen waar de btw maar 6% bedraagt. $1099 + 6% = $1164 = €865 maakt: 1049 – 865 = toch €184 verschil :P

Bijdrager
    HAK

Ik heb er zelf geen ervaring mee,
    maar ik heb wel een andere topic over dit onderwerp gevonden:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=97289&postdays=0&postorder=asc&highlight=douane+usa&start=0

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik ben nog nooit gecontroleerd door de douane op Schiphol. Ik denk ook niet dat ze je zullen vragen je tas open te maken om naar je laptop te kijken. Laat de doos in ieder geval wel voor de zekerheid achter in de States.

Bijdrager
    wmstudio

Ik ben wel een keer gecontroleerd op Schiphol. Ik had toen een Sony VAIO bij en kwam net terug uit Thailand. Ik had dat ding al een jaar (in Nederland gekocht) maar had geen bonnen bij me of zoiets. Maar verder geen problemen.

Bijdrager
    Brent146
    Bijdrager
    gijz

ik ben net terug uit de states, met een nieuwe macbook 2,16 ghz, 160 gig, etc en niets geen sales tax (hebben ze niet in Oregon), in totaal 1300 dollar, is 900 euro. En nul problems bij douane.
    Maar verpakking, etc. weggooien inderdaad, en er wat dingen opzetten.

Moderator
    Poezenbeest

Als je het gaat doen, dan pleeg je sowieso belastingfraude. Niet alleen moet je als je gepakt wordt de invoerrechten gaan betalen, maar ook moet je een boete betalen, die nog wel eens boven de aanschafprijs kan uitkomen. Pakkans is daarentegen nihil, tenminste, als je niet met de doos gaat rondlopen.

Om jezelf wat zekerder te voelen (en om wat te doen te hebben tijdens de vlucht) kan je het beste een Nederlandse installatie draaien. Als je een iPod of USB-stick hebt (een HD is echt zwaar overdreven) dan kan je met iPodRIP of een ander programma alvast je muziek overzetten.

Vul meteen je adresboek vanuit je GSM en als je je helemaal wilt indekken (wat niet kan omdat je een Amerikaans serienummer hebt dat niet uit Ierland komt), dan neem je op je iPod ook je bookmarks en voorkeuren mee.

Kortom: gewoon niet gaan showen dat je iets nieuws hebt en klaar. Als je echt gecontroleerd wordt, pakken ze je toch wel.

Bijdrager
    Oppie

Nederlandse installatie? Je bedoeld de taal omzetten naar het Nederlands, neem ik aan.
    Eigen bookmarks, etc? Ik heb nog nooit een check op mijn bookmarks e.d. gehad, en loop er toch wekelijks langs (langs de douane dan). Beetje onzinnig lijkt me.

Bijdrager
    Grover

Hi,

Ik heb mijn :apple: Macbook Pro ook uit de VS. Gekocht in de Apple store op 5th ave. Scheelt echt wel veel. heb er nu 1500 Eur voor betaald. Inclusief een adaptersetje.

Neem een USB stick mee met wat files, maak een account aan en zet er files op. Als je controle krijgt moet je kunnen aantonen dat je m al gebruikt hebt. Doos, hoe jammer ook, achterlaten in de US. Rekening krijg je al via de e-mail en niet mee op papier.

Nadeel: je hebt geen stekker koord van 1,5 meter tussen het stopcontact en het voedingsblokje. Adapterset is de oplossing. Als je toch wat meer lengte wilt moet je in NL 89 eur spenderen aan een nieuwe voedingset.

Ik ben zeer tevreden en niemand heeft me naar mijn notebook gevraagd :D . Voor mijn werk vlieg ik geregeld en heb nog nooit een notebook controle gehad.

Bijdrager
    Oppie
    ”Grover”

Nadeel: je hebt geen stekker koord van 1,5 meter tussen het stopcontact en het voedingsblokje. Adapterset is de oplossing. Als je toch wat meer lengte wilt moet je in NL 89 eur spenderen aan een nieuwe voedingset.

Nee hoor!
    Oplossing 1 (minder mooi): knip de US stekker eraf, en zet er een NL stekker aan.
    Opl. 2 (mooier): koop zo’n kabeltje bij de electronica-boer voor een paar Euro; met een beetje mazzel vind je ook nog een witte of grijze ipv standaard zwart.

Bijdrager
    Ispank

huh… je kan toch gewoon de in de VS meegeleverde adapter gebruiken zolang je maar even zo’n klein uitschuifbaar blokje eruit haalt en deze vervangt met de europesche stekkervariant… Zo heb ik het tenminste gedaan, kan je gewoon kopen bij apple voor 10 euro ofzo.

Trouwens, de douane stelt niks voor. Gewoon doos weggooien in Amerika en mee nemen naar NL. Niks bestanden erop zetten en allerlei aanpassingen maken.

Bijdrager
    Ispank

Giga lange link van 4 regels

die blokjes

EDIT: Deze link leidt niet naar het plaatje wat bedoeld wordt.Sypie.

Moderator
    unSOUND

En wat betreft de verschillen qua toetsenbord, hieronder
    een foto van een normaal qwerty toetsenbord, en een Amerikaanse:

( foto is klikbaar )

Bijdrager
    Oppie
    ”Ispank”

giga lange link van 4 regels

die blokjes

Zou je niet even je eigen posting nakijken?!

Bijdrager
    Centurion

Voor zover ik weet zit er geen invoerbelasting op de pjoeters maar weet dat niet zeker. Kunje ook even navragen bij de douane. In de staat Delaware en dat is vlak naast New York is er ook geen locale belasting. Verder zijn alle hierboven omschreven methodes natuurlijk nooit weg. En wat belastingontduiking zou ik mij geen zorgen maken. Hier in Nederland zijn toch veel te veel zaken overpriced m.n. door belastingen. Een printer voor ons kantoor kost hier 15995 Euro en in de USA 15995 Dollar. Dat laatste is ook nog inclusief transport. Een verschil van ruim 4700 Euro en daarvoor hoef je nog niet eens te vliegen maar gewoon een beetje internetten en telefoneren.

Bijdrager
    Skitel
    ”Oppie”
    ”Grover”

Nee hoor!
    Oplossing 1 (minder mooi): knip de US stekker eraf, en zet er een NL stekker aan.
    Opl. 2 (mooier): koop zo’n kabeltje bij de electronica-boer voor een paar Euro; met een beetje mazzel vind je ook nog een witte of grijze ipv standaard zwart.

’t Is altijd leuker je MacBook zoveel mogelijk origineel te houden he;)

Bijdrager
    adempinar

Hallo,

Ik heb een vraagje ,

Ik wil een imac 20” kopen die hier 999,- waard is.
    Maar dat vind k toch wel duur weetje . . dus daarom wil ik het van ebay kopen en hier naartoe laten verzenden.

Is dat wel verstandig?
    ik bedoel hoe staat het met de garantie?
    er is standaart 1 jaar fabrieksgarantie?

Kun jullie mij meer informatie geven ?

Bijdrager
    Jelle Ages

Ik vroeg me af, kan je bij een macbook uit amerika, ook gewoon de stekker van je iphone gebruiken?

Jelle

Bijdrager
    KarelWillem

Que? Bij je iPhone zit een USB-lader toch?

Ik denk niet dat je daar je MacBook mee gaat opladen, of wel?

Bijdrager
    ipodtouch
    ”KarelWillem”

Que? Bij je iPhone zit een USB-lader toch?

Ik denk niet dat je daar je MacBook mee gaat opladen, of wel?

Je kan de lader van de iPhone/iPod (weet het niet van de illegale 8) kan je uit elkaar halen, dan heb je twee stukken, een stuk kan je daarvan als het goed is, aan de Macbook oplader klikken.

Bijdrager
    Soulshaker

zoiets bedoel je zeker

die kan je op je macbook adapter aansluiten

Maar ik vind die lange kabel handiger , die kan je apart kopen maar je kan evengoed zo een kabel gebruiken zonder aarding die je bij radio’s/printers vind

Bijdrager
    Elinee

Ik heb Amerikaanse familie en een van mijn Amerikaanse nichtjes woont in Duitsland en werkt op de Amerikaanse legerbasissen daar en door heel Europa. Ik weet niet of men hier weet wat zo’n basis inhoud, daarom zal ik het even kort uitleggen.
    In Duitsland (waar haar thuisbasis is) zijn er verschillende army bases. Dat zijn eigenlijk net kleine Amerikaanse dorpjes, zwaar beveiligd door de militairen die er wonen. Er zijn Amerikaanse scholen, winkels, huizen en natuurlijk de trainingsfaciliteiten voor de militairen.
    Maar goed, het belangrijkste: de winkels. Je kunt elk Amerikaans product krijgen, standaard zonder tax (belasting) en gewoon in Amerikaanse Dollars, tegen de prijzen die er in Amerika ook voor betaald worden. Normaal hebben jij en ik geen toegang tot die basissen maar omdat ik door haar wordt meegenomen kan ik dan weer wel op de basis komen (wel weer een heel gedoe met paspoorten e.d.).

Nu overweeg ik dus een laptop te kopen (weet nog niet welke, maar wel een Apple). Dat zou dus veel goedkoper zijn vanwege de huidige wisselkoers en het feit dat er geen belasting op zit enzo.

Zijn er technische problemen waar ik tegenaan kan lopen? Ik weet dat er een andere spanning is in het stopcontact in Amerika (wederom hebben ze op de basis ook Amerikaanse stopcontacten en Amerikaanse spanning). Kan mijn mac dan wel thuis in het stopcontact om op te laden bijvoorbeeld? Is dat makkelijk op te lossen?
    Hoe zit het met de taal? Kan die Nederlands worden ingesteld of niet (ik zou het hierom niet laten zitten hoor, omdat ik vrij goed in Engels ben, maar toch)?

Even een voorbeeldje.
    De goedkoopste MacBook van Apple:
    In US: $ 1099,00 of EUR 752,72
    In NL: $ 1458,59 of EUR 999,00

Scheelt toch al ongeveer 250 euro…

EDIT: even over de taal, ik vraag dit omdat zij mijn iPod ook heeft meegenomen van de basis en daar kon ik gewoon Nederlands instellen terwijl het dus wel een Amerikaanse iPod was.

Bijdrager
    Esquare
    ”adempinar”

Is dat wel verstandig?
    ik bedoel hoe staat het met de garantie?
    er is standaart 1 jaar fabrieksgarantie?

1. Houd rekening met verzendkosten plus 19% btw.
    2. Apple-garantie geldt wereldwijd.

Bijdrager
    Esquare
    ”Elinee”

Kan mijn mac dan wel thuis in het stopcontact om op te laden bijvoorbeeld? Is dat makkelijk op te lossen?
    Hoe zit het met de taal?

Zie de discussie over stekkers hierboven. Spanning is geen probleem: zelfs een Amerikaan wil zijn MacBook wel eens in het buitenland gebruiken.:)

OSX komt standaard met een hele sloot talen, waaronder het Nederlands.

Bijdrager
    Elinee

Oké hartstikke bedankt, ik ben echt een leek op dat gebied dus nu hoef ik me geen zorgen te maken. Thanks:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.