30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Tjort

Macbook traagheid door hitte

Ik ben sinds vorige week de gelukkige eigenaar van de witte 2ghz Macbook met 512mb geheugen. Ik loop echter tegen een probleem op en benieuwd of er meer mensen zijn die hier last van hebben.

Al vanaf het begin merk ik dat de Macbook traag wordt na een uurtje gebruik. Ik heb CoreDuoTemp gedownload om te kijken of het iets te maken heeft met de temperatuur. En dat heeft het dus. Zodra ik ongeveer de 71 graden passeer, vertraagt de boel enorm. Dashboard gaat schokkend, Expose is traag en het openen van programma’s duurt eeuwen. Herstarten had geen zin. Als ik ‘m echter even een minuutje of wat liet afkoelen, werkte hij meteen weer naar behoren.

Ik dacht dat het misschien te maken had met mogelijk foutief RAM, dus ik heb de Macbook opgestart met slechts 1 van de reepjes. Wonderbaarlijk genoeg is het probleem dan praktisch verdwenen. Alles blijft vloeiend. Ook het andere reepje geeft dit resultaat. Zodra ik ze echter tegelijk er in heb zitten, beginnen de problemen weer.

Ik heb een fresh install van osx gedaan, maar dit had geen effect. Ook merkte ik dat Windows traag werd bij deze temperatuur (bijv. bij uitfaden naar grijswaarden als je ‘m afsluit). Iemand anders met herkenbare problemen?

Bijdrager
    huinkroese

Hier op m’n PowerBook 1,67 DL (1500 Mb RAM) ook alles traag als stroop. Net x-bench gedraaid en die vind dat ik vandaag niet harden mag dan 41… krijg de laatste paar dagen ook steeds vaker vreemde vastlopers waarbij het netwerk uitvalt en de muis reageerd alsof er een stroboscoop op staat; het ding springt van hot naar her en een vloeiende beweging zit er niet in!
    Hoop dat het puur de hitte is, en niet iets anders… idem voor jou trouwens.

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Da’s wel heel typisch. Mischien hangt het samen met de Dual-Channel toegang naar je geheugen???

Apple heeft niet lang geleden een firmware-update voor de macBook Pro 17″ uitgegeven, die de fans wat harder laat draaien. Bij normaal gebruik komt de tempratuur nu niet meer boven de 62 graden (bedenk ook dat het buiten gemiddeld 30 graden is) De fans ruisen nu wel wat harder maar dat vind ik geen opoffering. Het moet tenslotte uit de hoogte of de breedte komen;)

Laten we hopen dat Apple ook een dergelijke Firmware upgrade uitbrengt voor de macBooks…

Bijdrager
    Edwin
    ”huinkroese”

Hoop dat het puur de hitte is, en niet iets anders

M.a.w. Apple computers zouden niet bruikbaar zijn in de (veel) warmere gebieden hier op aarde waar de temperatuur altijd tussen de 30 en 40 graden is :?

Bijdrager
    vanquish

het is dus niet normaal dat mijn macbook vaak rond de 70 a 80 graden hangt met een omgevings temp. van rond de 20 graden.

Bijdrager
    Tjort

Iets met de dual-channel toegang zou wel voor de hand liggen. Ik vraag me af of dit niet op een of andere manier kan worden getest. Ik heb memtest een aantal keren laten draaien, evenals de Apple Diagnostics op de Tiger DVD. Iemand weet van een programma waar ik de onderdelen wat uitvoeriger mee kan testen?

Bijdrager
    JeeVee

Wel eens een Acer Traveldinges op schoot gehad in de herfst (niet warm dus).
    Ze konden me zowat naar Beverwijk (brandwondencentrum) brengen.

Ik lees op internet wel vaker berichten dat alleen Apple notebooks last van warmte hebben. Ze hebben het allemaal. Hoort erbij, mits het geen fabrieksfouten zijn.

Als ik op vakantie ga zie ik de duurste auto’s langs de autobaan staan. Reden: Aan de kook!

Groet Jan

Bijdrager
    Mendoza

Waarom zou een computer langzamer worden met warm weer . . . . . ik begrijp het verband werkelijk niet.

Bijdrager
    l-rs

In de handleiding bij de Core (Duo) processor…

ftp://download.intel.com/design/mobile/datashts/30922104.pdf

…vind ik verwijzingen naar 85 graden Celsius als maximum voordat de processor terugschakelt om de temperatuur te drukken. Dat zou eigenlijk dus nog wat bandbreedte moeten geven als jouw chip rond de 71 graden al inzakt.

Het is natuurlijk flink warm de laatste tijd, maar gek is het wel. :?

Bijdrager
    Mendoza

als de lucht in je huis tussend e 25 en 30 graden is, koelt de CPU daar nog behoorlijk van. natuurlijk koelt hij wat minder dan als het ‘gewoon’ 21 graden is . . . .
    voordat een CPU 85 graden is moet hij wel redelijk op zijn donder krijgen of slecht gekoeld worden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Mijne word binnen al zon 80 graden… zelfs nadat ie er gerepareert aan zou moeten zijn

Bijdrager
    JWB
    ”Biker”
    ”huinkroese”

Hoop dat het puur de hitte is, en niet iets anders

M.a.w. Apple computers zouden niet bruikbaar zijn in de (veel) warmere gebieden hier op aarde waar de temperatuur altijd tussen de 30 en 40 graden is :?

Ja, dat zou wel typisch zijn. Ik heb net nog even buiten in de zon gezeten met mijn MB. Geen enkel probleem. Temp van de Core Duo bleef rond de 65 graden. Alles werkte prima.

Bijdrager
    Mr Van

Dus eigenlijk moet je een ventilator(s) op je powerbook macbook richten, of op een ijskoeler zetten
    mijn logic werkt ook zoooooo traag met 1500 mb ram 1.67 processor, nu ben ik er achter gekomen dat dit niet alleen aan de zware plugins liggen, maar ook als je een aantal audo files hebt geimporteerd van 60 mb of 80 mb of wat dan ook, en je gebruikt maar 1 klein stukje
    bijv een hihat , dan moet je harde schijf telkens die grote files lezen tijdens het afspelen.
    Oftewel alleen werken met kleine audio files (die je gebruikt ). Je computer gaat zeker een stuk vlotter lopen en de plugins die je tijdelijk niet gebruikt gewoon bypassen of uitzetten.

wel erg dat een bedrijf zoals apple altijd een hitte probleem heeft , waarom hebben die goedkope merken dat niet, en waarom lossen ze het niet op.

Bijdrager
    JeePee

Misschien willen we allemaal te veel.:roll: Alles moet zo klein mogelijk en zo snel mogelijk. Als we langzamere processors erin zouden hebben, dan zouden we het te sloom vinden, maar dan zou de temperatuur wellicht acceptabeler zijn. Zou de laptop dikker zijn, ook dan zou hij wellicht wat koeler zijn, maar ja, dan is hij weer niet mooi en slank genoeg… Enne, als de ventilator eerder zou aanslaan en/of harder zou draaien, dan zouden we wellicht een koelere laptop hebben en zou hij langer op volle toeren kunnen draaien zonder terug te schakelen, maar dan zouden we weer zeuren over herrie…:P :wink:

Geblokkeerd
    Anoniem

enige voordeel van de MBP, je hebt geen barbeque meer nodig, lekker sates roosteren op je toetsenbrod :sealed:

Inactief
    Anoniem
    ”edward007″

enige voordeel van de MBP, je hebt geen barbeque meer nodig, lekker sates roosteren op je toetsenbrod :sealed:

Saté roosteren lukt nog net niet, maar een eitje bakken gaat prima!:wink:

Bijdrager
    Tjort

Ik vind de hitte die mijn Macbook afgeeft nog best meevallen eigenlijk. Ik kan ‘m prima op mijn schoot houden zonder allerlei nare bijwerkingen.

Misschien zit de temperatuur sensor wel helemaal niet goed en wordt de CPU stiekem veel warmer dan de bedoeling is. Dat zou wel verklaren waarom ie op een gegeven moment trager wordt. Dat strookt alleen weer niet helemaal met het gegeven dat ie alleen in dual-channel mode de symptonen laat zien.

Bah. Dat wordt omruilen, vrees ik.

Bijdrager
    eerdepeer

Heb je niet toevallig ook zo’n folie er nog op zitten bij je fan-uitgang zoals bij een groot aantal Macbooks het geval was?? tis maar een kleinigheidje.

Bijdrager
    JeePee
    ”Tjort”

Dat strookt alleen weer niet helemaal met het gegeven dat ie alleen in dual-channel mode de symptonen laat zien.

Heb je de geheugenlatjes een voor een in beide slots geprobeerd of in dezelfde slot? Oftewel kan het zijn dat een slot niet goed is?:?

Bijdrager
    Mr Van
    ”eerdepeer”

Heb je niet toevallig ook zo’n folie er nog op zitten bij je fan-uitgang zoals bij een groot aantal Macbooks het geval was?? tis maar een kleinigheidje.

haha:D

Bijdrager
    Tjort

Folietje heb ik al op gechecked. En het geheugen heb ik los van elkaar geprobeerd in allebei de slots. Je zou dan denken dat het geheugen en de slots wel ok zouden moeten zijn, maar misschien trek ik die conclusie iets te snel.

Wat voor programmatuur gebruiken Apple monteurs om de hardware te checken? Is dat niet ergens te downloaden op de Apple site?

Bijdrager
    Len
    ”JeeVee”

Ik lees op internet wel vaker berichten dat alleen Apple notebooks last van warmte hebben. Ze hebben het allemaal. Hoort erbij, mits het geen fabrieksfouten zijn.

Als ik op vakantie ga zie ik de duurste auto’s langs de autobaan staan. Reden: Aan de kook!

Maar ja, daar wordt dan ook wel iets aan gedaan:
    Toyota Nederland roept bijna zesduizend autos terug

Van Apple verwacht ik dan dus ook dat ze dit doen, crashes en traagheid bij 30 graden zijn onaanvaardbaar, vind ik…

Dit zijn de MacBooks? Niet de Pro? Oei…

Dual channel geheugen helpt wel met hitte, maar met de GMA950, die dus van de geheugenbus snoept, wordt je MacBook zonder DC geheugen wél tot twee maal zo traag.

Je kan een geheugen chip er uit halen als oplossing voor crashes. Als beide processoren één geheugenbus moeten delen, ook nog eens met de GMA950 zullen ze vaker wachten dan iets doen. Misschien scheelt dit wel de nodige 20 graden… Voor tekstverwerken en internetten natuurlijk geen probleem. En dan maar hopen dat Apple ze netjes, net als Toyota, terugneemt in de nabije toekomst.

[size=9:e9ce81a977]moderatie door magic-with-mac: link ingekort.[/size:e9ce81a977]

Bijdrager
    Toppe

Heej,

Als het echt 80 graden word gelijk uitzetten, dan smelten dus echt de solderingen van je moederbord al…. Klinkt raar maar zet hem eens UIT in de zon met scherm uit de zon:O

Bijdrager
    mac lover

ik zit nu helaas achter een hell (dell) ik weet dan dat het fout is dat ik dit op het forum schrijf maar op de onderkant van deze latetude is het een stuk warmer als bij de mac’s!!!! dan mag je blij zijn met zo’n temperatuur. en hier kun je letterlijk bbq’en op de onderkant

Bijdrager
    willyb

nou… mijn Dell 630m was vele malen koeler dan de MacBook die ik nu heb. Brand bijna m’n vingers eraan zo heet. (volgens meting van software 71 graden ongeveer op CPU en 40 voor de dvd speler).

Bel morgen applecare maar eens want het scherm trilt er gewoon van…

(p.s. Niemand toevallig een niet 0900-nummer manier om applecare te bellen of wel… want mijn Telfort mobieltje laat me niet toe het 0900 nummer van apple te bellen….)

Bijdrager
    Jonnotie

Al dat geklaag over apple dat de macbooks zo heet worden. Als er een pispaal is dan blijft iedereen daar op hangen.

Ik heb hier een mac en een pc en ik kan je vertellen dat mijn laptop pc vele malen heter is dan een mac laptop. En elke laptop wordt langzaam door hitte.

Bijdrager
    willyb

Zal morgen even foto online posten van een termometer: 41 graden op mijn toetsenbord… sorry hoor maar mijn 4 maanden oude dell werdt toch echt niet zo warm dat ik mijn vingers er haast aan verbrand. Dus pispaaltje… mmm…

Bijdrager
    dimelot

Ook ik heb CoreDuoTemp gedownload om te kijken wat nou de temperatuur is van mijn (ehmm…mijn vrouw d’r) MacBook. Voor mijn gevoel werd hij erg warm en vond het niet plezierig op mijn schoot.
    Na een half uurtje te hebben gebruikt was hij 55° C en mijn snelheid was 1,5 gHz.

Hiervoor gebruikte ze een clamshell en die werd lang niet zo heet….althans ik kon dat niet meten, maar het voelde zeker niet zo heet aan.

Maar ik kon niet zien of de snelheid minder zou worden omdat ik niet boven de 55°C kwam

Bijdrager
    NewToMac

Heb ook een macbook. Deze wordt inderdaad velen malen warmer dan mij vorige laptop(pentium mobile 1.6).De macbook werd link boven aan het toetsenbord warm. Niet heet maar WARM. Ik merkte de warmte alleen als ik dat ding op m`n schoot had. Ik kreeg er dus gaan verbrande vinger toppen van.

Die vergelijkingen die jullie allemaal schrijven(ik zelf ook) zijn onjuist. We hebben nu te maken met een 2 processoren in plaats van 1. wat betekend dat er 2 maal zoveel wordt warmte creeert. Ik ben benieuwd of andere laptops van andere fabrikanten met dezelfde processor als de Macbook of de Macbook pro ook zo warm worden.

Iemand die hier misschien iets van af weet?

Bijdrager
    Mr Van

In de winter is mijn huiskamer lekker warm door mijn laptop…. :innocent:

in vergelijking de normale macbook met mijn powerbook 1.67 met 1500 ram is die macbook echt 4 keer zo snel ?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.