9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    L i s a

macbook traag sinds nieuwe camera: nieuwe mac?

Hoi!

Ik heb momenteel een MacBook (specificaties: zie onderaan) van drie jaar oud. Sinds enkele maanden kocht ik een nieuw fototoestel (Canon Eos 5D mkII). Deze fotobestanden zijn veel groter dan die van mijn vorige camera en ik merk dit aan de prestatie van mijn macbook: alles gaat traaaaag! Ik ben gewoon van bij het bewerken heel de tijd tussen Lightroom en Photoshop te switchen en wil dit kunnen blijven doen. Wat raden jullie aan?

Heeft het zin om extra ram geheugen te kopen of moet ik overschakelen op een nieuwe computer?

Mijn budget is niet zo groot, dus indien ik echt een andere mac moet kopen, kan ik dan ook terecht bij oudere modellen imac of macbook pro die ik tweedehands zoek? Zo ja, op welke specificaties moet ik letten?

Of is het misschien gewoon een instelling van PS, LR of mijn Macbook die alles zo traag doet lopen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Lisa

Modelnaam: MacBook
    Modelaanduiding: MacBook5,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 1.07 GHz

Bijdrager
    Timp

Een geheugen upgrade zou niet verkeerd zijn.

Check alleen wel eerst hoeveel GB jouw macbook aankan.

Gr Tim

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En hoe groot zijn die bestanden dan?

Meer geheugen is nooit weg en vrijwel alle Adobe programma’s (met name Photoshop) vreten nogal wat geheugen dus het is geen slecht idee…
    Hier staan wat FAQ’s over het aanschaffen van geheugen. Officieel kan er 4GB in maar onder speciale omstandigheden 8GB.

p.s: welkom op dit forum.

Bijdrager
    Vassilli

Een RAW bestand van de 5DMKII (.CR2) Ligt rond de 28/30 MB. Dus meer RAM kan zeker geen kwaad!

Bijdrager
    Dwee8le

Wat ik zo snel gevonden heb: een MB uit 2009 kan standaard maximaal 4GB RAM aan met een snelheid van 667MHz (DDR2 PC-5300 SODIMM). Zoals Hendrik aangeeft, kan er meer in, maar dan moet je wel wat sleutelen. Een setje van 2x2GB RAM van dat type kost ongeveer 40 euro.

Let er ook op dat jou MB een videokaart heeft, die zijn RAM deelt met het werkgeheugen. Je hebt nu 2GB RAM, maar daar wordt 256MB van gebruikt voor de videokaart. Je hebt dus eigenlijk minder dan 2GB voor het hele systeem. Meer RAM in een laptop met een “shared memory GPU” vind ik altijd verstandig.

Hoe groot waren je bestanden vroeger toen je nog geen problemen had met LR en PS? Of schoot je toen nog niet in RAW?

EDIT:
    Misschien heb je hier ook nog wat aan. Helemaal aan het einde staat een overzicht van verbeteringen voor PS op een Mac. Mac Performance Guide

Bijdrager
    L i s a

Wow, dank u voor jullie snelle antwoorden!! Mijn bankrekening zal het leuk vinden dat ik niet per se een nieuwe mac moet aanschaffen!

Toen ik nog geen problemen had met LR en PS waren mijn RAW files 6 MB, nu tussen de 25 en de 30.

Ik heb zoals bij ‘macs en ram, veel gestelde vragen’ uitgelegd wordt de page ins en outs gecheckt en na twee uur photoshoppen heb ik 2,67 gb page-ins en 2,39 gb page-outs. Niet goed dus!

Ik heb jullie links gelezen en verdiep me nu in de mogelijkheid om 8gb ram te steken. Ik heb nog twee bijkomende vraagjes:

Ik heb de instructies van dit artikel gelezen en heb al gezien dat ik de juiste Boot ROM versie heb, maar nog op een 10.5.8 draai. In het artikel staat echter dat je Snow Leopard nodig hebt. Misschien een domme vraag, maar moet ik die dan aankopen of beter de nog nieuwere Lion?

En mijn tweede vraag is op welke specificaties ik moet letten als ik een setje van 2×4 GB ram aankoop? De website van het artikel raadt uiteraard hun eigen product aan.

Groetjes,
    Lisa

Bijdrager
    Dwee8le

Hoi, je moet wel even opletten welke versie van PS je gebruikt, want een hele oude versie gaat niet meer werken onder Lion (10.7). Dan is Snow Leopard (10.6) misschien iets veiliger, want die kan nog PPC-software draaien d.m.v. rosetta.

Ik geloof dat Adobe Creative Suite vanaf versie 3 wel werkt onder Lion. Heb je die versie?

Bijdrager
    L i s a

Ik heb Photoshop CS4 en Lightroom 2. Ik heb ondertussen ook gezien dat ik die goeie videokaart heb.

Bijdrager
    ernst.

Even los van de aangedragen oplossingen is het misschien ook raadzaam om eens alle onnodige files die reeds op je MB staan en die je toch niet gebruikt te verwijderen. Ik denk aan widgets,voorgeinstalleerde printers die met de installatie van Mac OSX komen en nog wat andere randzaken die je MB alleen maar verzwaren. Je moest eens weten hoeveel GB dat soms in ruimte scheelt en die je vervolgens weer voor andere programma’s kan gebruiken.:) Volgens mij kan je trouwens ook op je nieuwe fototoestel instellen hoe groot je gemaakte foto’s moeten zijn zodat ook dat bijdraagt tot je oplossing dat je MB zoveel te verwerken krijgt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.