7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

Macbook topcase vervangen : vintage ?

Een kennis van mij heeft een witte Macbook waarvan er enkele toetsen kapot zijn.
    Bij een Apple dealer in België hebben ze gezegd dat deze niet meer te herstellen is, ze kunnen geen vervangstukken meer bestellen.
    Ook een Apple dealer in Nederland vertelde hetzelfde.

Volgens mij heeft hij het eerste model (Macbook 1.1 of 2.1)
    Er zijn een 8-tal modellen geweest van november 2006 tot oktober 2009.
    Nu weet ik dat Apple de gewoonte heeft om na 6 jaar de toestellen als ‘vintage’ te noteren, met als gevolg dat je geen parts meer krijgt.
    Maar volgens mij is de topcase voor al deze modellen toch hetzelfde? Of vergis ik me? Het gaat hier over model A1181.

Het laatste model is nog geen 4 jaar oud.

Heeft iemand een idee hoe dit precies in elkaar zit? Kijken die gewoon naar de aankoopdatum, ondanks dat ze via een nieuwer model nog steeds hetzelfde wisselstuk in stock hebben?

Bijdrager
    iMad

Wat is er mis met de toetsen of is de Topcase stuk.
    Aan de buitenkant ziet het model er hetzelfde uit als een model uit early 2009.
    Sommige toetsen met een andere bovenkant.
    Wel is er verschil hoe het scharnier van de toets is bevestigd op de topcase.
    Je hebt topcase modellen met haakjes of oogjes.
    We hebben op het werk nog een aantal kapotte topcases met werkende toetsen liggen.
    Stuur me een PM.

Bijdrager
    ikkezelluf

Informeer anders eens bij Macdemolition. Die hebben veel onderdelen liggen en als ze kunnen repareren claimen ze dat dat gebeurd terwijl u wacht.

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met hun.

Bijdrager
    Haike

Het is er nog wel, alleen moet het van ver komen… Ik heb bij hun op de site op A1181 gezocht.

Bijdrager
    Sylvester

@iMad : Het is dus niet het kapje erop, dat is nog goed. De toets zelf (het contact dus) werkt niet meer. En ik vermoed dat je dit niet eruit kunt halen. Of toch?
    Ik zal de door jullie aangewezen plaatsen eens opzoeken om te zien of ze een keyboard hebben. Ik zou graag een azerty willen (Belgje hé).
    Ja, waarschijnlijk kan ik die kapjes van het oude toetsenbord overzetten als het geen azerty is, maar dat vergt toch wat werk en vooral behendigheid.

Alvast bedankt voor de info.

Bijdrager
    iMad

Het plaatsen van een toets is een handigheidje, binnen 1 minuut heb je een toets inclusief plastic scharnier er op.
    Een toets bestaat uit 3 onderdelen:
    1. de toets
    2. scharnier
    3. rubber punt (zit vast aan de topcase)

Als 1 van de drie onderdelen kapot is, kan je die van een ander toetsenbord afhalen en gebruiken.
    De rubberen punt trek je van het oude toetsenbord af en kan je zowel met lijm als zonder lijm gebruiken.
    De scharnier bestaat uit 2 delen, die je met een platte schroevendraaier van het oude toetsenbord verwijdert, het liefst als 1 onderdeel.
    Je buigt de puntjes van het metaal die de scharnier aan de linkerkant vasthoud om naar buiten en de je kan e scharnier in zijn geheel loshalen.

Succes

Bijdrager
    Sylvester

Begrijp ik het goed dat je een 4de onderdeel vergeten bent?
    Wat versta je onder ‘toets’? Het kapje waar de letter op staat? Of het onderdeel waar het elektrisch contact in plaatsvindt?
    Want dat laatste is dus kapot, vermits de toets niet meer reageert als je erop klikt. Ze veert wel nog gewoon zoals een goed werkende toets.

Of zie ik iets over het hoofd?
    Kan ik die toets gewoon individueel herstellen als ze niet meer reageert?

Ter info, ik ben tamelijk handig met technische dingen, maar dit keyboard heb ik nooit van naderbij bekeken. Ik heb het geheel – de topcase dus- al vaker uit een macbook gehaald.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.