30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    MrJvG

MacBook TIPS!!!

Eindelijk is het zover en krijg ik aan het einde van deze week mijn MacBook.
    Ik krijg een mac met 100 GB en de rest alles gewoon standaard!

Ik heb altijd Windows gebruikt en dit wordt dan ook mijn eerste Mac computer.

Heeft er iemand tips voor me wat ik echt wel en wat vooral niet te doen?
    Ik heb al het en een en ander gelezen over een clean instal?

Hopelijk heeft iemand wat tips voor me!!

Alvast bedankt..

Jeffrey

Bijdrager
    Neproadie

Een tip is op je nieuwe macbook de zoekfunctie gebruiken voor dit forum:P

Bijdrager
    MrJvG

Ik heb een soort gelijk bericht gevonden alleen dat waren 612 pagina’s met grotendeels allemaal onzin!

Bijdrager
    SeaTrue

als je je mac installeert dan maak je best 2 accounts aan, eentje die admin (beheerder) rechten heeft, en eentje met gewone rechten. Diegene met gewone rechten gebruik je als je gewoon aan het werken bent. Als je dan bij het installeren van een programaatje een wachtwoord moet ingeven geef je het beheerderwachtwoord in, dit is een stuk veiliger. Ook kan je bij systeemvoorkeuren eventueel de firewall aanzetten. Maar op zich is dat niet echt nodig.

voor de rest kan ik niet direct iets bedenken.

Have fun with it!!

Bijdrager
    MrJvG
    ”samheijens”

als je je mac installeert dan maak je best 2 accounts aan, eentje die admin (beheerder) rechten heeft, en eentje met gewone rechten. Diegene met gewone rechten gebruik je als je gewoon aan het werken bent. Als je dan bij het installeren van een programaatje een wachtwoord moet ingeven geef je het beheerderwachtwoord in, dit is een stuk veiliger. Ook kan je bij systeemvoorkeuren eventueel de firewall aanzetten. Maar op zich is dat niet echt nodig.

voor de rest kan ik niet direct iets bedenken.

Have fun with it!!

Thanks!!! Dat zijn nou dingen waar ik echt iets aan heb..

Bijdrager
    MrJvG

Weet er iemand ook hoe ik het makkelijkst bestanden van de PC na de Mac verplaats?
    Zoals foto’s muziek etc. Gewoon branden op een cd-rw neem ik aan?

Bijdrager
    chilli dude

Gewoon macbook aan je netwerk hangen thuis of je pc direct aan je macbookje aansluiten en kopieren maar:)

moeten alleen de HD’s uit je windows bak wel FAT32 geformateerd zijn…

Bijdrager
    Neproadie

NTFS is ook gewoon te lezen

Bijdrager
    mvdenberg

@chilli dude:
    dat hoeft zeker niet: als de rechten op NTFS gebied goed staan, dan maakt het via het netwerk het niets uit (daar zorgt het tcp/ip protocol voor).
    En direct via een firewire kabel maakt het ook niet uit omdat de mac NTFS kan lezen. Deleten kan gewoon vanaf de windows machine zelf.

Bijdrager
    MrJvG

Ik heb thuis geen netwerk!
    Ik ben echt een noop met dat soort dingen.. Uhh hoe sluit ik een pc aan een mac aan?

Bijdrager
    Cradlemini

Je hebt geen router (voor je internet) ofzo? meestal kan je daar meerdere pc’s instoppen. Of een draadloos netwerkje, werkt met osx echt erg makkelijk.

Bijdrager
    Neproadie
    ”MrJvG”

Ik heb thuis geen netwerk!
    Ik ben echt een noop met dat soort dingen.. Uhh hoe sluit ik een pc aan een mac aan?

met bijvoorbeeld een firewire kabel kan je een verbinding tussen de computers maken.

Bijdrager
    MrJvG

Dat gaat dan wel lukken.. Ik heb al iets bedacht!!
    UHh nog un vraagje.. Ik heb gehoord dat (in tegenstelling dat de iBooks) het bij een MacBook kinderspel is om een nieuwe HD te plaatsen (niet zo dat heel de MacBook uit elkaar moet worden geschroefd etc.?). In heb namelijk gewoon het model met 60 GB besteld maar in de toekomst wil ik dit uit gaan breiden na (tot nu toe max) 120 GB.

Klopt dit?

Bijdrager
    Nikita

Doe jezelf een lol en zet je bestanden over via een CDtje en niet via een netwerk. Dat heb ik ook geprobeerd maar vond het een ramp eigelijk om alles goed werkend te krijgen…

Oja, die 512 MB standaard geheugen is niet echt afdoende. Het beste zet je er standaard 2x 512 MB in (nu zit er 2x 256 MB in). Dan werkt alles een heel stuk prettiger.

@hierboven: de hardeschijf is inderdaad makkelijk te vervangen, op de site van Apple staat een Doe-Het-Zelf handleiding.

Bijdrager
    MrJvG

Oke dan doe ik dat mooi!

Heeft iemand nog meer tips?
    Ik begrijp het Clean Install procedure nog niet helemaal?
    Als ik mijn Mac krijg staat er toch al het besturgingssyteem op?
    Moet ik deze dan verwijderen en opnieuw instaleren?

Bijdrager
    Nikita

Standaard wordt heel iLife meegeinstalleerd en printerdrivers en talen etc. en dat neemt nogal veel ruimte in beslag. Met een Clean Install kan je al die dingen niet installeren en makkelijk 3 Gig besparen.

Bijdrager
    Freek.

Nee, je kunt gewoon opstarten en de vanzelf startende procedure volgen. Kan niet maccelijker. Gaat stap voor stap en in in klare Jip&Janneke-taal.

Bijdrager
    Freek.

Wat Nikita zegt kan ook. Net zo eenvoudig. Via een aangepaste installatie kun je iid veel ruimte besparen: talen en printerdrivers weglaten scheelt een massa.
    Kwestie van DVD’tje er in en wederom de weg naar een schone installatie volgen.
    Maar als je spik-en-span-nieuw bent op een Mac raad ik je aan de eerste optie (gewoon starten en draaien) te doen.
    Ga klooien en spelen. En herinstalleer na een week of twee even.

Bijdrager
    MrJvG

Dus als ik me MacBook voor het eerst opstart komt er een installatie procedure automatisch?
    En daar kies ik wat ik wel en niet wil instaleren (zoals taal alleen Nederlands, drivers voor printers etc.)?

Bijdrager
    Nikita

Nee, als je ‘m voor het allereerst opstart krijg je gelijk een scherm waar je je naam, tijd / datum e.d. kan instellen. Als je ‘m gelijk opnieuw wilt installeren moet je de DVD d’r in doen die je bij het systeem krijgt en daarvan opstarten.

Moderator
    unSOUND

Nee. ALs je je MacBook voor het eerst opstart hoef je alleen wat info over jezelf in te vullen, de hel installatie is in de fabriek reeds gedaan. Als je schijfruimte wilt besparen doe je gelijk daarna de installatie opnieuw, maar laat je het een en ander weg… hoe je dat doet heb ik al eens helemaal uitgelegd:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=79272

Aangezien het je eerste Mac is, kan ik je ook deze topics aanbevelen: Het grote “alternatieven” topic, en het “onmisbare proggies” topic. Daar worden van heel veel programma’s de Mac alternatieven genoemd…

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=34771
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18425

En de uitleg over het installeren en verwijderen van software:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=38905

En lees de Stickies die bovenaan elk subforum staan. Deze bevatten de meest gestelde vragen, en kunnen een heel groot deel van je vragen beantwoorden, en leer daarnaast ook goed hoe de zoekfunctie werkt. Eenmaal tam gekregen kan die namelijk heel veel voor je doen.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=45562

Bijdrager
    MrJvG

Dank je wel!
    Jah ik weet dat alles al tig keer is verteld op het forum, maar zo makkelijk krijg ik het niet gevonden!

Bedankt voor de info!!!

Bijdrager
    MrJvG

En heeft iemand ook tips voor de batterij? Hoe ik daar het maximale uit kan krijgen?
    Op de Apple site is het mijn wat onduidelijk!

Groeten

*** Het is misschien al un keer verteld, maar ik heb het niet kunnen vinden!
    En het is makkelijk als alles voor iemand die net een MacBook gaat kopen in 1 topic staat..

Thanks!

Bijdrager
    Nikita

Beeldschermverlichting omlaag, geen cd’s draaien, Airport en Bluetooth uitzetten, niet teveel programma’s draaien… Het standaard geneuzel he.

Overigens haalt de mijne ook zonder die dingen gewoon zo 4 tot 5 uur…

Bijdrager
    MrJvG

En wat is dat dan over 99% opladen? Daarover heb ik iets op de Apple site gelezen..

Bijdrager
    Juch

Allereerst zou ik toch echt er meer RAM geheugen in gooien. de standaard 512 mb is net te weinig in mijn belevenis, zeker met de macbook waarin de videokaart ram geheugen deelt.

Om je batterij te maximaliseren moet je m volledig opladen, daarna volledig leegtrekken (macbook gaat dan vanzelf uit) weer opladen. Hiermee rek je de batterij. Dit kun je eventueel herhalen (voor nog iets extras ofso, doe ik iig wel) Terwijl je ermee werkt kun je m rustig gebruiken hoor, maar als je m snel wilt laten leeglopen, bekijk dan maar een paar dvdtjes terwijl je iets download ofso.

Voor de rest zou ik m 1x per maand ongeveer volledig opladen en leegtrekken, dan behoudt je je batterij het beste.

Bij normaal batterij gebruik zou ik, zoals Nikita al zei, zo min mogelijke programma’s open hebben staan. Alles dat je niet meer gebruikt uit zetten, zo kun je bij simpel tekstverwerken met muziek op de achtergrond tot wel 4-4,5-5 uur werken.

Op mijn vorige iBook kon ik ook 2 dvdtjes (2x 90 min) bekijken voordat de batterij leegwas. Op mn nieuwe Macbook moet ik dat nog ff testen.

Succes ermee

PS een andere goede tip is deze forum goed in de gaten houden en de tips&truuks van de hoofdpagina nalezen. http://www.macosx.nl/?p=tips

Bijdrager
    Nikita
    ”MrJvG”

En wat is dat dan over 99% opladen? Daarover heb ik iets op de Apple site gelezen..

Normaal duurt het heel lang voordat ‘ie de laatste 1% heeft opgeladen, vraag me ook niet waarom. Als je de oplader ervanaf haalt, staat ‘ie overigens ineens op 100% en als je de adapter er weer aanhangt, weer op 99… Maarja. Wat ik wel weet, is dat als je de laptop heel even op de accu hebt gebruikt (bijvoorbeeld 2%) dan wordt ‘ie niet direct bijgeladen. Dat is volgens mij om ervoor te zorgen dat de accu niet te snel lui wordt.

Bijdrager
    MrJvG

Oke dus gewoon eerste paar keer volledig leegtrekken en dan weer volledig opladen voor het maximale.. Maar het lijkt me toch sowieso verstandig om niet bij 50% al op te gaan laden! Dat is dus duidelijk.

Heeft er nog iemand beveiliging tips?

Thuis ben ik van plan om draadloos internet te gaan instaleren (tenminste nog niet nu, maar zeer binnenkort). Waar moet ik dan op letten qua beveiligen? Ben natuurlijk niet van plan dat de buren ook gezellig mee kunnen internet. Op mijn werk is ook draadloos internet, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daar van een draadloze veilige internet verbinding geniet, zonder dat un ander bij mijn bestanden kan komen? Dit geld ook voor in de trein.. Dus hoe beveilig ik mijn MacBook?

Alvast bedankt!

P.S. Kan dit onderwerp niet na de switchers worden geplaats? De tips voor een switcher die met een MacBook aan de slag gaan stapelen zich op in dit onderwerp!

Bijdrager
    MrJvG
    ”Juch”

Allereerst zou ik toch echt er meer RAM geheugen in gooien. de standaard 512 mb is net te weinig in mijn belevenis, zeker met de macbook waarin de videokaart ram geheugen deelt.

Ik ben van plan dit volgend jaar ergens te doen! Misschien wel met de release van Leopard.
    Op het moment heb ik een pc met 256 RAM, dus er zal nu al een (snelle) Mac wereld voor me open gaan! Tegen die tijd zullen er ook wel harde schijven voor de MacBook zijn met meer capaciteit dan 120 GB.. dus denk tegen die tijd wel aan een update.

Bijdrager
    Juch

Als je in spotlight “sharing” intoetst en die systeemvoorkeur opent, overigens ook te vinden via Appeltje-systeem voorkeuren -> sharing (misschien “Delen” in Nederlandstalige Macs), dan kun je daar instellen:
    – of je firewall aan moet
    – of je bestanden/printers wilt delen (met windows of andere mac users)

Voor de rest ga ik ervanuit dat MacOSX vrij veilig is, zover ik weet hoef je er geen third-party software op te zetten om het veilig te maken. Antivirus is (totdusver) onnodig.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.