9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Sbojevets

MacBook start niet op

Help, mijn net nieuwe tweedehands MacBook start niet meer op. Hij laat achter elkaar het geluid van de DVD drive horen.
    Heeft iemand ervaring? Ik heb er gister nog probleemloos op gewerkt. Recentelijk 2GB er in laten zetten door Apple winkel.
    Maar daarvoor (heb hem nu een maandje) geen problemen.
    Net met cd er in opgestart maar dat ging niet heel soepel. Daarna niks meer, alleen dus constant dat opstart geluid wat volgens mij de drive is.

Geen garantie dus dat wordt zeuren… heeft iemand een idee?

Hellup! :oops:

Bijdrager
    martijnkoemans

Stop de instalatie cd erin en druk op ‘c’ met opstarten Net na het boink geluid…. Dan start hij op vanaf een bootable DVD of CD..

Je kan vanaf de cd een test doen van je harde schijf (door bij het installeer scherm te kiezen in de menubalk voor Utilities -> Disk Utility en dan te kiezen voor repareer HD..

Heb je al geprobeerd een van je geheugenbankjes er uit te halen?

Bijdrager
    Hansi2124

En je weet zeker dat het niet aan je RAM ligt? Haal ze 1 voor 1 eruit en start dan eens op met 1 latje. Heb je ook de AHT al gedaan?

Bijdrager
    Sbojevets

Ik zou er wel een stripje uit willen halen maar ik heb niet die kleine schroeven draaiers.

De MacBook doet nu helemaal niks meer. Ook geen geluid maken. Ik wilde met de install disk opstarten maar tevergeefs.
    Ik zie het scherm 1 korte flits geven en het sluimer lampje gaat voluit branden. Als ik hem afsluit hoor ik alleen de HD even een kort geluid maken. That’s it.

Ik vrees het ergste… op internet lees ik moederboard failure en hd failure of drive failure.
    Misschien toch even een APR naar laten kijken. Het zal niet goedkoop worden.

Zo plotseling… zoals ik zeg, gister deed ie het nog prima.

Bijdrager
    Xigh

Ik zou lekker de schroevendraaier kopen. Kost je anderhalve euro en voor hetzelfde geld is dat het probleem. Je kunt ook kijken wat de winkel er van zegt die het RAM er in gezet heeft.
    Er zijn genoeg mogelijkheden, ik zou niet van het ergste uit gaan. Zelfs als je een drive failure hebt kost een nieuw schijfje tegenwoordig ook niets meer.

Als je hem aanzet hoor je niet het bekende “Boinq” geluid? Als je dat niet hoort is het mogelijk dat je schijf niet meer goed is. Dat kun je weer testen door hem met een Firewire kabel aan een andere Mac te hangen en hem op te starten in Disk Modus heet het geloof ik. Op die manier wordt de schijf gewoon gezien als externe schijf en kun je op de andere Mac misschien een systeem herstel doen of OS X opnieuw installeren. Als de schijf kapot is zal dat netjes aangegeven worden en heb je al wat meer duidelijkheid.

Succes.

Edit:
    Ik bedenk me net dat hij dan ook gewoon op de DVD zou moeten opstarten. Dan zou ik voor het RAM gaan. Optische drive fout zou je geen last van moeten hebben zolang je die niet gebruikt. HDD problemen zou je sowieso ook al tijdens het werken al wel merken en dan zou hij met de DVD op moeten starten.

Probeer deze RAM reset eens: http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL

En anders in de winkel eens vragen hoe het zit met je RAM, dat ie niet meer werkt.

Bijdrager
    Sbojevets

Disk Mode heeft geen zin als ie niet opstart nietwaar?

Hij geeft een teken van leven als ik de on button ingedrukt houd, dan knippert de led even een paar keer en de DVD drive gaat draaien, ik hoor de schijf. Maar goed hij eject niet, Option, Command P en R helpt niet, opstarten doet hij niet dus ook geen DVD er uit met de knop of muis ingedrukt houden helpt niet.

Ik las op internet een zelfde probleem, niks hielp. Maar die haalde de DVD er uit door met een visitekaart de DVD tegen te houden en die kwam er uit. Daarna startte hij weer op. Beetje vaag allemaal.

Ik ga morgen langs de dealer om even een diagnose te stellen. Dit wordt te technisch.

Bijdrager
    Xigh

Nee klopt ik kwam er zelf ook al achter terwijl ik op m’n pagina refresh zat te wachten;)
    Laat ons weten wat het was volgens de APR, ik ben wel benieuwd nu.

Bijdrager
    Sbojevets

Doe ik!

Bijdrager
    Sbojevets

Vandaag bij iCentre geweest, die hebben het geheugen vervangen!
    Top het werkte meteen! Gek toch dat zo’n klein stripje zo’n gek probleem veroorzaakt.
    Ik kneep hem wel even! :D

Bedankt nog voor de tips en trics!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.