16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    bertusdeleeuw

Macbook start niet op

Ik heb gisteren de nieuwe update van apple gedownload en geinstalleerd maar vanaf nu start mijn Macbook simpel weg niet op. Hij blijft op het grijze scherm staan met het apple logo en met het animatie dingetje eronder. Ik heb op de forums al een aantal dingen kunnen vinden waaronder tijdens het opstarten apple+option+PR maar ik heb geen toets met option er op. Ik zit echt met m’n handen in m’n haar want hij doet gewoon niks meer, zit nu weer op mijn oude windows laptop en dat is niet echt wat ik wil maar dat werkt gelukkig nog we…. Kan iemand mij helpen ???

Bedankt alvast,
    Bertus.

Bijdrager
    qjb

Als je met apple+v ingedrukt opstart krijg je tekst te zien als het goed is. Zie je dan een foutmelding? Of stopt het zomaar ergens?

Bijdrager
    bertusdeleeuw

Ik kreeg inderdaad tekst met een hoop meldingen oa bij somige files no such file or directory en dat het geen bekende family was maar daarna ging hij weer lekker door met het grijze scherm en het animatie symbool…. Caps Lock en Num-Lock doen het nog wel… teminste de lichtjes gaan uit en aan als ik er op druk nou weet ik bij Windows dat het systeem dan niet volledig is gecrashed is dit bij apple ook ?

Bijdrager
    Turbanus

Als je netjes hebt gewacht tot de install helemaal klaar was, is er iets vreemds aan de hand. Dan blijft er niks anders over dan opnieuw je install-DVD’s te gebruiken en daarmee je systeem te kontroleren. Evt. herinstall en opnieuw proberen dan.

Bijdrager
    bertusdeleeuw

Heb gewacht tot de install helemaal geeindigd was en om een herstart gevraagt werd. Ik heb wel vaker het probleem gehad dat ik ook niet uit de schermbeveiliging kon komen :( en ook wanneer het systeem in slaap modus was kwam ik er regelmatig niet meer in… Maar wat houdt die option key dan in want dat kan ik dus niet proberen omdat ik die toets niet op mijn Mac heb ???

Een herinstall tja dat is wat ik nou juist elke keer met Windows had pfff en nu heb ik een maandje een Mac en zou ik alsnog al mijn gegevens kwijt zijn dat zou wel een domper zijn om mijn korte Macbestaan :oops:

Bijdrager
    Turbanus

Had je echt alle programma’s gesloten e.d.? Dit is echt erg ongebruikelijk wat jou is overkomen.

Bijdrager
    bertusdeleeuw

Alles was afgesloten voor dat ik aan de update begon en daarna heb ik op herstart gedrukt… Ik heb het probleem al een keer eerder gehad en na een aantal keren een herstart ging hij toen rustig op zijn gemak door. Ik heb al eerder een probleem gehad toen ik mijn schijf wilde controleren maar dat was toen verholpen door een herstelprocedure…

Bijdrager
    bertusdeleeuw

Maar wat is nu precies die option key want dat heb ik dus nog steeds niet kunnen proberen omdat ik niet weet welke toets dit is ??? En een herstel cd krijg ik er niet in want er zit een andere cd in die ik er dus op geen mogenlijkheid uit krijg :oops:

Bijdrager
    Geitekaas

ALT is option. Command is het appeltje…
    Dit stamt nog uit de zeer oude tijd:-)

Bijdrager
    qjb

De option key is de alt toets. Je kunt er in combinatie met de command key (apple toets) een andere optie kiezen van het commando (apple+s save apple+option+s save as… etc). Het symbooltje stelt een schakelaar/wissel voor.

Maar goed, terug naar de Mac. Ik zou willen voorstellen dat je opstart van je install DVD. Dit kan door op te starten en de c toets ingedrukt te houden (met de DVD er in). Daarna kun je eerst proberen je disk te controleren met Schijfbeheer (zit bovenin een menu in de installer). Wellicht dat dit helpt en andere gewoon Archive & Install kiezen met behoud van instellingen en users (kies hiertoe ‘options’ op het moment dat je de disk moet aanwijzen).

Succes!

Bijdrager
    bertusdeleeuw

Maar ik krijg de cd die er momenteel in zit niet uit heb je daar nog een speciale optie voor anders krijg ik natuurlijk mijn herstel dvd er ook niet in ?

Thanx alvast

Bijdrager
    qjb

Opstarten met de muisknop ingedrukt zou de CD eruit moeten gooien. Als dat niet werkt opstarten met option (alt). Je komt dan in een scherm waarin je een opstart device kan kiezen. Je kunt dan met eject ook de CD eruit doen en daarna de install DVD er weer in.

Bijdrager
    Thoomas

Je kan natuurlijk ook kiezen voor ‘Archiveer en Installeer’ en dan blijven al je gegevens bewaard.

Zie ook hier.

Bijdrager
    Turbanus

Strange… he je die upgrade gedaan met een of andere cd in je speler? Staan daar progjes op?

Bijdrager
    AllStar

Ging het om de update naar 10.4.8? Dit duurde bij mij ook heel erg lang, dacht in eerste instantie ook dat ik een vastloper had, maar toen ik even later terug kwam was ie netjes opgestart.

Bijdrager
    MacBeer

Vlak na een update is het vrij normaal dat opstarten langer duurt dan normaal. Bij de een duurt dit een halve minuut langer en bij enkele meer dan een minuut.
    Maar nogmaals, dit is normaal als je net een update van het systeem hebt uitgevoerd.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.