21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    pch

MacBook start niet meer op na wat veranderingen

Na hem de laatste keer uit te hebben gezet (harde reset want hij bleef hangen) start mijn MacBook nu niet meer op.
    Het scherm is grijs met een Apple-logo en daaronder een draaiend cirkeltje. Ik heb al van alles geprobeerd, waaronder die beide RAM resets met de 4-teotsen combinatie, ook nog een keer de shift-toets ingedrukt tijdens opstarten, maar hier heb ik allemaal te weinig verstand van!

Is er nog een “veilige modus”?

Wat ik wel heb is Timemachine op een externe USB HDD. Kan ik proberen op te starten m.b.v. Timemachine en hoe doe ik dat?

Originele Leopard schijf heb ik volgens mij niet want dat zat er vorig jaar al standaard op geinstalleerd, of moet er in doos sowieso nog iets van een cd/dvd zitten? Moet ik op zolder gaan kijken!

Gr. Paul.

Bijdrager
    stijn23

Opstarten met een Time Machine schijf zal niet lukken, zeker niet via USB. Normaal gezien moet er wel een installatie dvd in de doos zitten. Je kan daarmee opstarten en dan al je gegevens terugzetten van je Time Machine backup.

Er is inderdaad ook nog een verbose mode of een single user mode die je kan opstarten door command-v of command-s ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Zo kan je misschien zien wat er juist fout loopt.

http://support.apple.com/kb/HT1492

PS: Wat bedoel je juist met ‘na wat veranderingen’ ?

Bijdrager
    iNsane

Even opstarten met de Leopard DVD en de permissies herstellen, is denk ik wat je ’t beste kunt proberen. De DVD zou er inderdaad bij moeten zitten.

Bijdrager
    pch

Hoi, ik heb idd 2 dvd’s in de doos gevonden (zaten nog in de doos op zolder en dacht destijds dat ik ze met deze Apple i.t.t. Windows echt NOOIT zou hoeven gebruiken!!!).
    Maar goed, volgens mij start hij dus gewoon niet meer op en zal ik die dvd’s erin moeten stoppen?
    En dan kan ik kiezen tussen een volledige nieuwe installatie met behoud van data en zonder behoud van data. Lijkt mij het veiligste om de 1e te kiezen neem ik aan?
    Of kan ik met mijn Timemachine backup ook wel voor de 2e optie gaan?
    Vind het wel eng allemaal hoor!

Gr. Paul.

Bijdrager
    pch
    ”iNsane”

Even opstarten met de Leopard DVD en de permissies herstellen, is denk ik wat je ’t beste kunt proberen. De DVD zou er inderdaad bij moeten zitten.

OK, en dan de optie met behoud van alle data en netwerkinstellingen?
    En hoe kan ik de permissies herstellen?

Gr. Paul.

Bijdrager
    stijn23

Er is ook op de installatie dvd een optie om je volledige systeem terug te zetten van een Time Machine Backup. Je kan hiervoor kiezen in het menu bovenaan in de installer, bij hulpprogramma’s –> Time Machine reservekopie
    Je zou wel eerst eens kunnen proberen om je permissies te herstellen met het schijfhulpprogramma. Dat duurt niet zolang als een reservekopie terugzetten (kan toch een 5-tal uren duren).
    Een andere optie is om een ‘archiveer en installeer’ te doen. Hierbij zal een volledig nieuw systeem geïnstalleerd worden, en je oude gegevens worden in een map bewaard. Instellingen enzo zal je ofwel moeten importeren ofwel opnieuw moeten instellen.

Bijdrager
    pch
    ”stijn23″

PS: Wat bedoel je juist met ‘na wat veranderingen’ ?

Ik heb (omdat ik mijn MacBook moet inleveren voor een case-reparatie) gedacht een paar dingen van de HDD te moeten halen, daarnaast dacht ik aan iets van een wachtwoord instellen waardoor derden niet toegang zouden hebben tot mijn MacBook. Dus heb ik wat sloten gezet hier en daar maar niet voor mezelf als hoofdgebruiker, althans dat denk ik.
    En ik heb nog iets met automatisch aan of uitgevinkt, was ergens bij accounts of beheerders.

Zegt dit je wat?

Gr. Paul.

Bijdrager
    pch
    ”stijn23″

Er is ook op de installatie dvd een optie om je volledige systeem terug te zetten van een Time Machine Backup. Je kan hiervoor kiezen in het menu bovenaan in de installer, bij hulpprogramma’s –> Time Machine reservekopie
    Je zou wel eerst eens kunnen proberen om je permissies te herstellen met het schijfhulpprogramma. Dat duurt niet zolang als een reservekopie terugzetten (kan toch een 5-tal uren duren).
    Een andere optie is om een ‘archiveer en installeer’ te doen. Hierbij zal een volledig nieuw systeem geïnstalleerd worden, en je oude gegevens worden in een map bewaard. Instellingen enzo zal je ofwel moeten importeren ofwel opnieuw moeten instellen.

1. Dan start ik gewoon op met mijn usb-HDD aangesloten, dvd erin en c ingedrukt. En dan krijg ik i.p.v. 3 keuzes (installatie 1e keer, archiveer en installeer en wis en installeer) er een 4e bij, nl. Timemachine?

2. Die permissies herstellen, dat kan toch pas als ik eerst weer normaal kan opstarten, hoe kom ik anders in schijfhulpprogramma’s?

3. Als ik een archiveer en installeer doe en mijn oude gegevens in een map worden bewaard: wat moet ik dan vervolgens met die map doen? Die gebruiken of juist niet en daarvoor in de plaats mijn Timemachine backup? Wat bedoel je precies met “instellingen en zo zal je moeten importeren of opnieuw instellen”? Welke instellingen? Staan die dan niet gewoon in die gemaakte map of in Timemachine?

Gr. Paul.

Bijdrager
    stijn23

Het lijkt mij dat je vooral aanpassingen hebt gedaan aan de gebruikers en bevoegdheden. Als dit het probleem veroorzaakt kan het verholpen worden door permissies te herstellen. Dit kan je doen door op te starten met de installatie dvd. Daarop staat ook het schijfhulpprogramma. Voordat je de installatie start (dus wanneer je de keuze krijgt tussen een schone installatie, archiveer en installeer, of een wis en installeer), klik je bovenaan op het ‘hulpprogramma’s’-menu. Daarin vind je de Time machine optie en schijfhulpprogramma terug.

Als je een archiveer en installeer doet, zal je een nieuw systeem krijgen, met fabrieksinstellingen. Je oude instellingen en bestanden worden echter bewaard in een map, zodat ze niet verloren zijn. Je kan deze instellingen overnemen (importeren) in je nieuwe systeem. Het gevaar hierbij bestaat inderdaad dat je een bepaalde instelling weer importeert die het probleem veroorzaakt. Als je echter gewone instellingen overneemt (vb. mailbox, safari bladwijzers,….) en je bestanden terugzet, zal dat geen probleem opleveren. Ik denk dat het eerder komt door een fout in je systeem of één of ander 3rd party programma dat je systeem in de war stuurt of een fout i.v.m. permissies.

Je kan inderdaad ook je time machine schijf gebruiken om achteraf nog gegevens terug te halen. Bij een archiveer en installeer is dat niet echt nodig aangezien je gegevens nog bewaard worden op je schijf in een map.

Bijdrager
    Edwin

Ik kies i.t.t. de meesten in dit forum toch altijd veel liever voor een volledige Time Machine restore ipv een poging om een en ander te herstellen. Bij het kiezen van een restorepoint weet ik zeker dat alles weer in de staat is waar het allemaal nog naar behoren werkte.

Bijgaand document heb ik met succes uitgevoerd:

http://dl.getdropbox.com/u/280566/Howto%20Time%20Machine%20Restore.pdf

Bijdrager
    pch

Hoi Biker e.a.,

Ik heb dus net idd met de opstartschijf gekozen voor het terugzetten van mijn systeem vanaf Timemachine. Alles leek goed te gaan en om 21.30 uur keek ik even wat de vorderingen waren en toen moest hij nog een uur. Was op de helft geloof ik. Dus dacht dan zal het wel om 22.30 uur klaar zijn. Toch maar even kijken om 22.00 uur en leek het klaar en was ik weer bij het begin als met de opstartschijf er net in (na de c in te drukken) en moest ik wederom de taal kiezen. De dvd begon weer te spinnen en daarna lukte me het dus niet om “gewoon” op te starten vanaf de interne MacBook HDD, hoe doe ik dat nu vervolgens?
    Ik heb het maar weer opnieuw gedaan en voor de zekerheid in Timemachine maar even een “ouder” punt van vorige week geselecteerd (wel zo veilig) en hij is nu weer bezig om het systeem vanaf de externe usb-HDD op mijn interne MacBook HDD te pompen…
    WIl nu eigenlijk wel naar bed en morgen weer verder: grote vraag is dan, hoe morgenochtend dan weer verder???

Gr. Paul.

Moderator
    Strifer

in de systeemvoorkeuren vind je onder het kopje “SYSTEEM” (vierde rij van boven) een knop met een harde schijf icoon met daaronder de naam “OPSTARTSCHIJF”. Hier zie je waarschijnlijk drie opties:

– Mac OSX 10.5.x op Mac HD (of een dergelijk naam van je eigen harde schijf)
    – Mac OSX 10.5 INSTALL DVD
    – Opstarten van netwerk

Omdat je computer nu de instructie krijgt steeds van die dvd te starten krijg je ook steeds dat taalkeuze menu. Klik hier gewoon je eigen systeem weer aan (dus Mac OSX10.5.x en dan waar je eigen harde schijf naam staat) en doe een herstart. Je mac zal nu weer van je harde schijf starten en niet meer van de dvd. Als alles goed zit met je systeem dan moet je maccie gewoon weer goed opstarten. En dus niet meer die “c” ingedrukt houden bij het opstarten, want daarmee geef je je mac dus weer de instructie van de cd/dvd op te starten en dat willen we nu niet meer.

En als je de boel wilt beveiligen voor een service beurt, beveilig je account dan gewoon met een wachtwoord (systeemvoorkeuren > systeem > accounts > inlogopties (automatisch inloggen uitzetten!).

eventueel kun je een gast account/extra account aanmaken voor diegene die de service uitvoert. maar goed.. opzich hebben ze dat niet nodig.

succes!

Bijdrager
    Oppie
    ”pch”

Is er nog een “veilige modus”?

Ja.
    Opstarten in de veilige modus (alleen de essentiële onderdelen van Mac OS X worden geladen). Mogelijk werken sommige functies en voorzieningen niet correct.)
    Direct na het opstartsignaal de Shift-toets ingedrukt houden en de toets loslaten als u de voortgangsindicator (draaiend radertje) ziet.

Zie ook: http://macmiep.nl/14xproblemen.html (op ongeveer halverwege)

Bijdrager
    Oppie
    ”stijn23″

Als je een archiveer en installeer doet, zal je een nieuw systeem krijgen, met fabrieksinstellingen. Je oude instellingen en bestanden worden echter bewaard in een map, zodat ze niet verloren zijn. Je kan deze instellingen overnemen (importeren) in je nieuwe systeem. Het gevaar hierbij bestaat inderdaad dat je een bepaalde instelling weer importeert die het probleem veroorzaakt. Als je echter gewone instellingen overneemt (vb. mailbox, safari bladwijzers,….) en je bestanden terugzet, zal dat geen probleem opleveren. Ik denk dat het eerder komt door een fout in je systeem of één of ander 3rd party programma dat je systeem in de war stuurt of een fout i.v.m. permissies.

Dit verhaal klopt niet; je hoeft in principe niks te importeren. Je Thuismap blijft gewoon zoals die is.

Bijdrager
    stijn23

Volgens Apple-Support is dat enkel als je de optie ‘Bewaar gebruikers en netwerkinstellingen’ aanvinkt. Anders wordt het gehele systeem in een map Vorige Systemen geplaatst.

Bijdrager
    iNsane

Probeer eerst eens de permissies te herstellen, verder niet. Als dat niet genoeg is om het probleem te verhelpen, kun je altijd nog een reinstall doen of een backup terugzetten. Zolang je geen freaky terminal commando’s in hebt lopen kloppen, denk ik dat een reinstall een beetje voorbarig is:-)

Bijdrager
    Oppie
    ”stijn23″

Volgens Apple-Support is dat enkel als je de optie ‘Bewaar gebruikers en netwerkinstellingen’ aanvinkt. Anders wordt het gehele systeem in een map Vorige Systemen geplaatst.

Daar heb je idd gelijk in. Echter: de lol van een A&I is juist dat je heel easy een schoon systeem krijgt met verder je Macje precies zoals die was, dus juist die optie (‘behoud’) zul je altijd gebruiken.
    Met een probleem (conflict o.i.d.) in de thuismap is een A&I geen oplossing.

Bijdrager
    pch
    ”Strifer”

in de systeemvoorkeuren vind je onder het kopje “SYSTEEM” (vierde rij van boven) een knop met een harde schijf icoon met daaronder de naam “OPSTARTSCHIJF”. Hier zie je waarschijnlijk drie opties:

– Mac OSX 10.5.x op Mac HD (of een dergelijk naam van je eigen harde schijf)
    – Mac OSX 10.5 INSTALL DVD
    – Opstarten van netwerk

Omdat je computer nu de instructie krijgt steeds van die dvd te starten krijg je ook steeds dat taalkeuze menu. Klik hier gewoon je eigen systeem weer aan (dus Mac OSX10.5.x en dan waar je eigen harde schijf naam staat) en doe een herstart. Je mac zal nu weer van je harde schijf starten en niet meer van de dvd. Als alles goed zit met je systeem dan moet je maccie gewoon weer goed opstarten. En dus niet meer die “c” ingedrukt houden bij het opstarten, want daarmee geef je je mac dus weer de instructie van de cd/dvd op te starten en dat willen we nu niet meer.

En als je de boel wilt beveiligen voor een service beurt, beveilig je account dan gewoon met een wachtwoord (systeemvoorkeuren > systeem > accounts > inlogopties (automatisch inloggen uitzetten!).

eventueel kun je een gast account/extra account aanmaken voor diegene die de service uitvoert. maar goed.. opzich hebben ze dat niet nodig.

succes!

OK, het is gelukt: nadat hij de 1e keer na systeemherstel m.b.v. de installatie-dvd en Timemachine nog niet opstartte heb ik de 2e keer een Timemachine punt later genomen dan de laatste (de op een na laatste dus) en toen ging het wel!

Nu moet ik dus nog doen wat ik wilde maar waarna alles in de soep draaide: beveiligen wanneer hij voor reparatie bij een Apple serviceprovider is.

Wat adviseren jullie dan:
    -backup met Timemachine neem ik aan?
    -ook nog dingen eraf gooien?
    -inlogcodes etc. verwijderen: hoe doe ik dat?
    -beveiligen met een wachtwoord, hoe doe ik dat?

Gr. Paul.

Bijdrager
    LEXY

Pfff, doe niet zo paranoia man.

Bijdrager
    stijn23

Als je wil beveiligen, zou ik gewoon je inlogscherm activeren (bij accounts in je systeemvoorkeuren). Zo kan niemand aan de gegevens uit je thuis-map. Eventueel kan je even een nieuw gastaccount maken waarvoor je ouderlijk toezicht inschakelt. Zo kunnen ze bij reparatie toch je mac eens testen zonder dat ze je gegevens kunnen zien of veranderen.

Bijdrager
    Edwin
    ”pch”

Ik heb dus net idd met de opstartschijf gekozen voor het terugzetten van mijn systeem vanaf Timemachine

Dan lijkt er een probleem te zijn bij het terugzetten naar de harddisk. Harddisk vooraf opnieuw partitioneren en formatteren is mogelijk een oplossing. Bovenstaande handleiding heb ik tot nu toe tweemaal met succes gevolgd.

Overigens zijn de harddisks van Mac OS X, Linux en Windows altijd te lezen met een bootable DVD zolang de partities niet met encryptie zijn beveiligd en voordat laatste moet je wel een heel grondige reden hebben.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.