18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    DK4MTS

Macbook start niet meer op na plaatsen nieuw geheugen.

Ik heb nieuw geheugen besteld voor mn macbook (late 2006).

de bedoeling was om van 1gb naar 2gb te gaan. Ik heb dus 2x 1gb bij besteld.
    Nu zit ik met het volgende probleem:

Wannneer ik beide nieuwe kaartjes van 1gb erin stop start mn macbook niet meer op.
    Je hoort wat geluiden van de cd drive, maar het beeldscherm blijft zwart.

Zodra ik een van de twee 1gb kaartjes vervang door mn oude 512mb kaartje start de computer
    wel op. en zie ik bij “over deze mac” dat hij 1,5gb geheugen ziet.

De theorie die ik had dat het mogelijk verkeerd geheugen zou zijn valt hierbij dus in het niet.

Heeft iemand enig idee waarom de 1gb kaartjes los van elkaar wel met een 512mb kaart werken
    maar dat de computer niet wil opstarten met 2x de 1gb ?

alvast bedankt

Bijdrager
    Maced.2

zijn de beide 1gb kaartjes van het zelfde merk `?

en deze zouden er in moeten : 1GB 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300);

Bijdrager
    Hansi2124

Lukt het ook om met 1GB geheugen op te starten? En als dat lukt: die weer te vervangen door die andere 1GB en weer opstarten?
    Probeer ze dan samen nog een keer. Lukt dat dan nog niet, draai dan de Apple Hardware Test (AHT) vanaf je installatie-dvd om te kijken of er iets aan de hardware mankeert.

Bijdrager
    DK4MTS

Dit is het geheugen dat ik gekocht heb. beide hetzelfde merk. http://www.alternate.nl/html/product/Geheugen_SO-DIMM_DDR2_-/MDT/1_GB_DDR2-667/-1045382/?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=SO-DIMM+DDR2
    Hier stonden meerdere goede beoordelingen bij o.a. van iemand die ook een macbook heeft. Ik dacht dus dat ik wel goed zat met de aankoop hiervan

Ze werken beide wel apart met de 512mb. Dat vind ik juist het hele vreemde hieraan. Maar samen werkt de computer niet. Het probleem is dat ik geen hardware test kan uitvoeren omdat de computer na
    indrukken van de startknop wel kijkt of er een cd is, maar vervolgens niet verder gaat. niet van cd of van de computer zelf.

Ik zal ze nog eens 1 voor 1 erin doen om te kijken of de test dan wat oplevert. maar ik verwacht van niet. Aangezien ze het wel doen. Alleen niet als je beide erin doet.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”DK4MTS”

Het probleem is dat ik geen hardware test kan uitvoeren omdat de computer na
    indrukken van de startknop wel kijkt of er een cd is, maar vervolgens niet verder gaat. niet van cd of van de computer zelf.

Ik zal ze nog eens 1 voor 1 erin doen om te kijken of de test dan wat oplevert. maar ik verwacht van niet. Aangezien ze het wel doen. Alleen niet als je beide erin doet.

Je moet dat ook opstarten vanaf dvd voor de AHT (toets D ingedrukt houden tijdens opstarten) met 1GB of 1,5GB aan geheugen. Verwissel later dan die 1GB met de andere en doe de test opnieuw.

Bijdrager
    Maced.2

of gewoon een beetje meer uitgeven en de goeie kopen :D

maar dat lost nu jouw probleem niet op !

ik zou het boven staande uit proberen suc6
    :wink:

Bijdrager
    DK4MTS

want wat is hier niet goed aan ? Dat het niet werkt maakt het niet goed ok. Maar wat ik zou willen weten is waarom het dan niet werkt. En waarom dan wel weer met een 512mb erbij ??

prijs maakt in princiepe niet veel uit. Aangezien hier goede recensies bijstonden die
    ook van macgebruikers afkomstig waren leek me dit een goede koop. Waarom meer uitgeven als het niet zou hoeven lijkt me zo.:)

Bijdrager
    Hansi2124
    ”DK4MTS”

Dit is het geheugen dat ik gekocht heb. beide hetzelfde merk. http://www.alternate.nl/html/product/Geheugen_SO-DIMM_DDR2_-/MDT/1_GB_DDR2-667/-1045382/?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=SO-DIMM+DDR2

Safari kan hier niets mee (kan de pagina niet openen). Ik kan dus ook niet controleren of je het juiste geheugen hebt aangeschaft…

Bijdrager
    julesp
    ”Hansi2124″
    ”DK4MTS”

Safari kan hier niets mee (kan de pagina niet openen). Ik kan dus ook niet controleren of je het juiste geheugen hebt aangeschaft…

Bij mij wel:

Commentaar:

Bijdrager
    KarelWillem

Geinig. Laat ik nu precies hetzelfde ‘probleem’ te hebben.

Twee nieuwe 1 Gb’s doen het voor geen meter in mijn iMac.

Maar als ik één van de twee er uit laat en vervang door de oude 512, werkt alles wel opeens.

Welke combinatie ik ook probeer; verder dan die 1,5 Gb wil gewoon niet werken.

Bijdrager
    Hansi2124

Is een SO-DIMM het zelfde als een SDRAM module?

Bijdrager
    DK4MTS

Heb de aangeraden AHT test gedaan. De test geeft aan de er geen fouten te vinden zijn. :?

Bijdrager
    LighScan

Kan de MacBook Laat 2006 wel 2Gb aan? :roll:

Bijdrager
    LEXY
    ”LighScan”

Kan de MacBook Laat 2006 wel 2Gb aan? :roll:

Ja zelfs de eerste MacBook kon dat al aan.

Bijdrager
    Tiyuna

Zitten beide ramlatjes goed in ’t slot,en heb je een klik gevoeld of gehoord?

Bijdrager
    DK4MTS
    ”Tiyuna”

Zitten beide ramlatjes goed in ’t slot,en heb je een klik gevoeld of gehoord?

Ja zit er goed in. Heb het meerdere malen gecontroleerd met zowel de oude 512mb als met de nieuwe 1gb kaartjes.

Bijdrager
    mac-addict

ik heb het zelfde probleem en ik heb het met 4 verschillende geheugen latjes geprobeert!

allemaal nieuw allemaal 2 keer 1 gig?

Hoe is het bij jouw opgelost het is een oude macbook.

Mijn macbook heeft om precies te zijn 3 dagen gewerkt met 2 gig en na herstart wilde hij ineens niet meer opstarten ?!

En met die 1 keer 512 wel wat was het probleem bij jouw en hoe heb je dit opgelost ??

Bijdrager
    Koetjesreep

Kick, hetzeflde probleem
    Net 2x 2 Gb gekocht, allebei de reepjes is niks. maar met 1 reepje van 2 en 1 oude van 1 gb lukt het wel.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.