16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    hamersvelt

MacBook start niet meer op.

Ik heb een MacBook met OSX 10.4, maar met opstarten krijg ik alleen het Apple logo met een lopend klokje, verder doet hij niets meer. Ik heb hem ook al met de systeem dvd opgestart en met schijfhulpprogramma getest, maar geen probleken gevonden. Ook de hardware test geeft geen problemen. Heeft iemand een idee. Ik wil graag alles proberen voordat ik hem opnieuw installeer.

Bijdrager
    AAPL
    Bijdrager
    hamersvelt

bedankt voor je reactie, ik heb het gelijk geprobeerd, maar het werkt niet, hij staat nog steeds te tollen.

Bijdrager
    Oppie

Een Installeer & Archiveer?!
    Makkelijk, snel èn met behoud van data en instellingen.
    http://support.apple.com/kb/HT1545?viewlocale=en_US

Bijdrager
    hamersvelt

Dat kan ik natuurlijk ook proberen. Hoe zet ik dan weet alles op z’n plek terug?

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

dat gaat vanzelf, je hoeft niets handmatig terug te zetten. Wel zul je hierna je software update opnieuw moeten doen.

Bijdrager
    Piels

Even het artikel lezen, daar wordt het antwoord gegeven.

‘This type of installation moves existing System files to a folder named Previous System, then installs a new copy of Mac OS X.’

Alle items worden in een map Previous System bewaard. Je moet handmatig alle items terug zetten. Je vergelijkt of je oude en nieuwe installatie overeen komen. Wanneer je daar zeker van bent kun je de map verwijderen, of laten staan als je genoeg vrije opslag ruimte hebt.

Bijdrager
    Oppie

Er wordt een nieuwe systeemmap aangemaakt; alle data blijven gewoon staan. Je hoeft dus niks terug te zetten o.i.d.
    Wel hoop ik dat je een back up hebt, want er kan natuurlijk altijd iets mis gaan, of misschien is je HD wel naar z’n grootje.

Het ‘wat en hoe’ staat in de link die in het artikel wat ik je gaf; maar bij deze: http://support.apple.com/kb/HT1710

Bijdrager
    Oppie
    ”Piels”

Alle items worden in een map Previous System bewaard. Je moet handmatig alle items terug zetten.

Klopt niet; je Thuismap, met alle data blijft gewoon als zodanig bestaan. Je hoeft daarvan niks over te zetten.
    Alleen wat data uit de algemene Bibliotheek (en heel misschien de Systeemmap) zou je eventueel moeten overzetten…

Bijdrager
    anderie

zit er mischien een usb stick achtig iets in je mac?

Bijdrager
    anderie

dan kan het zijn dat die dat veroorzaakt wat bij mij ook het geval was

Bijdrager
    hamersvelt

Nee, maar ik heb hem inmiddels opnieuw geïnstalleerd en de gegevens behouden.
    Bedankt voor de feedback.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”hamersvelt”

Ik heb een MacBook met OSX 10.4, maar met opstarten krijg ik alleen het Apple logo met een lopend klokje, verder doet hij niets meer. Ik heb hem ook al met de systeem dvd opgestart en met schijfhulpprogramma getest, maar geen probleken gevonden. Ook de hardware test geeft geen problemen. Heeft iemand een idee. Ik wil graag alles proberen voordat ik hem opnieuw installeer.

Hetzelfde geintje heb ik een tijd geleden ook gehad, maar dan met Leopard. Gelukkig had ik toen Time Machine tot mijn beschikking en heb via de installatie cd de laatste versie van de TM backup laten terugzetten. Alles werkte weer en alles stond bovendien precies zo, ten tijde van de laatste backup. Gelukkig dat je het onder Tiger zonder TM nog relatief snel heb kunnen fixen.

Bijdrager
    Oppie

Ook igv van dit soort problemen met een Leopard-Mac zou ik de Archiveer & Installeer optie gebruiken ipv de TM.
    Naar mijn idee is A&I sneller uit te voeren en geeft je meer zekerheid dat het probleem niet opnieuw optreedt.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”Oppie”

Ook igv van dit soort problemen met een Leopard-Mac zou ik de Archiveer & Installeer optie gebruiken ipv de TM.
    Naar mijn idee is A&I sneller uit te voeren en geeft je meer zekerheid dat het probleem niet opnieuw optreedt.

Ik heb met mijn gehele systeem middels TM (ongeveer 86 GB) in anderhalf uur terug kunnen zetten. Voordeel is dan wel dat je dan zelf kan bepalen hoever je terug wilt gaan om een backup terug te zetten, dus je kan dan ook zover terug gaan dat er nog geen problemen waren. Het nadeel van Archive en Install, is dat het hele Leopard systeem vanaf de DVD moet worden uitgevoerd en DVD is stukken langzamer dan HD. Ik heb ook weleens een Archive en Install installatie gedaan, maar echt sneller dan een TM backup terugzetten is dat niet, tenzij je bijv. 300 GB aan data via TM wilt terugplaatsen.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

plus: met archive & install heb je vaak een oudere versie van systeem en apps, dus updaten kost dan ook weer tijd.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.