21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    JohnHenry

Macbook start niet meer op

Hi.

Zonet liep mn macbook vast. Ik heb hem toen een goede 10min gegeven maar dat hielp niet.
    Toen heb ik de powerknop ingedrukt totdat de macbook uit ging.

Nu wil de macbook alleen niet meer opstarten en zit hij de heletijd vast bij het begin scherm.
    Grijze achtergrond met apple logo en draaiend loading dingetje.

Heb pram en scm reset al geprobeerd.

Help wat kan ik nu nog doen ??

Bijdrager
    JohnHenry

Kan ik osx opnieuw installeren zonder dat ik mijn files kwijt raak ?

Er staat lion op. maar ik heb alleen een cd van snowpeopard.

Inactief
    Anoniem

wat gebeurt er als je de alt/option toets inhoud tijdens het opstarten?

Bijdrager
    JohnHenry

Oh dan zie ik 2 HD’s op het scherm.

EFI boot en Recovery HD….

Bijdrager
    JohnHenry

Oeps perongeluk op EFI boot geklikt ….. toen kwam er een balk onderin die liep tot 1/3 vol toen ging het beeld op zwart ….

Inactief
    Anoniem

EFI boot kun je proberen, maar denk dat je dan weer in de zelfde situatie komt.
    dan moet je je recovery HD proberen, dan kun je osx opnieuw installeren(lion)
    je kunt dan alleen niet meer backuppen

Bijdrager
    JohnHenry

Als ik osx opnieuw installeer, behoud ik mijn files dan ? fotos etc ?

Bijdrager
    JohnHenry

Je zegt niet meer backuppen dus ik neem aan van niet ….

Is dat dan echt niet mogelijk ?
    Deze optie zegt dat je wel je files behoud…zal dat werken ?
    http://www.ehow.com/how_8490048_reinstall-os-losing-data.html

Bijdrager
    JohnHenry

En hier lees ik dit:

Reboot your Mac. When you hear the boot chime, hold the COMMAND + R keys. You will enter the Lion Recovery environment. From there, simply choose to reinstall Lion. It will simply remove the current system and replace it with a fresh copy. None of your data will be deleted or moved. The only thing that will be replaced will be the core system files. There is no longer any need to make backups, migrate your data, or mess with partitioning.

Gaat dat werken ??

http://apple.stackexchange.com/questions/18730/how-can-i-reinstall-mac-os-x-lion-without-erasing-data

Inactief
    Anoniem

Ja, dat wist ik niet eens, denk het wel!

Bijdrager
    JohnHenry

Uhm nu wil die ineens mountain lion installeren terwijl ik dit nog nooit heb gekocht hmm…

Bijdrager
    JohnHenry

En kan hem vervolgens niet installeren …. wat een bagger lol fail apple wat een bagger toch weer

Bijdrager
    JohnHenry

Hmm via die optie met de CD werkt ook niet…. dan staat er Mac OSX kan niet vanaf deze schijf worden opgestart. ZIe ik de HD met zon geel driehoek erbij..

Dat gaat hem ook niet worden dus..

Inactief
    Anoniem

Misschien is er iets mis met je hdd, maar dan zou hij hem ook niet moeten vinden…

Heb jij de mogelijkheid om de hdd uit de macbook te halen en hem aan een andere pc te hangen, de belangrijke bestanden te kopieren, de hdd weer terug te zetten in de macbook en dan een clean install te doen? Dan heb je zo’n hdd houder nodig die van sata naar usb gaat

Bijdrager
    JohnHenry

Ja die mogelijkheid heb ik wel..
    Dan zou ik zon houder moeten kopen..

Bijdrager
    JohnHenry

Hmm dan nog zit ik met het probleem dat de SL CD uit mn macbook zal moeten krijgen, en dat wil die nu niet meer doen bij het opstarten… Hoe regel ik dat ?

Inactief
    Anoniem

Dat zou ik echt niet weten.
    Maar die kun je er ook wel ff in laten zitten denk ik

Bijdrager
    Haike

Als je een zogenaamde “clean install” (schone installatie)doet, veegt hij alles van je schijf, dus ook je persoonlijke documenten. Doe je gewoon via de recovery schijf een zogenaamde “Herinstallatie” dan zet hij er alleen een nieuw OS op, en laat de rest staan.

Maar als ik het goed heb gelezen geef je aan dat je ook niet kan opstarten van de Snow Leopard DVD, volgens mij kan dat ook niet meer als je vanaf Lion draait.

Als het wel kan, (want ik weet het niet zeker) en hij doet het vervolgens toch niet, is er waarschijnlijk iets met het moederbord aan de hand

Bijdrager
    JohnHenry

Ja dat lukt dus niet nee. en ook niet via Internet recover (al hoewel die dan mountain lion probeert te installen volgens mij)

Hoe bedoel je niet opstarten van de SL DVD ?
    Ik krijg al die optie wel in beeld hoor, maar kan niet he OS installeren op mijn HDD zegt die….

Bijdrager
    Haike

Nee dat laatste heeft te maken met dat je nu Lion draait. Ook daar zijn wel weer trucs voor die ik niet beheers, zodat het wel kan, maar dan moet je wat meer over de ins en outs er van weten. Overigens lopen er hier wel mensen rond die dat weten en kunnen.

Maar als je nu gewoon CMD+R toets ingedrukt houdt na de opstartgong krijg je toch een scherm te zien met een optie daarin om Lion te herinstalleren?

Inactief
    Anoniem

De trucs die daar bij horen gaan via diskutility, moet je wel eerst je hdd zien te backuppen, want je had er nog belangrijke bestanden op.

Als je schone sl wil moet je eerst je hdd helemaal schoon hebben, dat doe je door naar de 10.8.2 recovery te gaan(met alt opstarten) en dan naar schijf hulpprogramma, kies je hdd en ga naar het tabje wissen en dan gewoon wissen.

Het zal niet echt helpen als je moederbord kapot is zoals Haike zei..

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.