14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    arnautje

macbook start niet meer op

Mijn macbook heeft rare kuren. Wanneer ik hem opstart, hoor ik de gekende ‘boem’ maar in plaats van het OS op te starten, herstart hij telkens. Weet er iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Bijdrager
    jjmac1975

Je geeft niet aan om welk model Macbook en OS versie het gaat maar wat je kunt proberen is:
    -Opstarten in veilige modus en middels het schijfhulpprogramma de schijfbevoegdheden van de systeemschijf herstellen.
    -Macbook uitzetten
    -Opnieuw opstarten en een Pram reset uitvoeren.

Bijdrager
    arnautje

jjmac1975 bedankt voor je hulp. Het is een 2.0 GHZ en draait onder Lion. De bovenstaande instructies heb ik opgevolgd en spijtig genoeg zonder resultaat. Ondertussen heb ik ook de HD in een andere MacBook gestopt en kreeg hetzelfde resultaat. Wellicht is de HD defect…

Bijdrager
    jjmac1975

Kon je wel in veilige modus opstarten? Lijkt me sterk met een defecte HD…

Bijdrager
    arnautje

Ik weet niet of de harde schijf defect is want via een externe enclosure kan ik alles vanop mijn iMac lezen. Vreemd dat ik via mijn MacBook niet kan opstarten. Zou ik via mijn iMac die harde schijf kunnen herstellen?

Bijdrager
    jjmac1975

Wat als je die schijf die je nu in de enclosure hebt ingebouwd aan de macbook hangt en probeert op te starten? Het kan bijvoorbeeld de interne sata controller van je macbook zijn die problemen geeft.

Bijdrager
    arnautje

In mijn andere MacBook werkt die harde schijf ook niet en via de iMac kan ik alles zien. Gelukkig heb ik de documenten kunnen recupereren. Ondertussen heb ik het schijfhulpprogramma er door gejaagd en heeft hij het een en het andere hersteld. Maar in de MacBook werkt de HD nog altijd niet… Toch vreemd, wellicht zal ik de HD volledig moeten formatteren.

Bijdrager
    jjmac1975

Voordat je gaat formatteren is het misschien handig een en ander uit te sluiten.

Wat gebeurt er als je de iMac opstart met de problematische hdd en de alt toets ingedrukt houdt? Krijg je dan de bewuste harde schijf te zien? Zo ja, kun je deze selecteren en hiermee opstarten?

Bijdrager
    jjmac1975

Maar in de MacBook werkt de HD nog altijd niet…

Dat is duidelijk. Ik vroeg in de voorgaande post ook niet of de hdd in de macbook werkt maar of deze met behulp van de externe enclosure wel werkt. Dus op dezelfde manier aangesloten als aan de iMac, waarschijnlijk middels usb of firewire.

Bijdrager
    arnautje

Bij het opstarten met de alt-toets kan ik de problematische harde schijf selecteren maar verder dan het appeltje geraak ik niet…

Bijdrager
    arnautje

Het bovenstaande geldt voor de connectie op de iMac. Op de MacBook wilt de schijf niet ‘booten’ en krijg ik steeds een wisselend blauw- en rood lampje.

Bijdrager
    jjmac1975

Ik las dat je al een backup hebt gemaakt van je bestanden en schijfbevoegdheden middels het schijfhulpprogramma hebt gecontroleerd middels de iMac.

Je was mij even te rap met het uitbouwen van de hardeschijf en wat nog niet geprobeerd is om middels de recovery partitie van de bewuste hardeschijf op te starten.

Hiervoor moet de hdd weer in de macbook geplaats worden en houdt je de toetsen command en r tegelijk vast meteen na het opstarten tot je het apple logo ziet.

Hier nog een linkje om even door te lezen m.b.t. OS X Recovery

Bijdrager
    arnautje

Na het opstarten met Command/r geraak ik ook niet verder en herstart de MB zich telkens weer.

Ondertussen heb ik ook al eens een andere schijf in die bewuste MacBook ingepind en alles loopt als een lier. Wellicht zit er niks anders meer op dan die ‘corrupte’ HD te herformatteren.

jjmac1975 nogmaals bedankt voor je zeer gewaardeerde én deskundige hulp. Nog een fijne avond gewenst!

Bijdrager
    jjmac1975

Ik ga ervan uit dat je bedoelt het ledje op de macsafe adapter knippert afwisselend amber en groen? Dit zou erop duiden dat het logic board en of batterij niet van stroom wordt voorzien om wat voor reden dan ook.

Als het vorige m.b.t. OS X recovery dan waarschijnlijk niet gaat kan ik alleen nog bedenken een SMC reset van de betreffende macbook uit te voeren om te kijken of deze hier positief op reageert.

Edit: Ja dat kan natuurlijk ook… prima opgelost!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.