15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisje182

macbook start niet meer na 7 weken

Hey,

Ik kom net terug van 7 weken vakantie en nu start mijn macbookje niet meer op. Ik heb de magsafe er wel ingelaten tijdens die 7 weken, maar de stekker zat niet in het stopcontact. Eerste keer dat ik hem opstartte kreeg ik het apple tekentje en een laadbalkje eronder. Die laadde tot 10% ongeveer en begon toen opnieuw, maar daarna ging de macbook vanzelf uit. Heb toen het cmd + opt + p + r trucje uitgevoerd. Toen kreeg ik hetzelfde laadbalkje maar bleef ie daarna bij het cirkeltje hangen.

Mijn windows partitie doet het wel, en vandaar kom ik wel gewoon in mijn macpartitie.

Het is dus volgens mij geen hardware probleem, dus moet ik alles opnieuw installeren, of zijn er nog andere opties die dat nog kunnen voorkomen?

Bijdrager
    michelvdb

Waarvoor dient opstarten in de Veilige modus? Zoek het eens op…

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Harde Schijf fout.
    Dat balkje en het kunnen opstarten in WIndows wijzen erop. Kan je via de systeems DVD de schijf controleren?

Bijdrager
    xionix

je kunt ook alleen een systeem restore doen zodat wel je bestanden bewaard blijven.

Bijdrager
    dennisje182

Heb met shift opgestart maar dan gaat ie na ongeveer 10% ook gewoon weer uit.
    Met een cd start hij ook niet op (niet met alt en niet met c ingehouden)…..en nu?

Bijdrager
    johnkeates

Balkje is EFI update. Als je tijdens een EFI update de boel stil legt of verneukt kan het zijn dat alleen BIOS emulatie werkt, en daarmee ook alleen windows.

Oplossing: EFI Restore disc downloaden bij Apple, branden, uitvoeren.

Het heeft allemaal verder niks met HDD’s, Mac OS X of andere dingen te maken. EFI zit in chips op je moederbord.

Moderator
    Strifer

dat dacht ik ook altijd, maar dat balkje is niet altijd een EFI update. natuurlijk kan het een verkeerd uitgevoerde EFI update zijn, maar het kan ook gewoon een probleem zijn met de harde schijf of de partitie.

Bijdrager
    johnkeates

Nee, dat balkje is een animatie die alleen in de EFI updater voorkomt. (Behalve op iOS apparaten)

Het rondje kan op meerdere plekken terecht komen. Apple logo ook. Als windows start zie je naar BIOS emulatie switchen (zwart scherm).

M.a.w. zwart balkje is EFI update. Zelfs AirBoot gebruikt het niet.

Probleem met schijven of partities wordt niet getoond met balkjes. Dat gaat via stop-bord logo’s, never ending rondjes die draaien, of systemen die niet verder starten dan aqua blue. Soms komt het ook niet verder dan ‘het vraagteken’.

Bijdrager
    dennisje182

Ah het was de foute install cd (de oude, moest natuurlijk die van SL hebben). Kan nu wel schijf controleren, dan egt ie dat ik de schijf moet herstellen en dat lukt hem dan niet en zegt ie dat ik de schijf moet wissen en opnieuw moet installeren. Ik ga dat maar es doen dan. En daarna TM terug laten zetten

Bijdrager
    Oppie

EFI update? Ik denk van niet. En zeker niet: “dat balkje is een animatie die alleen in de EFI updater voorkomt.”!
    HD probleem? Komt meer in de buurt, maar ik vermoed dat het deze was:

En dat is het ontwaken uit ‘safe sleep’ in het geval de accu leegraakte, zoals hier het geval was.
    Meer: http://support.apple.com/kb/HT1757

Die progress bar van het HD probleem ziet er zo uit:

Meer: http://support.apple.com/kb/TS3148

Moderator
    Strifer
    Oppie op 25 augustus 2010

Meer: http://support.apple.com/kb/TS3148

deze kreeg ik 100% zeker te zien bij mijn EFI update destijds met speciale instructies. kan dus zowel EFI als HDD gebeuren zijn.

Bijdrager
    Oppie

Dat klopt.
    Maar met firmware update’s wordt niet zo kwistig gestrooid, en die maak je meestal ook wel af; dus het zal eerder het beschreven startup HD probleem zijn.

Bijdrager
    dennisje182

Hij bleef hangen bij dat tweede plaatje. Maar ik heb de SL install disk erin gegooid en een Time machine backup laten terug zetten en nu doet ie het weer. Maar vnid het zelf toch vreemd, want er is niks mee gedaan in die 7 weken en voordat ik op vakantie ging deed ie et gewoon braaf. Dus wat gebeurd er met een mac als je em een tijdje niet gebruikt….??

Moderator
    Strifer

gewoon pech. mijn macs hebben vaak zat lang uitgestaan zonder probleem. net zoals bij zovelen hier.

maar goed, was dus een hdd fout kennelijk?

Bijdrager
    Oppie

Een’ repair disk’ had dan vast geholpen.
    Misschien iets fout gegaan bij het wegschrijven van de RAM naar de HD toen de accu leeg raakte.
    Als je 7 weken weg gaat kun je beter ook je Mac uitzetten.

En een SL installatie behoud toch al je bestanden en instellingen; hoef je geen backup voor terug te zetten?!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.