25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Chillie

MacBook snel locken

Hi,

Als ex-Windows gebruiker was ik altijd gewend om Windows+L te drukken om snel mijn laptop/desktop te locken voor andere gebruikers, als ik weg liep bij mijn laptop of pc.
    Dit wil ik ook graag doen op mijn Macbook, maar ik weet niet hoe ik die keyboard shortcut in kan stellen. Ik weet waar ik shortcuts in kan stellen maar dan moet je met namen van menu items werken ofzo :S Mij een beetje vaag.

Wat ik dus wil is dat wanneer ik op (bijv.) [command] + L druk, mijn Macbook lockt en het login venster laat zien. Na het intoetsen van mijn wachtwoord ga ik uiteraard weer verder waar ik gebleven was.

Hoe werkt dat?

Mvg,
    Robin

Bijdrager
    J.G

[shift] ‘[command]’ Q

Dit is de combo en dan nog even een tikje op de enter!

Bijdrager
    rensvandermeer

Probeer eens Command + Option + Shift en dan Q erbij… Doe je het zonder Alt, dan krijg je inderdaad eerst nog een scherm of je het echt wilt…

Bijdrager
    Chillie

Graag even mijn post lezen en dan jullie suggesties uitproberen:

Na het intoetsen van mijn wachtwoord ga ik uiteraard weer verder waar ik gebleven was.

Als ik [command] [shift] + Q doe, krijg ik de vraag:

Are you sure you want to quit all applications and logout now?

En met [option] er bij sluit ie direct alles af zonder te vragen.

Dat wil ik dus niet ik wil alle apps aan laten en alleen mijn Macbook locken, niet uitloggen.

Inactief
    Anoniem

dit is volgens mij niet wat de TS vraagt
    ook al weet ik zelf het antwoord niet, maar met de opties die hierboven staan log je gewoon uit (dus eigenlijk sluit je finder af)
    en de TS zei ook dat hij na het invoeren van ze wachtwoord gewoon weer verder wilt werken.
    in het geval van hierboven kan dat niet want je moet alles opnieuw openen of starten.

ik zelf ben ook wel benieuwd naar dit antwoord,
    dus de persoon die het weet, desnoods via een terminal script of een beetje (obj-c) cocao-en…

Moderator
    Night

Er is nóg een (snellere) methode:

Stel in de systeemvoorkeuren bij screenserver een zgn. ‘hotcorner’ in, bv de rechter bovenhoek.
    Vervolgenst stel je bij systeemvoorkeuren bij Security in dat het password gevraagd dient te worden bij het ontwaken vanuit de slaapstand of screensaver en dat je niet automatisch ingelogd wil worden.

Als je nadat je dit gedaan hebt, met je muis naar de rechter bovenhoek van je scherm gaat, gaat je Mac in de screensaver modus en kan hier slechts weer uitkomen als het wachtwoord wordt ingevoerd. Ook herstarten zal nu niets uithalen: ook nu zal het wachtwoord gevraagd worden.

Uiteraard zijn hier voor de slimmerikken onder ons (met een OSX disk op zak) ook wel weer uitvluchten voor (die in de firmware instellingen ook weer te ondervangen zijn), maar voor dagelijks gebruik zat dit zeker volstaan.

Bijdrager
    nookie
    Bijdrager
    rensvandermeer

In dat geval kun je in Systeemvoorkeuren Accounts “snelle gebruikersoverschakeling” aanzetten. Dan verschijnt er rechtsboven in de menubalk je gebruikersnaam. In het bijbehorende dropdown-menu kun je nu klikken op Inlogvenster… Of dit ook met een sneltoets kan weet ik niet. Je blijft ingelogd, en je moet je password invoeren om verder te kunnen werken. Is dat wat je wilt?

Bijdrager
    Mr Macintosh
    Bijdrager
    Gates
    ”rensvandermeer”

In dat geval kun je in Systeemvoorkeuren Accounts “snelle gebruikersoverschakeling” aanzetten.

Als hij maar 1 account heeft, gaat dit niet werken.

De uitleg van Night biedt de oplossing. Zo doe ik het ook. Ik sleep de muis naar de linkerhoek onderin (dit kan je uiteraard ook wijzigen) en dan schakelt Mac OSX de screensaver in. Als je ‘m weer aan wil zetten, wordt er een wachtwoord gevraagd.

Bijdrager
    G-Force

Ook als je 1 account hebt werkt dat prima, heb dat tijdenlang gebruikt.;) Maar de oplossing met het slotje in de menubalk vind ik zelf beter.

Bijdrager
    nookie

Ja, samen met de oplossing van een interactieve hoek,
    blijven deze naar mijn idee de beste oplossingen.

Bijdrager
    iJoost

In de voorkeuren van sleutelhangerbeheer zit ook een mogelijkheid die je in een menu rechtsboven kunt krijgen. Daar zou je dan misschien weer een keyboard-shortcut aan kunnen hangen.

Bijdrager
    nookie

@ iJoost: Zie mijn eerder geposte link…….

Bijdrager
    topaj
    Bijdrager
    double-D

Je kan de mac laten slapen en met automater om een wachtwoord laten vragen. zo heb ik het ook een tijd gedaan.

Bijdrager
    nookie
    ”topaj”

Dashlock:http://www.alwintroost.nl/?id=42

De link is niet compleet.

Bijdrager
    MacBinky
    ”nookie”
    ”topaj”

http://www.alwintroost.nl/?id=42

Bijdrager
    G-Force

Zelfde soort widget, maar dan zonder irritante vertraging (en nog mooier ook ;))
    http://mac.softpedia.com/get/Dashboard-Widgets/Network-Security/Locker-Widget.shtml

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Er is ook een widget voor. Even klikken en je logt uit, zonder dat programma’s afsluiten. Even zoeken op de Applesite.

EDIT: die hierboven is het dus. Werkt prima!

Moderator
    Night

Het nadeel van uitloggen is wel dat sommige programma’s opnieuw moeten opstarten. Hierdoor verlies je onnodig veel tijd.
    Bij het gebruik van de screensaver lock (of de widget) kan je na invoeren van het wachtwoord weer gewoon verder waar je gebleven was.;)

Bijdrager
    G-Force

Er wordt niet uitgelogd, er wordt dezelfde actie uitgevoerd als bij snel gebruiker wisselen. Alles is weer actief na het inloggen.

Bijdrager
    Chillie

Bedankt voor alle reacties ik ga e.e.a. gelijk even uitproberen als ik weer thuis ben en met mijn Mac aan het werken ben.

-R

Bijdrager
    Switch

Een iets andere benadering, maar wel heel handig: locken en unlocken met je Remote door middel van het programmaatje iAlertu. Ook hier blijven de overige programma’s actief, dus kun je meteen weer aan de slag. Overigens kun je ook zonder remote unlocken, door een wachtwoord in te typen.

Bijdrager
    topaj
    ”MacBinky”
    ”nookie”
    ”topaj”

http://www.alwintroost.nl/?id=42[/quote1

Toch dezelfde link?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.