30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Dicespark

[macbook] Scherm sluiten op standy

Een mooie zondag iedereen,

maar natuurlijk heb ik een vraagje.
    Ik zit hier nu een paar dagen te pimpen met mijn nieuwe MBP en OSX begint allemaal lekker te wennen, maar er is een ding waar ik nog niet uit ben.

Wanneer ik het scherm sluit, gaat het systeem slapen of op standby ofzo iets. Met mijn vorige Bill gates bak kon ik mooi instellen wat er moest gebeuren als ik het scherm dicht klapte. Kan dat met mijn Apple ook? Ik wil namelijk het scherm dichtklappen en dat itunes etc gewoon door draait.

Iemand een tip of wellicht oplossing?

Bijdrager
    DJ

netadapter aansluiten…

Bijdrager
    Zaphod_B

Nee dit kun je niet instellen.

Ook met de netadapter eraan gaat ie gewoon slapen. Je kunt wel, als je er een extern scherm aanhangt, de machine laten draaien met het scherm dichtgeklapt. Hoe dit werkt staat in je manual en zo niet dan is het bij Apple op de support site te vinden. Succes.

Bijdrager
    renegrader

ik geloof dat er wel een apart programmatje voor was, zoek eens op sleepless, dacht dat het zo heette

Moderator
    Koen van Tongeren

Het kan inderdaad door rare trucjes uit te halen, bijvoorbeeld een bluetooth apparaat activeren, terwijl je MacBook op sluimer staat, maar je moet dit zeker NIET DOEN!! Als je een PowerBook of MacBook zou laten draaien met de klep dicht raakt ie binnen no time oververhit. Is linke soep, dus laat ‘em lekker open!

Bijdrager
    mollie319

wat zit je te ‘pooieren’ dan met je macbook?

Bijdrager
    Dicespark

Bedankt voor jullie reacties. Met mijn Bill Gates had ik namelijk de gewoonte om die klep dicht te doen als ik er niet was…ziet er wat opgeruimder uit en minder risico op ‘ongelukjes’ .

”mollie319″

wat zit je te ‘pooieren’ dan met je macbook?

Ik bedoel natuurlijk dat ik alle trucjes zit te showen aan mijn omgeving…
    You know how it goes…. new dogs … new tricks!

Bijdrager
    PietjePuk

Leuke MacBook Pro van 1,83 Mhz:P

Bijdrager
    mollie319

achso, ik dacht dat je hem aan het verbouwen was, zoals dat op tv gaat. Pimp my ride bijvoorbeeld.
    zou zonde zijn van je MacBook Pro…..

Showen is altijd goed…. ga ik morgen ook doen op het werk.
    ik heb de mijne pas sinds vrijdag.

Veel plezier met je MacBook.

Marcel

Bijdrager
    MedahOSX
    ”Koen

Het kan inderdaad door rare trucjes uit te halen, bijvoorbeeld een bluetooth apparaat activeren, terwijl je MacBook op sluimer staat, maar je moet dit zeker NIET DOEN!! Als je een PowerBook of MacBook zou laten draaien met de klep dicht raakt ie binnen no time oververhit. Is linke soep, dus laat ‘em lekker open!

Ik weet niet waar je op doelt maar ik heb mijne altijd dichtgeklapt als ik op extern scherm werk, daar is ie notabene voor gemaakt!
    Zoverre heb ik hem nog nooit voorbij de 50 graden zien gaan, geen probleem dus.

Bijdrager
    mooirood

Ik heb het progje Sleepless idd gevonden maar ik wil geen problemen met oververhitting!
    Heeft iemand ervaring met dit progje? Ik zou graag iTunes draaien met de klep dicht, maar ik wil geen tosti-ijzer van mijn powerbook maken.

Bijdrager
    wilko

Als ‘ie echt te heet zou worden vliegt er wel ergens een thermische beveiliging uit.

Bijdrager
    mooirood
    ”wilko”

Als ‘ie echt te heet zou worden vliegt er wel ergens een thermische beveiliging uit.

euh… wat?
    Ik wil mijn powerbook even als mp3 speler gebruiken onderweg omdat mijn G1 iPod de geest heeft gegeven. Dus alleen iTunes draaien op de batterij met de klep dicht. Moet toch kunnen lijkt mij?

Wat gebeurt er als ‘er ergens een thermische beveiliging uitvliegt’?

issiedanstuk? :oops:

Bijdrager
    Nietzman

Een Macbook moet echt wel met het scherm dicht kunnen draaien, die dingen zijn er op gebouwd om dichtgeklapt en op een extern scherm te kunnen werken.

Maar om hem als halve iPod te gaan gebruiken lijkt me nou niet echt het meest geniale idee van de dag. Als je 2000 euro voor een Macbook uitgeeft kan er toch ook nog wel 150 voor een iPod nano vanaf?

Bijdrager
    mooirood
    ”Nietzman”

Maar om hem als halve iPod te gaan gebruiken lijkt me nou niet echt het meest geniale idee van de dag.

Das een tijdelijke oplossing, ik vond het eigenlijk niet eens zo gek :wink:
    Of dat apparaat nu aan of uit in mijn rugtas zit maakt niet veel uit, ff een snoertje naar buiten frunniken en hop! Ik noem hem PowerPod, de 80 Gig titanium jukebox.

(kopen? 3000 euri) :P

Bijdrager
    renegrader

Ik heb zelf een Powerbook G4 1,67 ghz, ik gebruik ‘m gewoon dichtgeklapt als ik bijvoorbeeld muziek draai of simpel tekstverwerk, staat dan wel op energie sparen, ik heb nog geen last gehad van abnormaal hoge temperaturen, maar ik heb gelezen dat dit per generatie kan verschillen.

Het ontwerp van de Mac/Powerbook is niet gemaakt op dichtgeklapt gebruik lijkt mij, omdat de grote luchtsleuven achter de schanier van het scherm zitten en bij een dichtgeklapt scherm worden deze geblokkeerd, simpel werk kan wel maar bij doom 3 zou ik ‘m lekker openzetten

Bijdrager
    MedahOSX
    ”renegrader”

Het ontwerp van de Mac/Powerbook is niet gemaakt op dichtgeklapt gebruik lijkt mij, omdat de grote luchtsleuven achter de schanier van het scherm zitten en bij een dichtgeklapt scherm worden deze geblokkeerd, simpel werk kan wel maar bij doom 3 zou ik ‘m lekker openzetten

Het scharnier komt niet voor de luchtopening hoor, ik zou nog maar es goed kijken naar je PB:)
    Nogmaals, en wat al door meerdere is gezegt, de powerbook in tegenstelling tot de ibook is gemaakt om dichtgeklapt te kunnen werken. Ik merk dan ook totaal geen verschil kwa hitte tussen open of dicht.
    Hij blijft meestal rond de 45 graden, ga je echt veel dingen doen of dvd kijken staat ie zo rond de 49 graden. Echter wat het idee is van de poster is om hem in zn rugtas aan te laten, en dat is weer een erg slecht idee ivm hitte, maar dat heeft niks te maken met het dichtklappen.
    En nu kappen met dit gesprek en gewoon een iPod kopen als je muziek wil luisteren;)

Bijdrager

de powerbook en macbook pro zijn gemaakt om te kunnen werken wanneer het dichtgeklapt is. zo kan je met een extern toetsenbord, muis en scherm gewoon normaal werken.
    De ventilatie gaat vanaf de zijkanten naar de achterkant wat gewoon open blijft als het dichtgeklapt is.

ibook daarertegen is niet voor gemaakt. Die heeft alleen luchtroosters aan de achterkant die dicht is wanneer het dichtgeklapt is. Ook als je met een ibook probeert wakker te maken in “dicht” modus met een extern toetsenbord en scherm, gaat ie om veiligheidsreden niet wakker.

Ik werk elke dag met mijn powerbook en ik heb ook temperature monitor geinstalleerd om naar de temperaturen te kunnen kijken. De normale werktemperatuur van me powerbook in de zomer is 70 graden en in de winter rond 50 graden. Dit is absoluut normaal en niet schadelijk voor de powerbook (en macbook pro).

Bijdrager
    huinkroese

Kan gewoon. Hier een bluetooth koptelefoon… voor als ie diep in je tas zit!

Bijdrager
    wilko

In *elke* PC zit tegenwoordig een beveiliging die domweg de stroom eraf haalt als je temperaturen te hoog worden. Ik neem aan dat Apple dat kunstje ook wel toepast. Héél dom als dat niet het geval zou zijn.

Bijdrager
    Nietzman

Hmmm, een Powerbook er dan wel voor gemaakt om dichtgeklapt te kunnen werken, maar dichtgeklapt werken terwijl hij helemaal ergens in een hoes, diep onder in een tas zit zonder fatsoenlijke ventilatie lijkt me een ander verhaal.

Bijdrager
    KP

waarom wil iedereen toch altijd het scherm dichtklappen als er een extern scherm is aangesloten, laat hem lekker open en je hebt TWEE schermen…werkt wel zo fijn, end e laptop word minder warm.

Bijdrager
    Marconius
    ”pietjepuk6546″

Mijn grafische rekenmachine is nog sneller met zijn 8 Mhz:P

Bijdrager
    Dicespark
    ”Marconius”
    ”pietjepuk6546″

Mijn grafische rekenmachine is nog sneller met zijn 8 Mhz:P

Weet ik t….

Bijdrager
    ”Nietzman”

Hmmm, een Powerbook er dan wel voor gemaakt om dichtgeklapt te kunnen werken, maar dichtgeklapt werken terwijl hij helemaal ergens in een hoes, diep onder in een tas zit zonder fatsoenlijke ventilatie lijkt me een ander verhaal.

dat is zo. Wat ik dus allemaal vertelde is voor gebruik op tafel, dus NIET in de tas stoppen.
    @ mooirood
    Ik begrijp dat je je powerbook wil gebruiken als tijdelijke vervanging voor de ipod, dat moet je NIET in de tas stoppen!!! voor je weet wil je powerbook niet meer aan!

Bijdrager
    G3Lay-Z
    ”MedahOSX”
    ”Koen

Ik weet niet waar je op doelt maar ik heb mijne altijd dichtgeklapt als ik op extern scherm werk, daar is ie notabene voor gemaakt!
    Zoverre heb ik hem nog nooit voorbij de 50 graden zien gaan, geen probleem dus.

Hij heeft ten dele gelijk, een PowerBook kan het wel een iBook loopt inderdaad het risico dat het beeldscherm en ook de processor te warm wordt waardoor de thermische beveiliging de computer uitschakeld. Dit heeft te maken met hoe de ventilatie is geplaatst. Helaas niet hetzelfde dus.

Cheers!

Bijdrager
    stefanhendriks

Kan iemand mij dan vertellen hoe iemand met een macbook en een extern scherm de macbook dicht kan klappen en dat hij dan toch niet op standby springt? Ik doel dan wel op een manier zonder 3rd party programma?

Ik heb het wel over de intel macbook, niet de pro editie..

Bijdrager
    kink

NIET, zoals hierboven vermeld!
    je hebt een tooltje nodig

Bijdrager
    stefanhendriks

Inderdaad, mijn vraag was iets te kort door de bocht. Door je externe scherm niet aan te sluiten, dan de laptop dicht te klappen en dan wel het scherm aan te sluiten , kan je hem ‘wekken’ met je externe toetsenbord. Daarna hoef je hem in feite niet meer uit te doen en werkt het perfect!

Bijdrager
    GoingStrong

Ik heb vanochtend mijn nieuwe MBP mogen ontvangen, en zocht ook naar de mogelijkheid de MBP door te laten werken (ook de draadloze verbinding) als ik ‘m dichtklap. Ik heb twee kinderen en een kat rondlopen hier, dus als ik even weg moet (deurbel, wc, telefoon, whatever) klap ik ‘m heel graag even dicht! Maar als ik dan terugkom is de download gestopt. Dat wil ik dus niet!

Is dat progje “Sleepless” de enige mogelijkheid om de MBP door te laten werken?

@ kink : over welk tooltje heb jij het?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.