21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Koekenbakker

Macbook retina of non retina ?

Hallo OMT!

Ik ben in de markt voor een nieuwe laptop maar zit erg te twijfelen tussen Macbook pro en MBPr

Ik zie dat ze in de benchmarks op performance niet zo veel voor elkaar onderdoen:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/1451529
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/2815883

Ongeveer een 10% performance boost vind ik niet heel veel.

Voor mij heeft de normale MBP wat voordelen ten opzichte van de retina namelijk:
    – Ram makkelijk te upgraden naar 16GB (goedkoop)
    – Makkelijk SSD uit te breiden naar 2 schijven (CDrombay vervangen voor SSD) (dus veel opslag capaciteit)

En de retina heeft wat nadelen:
    – Duurder
    – Weinig ram/SSD anders nog veel duurder

Voordeel van de retina is weer de behuizing en het scherm, maar ik gebruik de laptop 99% van de tijd met extern scherm dus zijn die dingen voor mij niet heel doorslag gevend.

Waar moet ik verder nog op letten bij deze keuzen, wat kunnen jullie mij aanraden ?

Thx!

Geblokkeerd
    Anoniem

Waar denkt u over na als u auto koop?
    Zal de zelfde belangrijke vraag niet nodig zijn voor uitzoeken van uw laptop?

Hoe kunnen we advies uitbrengen zonder antwoord op die vraag?

Bijdrager
    Hasoweh

Doorsparen en voor de Retina gaan. Als je op voorhand al moet gaan sleutelen aan een MacBook dan is het overduidelijk de verkeerde keuze. Doe het in een keer goed en ga voor de retina versie met 16gb ram en een SSD met voldoende geheugen. Daar heb je op de lange termijn het meeste plezier van.

Bijdrager
    Targaryen

Ik heb eind vorig jaar een 2012 model van de MacBook Pro 13″ aangeschaft en ik sta nog steeds achter mijn keuze. Ik heb er een SSD ingestopt en 16GB aan RAM en de laptop is heel snel. Hij wordt gebruikt voor lesnotities en onderzoek onderweg of in de bibliotheek en hangt thuis aan een 27″ monitor.

Het verouderde scherm is het enige minpunt wat mij betreft, maar ik geloof dat mijn machine nog zeker een jaar of 5 meekan. Het retinascherm mis ik niet omdat ik het nog nooit heb gehad in een laptop. Ik vind het in elk geval de meerprijs niet waard. Anderen zullen het ongetwijfeld oneens zijn.

Mijn mening dus in het kort: ga voor de MacBook Pro 13″ (2012) en stop hem vol met RAM en een snelle SSD en je kunt zonder problemen mee met de nieuwere instapmodellen van de retina-MacBook Pro’s.

Bijdrager
    Xcode

Ik heb zelf beide modellen gehad. Er is toch een significant verschil met de niet-retina MacBook Pro:
    – retina heeft standaard SSD (de MacBook Pro die jij beschrijft heeft standaard een HDD)
    – retina heeft een significant betere grafischekaart
    – de batterijduur van de niet-retina MacBook Pro wordt kunstmatig ‘laag’ gehouden
    – de retina variant haalt 10 uur, niet-retina haalt 7 uur
    – schermkwaliteit van de retina variant is uitmuntend

In vrijwel alle opzichten is de retina MacBook Pro een stap vooruit op de niet-retina variant. Het enige nadeel van de retina variant is dat je bij aankoop de gewenste SSD en hoeveelheid werkgeheugen erin moet laten zetten, want achteraf uitbreiden is niet mogelijk. Je noemt zelf ‘makkelijk te upgraden naar 16GB RAM’ als voordeel voor de niet-retina variant. Wanneer jij 16GB RAM nodig zou hebben, dan ben je bij de niet-retina MacBook Pro sowieso niet aan het juiste adres en zou je wat betreft prestaties waarschijnlijk moeten gaan kijken naar de 15-inch Macbook Pro. Ik weet niet wat je met je Mac doet, maar 8GB RAM voldoet in de meeste gevallen prima in combinatie met de snelle SSD set-up van de retina MacBook Pro.

Bijdrager
    plonserd

Als retina echt niet uitmaakt dan kan je met een gerust hart voor de non retina gaan, en inderdaad zelf gaan uitbreiden.
    Wat Eple zegt, daar ga ik niet mee akkoord.. Het ‘gaan sleutelen’ is nogal overdreven:D SSD steken en ram uitbreiden kan een kind..

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Retina. Nobrainer.

Bijdrager
    Targaryen

– de batterijduur van de niet-retina MacBook Pro wordt kunstmatig ‘laag’ gehouden, 7 uur ten opzichte van 10 uur

Onzin natuurlijk. Mijn opgeladen MacBook Pro haalt tussen de 8 en 10 uur. Hangt er volledig vanaf wat voor processen bezig zijn.

Je noemt zelf ‘makkelijk te upgraden naar 16GB RAM’ als voordeel voor de niet-retina variant. Wanneer jij 16GB RAM nodig zou hebben, dan ben je bij de niet-retina MacBook Pro sowieso niet aan het juiste adres en zou je wat betreft prestaties waarschijnlijk moeten gaan kijken naar de 15-inch Macbook Pro.

Alweer onzin. Ik gebruik Aperture en Lightroom en vooral die eerste is een RAM-slurper. Ik heb daarvoor geen extreem krachtige grafische kaart nodig. Sinds ik 16 GB aan RAM heb in mijn MacBook kan ik naar hartelust foto’s bewerken zonder strandballen in Aperture en Lightroom. Zeker als de TS (net zoals ik) met een extern scherm werkt, heeft hij niets aan die krachtigere videokaart. Daarnaast vervalt de handigheid van het retina-scherm ook, want je kijkt op een scherm dat vermoedelijk een 1080p resolutie heeft.

Bijdrager
    TheBigZ

Let op: de SSD in de nieuwe MacBook Pro 2015 is weliswaar prijzig maar ook aanzienlijk sneller dan een SSD in de oude MBP.
    http://www.computerworld.com/article/2900330/holy-smoke-the-new-macbook-literally-is-twice-as-fast.html

Bijdrager
    Xcode

@Targaryen
    Dat jij jouw aankoop probeert goed te praten, betekent niet dat ik geen gelijk heb.:wink:

De batterijprestaties van de retina MacBook Pro zijn significant beter, daarnaast maakt de SSD in de retina MacBook Pro een hoop goed. Zie o.a. reactie van @TheBigZ.

Bijdrager
    Targaryen

Ik probeer mijn aankoop niet te verantwoorden. Ik duid je gewoon op de onwaarheden die je loopt te verkondigen zonder enige vorm van bewijsvoering.

Ik werk dagelijks met de MacBook Pro dus heb ik logischerwijze ook een beter zicht op het batterijgebruik. Dat zet je eerste argument al meteen buiten spel. Als je daarnaast beweert dat een MacBook Pro 13″ met 16 GB aan RAM een verkeerde keuze is omdat je dan beter een krachtigere, 15″ koopt, dan zit je ook fout. Elke gebruiker heeft andere eisen en RAM staat niet per se in verbinding met de grafische kaart.

Dat de batterijprestaties significant beter zijn spreek ik niet tegen. De retina-variant is een nieuwer model en dat heeft dus nieuwere technieken aan boord. Daar ging mijn kritiek dan ook niet over. Je spreekt over nummers en ‘geplande beperking van batterijduur’ én daar ben ik het niet mee eens. Hetzelfde geldt voor de SSD. Die technologie is ook verbeterd in vergelijking met het 2012 model, maar dat neemt niet weg dat je daarom niet een SSD kunt plaatsen in een MacBook Pro 13″ die je machine ook snel(ler) maakt!

Bijdrager
    TheBigZ
    Koekenbakker op 21 juni 2015

Ik ben in de markt voor een nieuwe laptop maar zit erg te twijfelen tussen Macbook pro en MBPr
    Ongeveer een 10% performance boost vind ik niet heel veel.
    Waar moet ik verder nog op letten bij deze keuzen, wat kunnen jullie mij aanraden ?

De geekbench meet alleen CPU en RAM snelheid. Die zijn belangrijk, maar dat is niet het hele verhaal.

De verschillen tussen de MBP Mid 2012 en de MBP Retina Early 2015 zijn flink. Als je alle kosten meerekent om de 2012 MBP te pimpen kom je aardig in de buurt van de 2015 versie. En dan heb je nog steeds een stuk langzamere SSD, een mindere GPU, en een TN scherm ipv een IPS, zaken die niet te pimpen zijn.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/313214;437982;437984/categorie/

Bijdrager
    Shmoo

Bij de aankoop van een MacBook zou ik nooit letten op de batterijduur. Dat is veel te relatief aan wat je er mee gaat doen. Plus die gegevens die Apple geeft kun je vergelijken met de aankoop van een auto. De dealer zegt dat hij 1 op 21 rijdt terwijl jij in werkelijkheid maar 1 op 16 haalt.

Als je geen retina nodig hebt is er geen echte reden om voor retina te kiezen. Iedereen heeft jaren zonder gedaan en dat werkte meer dan prima, al zal er natuurlijk wel een moment komen dat je geen non-retina meer kunt krijgen.

Bijdrager
    Targaryen

Precies, je vat goed samen wat ik bedoel, Shmoo. Langs de andere kant, wat TheBigZ zegt is natuurlijk ook waar in zijn laatste reactie.

Bijdrager
    Xcode

@Shmoo
    Mwah, het is natuurlijk slechts een puzzelstuk in het grotere geheel aan redenen om wel een retina MacBook Pro te kopen. @Targaryen trekt het uit verband.

@TheBigZ

Denk dat jij mijn redenatie goed samenvat en uitbreidt. Dank.

Bijdrager
    Koekenbakker

Oke thx voor de reacties so far, ik blijf het een lastige keuze vinden.

Nieuwprijs voor de MPBr 8GB/256SSD zit voor mij boven mijn budget.

Ik kan een refurbished MBPr uit juli 2014 kopen bij Apple voor € 1150. 8GB/128SSD model
    Enige nadeel bij deze optie is de beperkte opslag deze is te weinig voor mij.

Ik kan zal dan met een externe USB 3.0 SSD of Thunderbolt moeten werken om daar een 256 SSD aan te hangen voor mijn virtual machine.
    opzich is dit wel een mogelijkheid, zal het via usb 3.0 snel genoeg werken ? Welke read/write speed haal ik op deze manier ?

De andere optie is om voor €100 goedkoperen MPB (2012) te hebben met 8GB/500GB HDD+256GB SSD te kopen.
    Voordeel hierbij is nog dat ik eventueel kan upgraden naar 16GB en alles intern heb.

^ Als dit de keuze dan is de Retina 2014 beter ?
    Nadeel is dan dat ik met externe schijven zit, als dat uberhaubt al snel genoeg zal werken…

Bijdrager
    Xcode

In bovenstaande redenatie lijk je zelf aan te sturen op de niet-retina MacBook Pro. Echter denk ik dat je beter kunt doorsparen voor een 2015 model, ook vanwege de restwaarde. Is de MacBook Air niet een interessant alternatief?

Bijdrager
    Shmoo

Als hij echt moet kiezen tussen een 2012 computer en een 2015 dan is de keuze natuurlijk heel simpel dan koopt iedereen een 2015 computer ook al moet je dan iets langer wachten of doorsparen.

Stel jij wilt een 2012 computer over drie jaar ( dus in 2018 ) verkopen dan zal niemand tegen die tijd denken. Ooo wacht eens even Pipo heeft die 2012 computer is pas in 2015 gekocht en daarom is die machine pas 3 jaar oud.
    Nee, tegen die tijd zal die 2012 computer ook gewoon 5 a 6 jaar oud zijn net als al zijn broertjes en zusjes die op Marktplaats staan en verkocht worden omdat ze 5 jaar oud zijn.
    Je koopt als het ware al een computer met dik 2 jaar achterstand als je voor het 2012 model gaat. Niet dat veel uit maakt qua prestaties maar wel qua marktwaarde over 3 jaar, je verliest veel meer geld over een veel kortere periode.

Nieuwe Macs moet je nooit ouder dan 1 a 2 jaar kopen dan haal je het meeste winst ( rendement ) uit de machine.

Bijdrager
    Koekenbakker

Oke thx ik ga voor de retina 2014, en werk met een externe thunderbolt drive.
    Haal nog behoorlijk hoge snelheden dus dat zal we goed komen! thx!

Bijdrager
    SunKeeper

Kijk ook nog even naar de Nifty Minidrive voor in je SD-kaartslot. (max 128GB)

Die is misschien wel iets minder groot en iets minder snel, maar je zult vast ook wel een hoop data hebben die minder snel toegankelijk hoeft te zijn. Elk beetje scheelt en echt heel duur is zo’n dingetje ook niet.

En uitbreidbaar, mocht je dat ooit willen. Naast dat ie on-the-go ook uitbreidbaar is, maar dan kun je niet aan alle data tegelijk en sleep je met micro-SD-kaartjes. Die zijn natuurlijk niet zwaar, maar van alle kaartjes die iedereen ooit verloren is zijn er maar weinig ook ooit teruggevonden.

Geblokkeerd
    Anoniem

En niemand vraag waar hij de macbook voor ga gebruiken. Raar. Je geef toch ook geen auto advies zonder vragen te stellen.bv bmw terwijl misschien een bus beter bij de timmerman past.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.