30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    mattie2

Macbook Retina kapotte pixel

Hoi Allemaal,

ik ben nu ongeveer een maand of 4 trotse eigenaar van een macbook pro Retina15 inch.
    tot mijn grootte verbazing zag ik van de week 2 kapotte pixels, omdat ik toen een zwart scherm open had staan.
    Omdat ik nu weet waar ze zitten, kijk ik hier elke keer tegen aan.

Wat is de garantie die Apple biedt op 2 kapotte pixels op een 4 maanden oude laptop.
    Als ik met mijn vinger er over heen ga voel ik ze ook zitten, ondanks dat ze zo klein zijn bij een retina!

Wie heeft er ervaring mee, of het garantie is, wordt je scherm vervangen, krijg je een nieuwe laptop, hoelang ben je je macbook kwijt?
    Ik heb mijn macbook op de Apple store gekocht met Studenten korting, dus ik kan er helaas niet mee naar de winkel.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Targaryen

Afgaand op andere topics op het forum van deze website ben je zeker niet de eerste/enige. Indien je dicht bij de Apple Store van Amsterdam woont kun je daar een afspraak maken om je MacBook Pro retina te laten onderzoeken. Dat doe je door online een formulier in te vullen. Een andere optie is om Apple zélf te bellen. Het juiste nummer vind je eveneens op de website van Apple.

Bijdrager
    superapple

Pas vanaf 5 dode pixels valt het onder de garantie. Dus helaas valt het niet onder de garantie.

Bijdrager
    Targaryen

Heb je daar een bron van? Het lijkt me sterk dat je pas bij een vast bepaald aantal pixels recht hebt op een behandeling. Als je zoveel geld neertelt voor een product mag je ook verwachten dat je een product koopt zonder mankementen me dunkt.

Bijdrager

Volgens mij hanteert Apple een zero tolerants beleid op dit moment. Aangezien het om zo’n dure machine gaat mag je hem meteen omruilen. Ook op Tweakers.net staan hier een aantal draadjes over. Waarvan één persoon 4 of 5 keer een nieuwe heeft gekregen. Superapple zegt dus maar gewoon wat.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Of Apple een nu een zero tolerants beleid heeft op dit moment weet ik niet, maar het is inderdaad zo dat ze een nogal onvriendelijk beleid hebben (of hadden) m.b.t. tot anomalies van een scherm. Veel merken van losse schermen hanteren een veel beter beleid.
    Je kunt hier zien hoe dat beleid is.

Bijdrager
    mattie2

Dus als de 2 reacties hierboven waar zijn, betekend dat er mininmaal 5 pixels kapot moeten zijn, dat is echt belachelijk! zeker voor zon duur producht. Zeker omdat je weet dat het er zit ga je er heel erg aan irriteren…

Ik ga morgen meteen proberen contact te zoeken met Apple, en anders doe ik dat maandag. Iemand tips met zaken die ik aan de telefoon kan zeggen, of vooral niet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je in Nederland woont heb je recht op een deugdelijk product. De vraag is natuurlijk in hoeverre 2 niet werkende pixels van de ruim 5 miljoen als ondeugdelijk kunnen worden beschouwd. In ieder geval hoef je in Nederland pas na 6 maanden aan te tonen dat je de Mac normaal gebruikt hebt. Vóór die tijd zijn alle kosten voor de verkoper en is het de verkoper die jou gewoon een nieuw exemplaar moet geven (naar gelang de ‘impact’ van die kapotte pixels) daar repareren in dit geval het scherm vervangen betekent en dat kost de verkoper meer denk ik dan een nieuwe geven.

Het probleem met het dead pixel beleid is dat hoe hoger de resolutie is, hoe meer pixels er stuk mogen zijn (dat geldt voor alle fabrikanten) De kans neemt immers toe als ook het aantal pixels toeneemt en de kwaliteitscontrole is nog niet zo ver dat men schermen kan produceren die altijd 100% zijn. (D.w.z: ze zijn er wel maar dat zijn peperdure schermen) En dan zie je met name op een fysiek toch wel klein scherm constant die pixels in beeld. Zou het een 27″ scherm betreffen met 2 pixels aan de rand (de positie is meestal ook bepalend in het beleid) dan is dat minder erg dan wanneer ze in het midden zitten vlak voor je neus.

Bijdrager
    IGBA
    mattie2 op 21 juni 2013

Als ik met mijn vinger er over heen ga voel ik ze ook zitten

Huh?

Bijdrager
    Joffry

Heb je iets aan Pixel Check ?

Bijdrager
    Godfather

Zijn IGBA en ik de enige die verbaasd zijn? @mattie2, heb je al geprobeerd om met een soort van screen cleaner de ‘pixel’ weg te poetsen?

Bijdrager
    Joffry

@Godfather: dat zou ik echt nooit doen. Gewoon terug naar de winkel als er een onregelmatigheid OP het scherm zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Of het mogelijk is dat je zoiets voelt lijkt mij ook erg klein, maar de TS zegt dat hij die pixels pas zag op een zwart scherm. M.a.w: ze waren dus helder. Zou het gewoon stof of iets anders zijn geweest dan zie je dat pas onder een bepaalde lichtinval. Op mijn scherm zit geregeld genoeg stof, maar dat zie ik als ik er recht voor zit absoluut niet. De TS zegt nu dat hij weet dat ze er zitten hij ze ook kan zien. En schoonmaken is toch wel het eerste waar je aan denkt dacht ik zo want je staat dan mooi voor ‘de korte achternaam’ in de winkel…

Moderator
    Raymon Mens

Als je de pixels voelt zitten, kunnen het ook opgeblazen pixels zijn. Ik las daar in een ander topic hier iets over. Sowieso zou ik als je die onregelmatigheden ook kan voelen terug gaan naar de Apple Store.

Opsomming MBPr mankementjes, terugsturen?

Bijdrager
    superapple

@martijnh. ik heb dezelfde bron gebruikt als die van hendrik ijzerbroot. het kan zijn dat het beleid inmiddels is aangepast (bericht is uit 2010). Ook omdat er inmiddels retina schermen zijn.

Bijdrager
    IGBA

Als het opgeblazen pixels zijn, heb je hoe dan ook recht op reparatie. Ook als het maar om 1 of 2 pixels gaat.

Bijdrager
    Matanza

In de belgische APR wordt dit gewoon vervangen. 1 dode pixel of 10 miljoen dode pixels, we don’t care. Just fix it !

Bijdrager
    Bodevinaat

Je VOELT ze zitten? Dat kan ECHT niet. LCD schermen bestaan uit diverse lagen glas en kunststof. De laag die de pixels vormt zit achter een laag glas en nog een laag kunststof. Het kan vrijwel niet anders dan dat er OP jouw scherm iets zit dat er voor zorgt dat het lijkt alsof er dode pixels zijn. Doe maar eens voorzichtig met zacht doekje en wat alcohol proberen weg te wrijven.

Bijdrager
    Koning Frank
    mattie2 op 21 juni 2013

trotse eigenaar van een macbook pro Retina15 inch.

Wow.

Bijdrager
    mattie2

Bodevinaat op 22 juni 2013 #
    Je VOELT ze zitten? Dat kan ECHT niet. LCD schermen bestaan uit diverse lagen glas en kunststof. De laag die de pixels vormt zit achter een laag glas en nog een laag kunststof. Het kan vrijwel niet anders dan dat er OP jouw scherm iets zit dat er voor zorgt dat het lijkt alsof er dode pixels zijn. Doe maar eens voorzichtig met zacht doekje en wat alcohol proberen weg te wrijven.

Ik voel ze toch echt, als ik met mijn nagel over de pixel gaat voel ik echt iets, scherm meerdere keren gepoetst. maar het blijft er echt zitten.

No_Name op 22 juni 2013 #
    mattie2 – op 21 juni 2013
    trotse eigenaar van een macbook pro Retina15 inch.
    Wow.

Wat wow?

Wat moet ik nu zeggen als ik contact opneem met Apple? Dat ik kapotte pixels heb, of dat ze opgeblazen zijn?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb gezocht op de term “blown pixel”, maar dat wordt nergens gebruikt. Wel de termen “stuck pixel”, “dead pixel”, en “hot pixel”.
    In dit artikel wordt het verschil uitgelegd en staat er ook nog een klein stukje over garantie.
    Ik zou dus maar gewoon kapotte pixel zeggen en uitleggen wat je ziet, en niet wat je voelt omdat dat impliceert dat je “er aan gezeten hebt”.

Bijdrager
    IGBA

Zoek nog maar eens, maar dan op ‘exploding’ of ‘exploded’ pixels…
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1470375

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als ik wil weten of een term gangbaar is, dan kijk ik juist niet in forums maar op ‘officiële sites’. (Wat in een forum wordt gezegd hoeft niet een technisch correcte term te zijn) Zo spreekt b.v. de Wiki dus alleen over dead,stuck en hot pixels. Exploding pixels (of blown) vindt je er niet. Ook op ‘grafische’ sites komt de term niet voor in deze context.

Bijdrager
    Vincentbosch

Zoals ik in de andere topics, en mijn eigen geopende (vrij kort na de lancering van de MBPr toen der tijd) topic, heb gezegd, zijn het echt “ontplofte” pixels. Er zitten kratertjes in je scherm, dat is wat je voelt. Gewone dode pixels komt ook vaak voor, maar vooral de ontplofte pixels zijn een probleem bij de (LG) MBPr.

Bijdrager
    mtersteege

In Nederland heb je recht op een goed en deugdelijk product. Ook een product dat heel is. In het verleden zijn er uitspraken gedaan van de geschillencommissie, dat dode pixels gelijk staat aan een product dat kapot is en daardoor dient worden omgeruild/vervangen of wat dan ook.

Er is toen ook gezegd dat een fabrikant zoveel kan zeggen over dode pixels maar dat dat onzin is.

Van alle laptops die ik heb gehad met kapotte pixels (HP/Dell en 2 x een MBP) zijn deze keurig vervangen.

Dus terug gaan naar de verkoper en dreigen met de geschillencommissie;-)

gerechtelijke uitspraak kapotte pixel

http://tweakers.net/nieuws/26098/winkels-verplicht-lcds-met-dode-pixels-om-te-ruilen.html (wel oud)

Bijdrager
    mattie2

Net gebeld met Apple,

Kreeg een droogkloot aan de lijn die er volgens mij zelf vrij weinig van snapte.
    Mijn MacBook komt in aanmerking om gerepeareerd te worden.

Omdat ik in brabant woon hoef ik niet naar de Apple store, maar mag er gewoon mee naar de Amac in Eindhoven.
    Hier wordt die gerepareerd, ik vroeg wat dit inhield, maar hier kon het ventje van Apple niks over zeggen.

Weten jullie misschien hoe die gereapeerd wordt? Nieuw scherm, nieuwe laptop misschien?:P

Bedankt allemaal voor jullie reactie in iedergeval!

Bijdrager
    Vincentbosch

Zelfde als dat ik hem inlever bij de Amac in BoZ; zij sturen hem naar de algemene raparateur in ?Utrecht? ergens geloof ik, die voeren diagnose uit, repareren dit na goedkeuring onder garantie, en anders komen ze terug bij jou met het kostenplaatje. Nieuwe laptop krijg je alleen als je binnen de DOA periode van 2 (als je geluk hebt 3) weken zit, of als er zoveel reparaties uitgevoerd zijn dat men begint te twijfelen aan de laptop als geheel plaatje. Kortom; die krijg je niet zo snel…..

Bijdrager
    IGBA
    hendrik op 24 juni 2013

Als ik wil weten of een term gangbaar is, dan kijk ik juist niet in forums maar op ‘officiële sites’. (Wat in een forum wordt gezegd hoeft niet een technisch correcte term te zijn) Zo spreekt b.v. de Wiki dus alleen over dead,stuck en hot pixels. Exploding pixels (of blown) vindt je er niet. Ook op ‘grafische’ sites komt de term niet voor in deze context.

Dat zal allemaal best. Maar op de eerste plaats is ‘blown’ niet de Engelse term voor opgeblazen (dat zou dan ‘blown up’ moeten zijn) en op de tweede plaats bestaan die retina schermen nog niet zo vreselijk lang. Officiële sites (en daar zou ik Wikipedia niet toe willen rekenen) lopen wel vaker achter.

Maar als je gelijk wilt krijgen om het gelijk krijgen: je hebt gelijk! (Daar heeft verder niemand wat aan, maar ja.)

Bijdrager
    IGBA
    Vincentbosch op 24 juni 2013

Gewone dode pixels komt ook vaak voor, maar vooral de ontplofte pixels zijn een probleem bij de (LG) MBPr.

Helaas heb ik ook berichten gezien dat hetzelfde probleem zich ook voordoet bij de Samsung schermen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@IGBA
    Het maakt uiteindelijk niet zo veel uit hoe je het noemt. Je stelt dat het b.v. ‘blown up’ moet zijn, maar de term ‘hot pixel’ (die dus wel gangbaar lijkt te zijn) slaat ook nergens op want die pixel is verre van heet.
    Wat ik mij eerder afvraag is of Apple het probleem al onderkent heeft en hoe zij het dan noemen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.